Hamilton újabb pocsék rajtja után Rosberg simán nyert Japánban

Események

Forma-1, Japán Nagydíj, rajt
Vágólapra másolva!
A Japán Nagydíjon a címvédő megint rosszul indult, visszaesett a 8. helyre, ahonnan ügyes stratégiával és jókor végrehajtott előzésekkel felkapaszkodott a 3. helyre. Verstappent már hiába támadta. Sokáig Vettel is esélyesnek tűnt a dobogóra, de a rosszul időzített kerékcsere miatt csak 4. lett. A Mercedes behúzta a konstruktőri vb-címet.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül58 bejegyzés

Nico Rosberg idei kilencedik győzelmét aratta az izgalmas Japán Nagydíjon, és ezzel 33 pontra növelte az előnyét csapattársával, Lewis Hamiltonnal szemben, ami azt jelenti, hogy

a fennmaradó négy versenyen elég mindig a 2. helyen végeznie, akkor is világbajnok lesz.

Hamilton ismét pocsékul rajtolt, azonnal visszaesett a 8. helyre, ahonnan ügyes stratégiával és jól időzített előzésekkel feltornázta magát a dobogóra, a hajrában nagy csatát vívva Max Verstappennel. A Mercedes így sorozatban harmadszor is bebiztosította magának a konstruktőri világbajnoki címet.

A rajtnál Hamilton megint beragadt, kipörögtek a kerekei Forrás: AFP/Toshifumi Kitamura

A győzelem sorsa gyakorlatilag az első pár másodpercben eldőlt. Míg Rosberg rakétaként lőtt ki a pole pozícióból, Hamilton az idén már sokadszorra beragadt, és hatan elhúztak mellette, a remekül startoló Sebastian Vettel kis híján neki is ment hátulról. Bár az éjszakai eső miatt a rajtrács páros oldala, és különösen az ő rajtkockája még kissé nedves volt, Hamilton elismerte, hogy nem emiatt indult lassan. „Nem hiszem, hogy a vizes folt szerepet játszott benne – mondta. –

A Mercedes igazgatója, Toto Wolff ugyanakkor nem varrta a versenyző nyakába a felelősséget: azt ígérte, még utánajárnak, mi volt a gond. „Tudjuk, hogy ezen a téren nem voltunk erősek az idén, jövőre muszáj lesz fejlődnünk" – ismerte el.

A rajtnál Hamilton beragadása miatt óriási helyezkedés indult a gyors első kanyarig. A két Ferrari majdnem összeakadt, míg Sergio Péreznek sikerült Daniel Ricciardo elé kerülnie, Verstappen pedig megkaparintotta a 2. helyet. Míg Rosberg az elején nagyon erős tempót diktált, és alig 7 kör alatt 5 másodperces előnyt épített ki, Vettel gyorsan megelőzte Ricciardót és Pérezt, hogy üldözőbe vehesse Verstappent. A többiek viszont nem tudták áthámozni magukat a Force Indiákon, ami segítette az első három helyezettet.

Hamiltonnak csaknem 7 körébe telt, hogy elmenjen Nico Hülkenberg mellett, de addigra már 16 másodperccel le volt maradva az élen álló Rosbergtől.

A versenye a kerékcserék első fordulója során vett lendületet, amikor 3 körrel a Red Bullok és 1 körrel a Ferrarik után állt be a bokszba, és hozzájuk hasonlóan a kemény gumikra váltott. Ezzel sikerült megelőznie a kivezető körében Pérez mögé beragadó Räikkönent, aztán a 15. körben elhúzott Ricciardo, majd a közepes keverékű Pirelliken hosszú első etapot teljesítő Williamsek mellett. Ezzel már 4. volt, de 14 másodpercre Vetteltől. A különbséget a 34. körig 3,9 másodpercre faragta le, aztán másodszor is kiállt a bokszba.

Hamilton többet is előzött, de Verstappenen fennakadt Forrás: AFP/Behrouz Mehri

Bár ezzel főleg az volt a célja, hogy a 7 körrel korábban új gumikra váltó, és azokon nagyon erős tempót diktáló Räikkönen elé térjen vissza a bokszból, egyúttal sikerült bevágnia Vettel elé is. A Ferrari versenyzője egy körrel később látogatta meg a szerelőit, és a többi éllovassal ellentétben nem a kemény, hanem a lágy gumikat kapta meg a harmadik, utolsó etaphoz, de így sem tudta vissza előzni Hamiltont. Pár körig ugyan DRS-távolságból üldözte a Mercedest, utána azonban elkezdett lemaradni tőle, és végül 15 másodperccel mögötte szelte át a célvonalat. Vettel így már sorozatban harmadszor maradt le a dobogóról, de azt mondta, nem túl csalódott, és nem tartja a hibásnak a Ferrari stratégiáját sem.

– mondta. – A végső hátrányunkat elnézve ez úgysem számított. Egyébként is a 2. hely lett volna az igazi célunk." Vettel szerint helyes döntés volt, hogy a Ferrari nem reagált, amikor Verstappen a 29. körben kereket cserélt, csak 6 körrel később hívta be őt a bokszba, a lágy gumik azonban a vártnál hamarabb elhasználódtak. Bár a német versenyző Verstappenhez és Räikkönenhez hasonlóan sokszor panaszkodott a rádióban a lekörözendőkre, nem haragudott rájuk. „Csak mindig a kanyaroknál értem utol őket, ahol nem tudtak gyorsan lehúzódni, ezért rengeteg időt vesztettem mögöttük – magyarázta. – Ez pozitív hétvége volt. Ahhoz képest, hogy mindketten büntetést kaptunk, sikerült feljebb kapaszkodnunk, és egy ideig úgy tűnt, még a dobogót is elérhetjük."

A Red Bull 50 pontra növelte az előnyét a Ferrarival szemben, ezt nehéz lesz behozni Forrás: 2016 Getty Images/Mark Thompson

Míg ugyanis Vettelt a malajziai rajtbaleset okozásáért 3 hellyel hátrébb sorolták, Räikkönen Ferrarijában a verseny előtt váltót kellett cserélni, ezért ő csak a 8. kockából startolhatott. Onnan a csapattársáétól eltérő stratégiával, egy korai második kiállással, az utolsó két etapra a kemény Pirelliket választva 5. lett, ám ezzel nem volt elégedett. „Jól rajtoltam, de nem volt hova mennem, aztán mindig beragadtam valaki mögé, végig nehéz volt közelről követni másokat – magyarázta. – Amikor épp nem volt előttem senki, az autóm kifejezetten jól ment.

A finn legalább Daniel Ricciardo előtt maradt, jóllehet, a 16 másodperces különbség a verseny leintéséig 5-re csökkent közöttük. A Red Bull versenyzője úgy érezte, sokat vesztett azzal, hogy a startnál visszaesett Pérez mögé. „Räikkönen váltócseréje miatt átkerültem a rajtrács nedves oldalára, és onnan mindannyian rosszul indultunk – mutatott rá. – Nem volt meg a sebességünk az egyenesben az előzéshez, ezért küszködtünk a forgalomban. Úgy érzem, ennél többet nem tudtam volna tenni. A végén, amikor szabad volt előttem a pálya, látszott, hogy milyen gyorsak vagyunk."

A Mercedes sorozatban harmadszor is behúzta a konstruktőri vb-címet Forrás: AFP/Behrouz Mehri

Ricciardo az időmérőn időt vesztett az egyenesekben a csapattársához képest, és a Red Bullt irányító Christian Horner szerint az üzemanyag-átfolyásmérő az ő autójában valóban kisebb értékeket is mutatott, de a versenyre megoldódott a probléma.

Horner dicsérte Verstappen érettségét, aki az utolsó tíz körben hiba nélkül tartotta maga mögött a DRS-távolságból támadó Hamiltont.

„A forgalom nagyon sűrű volt, az utolsó etapban spóroltunk a gumikkal – mondta Verstappen. – Mindig örömteli, ha fel tudjuk venni a harcot a Mercedesszel, a 2. helyért köszöntet kell mondanom a csapatnak. Lewis keményen szorongatott hátulról, volt egy necces pillanatunk is, úgyhogy a 2. hellyel elégedett vagyok."

Az a bizonyos „necces pillanat" az utolsó előtti kör végén, a sikánnál jött el, ahol Hamilton megpróbálta kifékezni a Red Bullt. Verstappen a tőle megszokott keménységgel védekezett, csak azután védte le a belső ívet, hogy az ellenfele megkezdte a manőverét.

– mondta. Hamilton kénytelen volt balra rántani a kormányt, és a kanyart levágva, a szervizúton tért vissza a pályára.

Bár a sportfelügyelők is vizsgálatra érdemesnek tartották az incidenst, Horner szerint Verstappen még pont a féktáv előtt változtatott irányt. „Nyilvánvaló volt, hogy Lewis belül fog próbálkozni – vélte. – Nagyon későn kezdte meg a manőverét. Én nem láttam semmilyen problémát."

Hamilton így is örült, hogy a 8. helyről felért a 3.-ra, és csak 10 pontot vesztett Rosberggel szemben. „Megtettem mindent, ami ezen a versenyen lehetséges volt. A többin is oda fogom tenni magam, aztán meglátjuk, ez mire lesz elég" – mondta.

Rosberg pályafutása 23. győzelmét aratta, utolérve a háromszoros világbajnok Nelson Piquet-t Forrás: AFP/Behrouz Mehri

Eközben Rosberg győzelmét nem fenyegette senki. Miután a verseny elején biztonságos előnyt épített ki az üldözőivel szemben, higgadtan kontrollálta a tempót. Most nyert először Japánban, de egész hétvégén uralta a pályát: az összes szabadedzésen és az időmérőn is ő lett az első. „Nagyon otthon éreztem magam az autóban, tökéletesen sikerült belőnöm a balanszot – ismerte el, hangsúlyozva ugyanakkor, hogy továbbra is egyenként tekint a versenyekre, és nem fog direkt a 2. helyekre hajtani. – A csapattársam még mindig Lewis, vele számolni kell."

A Force Indiáknak remek versenyük volt, megszerezték a 7-8. helyet, a konstruktőri összetettben további 7 ponttal növelve az előnyüket a Williamshez képest.

A két csapat közvetlenül és összecsapott a pályán, és Nico Hülkenberg a rádión egy szemtelen „találkozunk később!" beszólással előzte meg Valtteri Bottast a sikánnál a 21. körben.

A két Williams a közepes keverékű gumikon rajtolt, és egyetlen kiállással teljesítette távot, így hosszú első etapot kellett teljesíteniük, de elcsípték az utolsó két pontszerző helyet, ami Felipe Massa szerint a maximum volt. „A rajtnál mindketten vesztettünk két helyet a keményebb gumik miatt, és az elején nem is volt erős a tempónk – ismerte el. – Az egyetlen esélyünk az volt, hogy későn állunk be a bokszba. Mivel senki nem esett ki előlünk, nem végezhettünk előrébb."

A legkínosabb teljesítményt a McLaren nyújtotta, a Honda hazai pályáján esélyük sem volt labdába rúgni a pontokért. Fernando Alonso a két Renault és Marcus Ericsson Sauberje mögött lett 16., Jenson Button pedig még két hellyel hátrébb ért célba.