Elmaradt a sokak által várt zúzda a bakui Európa Nagydíj első szabadedzésén. A Forma-1 mezőnye első alkalommal lépett pályára Azerbajdzsánban, és a versenyzők a poros városi pályán, a vártnál kicsit hűvösebb, 26 fokos hőmérséklet közepette kezdtek ismerkedni a hétvégi feladattal. A nagyon gyors szakaszok, szűk bukóterek és a bizonyos pontokon szűk pálya miatt sokan azt várták, hogy rögtön sokan balesetet szenvednek, de végül csak egy nagyobb csattanás történt.
Ezt Daniel Ricciardo szenvedte el nem sokkal egy eltelt óra után. A Red Bull versenyzője a 15-ös kanyart vette túl gyorsan, és autójának jobb hátulját a védősávnak csapta. Piros zászlóval meg kellett szakítani az edzést, mivel a roncsot daruval nem, csak munkagéppel tudták elszállítani a kissé tanácstalannak tűnő sportbírók.
A Red Bull számára felejthető edzést az tette teljessé, hogy Max Verstappen autójából már a tréning elején szivárogni kezdett az olaj, ezért alig néhány kört tudott csak megtenni, mielőtt a szerelők szétszedték az autóját. Kisebb műszaki hibával küszködött Pascal Wehrlein is, akinek fejtámlája lazult meg, de csapata orvosolta a problémát a bokszban, és Nico Rosberg is panaszkodott arra, hogy valami nyomja a hátát az autóban.
Valtteri Bottas kisebb füstöt észlelt a Williams pilótafülkéjében.
Ezek viszont nem igazán hátráltatták őket, így Rosberg szuperlágy gumival a 2. helyen fejezte be az edzést, Bottas pedig a 3. lett, és a hosszú pályán összeszedett 0,6 másodperces hátránya Lewis Hamilton mögött elsőre nem is tűnik vészesen soknak. Az edzés elején Rosberg kezdeményezett, de néhány bemelegítő kör után Hamilton állt az élre, és lágy, majd szuperlágy gumival is ő volt a leggyorsabb.
Az előző két futam győztesének azonban így is kalandos edzése volt. A szuperlágy gumikkal futott etapja során, nem sokkal Ricciardo balesete előtt többször is hibázott, a 3-as kanyarban a falat is érintette. Az újraindítás után már nem tért vissza a pályára, mert annyira elfékezte a gumiszettjét, hogy azt hosszabb etap során már nem lehetett használni. Sergio Pérez is végzett a programjával a balesetig, és Felipe Massa mellett Kimi Räikkönen is megspórolta az utolsó perceket.
A Ferrari versenyzői nem keltettek feltűnést az első szabadedzés során,
mindössze a középmezőnyben szerepeltek a másfél óra nagy része alatt, majd Sebastian Vettel a végén futott egy 5. leggyorsabb időt, de valószínűleg letekert motorral futott, és inkább hosszabb etapokra koncentráltak. Különböző féktárcsákat is kipróbáltak, mivel a fékeknek kulcsfontosságú szerepe lesz a hétvégén: a kanyarokban túlmelegednek, az egyenesben viszont kihűlnek.
Nagy dilemmát okozott az is, hogy az autók milyen beállításokkal lépjenek pályára, de az élmezőny elsősorban az egyenesekre kezdett optimalizálni, és hátul alacsony szárnyállásokat használnak. Ennek eredményeként 350 km/óra fölötti csúcssebességeket is sikerült elérni, bár ebben nagy szerepe lehet a szélárnyéknak is, ami az utolsó szektorban döntő tényezőnek bizonyulhat a köridők alakulása terén.
A tempó hibákat is provokált, de Ricciardo balesetén kívül csak kicsúszások történtek.
Ezek elsősorban az 1-es, a 3-as és a 15-ös kanyarban jellemzők, utóbbi két esetben ráadásul a bukótér is nagyon szűk, ezért olykor jelentős időveszteséggel tudnak csak visszatérni a pályára a versenyzők. Ennek egyelőre Danyiil Kvjat a mestere, aki egy kövér gázzal megforgatta autóját, és a forgalom elhaladtával visszaállt a mezőnybe.
Komoly meglepetések nem alakultak ki a mezőnyben, mindössze Fernando Alonso 4. helyét érdemes kiemelni, főleg azért, mert lágy gumival csupán másfél másodpercet kapott Hamilton szuperlágyas idejétől, de Eric Boullier, a McLaren versenyigazgatója az edzés után elmondta, hogy nem érdemes nagy jelentőséget tulajdonítani a körök alakulásának. A McLaren lassan kezdte a 90 perces tréninget, több csapathoz hasonlóan arra vártak, hogy javuljon a pálya állapota.
Az aszfalt továbbra is csúszós, és az erős szél is gondot okoz,
de az első edzés alatt nem volt gond az infrastruktúrával. A leintés után viszont azonnal lefújták a GP2-es időmérőt, mert a 2-es kanyarban – valószínűleg az F1-es autók miatt – meglazult a kerékvető, és jelentős csúszás alakult ki az időtervben. Hosszú vizsgálódás után az FIA törölte az edzést.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!