Társoldalunk:

Vettel lenyomta Hamiltont, Sainz nagyot bukott az első edzésen

2017.10.06., 02:48
rendezés

Az esőtől tartva már korán munkához láttak a csapatok. Sokáig a Mercedesek álltak az élen, de Sebastian Vettel egyelőre jobb körre volt képes, mint Lewis Hamilton.

Rögtön az edzés elején pályára lépett a mezőny Szuzukában, az idei utolsó távol-keleti versenyhétvége első szabadedzésén, mert attól tartottak, az egészet elmossa az eső. A csapatok egymástól teljesen eltérő időjárás-előrejelzéseket osztottak meg a pilótáikkal, de végül csak 80 perc eltelte után jelentett igazi problémát az egyre erősebb zápor.

A kedélyeket azonban így is borzolta váratlan baleset, hiszen Carlos Sainz miatt előkerültek a piros zászlók is az edzés során. Sainz a hajtűkanyarból kifelé gázt adott a kerékvetőn haladva, elvesztette az uralmát a Toro Rosso fölött, majd nagy sebességgel a szemközti gumifalba csapódott. Nagy baleset volt, de a pilóta nem sérült meg, és a pályát is gyorsan helyreállították.

Vettel kezdte a legjobban a szuzukai hétvégét - galéria!Forrás: DPPI/Florent Gooden

Az már az edzés elején nyilvánvalóvá vált, hogy az idei autók sokkal gyorsabbak ezen a pályán a tavalyiaknál, Sebastian Vettel leggyorsabb köre több, mint 3 másodperccel jobb a tavalyi első szabadedzés legjobbjánál. A csata ráadásul egyelőre nyílt, mert Vettel mögött 2 tizedre jött Lewis Hamilton, és Daniel Ricciardo lemaradása sem volt számottevő.

A pilóták több kisebb-nagyobb vezetői hibát elkövettek,

Hamiltonnak is volt nagyobb elfékezése a hajtűkanyarban, Valtteri Bottas nyitott DRS-sel megcsípte a füvet a célegyenesben és a Degner 2-ből kifelé is korrigálnia kellett, de Vettelnek is voltak nehéz pillanatai. Kimi Räikkönen az autója hátuljára panaszkodott, majd a fékhőmérsékletet mérő érzékelői romlottak el az autóján.

A post shared by FORMULA 1® (@f1) on

A Ferrarinál egyelőre nem volt nyoma annak, hogy Vettel autójának gondja lenne, de még nem kapta meg az előző futam után kiszerelt sebességváltóját, Räikkönen viszont új erőforrással kezdte meg a gyakorlást, ezt a szabályok szerint büntetlenül tehette meg. A Mercedesnél az edzés előtt úgy döntöttek, mindkét autójukat az új aerodinamikai csomaggal szerelik fel.

A Mercedesek és a Ferrarik lágy gumikkal kezdték az első szabadedzést,

különösen az Ezüstnyilak pilótái voltak szorgosak, egymás után futották a köröket, míg a Ferrari kissé kivárt, a Red Bull pedig már korán a szuperlágy gumikra szavazott. Ennek ellenére Ricciardo csak pár percig vezetett, és a Ferrari is akkor kezdett igazán életre kelni, amikor megkapták a szuperlágy abroncsot, gyaníthatóan az alacsony hőmérsékletek miatt.

A post shared by FORMULA 1® (@f1) on

A felboruló programok, az edzés végére megérkező eső és a hűvös aszfalt miatt egyelőre nem lehet következtetéseket levonni az eredményekből, és félő, hogy a későbbiekben is nehéz dolga lesz a csapatoknak, mert eső várható a második szabadedzésre is, de a futam valószínűleg száraz pályán zajlik majd.

Ehhez hozzájárul, hogy Sainz balesete és az eső miatt több mért kör is megszakadt,

például Max Verstappen eredménye is annak köszönhető, hogy két fontos körét is fel kellett adnia. A pályaidő most a szokásosnál is fontosabb lenne, mert az új autók láthatóan gyorsak a pályán, megterhelik a gumikat és a pilótákat is, ezért nagyon fontos, hogy a pilóták alaposan felkészüljenek a rájuk váró kihívásra.

Origo
02:21

Kellemes éjszakát kívánunk!

Üdvözöljük Olvasóinkat a Japán Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Reméljük közösen, hogy megérte felkelni vagy fent maradni, és izgalmas 90 perc vár ránk!

Origo
02:22

Az időjárás megint nem kegyes a mezőnyhöz

Nem sok jót ígér a Honda legutóbbi tweetje, mindkét szabadedzésre esőt jósolnak, és ha valakik, ők valószínűleg pontosan tudják ezt, mivel az egyik gyáruk pont a pálya mellett van.

Origo
02:24

Felbőgtek a motorok a Mercedesnél

A nagy kérdés viszont az, hogy sikerül-e megszelidíteni - ahogy ők hívják - a fenevadat a hétvégére?

Lewis Hamilton az Auto Motor und Sportnak csütörtökön úgy foglalta össze a helyzetet, hogy sok közös vonása van az autóval, mert mindkettőben nagy lehetőségek rejlenek, de néha nem azt teszik, amit mondanak nekik.

Origo
02:48

Most nem esik az eső

A Sky Sports kameráin úgy tűnik, hogy az aszfalt is száraz. Nagy forgalom lesz a pályán, amíg ez a helyzet.

Origo
02:50

Kiderült, miért ragaszkodik annyira a Williams az idősebb pilótákhoz

A pletykák szerint legalább az egyik versenyzőjüktől elvárják, hogy minimum 25 éves legyen. Erre indoklást is láthattunk a csütörtöki FIA sajtótájékoztatón is, ahol Felipe Massa viselhette az alkoholszponzor logóit, Lance Stroll viszont az életkora miatt Japánban nem tehette ezt meg.

A szurkolókat ez nem izgatja annyira.

Origo
02:55

Kezd érdekes lenni a számolgatás a vb végkimeneteléről

Sebastian Vettel hátránya 34 pont, vagyis ha az összes további versenyt megnyeri, és Lewis Hamilton mindenhol 2. lesz, akkor Vettel nyeri meg a világbajnokságot 1 pont előnnyel. Vagyis, ha Vettel valahol nem nyer, akkor muszáj arra várnia, hogy Hamiltonnak is legyen legalább egy futama, amikor ront. Érdekesség, hogy Hamiltonnak pont az előző, Malajziai Nagydíj volt az idei első 2. helyezése.

Hamilton leghamarabb a Mexikói Nagydíjon nyerheti meg az idei világbajnokságot, ha nyer Szuzukában, Austinban és Mexikóvárosban is, és akkor sem tart majd az utolsó versenyig a csata, ha Hamilton behúz két győzelmet és további két dobogós helyet.

Origo
02:56

Mindkét Mercedes az új aero-csomagot kapja

A Sky Sports értesülése szerint mindkét autóra felszerelik a Malajziában nem igazán működő új aerodinamikai csomagjukat.

Origo
02:59

Jön az eső, de még nem tudni, hogy mikor

A második szabadedzés idején már valószínűleg esni fog, ezért most nagy forgalom várható a pályán. Több pilóta is az autóban ül már, és melegítik az abroncsokat is.

Origo
03:01

Már jönnek is a versenyzők a pályára

Vettel a második, aki elhagyja a bokszutcát az újjáépített Ferrarival, amiben egyelőre valószínűleg nem az átvizsgált váltó van. Räikkönen autóján bekenték a bal oldali légterelőt flow viz festékkel.

Origo
03:04

Jól áll a pálya az autóknak

A tévéközvetítésen keresztül ritkán látni, hogy az idei autók mennyivel gyorsabbak a tavalyiaknál, de itt úgy tűnik, hogy a mostani autók nagyon jól mozognak a technikás szuzukai kanyarokban.

Origo
03:04

Hamilton rögtön gyors kört kezd

Lágy gumikkal van kint, a többiek általában befejezték az installációs köreiket, és visszatértek a bokszba, Hamilton viszont hajtani kezdte a Mercedest.

Origo
03:06

Bottasé a nap első mért köre

1:46.041-et futott, ez nem volt túl erős, mert Hamilton 1:31.544-gyel folytatta, Ricciardo 0,828 másodperccel volt lassabb nála, viszont ő szuperlágy gumikat használ.

Közben Gasly autójára glóriát barkácsoltak a szerelők.

Origo
03:08

Bottas üldözőbe vette Hamiltont

Nem is kicsit, mindössze 0,007 másodperc csak a hátránya a csapattársa mögött. Ricciardo még mindig a 3. helyen áll Verstappen előtt, de ő már 1,339 másodpercre van Hamiltonhoz képest.

Esőcseppek jelentek meg a kamerákon, de Hamiltonnak szóltak, hogy mehet még a száraz pályán.

Origo
03:10

Hamilton tovább gyorsult

1:31.072-t ért el, ez bő 4 tizedmásodperccel jobb az eddigieknél, pedig egyszer meg is csípte a pálya szélét. Bottas most jön ki ismét a bokszból, a többiek egyelőre nem félnek annyira az esőtől.

Origo
03:13

Most Bottas adott fél másodpercet Hamiltonnak

1:30.517-re faragta le a legjobb köridőt, majd elbambult, és levezette a Mercedest a fűre a célegyenesben. Furcsa volt, ráadásul nyitva volt a DRS-e is.

Origo
03:14

Elkezdtek tapogatózni a Ferrarik is

A köreik egyelőre gyengék, Vettel csak a 6. helyezett 1,9 másodperces hátránnyal, Räikkönen az 5. helyezett 1,5 másodperc lemaradással. Aztán jött Hamilton és 1:30.042-vel még fél másodpercet vert rájuk.

Origo
03:22

Vettel feljött a 3. helyre

A hátránya viszont 0,599 másodperc, is ezen a legutóbbi körében sem tudott javítani, mert a Degner 2-ből kihajtva kiszélesítette a pályát. Hamilton közben alaposan elfékezte magát a hajtűben. Räikkönen megelőzte Vettelt, a hátránya 0,47 másodperc.

Origo
03:24

Az élmezőny egyelőre kitart a lágy gumiknál

Hamilton és Räikkönen a bokszban van, de Bottas és Vettel a pályán. A Ferrarik és a Mercedesek eddig lágy gumikon mentek, a két Red Bull szuperlágyakon, Ocon lágyakon, majd Hülkenberg és Vandoorne megint szuperlágyakon.

Origo
03:29

Ricciardo most rákapcsolt

Lement 1:30 alá a szuperlágy gumikkal, az előnye fél másodperc a lágy gumis Mercedesek előtt.

Origo
03:34

A Force India a hátsó szárny működésére kíváncsi

Pérez futott egy nem különösebben gyors kört, de valószínűleg nem ez a lényeg, hanem az, hogy a levegő miként áramlik a hátsó szárny körül.Közben Bottas nagyot mentett a Degner 2-ből kihajtva. Kapott egy 360 fokos kamerát a sisakja mellé.

Origo
03:36

Már most is szédületes időket érnek el a pilóták

Ricciardo 1:29.541-nél tart, ez 2,9 másodperccel jobb a tavalyi első szabadedzés legjobbjánál és 1,1-gyel a tavalyi pole-nál.

Origo
03:38

Hamilton átvette a vezetést, megint elszállt egy Ferrari motor

Hamilton 1:29.377-tel az élre állt, szuperlágy gumikkal, Max Verstappen közben alaposan kicsúszott a kavicságyba. A Haasnál egy Ferrari szakember magyarázkodik Gene Haasnak, miután a Sky Sports szerint Kevin Magnussen autójában elromlott az erőforrás.

Origo
03:42

Vettel Hamilton nyomába eredt, lágy gumikkal

Sietnie is kell, mert Hamilton mérnöke szerint 10-15 perc múlva esni kezd az eső. A belső kamera szerint Vettel 5,2 G-s erőhatást kapott, amikor fékezni kezdett a sikán előtt, majd 0,042 másodpercre megközelítette a Mercedest.

Érdemes figyelni a lassításokat a gumik környékén, még e széles abroncsok is le akarnak válni a keréktárcsákról.

Origo
03:44

Egymással cukiskodik a Renault és a Force India

A Force India piros flow-viz festékkel kente be Sergio Pérez hátsó szárnyát, ami kissé horrorfilmesen akár vért is imitálhatna. Erre gondoltak a Renault-nál is, és gyors jobbulást kívántak.

Räikkönen közben 6 tizedmásodperces hátránnyal a 4. helyezett.

Origo
03:47

Räikkönen a hátsó gumikra panaszkodik

A tapadást hiányolja a gumiktól és az autó hátuljától. A McLarennél közben azt mondják, hogy nem kell félni az esőtől.

Origo
03:50

A McLaren megint lopakodó üzemmódban van

Vandoorne ismét feljött a 8. helyre a McLarennel, az előző futamok során sorban hozta a 7-8. helyeket, kezd magára találni a belga tehetség. Verstappen közben az erőforrásával küszködik, de aztán a gyors köre elejére úgy tűnik, megjavult.

Origo
03:52

Sainz elszállt, nagy baleset! Piros zászló

Sainz autója a pálya közepén áll keresztbe, valószínűleg teljesen újra kell majd építeni, jó, ha megússza karosszéria-csere nélkül. A rádión azt mondta, hogy nem tudja, mi történt az autóval, csak elszállt a hátulja. A hajtűből kifele gázt adott a kerékvetőn, és a szemközti falba csapódott.

Origo
03:54

Őt most nagyon meg tudjuk érteni

Origo
03:56

Hatalmas baleset volt

Most valószínűleg sokáig takarítás jön, ráadásul a gumifalat is rendbe kell tenni. 34 perc van hátra.

Origo
03:58

Jól halad a takarítás

A sportbírók már a kifolyt folyadékot semlegesítik, úgy tűnik, rendben lesz a gumifal is, az autó már a tréleren van.

Origo
04:03

Jules Bianchira is emlékezett a mezőny

A francia pilóta a 2014-es Japán Nagydíjon szenvedett súlyos agykárosodást, aminek következtében életét vesztette. Honfitársa, Pierre Gasly újra ellátogatott a kanyarba, ahol Bianchi szerencsétlenül járt.

Origo
04:06

23 perce marad a mezőnynek

Magyar idő szerint 4:07-kor indítják újra az edzést, az óra persze közben ketyegett. Ez volt az oka a leállásnak:

Origo
04:08

Újra a pályán a mezőny

Ricciardo nagyon sietett kifelé, a két McLaren elé is befurakodott. Vandoorne üldözte őt, majd inkább elengedte a mögötte érkező Haast.

Origo
04:12

Alonso még mindig lassabb Vandoorne-nál

Malajzia után Vandoorne Szuzukában is jobban áll Alonsónál, persze ez egyelőre nem számít, és a különbség is mindössze 33 ezredmásodperc köztük. Vettel közben átvette vezetést, 0,211 másodpercet vert Hamiltonra szuperlágy gumikkal. Az ideje 1:29.166.

Origo
04:14

Ericsson lemenekült Vettel elől, de hiába

A Sauber pilótája nagyon el akarta engedni a Ferrarit a célegyenes végén, de Vettel integetett neki, hogy ez nem szükséges, akkor már levezető körön volt. Vajon az apró tükörben mit látott ebből Ericsson?

Origo
04:15

Kontextus Vettel köréhez

A Pirelli szerint már kezd síkos lenni az aszfalt, és Vettel forgalomba is került a gyorskörén. A Sky Sports szerint is kezd erősödni az eső.

Origo
04:19

Megint elromlott Magnussen autója

Hidraulikus hiba lehet, magas sebességi fokozatot kértek tőle, és azt mondták, hogy ugyanaz a gond, mint korábban. Betolták a garázsba.

Origo
04:23

Már mindenki szuperlággyal volt a leggyorsabb

Az összes versenyző a szuperlágy abronccsal érte el a legjobb eredményét. Közben a pálya állapota valószínűleg leromlott, mert 2-3 másodperccel gyengébb köröket futnak a pilóták, ezt az üzemanyagszint sem feltétlenül indokolná.

Origo
04:24

Megint elromlott egy szenzor a Ferrarin

Räikkönent arra kérte a mérnöke, hogy a fékekkel kapcsolatos vészjelzésekre ne figyeljen, majd ő szól, hogy mikor kell óvni őket. Ez meg is történt kicsivel később.

Origo
04:26

Megjött az eső?

A 12-es kanyarban állítólag nagyon esik már az eső, mindenkit be is hívtak a bokszba. Verstappent és Räikkönent pont az üzenet előtt küldték ki.

Origo
04:31

Az eső miatt elmaradt a csúcstámadás

Visszahúzódtak a bokszba a pilóták az edzés végére, így Sebastian Vettel 1:29.166-os köre egyelőre nem dőlt meg. Szorosan mögötte jön Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo is, de Max Verstappen a végén nem tudott éles kört futni. Talán délután, ha addig nem jön meg az eső.

Köszönjük egyelőre a figyelmet, nemsokára jövünk az eredményekkel és a bővebb összefoglalóval is!

Még több bejegyzés