Sokáig kérdéses volt, hogy megrendezik-e az Olasz Nagydíj időmérőjét az esőben, de több mint két és fél órányi halogatás és várakozás után végül már szombaton kialakult a rajtsorrend a versenyre. A program tulajdonképp a terveknek megfelelően elindult, de 4 és fél perc után megszakították, amikor Romain Grosjean balesete rávilágított, hogy a pálya alkalmatlan a vezetésre.
"200 km/ó felett mentem. A feltételek nem voltak megfelelők ahhoz, hogy pályára lépjünk. Már a felvezető körön is panaszkodtam, hogy túl sok a víz, és nem láttam semmit" - panaszkodott a francia, akinek az autója megcsúszott a célegyenesben, és az irányíthatatlan szánkázás után nagy mázlival úgy állt meg, hogy a megpördülés során csak kicsit horzsolta a pálya két oldalán a palánkot, így alig károsodott a Haas.
Ezután negyedóránként körbement a Safety Car, hogy felmérje a terepet, de a versenyirányítás a hol eleredő, hol elálló esőben sokáig úgy ítélte meg, hogy a körülmények nem biztonságosak.
A Mercedes versenyzői, Lewis Hamilton és Valtteri Bottas a PlayStationön játszva ütötték el az időt, Felipe Massa a Williams tagjaival focizgatott a garázsok előtt, Esteban Ocon és Daniel Ricciardo belekóstolt az operatőrködésbe.
16:40-kor aztán folytatódhatott a program, és az időmérő hátralevő része különösebb fennakadás nélkül lezajlott, egy-két kicsúszást és megpördülést leszámítva nem is hibáztak sokat a pilóták.
Szenvedett a Ferrari
A Q1 végén – amely nem hozott meglepetést, Grosjeanon és a Saubereken kívül Kevin Magnussen és Jolyon Palmer búcsúzott – már többen kipróbálták az intermediate gumikat, de a Q3-ra ismét felerősödött a zuhé, így a legfontosabb körökön ismét az extrém esőgumiké volt a főszerep.
A Ferrarinak ez nem ízlett, ezért Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel csak a 7-8. helyen zárt a rangsorban,
jóllehet, a Red Bullok büntetésével mindketten 2 kockával előrébb lépnek majd a rajtrácson.
"Nem tudom, mi volt a probléma. Meglepett, milyen gyorsan mentek a többiek, mi nem tudtuk tartani a tempójukat - nyilatkozta Vettel. - Sok dolgot meg kell néznünk. Valami nem működött."
Elvesztette a fonalat Bottas is a Q3-ban, aki a Ferrarik elől, a 4. pozícióból rajtolhat majd.
A Q3-ban egyre erősebben esett, és én nem tudtam bekapcsolni a gumikat, miközben másoknak sikerült. Szenvedtem"
- ismerte el.
Hamilton megdöntötte Schumacher pole-rekordját
Hamilton ellenben az egész időmérőn szárnyalt, és az utolsó pillanatban megfutott körével önerőből is megkaparintotta a pole pozíciót – anélkül is ő indulhatna az élről a Max Verstappent és Ricciardót sújtó büntetésáradat miatt, de így végül a tabellán is megelőzte őket. Ezzel már egyedül tartja az F1-ben szerzett pole pozíciók rekordját.
"69, el sem hiszem - mondta. - Egy legendás pályán értem el (a rekordot), és este egy kis tésztával fogom megünnepelni."
A meglepetések nem maradtak el a nehéz körülmények között: Bottast és a Ferrarikat megelőzte az első teljes idényét futó fiatal Lance Stroll és Esteban Ocon, akik a Red Bullt érintő hátrasorolásból eredően a 2-3. helyről várhatják a rajtot.
"Jónak éreztem az autót, szimplán jól szórakoztam. Még sohasem vezettem F1-es autót esőben, úgyhogy egyszerűen csak bedobáltam a kanyarokba - nyilatkozta a williamses Stroll. - Az előző hétvégéken sokat szenvedtem, de ma minden összeállt."
Csapattársa, Felipe Massa is bejutott a Q3-ba, aki Stoffel Vandoorne McLarenjét megelőzve 9. lett.