Csak kapkodtuk a fejünket a Kínai Nagydíjon

Események

Forma-1, Nico Rosberg, Mercedes, Kínai GP
Vágólapra másolva!
Vettel és Räikkönen az első kanyarban egymásnak koccant, aztán mindketten nagyot mentettek, de így is óriási lehetőséget szalasztottak el. Hamilton első szárnya rögtön az elején letört, Rosberg egy amúgy szuperizgalmas, rengeteg előzéssel fűszerezett versenyen növelte tovább az előnyét.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül0 bejegyzés

Újabb elképesztően izgalmas, olykor szinte követhetetlenül akciódús versenyen aratott sima győzelmet – zsinórban a hatodikat – Nico Rosberg, aki Bahreinhez hasonlóan a Kínai Nagydíjon is abban a kényelmes helyzetben volt, hogy óvatosan adagolhatta a tempót, miután az összes ellenfelével történt valami.

A két Ferrari már az első kanyarban összeütközött,

a hátulról rajtoló Lewis Hamilton autójáról pár másodperccel később leszakadt az első szárny, a rajtnál az élre ugró Daniel Ricciardo pedig hiába vezetett, a 3. körben defektet kapott, így Rosberg könnyedén faképnél hagyta. Az hátraeső éllovasok aztán egyre előrébb verekedték magukat, látványos, kerék-kerék elleni csatákat vívva egymással és a többiekkel.

Beszédes jelenet a dobogón: Vettel és Kvjat vitatkozik, Rosberg el sem akarja hinni, hogy megint győzött - katt a galériához! Forrás: AFP/Greg Baker

A verseny meghatározó momentuma az első pár másodperc volt. Ricciardo a szuperlágy gumikkal lerajtolta a lágyakon induló Rosberget, aki a célegyenes végi kanyarban besorolt a Red Bull mögé. Emiatt Kimi Räikkönennek fékeznie kellett, és blokkoló ívbelső kerékkel kissé lecsúszott az ívről, Sebastian Vettel pedig, hogy ne menjen neki, kissé szintén lelassított. Ironikus módon pont ez okozta a vesztét: Danyiil Kvjat szemfülesen kihasználta a lehetőséget, és belül elhúzott mellettük, így Vettel szendvicsben találta magát közte és a Ferrarit jobbra visszahúzó Räikkönen között. Már nem tudta elkerülni az ütközést, a láncreakció pedig Hamilton napját is tönkretette, mert Felipe Nasr pont az orra előtt rántotta el a kormányt, nehogy nekimenjen a lesodródó, majd a pályára visszatérő Räikkönennek, eltalálva közben a Mercedest.

A pálya tele volt törmelékkel az első kör után, muszáj volt beküldeni a Safety Cart - katt a galériához! Forrás: AFP/Wang Zhao

A Ferrari számára különösen kínos volt, hogy az elnökük, Sergio Marchionne is a garázsból nézte végig a jelenetet.

Habár Vettel a rádión elnézést kért az ütközésért, nyíltan Kvjatot okolta miatta,

aki szerinte „torpedóként" vágott be mellé a kanyarba. A leintés után dühösen felelősségre is vonta a riválisát, Kvjat azonban visszaszólt neki. „Ha az ember meglát egy rést, rámozdul" – mondta később. „Egyetértek Sebbel, hogy kockázatos manőver volt, de mindketten itt állunk a dobogón, úgyhogy semmi gáz. A jövőben sem teszek le az ilyen rizikós megmozdulásokról." Érthető: Kvjat senkivel nem ért össze a kanyarban, és az előzés hozta meg neki a 2. helyet, pályafutása során másodszor.

Ferrari: ütközés után jó verseny

A Ferrarik visszavágtak, de így is újabb nagy lehetőséget szalasztottak el, hiszen a versenytempójuk pénteken a Mercedesére is veszélyesnek tűnt. Ám az ütközés következtében mindkét autójuk megsérült, és Vettel a 8., Räikkönen pedig 46 másodperces hátrányban a 19. helyen találta magát, miután Hamiltonhoz hasonlóan azonnal ki kellett állnia a bokszba egy új orrkúpért.

Mázlijuk volt, hogy Ricciardo defektje miatt a 4. körben beküldték a Safety Cart,

ami összerántotta a mezőnyt, és a mezőny szuperlágy gumikon rajtoló tagjai kényelmesen megszabadulhattak a hamar elhasználódó Pirelliktől. Köztük Vettel – ő azonban a többiekkel ellentétben újra egy szuperlágy szettet kapott, ugyanakkor lecserélhette az első szárnyát is, bár néhány körrel később, Valtteri Bottas támadva újra megrongálta.

Már megint minden megkavarodott a rajtnál - katt a galériához! Forrás: AFP/Johannes Eisele

Amikor a 8. kör végén újraindították a versenyt, Vettel csak 14. volt, de hamar feljebb kapaszkodott, és 6 körrel később már a 4. helyen haladó Fernando Alonsót is megelőzte. A Ferrari ügyesen taktikázott, az utolsó etapban is a lágy gumikat rakva fel, amikor a közvetlen ellenfeleik a közepeseket választották. Vettel jórészt ennek köszönhette, hogy bár egyszerre cseréltek kereket, a bokszból kihajtva szinte azonnal sikerült elmennie Kvjat mellett a 37. körben, végleg bebiztosítva magának a 2. helyet.

Szórakoztatónak nevezte a futamot, az autóból kiszállva azonban rögtön odament Räikkönenhez bocsánatot kérni.

– mondta, Kvjat manőveréről hozzátéve: „Az ilyenek néha bejönnek, máskor nem. Ahogy láttam, hogy érkezik, megpróbáltam kihátrálni a helyzetből, de Kimit már nem tudtam elkerülni. Ez van. Nyilván sokkal dühösebb lettem volna, ha rosszabb eredményt érünk el."

Vettel úgy vélte, az incidens nélkül mindkét Ferrari a dobogón végezhetett volna, ám mivel az ő autója is megsérült, a rendes versenytempójukra megint nem derült fény. Räikkönen az utolsó előtti, azaz a harmadik etapjában bevetette a közepes gumikat, ez is jó húzás volt: jóllehet, Carlos Sainz mögött elég sok időt vesztett, 8 körrel későbbre tudta halasztani a harmadik kerékcseréjét, mint az előzőleg mögötte autózó Hamilton. Ez is hozzájárult, hogy

a 47. körben, egy kemény manőverrel meg tudta előzni a Massa Williamse mögé tartósan beragadó Mercedest.

Räikkönen végül az 5. hellyel mentette a menthetőt, de szemlátomást nem volt boldog, bár a rajtnál történteket diplomatikusan csak „egy szituációnak" nevezte. „Gőzöm sincs, mi történt, még nem néztem vissza" – mondta. „A verseny eleinte szenvedés volt számomra, de kitartóan próbálkoztam, és végül sikerült előrejutnom." A finn az összetettben így is visszaesett Vettel mögé, aki a 4. helyen áll, mindössze 6 ponttal lemaradva Hamiltontól.

Szárnyalt a Red Bull

A nap nagy meglepetését a Red Bull szolgáltatta: mind Kvjat, mind Ricciardo rendkívül gyors volt. Miután a rajtnál átvette a vezetést Rosbergtől,

az ausztrál versenyző a 3. körben valószínűleg a pályán szétszóródó törmeléken áthajtva kapott bal hátsó defektet.

„A 2. körben láttam pár törmeléket, de nagyobb darabokat nem, ezért nem számítottam rá" – magyarázta. „A 11-es kanyar után már éreztem, hogy valami nem stimmel. A hosszú hátsó egyenesben beriszált az autóm, és a tükörbe pillantva láttam, ahogy leszakad a gumi."

Vettel az ügyes gumiválasztást kihasználva előzte meg Kvjatot végül - katt a galériához! Forrás: AFP/Johannes Eisele

Ricciardo legalább közel volt a bokszbejárathoz, abban viszont pechje volt, hogy még pont a Safety Car beküldése előtt állt ki, úgyhogy visszaesett a 18. helyre. Onnan óriási vágtát mutatott be, jópár fantasztikus előzéssel: a 2-es kanyarnál például egyszerre ment el Nico Hülkenberg és Jolyon Palmer mellett, a 43. körben pedig a 7 körrel újabb gumik előnyét kihasználva Hamiltont is egy kemény csatában utasította maga mögé, aztán a hajrában nem hagyta felzárkózni Räikkönent.

Úgy érezte, ez pályafutása egyik legjobb versenye volt,

és a Red Bull erősebb, mint a szezonnak ebben a szakaszában várták. Christian Horner azt azért nem tartja valószínűnek, hogy Ricciardo a defekt nélkül megnyerhette volna a versenyt, de a világbajnokságban továbbra is a 3. helyen áll.

Csupán 3 ponttal van Hamilton mögött, aki ezúttal ironikus módon remekül rajtolt, az első kanyarig vagy négy autót megelőzött, az ott történt ütközésben viszont komolyan megsérült az autója.

úgyhogy nagyon sok leszorítóerőt vesztett" – árulta el a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff. Hamilton eleinte jól haladt, a 21. körben a 3. is volt, de összesen ötször járt a bokszban, és az a húzás, hogy a szuperlágy gumikat a Safety Car-fázis alatt egyetlen kör után lecserélték az autóján, nem jött be. A sérült Mercedesszel nehéz volt előzni, és Hamilton az utolsó bő 15 kört Massa mögött vesztegelve töltötte, miközben Ricciardo, majd Räikkönen őt és a Williams versenyzőjét is utolérte, aztán simán faképnél hagyta.

„Próbáltam előreverekedni magam, de minden alkalommal újra kellett kezdenem, aztán a végére elfogytak a gumijaim is" – mondta Hamilton. „Ezen a pályán amúgy lehet előzni, de az autóm megsérült, eléggé nyeklett-nyaklott."

Úgy tűnik, mostanában semmi nem akar összejönni neki, míg Rosbergnek, aki idei 3., összesen 17. győzelmével már 36 pontos előnyre tett szert vele szemben, újabb sima napja volt. Ettől függetlenül azt állította, nem spórolt a tempóval.

Rosberg Bahrein után újabb kényelmes győzelmet aratott - katt a galériához! Forrás: AFP/Johannes Eisele

„Ami mögöttem történt, abból semmit nem láttam, Danielre próbáltam koncentrálni a rajtnál" – magyarázta. „Keményen nyomtam a gázt, mert nem tudtam, mi van a Ferrarikkal, és pénteken nagyon erősek voltak a versenyszimulációik. Mi akkor hamar elhasználtuk a gumikat, most viszont remekül kitartottak. A balansz egyszerűen őrületes volt, az összes keveréken úgy odatehettem magam, ahogy csak akartam."

Rosberg végül csaknem 38 másodperccel Vettel előtt ért célba, igaz, eggyel kevesebb, azaz két kerékcserével teljesítette a távot – ez a pontszerzők közül rajta kívül csak Massának sikerült.

A középmezőnyben is ment az adok-kapok

Az erősorrend Kínában egyértelműnek tűnt: a két Mercedes, a két Ferrari és a két Red Bull mellett a két Williams és a két Toro Rosso végzett a legjobb tíz között. Massa leginkább annak köszönhette a 6. helyét, hogy a lágy Pirelliken rajtolt, mindig jókor cserélt kereket, és a végén magabiztosan verte vissza Hamilton egyre kétségbeesettebb támadásait. Valtteri Bottas viszont már a rajtnál több pozíciót vesztett amiatt, hogy belekeveredett a Ferrarik ütközése miatt kialakult kavarodásba. Onnan már nem tért igazán magához, ráadásul a verseny végén, a közepes gumikon a tempója sem volt elég erős.

Max Verstappen ismét csapattársa, Sainz előtt ért célba, a Force India és a McLaren viszont lecsúszott a pontszerzésről. Sergio Pérez 11. lett,

Nico Hülkenberg pedig egy 5 másodperces büntetést is begyűjtött,

mivel a bokszbejáratnál indokolatlanul lassan haladva feltartott másokat, hogy időt nyerjen, amíg a Force India kereket cserél a csapattársa autóján.

A McLaren pedig egyszerűen nem volt elég gyors. „Kétkiállásos stratégiát választottunk, míg a többség hármat, úgyhogy a Safety Car nem volt a segítségünkre" – ismerte el Fernando Alonso, aki még törött bordával versenyzett.

szerintem az SC nélkül sem voltunk elég gyorsak hozzá. Viszont legalább sokakat követtünk ma közelről, úgyhogy ez hasznos verseny volt. Fel fogjuk tudni mérni, hogy melyek az autónk gyenge és erős pontjai."

Jenson Button ezzel szemben remélte, hogy a McLaren inkább csak eltaktikázta magát. „Az első etap jó móka volt, talán a 7. is voltam. Mindenkivel oda-vissza előzgettük egymást, de a Safety Car beküldése után a közepes gumikat tettük fel, ami nem feltétlenül volt jó döntés, mivel mindenki más a lágyon volt" – magyarázta. „Vagy a tempónk nem volt elég erős, vagy rossz gumikat választottunk. A végén egyébként kint maradhattunk volna végig a közepeseken, de úgy gondoltam, inkább szórakozzunk egyet, úgyhogy bevetettük a szuperlágyakat. Azok viszont 3 kör után széthullottak."

A Forma-1-es világbajnokság két hét múlva, az Orosz Nagydíjjal folytatódik.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!