A Ferrari csodagyereke ellopta a show-t a Hungaroringen

Események

Forma-1, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Hungaroring teszt
TEST F1/2017 - T4 - BUDAPEST (UNGHERIA) 01 - 02/08/17 © FOTO STUDIO COLOMBO PER FERRARI MEDIA (© COPYRIGHT FREE)
Vágólapra másolva!
Sokáig úgy tűnt, hogy meglepetésre a McLaren Honda lesz a leggyorsabb a Magyar Nagydíj utáni hivatalos F1-es teszten, de Charles Leclerc a Ferrarival lenyomta Stoffel Vandoorne-t az élről.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül0 bejegyzés

A nyári szünet kezdetén kissé álmosan kezdődött az F1 és a Hungaroring történetének első kollektív F1-es tesztje, amire minden istálló itt maradt, és rutinos versenyzők is autóba ültek, köztük a Pirellinek dolgozó Valtteri Bottas és Max Verstappen is. A holland pilóta délelőttjében nem volt sok köszönet, mert motorhiba miatt csak közvetlenül az ebédszünet előtt tudott mért néhány kört futni.

Műszaki hiba érte utol a McLarent és Stoffel Vandoorne-t is, a wokingi istálló autója pont az első félidő végén robbant le, ezzel előcsalta a nap harmadik piros zászlóját is. A délelőtt folyamán a Toro Rossót hajtó Sean Gelaelt is megállásra kérte a csapata, ezért sokáig állt az óra, és közvetlenül az edzés kezdete után is megszakították a tréninget pár percre.

Leclerc volt a leggyorsabb kedden a Hungaroringen Forrás: © FERRARI MEDIA/© Foto Studio Colombo

Vandoorne délelőtt a McLaren szebb napjait idézte, mert szuperlágy gumival többször is az élre állt, és az ebédszünet előtt is ő vezette a köridőtáblázatot 1:18.550-nel. A belga pilótát a Ferrari feltörekvő tehetsége, Charles Leclerc követte, egy ideig vezette is a sort, és a 2. hely miatt sem kellett szégyenkeznie, bár egy lágy gumis megpördülés után ő is szuperlágy abroncsokat kapott.

Eleinte a délelőtt legszorgalmasabb versenyzője, Bottas a leggyorsabb is volt, az ebédszünetben azonban a kísérleti, 2018-as Pirelli gumikat próbálgató finn pilóta a 3. helyen szerepelt, 71 köre viszont pont kitett egy versenytávot, így megérdemelte a pihenést.

Brit tehetség vezetett a Mercedesnél

A délelőttöt a komoly fejlesztéseket tesztelő Williams és Lance Stroll zárta a 4. helyen. Paddy Lowe, a Williams technikai igazgatója nem akarta „B-autónak” nevezni a felújított Williamst, de elismerte, hogy az idei és a következő szezon szempontjából jelentős változtatásokat próbálgatnak Stroll-lal a volán mögött. A kanadai pilótát szorosan követte a Force Indiával tesztelő Nyikita Mazepin.

Újoncot avatott a Mercedes, ami a Pirelli számára tesztelő Bottas mellett két napig a brit George Russellt is kipróbálja. A GP3 listavezetője 54 körrel kezdett, és magabiztosan vezette az Ezüstnyilat, bár a tempója természetesen még elmaradt a legjobbakétól. Így is gyorsabb volt azonban az F2-es Nicolas Latifi délelőtti formájánál.

A Renault-nál már kedden is mindenki Robert Kubica visszatérésére várt.

A lengyel pilóta hétfőn simán teljesítette az FIA által kötelezően előírt menekülési tesztet vagyis szintidő alatt el tudta hagyni a Renault pilótafülkéjét, így újabb akadály hárult el a hivatalos visszatérése elől. Kubica a ralibalesete óta először jár F1-es futam helyszínén, és megállapította, hogy a Hungaroring épületei pont olyanok, mint hat évvel ezelőtt voltak.

A post shared by FORMULA 1® (@f1) on

Kubica napközben a pálya szélére is kisétált, fotózáson vett részt, fogadta a lengyel újságíró különítményt, és nyugtázhatta, hogy már kedden is nagy létszámú hazai közönség fogadta, pedig ő csak holnap ül majd autóba, így elképzelhető, hogy reggelre még több lengyel rajongó érkezik majd a Hungaroringre.

Délután nem volt piros zászló

Ha a délelőtt nehézkesen indult, akkor az ebédszünet után még lassabban pörögtek fel az események. Ez annak is köszönhető, hogy a legtöbb csapat hosszabb etapokat teljesített az 50 fok fölé forrósodó pályán, miközben a bokszban lévő személyzet a 35 fokos levegő hőmérsékletet próbálta túlélni.

Vandoorne a műszaki hiba után, az ebédszünetet is beleszámolva több mint 3 órát várakozott a bokszban, egy adott ponton még a délelőttöt lényegében kihagyó Verstappen is megelőzte őt a megtett körök terén, végül azonban 72 megtett körrel, azaz egy újabb versenytávval a háta mögött zárta a keddi tesztet, ráadásul a nap végén 1:17.834-re gyorsult ultralágy gumival, így

jobb kört teljesített, mint a múlt szombati Q3-ban.

Délután sokáig nem mutatott semmit a Ferrari üdvöskéje, Charles Leclerc, akinek minden lépését figyelték, hiszen szinte biztosan megnyeri a szezon végén az F2-es bajnokságot, így nem kizárt, hogy jövőre a Saubernél folytathatja a pályafutását. Leclerc emellett egy új diffúzort is tesztelt a Ferrarinak, és a nap legvégén, lágy gumikkal elorozta a leggyorsabb kört is 1:17.746-tal.

Leclerc az elképesztő forrósággal is megküzdött, kérdésünkre azt mondta, ez nem okozott gondot.

„Az rendben volt. Vannak ventilátoraik, szerencsére le tudtak hűteni valamelyest, mert különben valószínűleg az autóban haldokolnék. Így nem volt baj" – mondta az Origo GP Hírek kérdésére, az összegyűlt újságíróknak pedig hozzátette: „Ma magamra koncentráltam. A háttérben zajlott valamilyen tesztelés is, de én nem tudom, pontosan micsoda."

Russell magabiztosan vezette a 2017-es Mercedest Forrás: Daimler AG/Steve Etherington for Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Steve Etherington

Bottas délután is szorgalmasan körözött, 155 körig jutott a 2018-as Pirelli gumikon, így megérdemelten mehet nyaralni, ráadásul a képzeletbeli dobogóra is odafért, hiszen bár alig több mint 1 másodperccel lassabb volt a Ferrarinál, a Mercedesnél bemutatkozó, és egyszer megpördülő Russelnél a nap végére 0,45 másodperccel gyorsabbnak bizonyult.

„Mondtam a srácoknak a rádión, hogy valami nem stimmel, aztán a 2-es kanyarban ki is tört az autóm hátulja. Az adatokat átnézve kiderült, hogy a szélirány jelentősen megváltozott, úgyhogy szerintem csak egy széllökés lepett meg. Az autó szerencsére nem sérült meg, tovább tudtam menni, és 10 perccel később már vissza is térhettem a pályára."

A hibától eltekintve a finn pilótához hasonlóan Russell is kitett magáért, 119 kört tett meg az Ezüstnyílban, ráadásul ő holnapra is a pályán maradhat, így a két nap alatt akár 3-4 versenytávot is levezethet a Hungaroringen. Hasonlóan sokat futott a 4. helyezett Stroll (138 kör), a Toro Rossónál próbálkozó Gelael (101 kör), a Haas fiatalja, Ferrucci (102 kör) és a Saubert vezető Malja (108 kör) is.

Az F3-as pilóta gyorsabb volt a DTM-esnél

Figyelemre méltó, hogy súlyos vezetői hibát senki sem követett el, pedig fiatal versenyzők bőven akadtak a mezőnyben, ráadásul Russell majdnem 1 másodpercet tudott gyorsulni a délután, de javított az idején Ferrucci és Gelael is, bár ő a 8. helyet ultralágy gumival szerezte meg a Toro Rossóval.

Az amerikai pilóta ügyesen kikerülte a kérdést, hogy a Haas-csapat Brembo vagy Carbone Industries fékeket használt-e.

„Amikor az autó megcsúszik, a szervókormány nem ad olyan visszajelzést, mint az ember várná. Emiatt sokkal gyorsabban kell reagálni, de jó móka volt. Ezekkel az autóval a hasmagasságukhoz képest sokkal durvábban meg lehet támadni a rázókövet, úgyhogy időnként megpróbáltam a kupás Porschék ívét követni!" – lelkesedett az F2-es versenyző.

„A kigyorsításoknál egész egyszerűen hihetetlen a tapadás. Gyakorlatilag már csúcspontnál vissza lehet lépni a gázra még az olyan hosszú kanyarokban is, mint a 14-es, és az autó az aszfalthoz ragadva valósággal kilő. Habár a célegyenes nem túl hosszú ezen a pályán, elég sok időt töltünk padlógázon, az 1-es kanyarhoz pedig a 100 méteres táblán túl fékezünk, úgyhogy 320 km/órával elég hamar ott találjuk magunkat!"

Gelael az ultralágy gumival sem volt kifejezetten gyors Forrás: 2017 Getty Images/Charles Coates

Érdekes összehasonlításra nyílik lehetőség a Force Indiánál, mert délelőtt Mazepin az 5. volt (végül a 6. helyen zárta a napot), mielőtt átadta a helyét a DTM bajnoki címére hajtó Lucas Auernek, ő viszont délután jó fél másodperccel lassabb volt az F3-as pilótánál, bár

Mazepinnel ellentétben ő korábban még soha, semmilyen F1-es autót nem vezethetett.

A Force India duója szerdán is autóba ülhet a Hungaroringen, a Renault-nál jön Robert Kubica, a Ferrarinál délelőtt rövid időre beugrik Sebastian Vettel is, mielőtt Kimi Räikkönen leváltja őt. A többi csapatnál a fiataloké lesz a főszerep a szezon utolsó hivatalos F1-es tesztnapján, mielőtt tényleg nyaralni megy a mezőny, és a csapatok személyzete is.