Vettel-Hamilton konfliktus, Ricciardo-győzelem a roncsderbin

Események

Forma-1, Azeri Nagydíj, rajt
Mercedes' British driver Lewis Hamilton leads the group at the start of the Formula One Azerbaijan Grand Prix at the Baku City Circuit in Baku on June 25, 2017. / AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC
Vágólapra másolva!
Egymásnak ment a két világbajnoki éllovas, Ricciardo és Bottas a mezőny végéről jött fel az élre. Stoll minden idők második legfiatalabb dobogósa lett.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül79 bejegyzés

A második Azeri Nagydíj igazi káosszá fajult Baku utcáin, valamint véget vethetett a békének a világbajnokság két főszereplője között, akik egy-egy piszkos, vagy legalábbis annak látszó megmozdulással döftek oda egymásnak. A biztonsági autó mögötti vitatott jelenetekért Sebastian Vettel kapott büntetést, mégis növelni tudta előnyét a világbajnokságban 2 ponttal, mert egy hellyel Lewis Hamilton előtt, 4.-ként futott be, akinek extra látogatást kellett tennie a bokszban a meglazult fejtámasza miatt.

A dobogóra egyikük sem fért fel, ahová egyébként a mezőnynek körülbelül a fele ácsingózhatott a három Safety Car-fázis és egy piros megszakítás által megbolondított futam valamely időszakában. A zavarosban halászva a 10. helyről induló aratott Daniel Ricciardo váratlan győzelmet, mellőle a káprázatosan felkapaszkodó, a verseny elején körhátrányba kerülő Valtteri Bottas és Lance Stroll integethetett a közönségnek a díjátadón.

Bottas a legutolsó pillanatban, néhány méterrel a célvonal előtt előzte meg a Williamst.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: AFP/Valdrin Xhemaj

"Számított valaki ilyen dobogóra?" - tette fel a kérdést a ceremónia felkonferálója, David Coulthard. A legváratlanabb arc egyértelműen a sokat kritizált Strollé volt. "Zavaros verseny volt, sokan ütköztek. Mi kimaradtunk a csetepatékból, megőriztem a hidegvérem, eljutottam a leintésig, és a tempóm is jó volt - nyilatkozta a kanadai, aki a Forma-1 történetének második legfiatalabb dobogós pilótája lett. - A hétvége előtt ezt el sem hittem volna. Elképesztő."

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Rutinosabb vetélytársai közül sokan elvesztették a nyugalmukat, a versenyen számos ütközés borzolta a kedélyeket. Ezek közül nem Hamiltoné és Vettelé volt a legnagyobb, mégis ez váltotta ki a legnagyobb vitát.

Hamilton súlyosabb büntetést adna Vettelnek

A táv harmadánál, a második biztonsági autós periódusban az élen haladó Hamilton vonakodott kigyorsítani az egyik kanyarból, amire Vettel nem számított, és előbb akaratlanul hátulról, majd törlesztésként oldalról direkt nekiment a Mercedesnek. Utóbbit láthatóan szándékosan tette, miközben bőszen integetett riválisának, amiért szerinte "féktesztelte" gumimelegítés közben.

- nyilatkozta ingerülten a leintés után, továbbra is morgolódva, hogy szerinte nem történt kihágás. - Azt kockáztatta, hogy megsérül az autóm, ami be is következett. Néhány éve Kínában ugyanígy vezetett az egyik újraindításnál. Azt gondolom, ez nem helyes."

Bár a Ferrari első szárnyáról leszakadt néhány darab, a futam megszakítása a 22. körben lehetővé tette, hogy a csapat időveszteség nélkül kicserélje a sérült elemet. Vettel a 31. körben kapta meg a sportfelügyelőktől a súlyosnak számító, 10 másodperces stop&go büntetést a második koccanásért, szinte pont akkor, amikor Hamiltont a depóba rendelte a Mercedes a meglazult fejtámla kicserélésére. Ezt biztonsági okból kötelező volt végrehajtaniuk.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: DPPI/Florent Gooden

Az addig az első két helyen álló versenyző így 22 másodperces hátrányban a 7. és a 8. helyről várhatta a táv utolsó harmadát, Ricciardo, Stroll, Kevin Magnussen, Esteban Ocon, Bottas és Fernando Alonso mögött. Magnussen és Alonso esélytelen volt, hogy tartsa a pozícióját az erősebb autók ellen, és Ocon is csak a 42-43. körig állt ellen Vettel és Hamilton rohamának.

Hamilton a célig üldözte Vettelt, de rendes támadást nem tudott indítani, pedig a Mercedest még arra is megpróbálta rávenni, hogy Bottast utasítsák lassabb tempóra, és így turbulens légáramlást keltsen a Ferrari előtt. A szerzett pontoknak örül, a konfliktusról meg azt mondta, "láthatták, mi történt." Vettel bosszúálló manőverét "veszélyes vezetésnek" minősítette, és a büntetést enyhének tartja.

Bottas az utolsó helyen is állt

Vettel a rajtot követően került Hamilton mögé, miután Kimi Räikkönen és Bottas kakaskodása szintén ütközéssel végződött a második kanyarnál, ezzel tovább bővült a kettejük csetepatéit tartalmazó lista. A ferraris a 2. helyre próbált felkúszni a külső íven, de a két autó nem fért el a kanyarban.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Bottas húzta a rövidebbet, mert defektet kapott, valamint megsérült az első szárnya, s miután visszadöcögött a bokszba a nagyon hosszú pályán, és a szerelők végeztek a munkálatokkal,

sereghajtóként körhátrányba került. Innen kapaszkodott vissza a 2. helyre.

"Ez mutatja, hogy sohasem szabad feladni - jelentette ki. - A 2-es kanyarba én fordultam be belül, és hely híján nem maradt más választásom, minthogy áthajtsak a kerékvetőn. Az autó felugratott, onnantól nem tudtam irányítani. Versenybaleset volt."

Az előretörésén nagyot lendített az első biztonsági autós időszak – ezt Danyiil Kvjat lerobbant Toro Rossója idézte elő a 12. körben –, amikor ledolgozhatta körhátrányát és utolérhette a mezőnyt, a piros zászlós megszakítás során pedig a szerelők a sérüléseket is be tudták foltozni a Mercedesén. A gyengébb autókon úgy ment át, mint kés a vajon; először Oconnal gyűlt meg a baja, de 7 kör üldözés után, a 39. körben őt is legyűrte, és Stroll nyomába eredt 14 másodperces hátrányból.

Törmeléket és lerobbant autót kellett takarítani

Kicsit meglepő, de az említett intermezzókra nem azért került sor, mert sorra rommá törtek az autók a szűk pályán, és eltorlaszolták volna. A beavatkozó bírók perceken át hiába próbálták eltüntetni a korlát mellől Kvjat élettelen járművét, ezért volt szükség először a Safety Car-ra, melyet később az aszfaltot elborító törmelék hívott vissza kétszer, mielőtt a versenyirányítás piros zászlóval megszakította a versenyt a 22. körben.

A törmelék különböző ütközésekből származott, és Räikkönen vesztét is ez okozta.

A finn a Bottas-féle incidenst megúszta azzal, hogy az 5. helyre, Sergio Pérez és Max Verstappen mögé csúszott, de 1-gyel feljebb lépett, amikor a Red Bull elromlott. Az első újraindításnál Felipe Massa és Ocon faképnél hagyta, majd defektet kapott, és ez annyira megrongálta a Ferrarit, hogy lényegében véget ért a versenye.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Sem Massa, sem a Force Indiák nem tudtak azonban hasznot húzni az élmenők viszontagságaiból: a Williams veteránja akár nyerhetett is volna, hiszen Hamilton és Vettel nyomában, Ricciardo előtt haladt, amíg tönkre nem ment a futóműve.

A Force India pilótái egymást tették taccsra a 20. körben, miután a 4. helyért marakodtak, így zsinórban a második futam után lesz szükség kisebb válságértekezletre az istállónál. Ocon és Pérez a 2-es kanyarban ütközött, a francia gyakorlatilag felkente a palánkra csapattársát, akinek alaposan megrongálódott az autója.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: AFP/Alexander Nemenov

Ahogy Räikkönent, úgy Pérezt is visszaküldték a versenybe a piros zászlós megszakításkor, de végül egyikük sem jutott el a célig. Ocon defektet kapott, de folytatni tudta, és a középmezőny tagjain átlépdelve 6. lett.

A győztes is járt a mezőny végén

A pontszerző helyen végzők közül számos versenyző tanúbizonyságot tett a kitartásáról. A Magnussen mögött a 8. helyen befutó Sainz rögtön az első kanyarnál megpördült, miután gázadásnál félrerántotta a kormányt a tőle jobbról, a bukótérből visszarobogó csapattársát megpillantva – a féktávon kicsúszó Kvjat visszatérését a pályára "őrültnek" nevezte, ezzel tovább mérgesedhet a helyzet a Toro Rossónál, ahol a pilóták két hete, a kanadai időmérőn összekaptak a szélárnyékozás miatt.

Szintén pattanásig feszülhet a helyzet a Saubernél,

ahol a Sky Sports információi szerint Marcus Ericsson azért dühös Pascal Wehrleinra és az istállóra, mert a csapat érdekében elengedte maga mellett, később viszont mégsem kapta vissza tőle a pozíciót, ugyanis túl közel járt hozzájuk Stoffel Vandoorne. A két versenyző egyszer össze is koccant. Wehrlein így az utolsó pontot elcsípve 10 lett, a McLaren idei első pontjait megszerző Alonso mögött.

Bottas az utolsó helyről jutott a dobogóra, de a győztes Ricciardo is járt elég mélyen, konkrétan a 17. helyen, mert nagyon hamar ki kellett állnia a bokszba, hogy a hűtőcsatornájába szorult törmeléket kipiszkálják a szerelők.

- ismerte el. - Tudtuk, hogy (a piros zászlót követő) újraindítás után esélyünk nyílhat a dobogóra, majd értesültünk Lewis és Seb problémáiról."

A verseny félbeszakításakor a 6. helyen állt, de a Force Indiák és Massa Williamse kihullott előle, Strollt megelőzte, aztán Vettel büntetése és Hamilton peche a fejtámasszal az 1. helyre emelte.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!