Hamilton újabb pocsék rajtja után Rosberg simán nyert Japánban
2016. október 09. 06:42
Nico Rosberg idei kilencedik győzelmét aratta az izgalmas Japán Nagydíjon, és ezzel 33 pontra növelte az előnyét csapattársával, Lewis Hamiltonnal szemben, ami azt jelenti, hogy
a fennmaradó négy versenyen elég mindig a 2. helyen végeznie, akkor is világbajnok lesz.
Hamilton ismét pocsékul rajtolt, azonnal visszaesett a 8. helyre, ahonnan ügyes stratégiával és jól időzített előzésekkel feltornázta magát a dobogóra, a hajrában nagy csatát vívva Max Verstappennel. A Mercedes így sorozatban harmadszor is bebiztosította magának a konstruktőri világbajnoki címet.
A győzelem sorsa gyakorlatilag az első pár másodpercben eldőlt. Míg Rosberg rakétaként lőtt ki a pole pozícióból, Hamilton az idén már sokadszorra beragadt, és hatan elhúztak mellette, a remekül startoló Sebastian Vettel kis híján neki is ment hátulról. Bár az éjszakai eső miatt a rajtrács páros oldala, és különösen az ő rajtkockája még kissé nedves volt, Hamilton elismerte, hogy nem emiatt indult lassan. „Nem hiszem, hogy a vizes folt szerepet játszott benne – mondta. –
Én hibáztam. Utána nehéz volt feljebb kapaszkodnom, de megtettem, ami tőlem telt."
A Mercedes igazgatója, Toto Wolff ugyanakkor nem varrta a versenyző nyakába a felelősséget: azt ígérte, még utánajárnak, mi volt a gond. „Tudjuk, hogy ezen a téren nem voltunk erősek az idén, jövőre muszáj lesz fejlődnünk" – ismerte el.
A rajtnál Hamilton beragadása miatt óriási helyezkedés indult a gyors első kanyarig. A két Ferrari majdnem összeakadt, míg Sergio Péreznek sikerült Daniel Ricciardo elé kerülnie, Verstappen pedig megkaparintotta a 2. helyet. Míg Rosberg az elején nagyon erős tempót diktált, és alig 7 kör alatt 5 másodperces előnyt épített ki, Vettel gyorsan megelőzte Ricciardót és Pérezt, hogy üldözőbe vehesse Verstappent. A többiek viszont nem tudták áthámozni magukat a Force Indiákon, ami segítette az első három helyezettet.
Hamiltonnak csaknem 7 körébe telt, hogy elmenjen Nico Hülkenberg mellett, de addigra már 16 másodperccel le volt maradva az élen álló Rosbergtől.
A versenye a kerékcserék első fordulója során vett lendületet, amikor 3 körrel a Red Bullok és 1 körrel a Ferrarik után állt be a bokszba, és hozzájuk hasonlóan a kemény gumikra váltott. Ezzel sikerült megelőznie a kivezető körében Pérez mögé beragadó Räikkönent, aztán a 15. körben elhúzott Ricciardo, majd a közepes keverékű Pirelliken hosszú első etapot teljesítő Williamsek mellett. Ezzel már 4. volt, de 14 másodpercre Vetteltől. A különbséget a 34. körig 3,9 másodpercre faragta le, aztán másodszor is kiállt a bokszba.
Bár ezzel főleg az volt a célja, hogy a 7 körrel korábban új gumikra váltó, és azokon nagyon erős tempót diktáló Räikkönen elé térjen vissza a bokszból, egyúttal sikerült bevágnia Vettel elé is. A Ferrari versenyzője egy körrel később látogatta meg a szerelőit, és a többi éllovassal ellentétben nem a kemény, hanem a lágy gumikat kapta meg a harmadik, utolsó etaphoz, de így sem tudta vissza előzni Hamiltont. Pár körig ugyan DRS-távolságból üldözte a Mercedest, utána azonban elkezdett lemaradni tőle, és végül 15 másodperccel mögötte szelte át a célvonalat. Vettel így már sorozatban harmadszor maradt le a dobogóról, de azt mondta, nem túl csalódott, és nem tartja a hibásnak a Ferrari stratégiáját sem.
Igazából Lewis előtt kellett volna visszatérnünk a pályára, csak a bokszból kifelé túl sok időt vesztettünk a lekörözésekkel
– mondta. – A végső hátrányunkat elnézve ez úgysem számított. Egyébként is a 2. hely lett volna az igazi célunk." Vettel szerint helyes döntés volt, hogy a Ferrari nem reagált, amikor Verstappen a 29. körben kereket cserélt, csak 6 körrel később hívta be őt a bokszba, a lágy gumik azonban a vártnál hamarabb elhasználódtak. Bár a német versenyző Verstappenhez és Räikkönenhez hasonlóan sokszor panaszkodott a rádióban a lekörözendőkre, nem haragudott rájuk. „Csak mindig a kanyaroknál értem utol őket, ahol nem tudtak gyorsan lehúzódni, ezért rengeteg időt vesztettem mögöttük – magyarázta. – Ez pozitív hétvége volt. Ahhoz képest, hogy mindketten büntetést kaptunk, sikerült feljebb kapaszkodnunk, és egy ideig úgy tűnt, még a dobogót is elérhetjük."
Míg ugyanis Vettelt a malajziai rajtbaleset okozásáért 3 hellyel hátrébb sorolták, Räikkönen Ferrarijában a verseny előtt váltót kellett cserélni, ezért ő csak a 8. kockából startolhatott. Onnan a csapattársáétól eltérő stratégiával, egy korai második kiállással, az utolsó két etapra a kemény Pirelliket választva 5. lett, ám ezzel nem volt elégedett. „Jól rajtoltam, de nem volt hova mennem, aztán mindig beragadtam valaki mögé, végig nehéz volt közelről követni másokat – magyarázta. – Amikor épp nem volt előttem senki, az autóm kifejezetten jól ment.
A helyezésem csalódás, mert a tempónk megvolt egy jobb eredményhez, csak előrébbről kellett volna rajtolnunk."
A finn legalább Daniel Ricciardo előtt maradt, jóllehet, a 16 másodperces különbség a verseny leintéséig 5-re csökkent közöttük. A Red Bull versenyzője úgy érezte, sokat vesztett azzal, hogy a startnál visszaesett Pérez mögé. „Räikkönen váltócseréje miatt átkerültem a rajtrács nedves oldalára, és onnan mindannyian rosszul indultunk – mutatott rá. – Nem volt meg a sebességünk az egyenesben az előzéshez, ezért küszködtünk a forgalomban. Úgy érzem, ennél többet nem tudtam volna tenni. A végén, amikor szabad volt előttem a pálya, látszott, hogy milyen gyorsak vagyunk."
Ricciardo az időmérőn időt vesztett az egyenesekben a csapattársához képest, és a Red Bullt irányító Christian Horner szerint az üzemanyag-átfolyásmérő az ő autójában valóban kisebb értékeket is mutatott, de a versenyre megoldódott a probléma.
Horner dicsérte Verstappen érettségét, aki az utolsó tíz körben hiba nélkül tartotta maga mögött a DRS-távolságból támadó Hamiltont.
„A forgalom nagyon sűrű volt, az utolsó etapban spóroltunk a gumikkal – mondta Verstappen. – Mindig örömteli, ha fel tudjuk venni a harcot a Mercedesszel, a 2. helyért köszöntet kell mondanom a csapatnak. Lewis keményen szorongatott hátulról, volt egy necces pillanatunk is, úgyhogy a 2. hellyel elégedett vagyok."
Az a bizonyos „necces pillanat" az utolsó előtti kör végén, a sikánnál jött el, ahol Hamilton megpróbálta kifékezni a Red Bullt. Verstappen a tőle megszokott keménységgel védekezett, csak azután védte le a belső ívet, hogy az ellenfele megkezdte a manőverét.
Nem fogom tárva-nyitva nyitva hagyni előtte az ajtót. Ahogy láttam, hogy jobbra húz, én is mozdultam"
– mondta. Hamilton kénytelen volt balra rántani a kormányt, és a kanyart levágva, a szervizúton tért vissza a pályára.
Bár a sportfelügyelők is vizsgálatra érdemesnek tartották az incidenst, Horner szerint Verstappen még pont a féktáv előtt változtatott irányt. „Nyilvánvaló volt, hogy Lewis belül fog próbálkozni – vélte. – Nagyon későn kezdte meg a manőverét. Én nem láttam semmilyen problémát."
Hamilton így is örült, hogy a 8. helyről felért a 3.-ra, és csak 10 pontot vesztett Rosberggel szemben. „Megtettem mindent, ami ezen a versenyen lehetséges volt. A többin is oda fogom tenni magam, aztán meglátjuk, ez mire lesz elég" – mondta.
Eközben Rosberg győzelmét nem fenyegette senki. Miután a verseny elején biztonságos előnyt épített ki az üldözőivel szemben, higgadtan kontrollálta a tempót. Most nyert először Japánban, de egész hétvégén uralta a pályát: az összes szabadedzésen és az időmérőn is ő lett az első. „Nagyon otthon éreztem magam az autóban, tökéletesen sikerült belőnöm a balanszot – ismerte el, hangsúlyozva ugyanakkor, hogy továbbra is egyenként tekint a versenyekre, és nem fog direkt a 2. helyekre hajtani. – A csapattársam még mindig Lewis, vele számolni kell."
A Force Indiáknak remek versenyük volt, megszerezték a 7-8. helyet, a konstruktőri összetettben további 7 ponttal növelve az előnyüket a Williamshez képest.
A két csapat közvetlenül és összecsapott a pályán, és Nico Hülkenberg a rádión egy szemtelen „találkozunk később!" beszólással előzte meg Valtteri Bottast a sikánnál a 21. körben.
A két Williams a közepes keverékű gumikon rajtolt, és egyetlen kiállással teljesítette távot, így hosszú első etapot kellett teljesíteniük, de elcsípték az utolsó két pontszerző helyet, ami Felipe Massa szerint a maximum volt. „A rajtnál mindketten vesztettünk két helyet a keményebb gumik miatt, és az elején nem is volt erős a tempónk – ismerte el. – Az egyetlen esélyünk az volt, hogy későn állunk be a bokszba. Mivel senki nem esett ki előlünk, nem végezhettünk előrébb."
A legkínosabb teljesítményt a McLaren nyújtotta, a Honda hazai pályáján esélyük sem volt labdába rúgni a pontokért. Fernando Alonso a két Renault és Marcus Ericsson Sauberje mögött lett 16., Jenson Button pedig még két hellyel hátrébb ért célba.