Räikkönen és Hamilton síkideg volt, Rosberg nyert Bakuban

Események

Forma-1, Európa Nagydíj, rajt
Mercedes AMG Petronas F1 Team's German driver Nico Rosberg leads at the start of the European Formula One Grand Prix at the Baku City Circuit on June 19, 2016 in Baku. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Vágólapra másolva!
Elmaradtak a balesetek az első bakui Európa Nagydíjon, így Rosberg győzelmét semmi sem veszélyeztette. Hamilton és a büntetett Räikkönen alaposan felbőszítette magát, a dobogóra Vettel és Pérez állhatott még fel, miután a Red Bull megint elügyetlenkedte Ricciardo stratégiáját.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül70 bejegyzés

Az élről induló Nico Rosberg különösebb megerőltetés nélkül, 16 másodperces előnnyel nyerte az első Bakuban rendezett Európa Nagydíjat, amelyen elmaradt a betétfutamokon látott balesetözön, s a gumik is kellően jól bírták a strapát ahhoz, hogy a mezőny többségének elég legyen egyetlen kerékcserével teljesíteni az 51 körös távot.

A kevés kivétel közé a Red Bull tartozott, ezért a rajt után még 2. Daniel Ricciardo korán kiszállt a dobogóért folyó küzdelemből, csakúgy, mint a büntetést kapó Kimi Räikkönen, így végül Sebastian Vettel és Sergio Pérez társaságában pezsgőzhetett Rosberg.

Ricciardo gumijai már a 3. körtől a végüket járták, Vettel rövidesen el is ment mellette.

"Gondunk volt a hátsó gumikkal, nem tudtuk megtartani a tapadásukat, túlságosan felmelegedtek. Még 4-es fokozatban is kipörögtek a kerekek" - nyilatkozta az ausztrál, aki szerint a kétkiállás stratégia nem volt melléfogás, mert egyszerűen kénytelenek voltak ezt választani. "Nem számítottunk arra, hogy ilyesmivel fogunk küszködni. Nem két kiállást terveztünk, de muszáj volt."

A rajtnál nem volt nagy kavarodás Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Végül 7. lett, miután a mögötte célba érő csapattársával együtt az utolsó körökben maga mögé utasította Nico Hülkenberg Force Indiáját.

Räikkönen nem érti a büntetését

Leszorult a dobogóról Kimi Räikkönen is, aki a kerékcserék után a 2. helyre lépett előre – ekkor viszont már tudvalévő volt, hogy

5 másodperces időbüntetést kap, amiért áthajtott a bokszutca bejáratánál lévő fehér vonalon.

Ezt különös módon nem kerékcserére tartva, hanem a bokszutca felé forduló Ricciardo szélárnyékából kivágva követte el, és nem érti, mit vétett.

"Ezzel semmit sem nyertem" - jelentette ki. "Sajnos büntetést kaptam, ezért megpróbáltam tartani az 5 másodperces távolságot az üldözőmtől. Azonban beragadtam több mint egy teljes körre egyszer egy Sauber, egyszer egy Haas mögé, amivel rengeteg időt vesztettem."

A két ferraris közül csak az egyik ért oda a dobogóra Forrás: AFP/Kirill Kudryavtsev

Emiatt eleresztett cifra káromkodásokat, ahogy amiatt is, hogy a verseny elején - Vettelhez hasonlóan - az autójára ragadt egy kék műanyag szatyor(?), valamint amiért nem kapott rádiós segítséget egy technikai bibi megoldásában. Räikkönen a 28. körben elengedte Vettelt, Pérezt azonban nem sikerült leráznia, sőt, a mexikói a 4,5 másodperces hátrányát fokozatosan eltüntette, és a leintés előtt elment a Ferrari mellett. "Tudtam, hogy megbüntették, mégis jó volt megelőzni az utolsó körben" - nyilatkozta Pérez, aki sokat lendített a helyzetén azzal, hogy a rajtnál rögtön két helyet javított.

"Ezen a hétvégén öt évvel öregebb lettem" - viccelődött a Sky Sportsnak adott interjúban, utalva a szombati balesetére, amely közvetve rajtbüntetést okozott neki. "Elképesztő, hogy dobogóra állhattam egy ilyen nehéz hétvégén." Ugyanezt megtette Vettel is, aki nagyszerűnek érezte, hogy a pénteki nehézségek után feljavult a Ferrari. "Ez a hétvége máshogy alakult, mint a múlt heti, de az autó jó, megvan benne a tempó" - tette hozzá.

Pérez nagyszerű teljesítménye újabb dobogót ért Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Hamiltont felidegesítette a Mercedes

Rosberg 24 pontra növelte előnyét Hamilton előtt a tabellán, aki ezúttal nem masírozott előre úgy, mint az Orosz Nagydíjon. Pedig most sem működött tökéletesen az autója: az energia-visszanyeréssel bajlódott hosszú ideig, ám

a rádiókorlátozás miatt csupán annyi útmutatást kaphatott a mérnökétől, hogy az aktuális motorüzemmódja nem stimmel.

"Lehet nem fogom befejezni a versenyt, mert mindent át fogok állítani" - felelte dühösen egy idő után. Nagy nehezen elhárította a problémát, de addigra már csak bottal üthette Sergio Pérez nyomát, és be kellett érnie az 5. hellyel. "16 különböző motorüzemmód van, azon belül is kábé 20. Lövésem sem volt, mi a probléma, egyszerűen csak gyengült a motor" - mondta a futamot követően. "Nem csináltam semmit, végül magától helyrejött."

Hamilton a 10.-ről az 5. helyig verekedte előre magát, de verseny közben problémával küzdött Forrás: AFP/Andrej Isakovic

"Kár, hogy nem versenyezhettem, hiába is akartam." Erre csak a táv első felében nyílt módja. A rajtnál nem tudott pozíciót nyerni, és szerencséje volt, hogy Fernando Alonso nem maradt előtte, majd az első körökben Valtteri Bottast üldözve Danyiil Kvjatot és Max Verstappent simán állva hagyta, aztán a 11. körben a finn Williamsét is kifékezte.

A kerékcseréről visszatérő Péreztől mindössze 0,7 másodperc választotta el a 17. kör végén, de az említett problémából kifolyólag leszakadt tőle. A Mercedest irányító Toto Wolff a Sky Sportsnak elárulta, hogy a győztes Rosberget is hasonló nehézség sújtotta pár kör múlva, csak ő hamarabb úrrá tudott lenni rajta.

"Nico korábban változtatott, ez okozta a problémát. Amikor szóltunk neki, hogy baj van az üzemmóddal - amit engedélyez az FIA -, csak vissza kellett kapcsolnia" - nyilatkozta. "Lewis a rajttól kezdve ugyanazzal a beállítással ment, ezért nem volt nyilvánvaló számára, hogy azzal van a gond."

Rosberg úgy érezte, ma „eggyé vált” az autóval. "Ritkaság, hogy minden ennyire tökéletes. Végig keményem tudtam nyomni a gázt, nem féltem attól, hogy blokkolnak a kerekek, vagy hogy hibázok."

Kettős Toro Rosso-kiesés

A versenyt 18-an fejezték be, mind a négy kiesést - Fernando Alonsóét, Pascal Wehrleinét és a két Toro Rossóét - műszaki hiba okozta. A Toro Rossóknak halvány sansza volt csak a pontszerzésre, de a rajt után még 7. Kvjatot pár kör alatt felfalták a gyorsabb autók, mielőtt begurult a bokszba futóműhibával. Carlos Sainz ugyanilyen ok miatt állt meg, ám a Red Bullokhoz hasonlóan ő is kétkiállásos taktikára kényszerült, így kiesésekor már kiszorult az első tízből.

A Williams mindkét autója pontot szerzett, Felipe Massa 10., Valtteri Bottas 6. lett, a finn 4,5 másodperccel ért célba Hamilton mögött. "Nem elég jó, de ezt tudtuk összehozni" - mondta kicsit csalódottan az eredményről.

A versenyről élőben készült tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!