Hamilton őrült futamot megnyerve háromszoros világbajnok

Események

Forma-1, Lewis Hamilton, sebastian Vettel, Mercedes, USA Nagydíj
Vágólapra másolva!
A vizes pályán kezdődő, de szárazon befejeződő USA Nagydíjon annyi fordulat történt, mint amennyi egy egész szezonra elég, végül a Mercedes mégis kettős győzelmet aratott a 13. helyről a dobogóra kerülő Vettel előtt.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül57 bejegyzés

Újabb kaotikus versenyen született papírforma eredmény, amikor a Mercedes az élen történt számtalan helycsere után kettős győzelmet aratott a balesetekkel, előzésekkel és Safety Car-fázisokkal tarkított USA Nagydíjon a Ferrarit a 13. rajtkockából a dobogóra feltornázó Sebastian Vettel előtt. Ez éppen elég volt a minden balhéból kimaradó Lewis Hamiltonnak, hogy már három fordulóval a szezon vége előtt bebiztosítsa harmadik vb-címét, a tizedik olyan versenyzővé lépve elő a Forma-1 történetében, akinek sikerült legalább háromszor világbajnokságot nyernie.

– suttogta elcsukló hangon a rádióba. „Emlékszem, hogy amikor az első brit bajnok címemet nyertem, az édesapámmal hazafelé tartva a We are the Champions-t énekeltük. Nehéz elhinni, hogy már háromszoros világbajnokként ülök itt" – tette hozzá később, már a sajtótájékoztatón.

Hamilton elképesztően fordulatos verseny után ért célba Rosberg előtt Forrás: AFP/Clive Mason

Pedig nem mindig tűnt úgy, hogy még Austinban pontot tehet a küzdelem végére. Igaz, hogy a rajtnál átvette a vezetést a pole pozíciót a heves esőzés miatt csak vasárnap délelőtt megrendezett időmérőn elhódító Nico Rosbergtől egy necces manőverrel – a két Mercedes még össze is koccant az első kanyarban –, de a felszáradó pályán hamar elmelegedtek az intermediate gumijai. „Nem volt szándékos" – mondta arról, hogy leszorította Rosberget a célegyenes végén. „Mindketten nagyon mélyen befékeztünk a kanyarba, és kívül tapadtak be az autóink." Nico Rosberg azonban nem volt elragadtatva. „Összeütköztünk... Lewis nekem jött. Ez így nem volt jó" – jegyezte meg keserűen.

Az intereken a Red Bull volt a jobb

Hamilton utána csak erőlködve tudta maga mögött tartani a nedves aszfalton szokás szerint szárnyaló, egymással is harcoló Red Bullokat. Az első Virtuális Safety Car-fázist követően Daniel Ricciardo gyors egymásutánban először Rosberget, majd őt is megelőzte, és elhúzott a távolba.

Pár körrel később Hamilton már annyira szenvedett a gumijaival, hogy Rosberg is elment mellette,

így az élbolyból elsőként a 19. körben kénytelen volt kiállni a bokszba, és ott slickekre váltani. Ezt az ideálisnál épp egy körrel korábban tette meg, úgyhogy egyelőre csak a 4. helyen állt Ricciardo, Rosberg és Danyiil Kvjat mögött. Ám a lényegében már száraz pályán a Mercedesek szokásos fölénye újra érvényesülni kezdett, és először Rosberg vette át a vezetést Ricciardótól, aztán Hamilton is maga mögé utasította Kvjatot, a 26. körben pedig Ricciardót is.

A még nedves pályán a Red Bullok szárnyaltak Forrás: AFP/Mark Thompson

Rosberg előnye ekkor már 11 másodperc volt, és úgy tűnt, ő tartja kézben az irányítást: egyre távolabbra került a csapattársától, akkor azonban Marcus Ericsson Sauberje miatt beküldték a Safety Cart. Ezzel eltűnt közöttük a különbség, a Ferrari viszont ügyesen játékba hozta Vettelt egy jól időzített bokszkiállással, a kemény keverékű gumikra állítva őt, hogy kihúzza velük a verseny végéig. Az újraindítás után Vettel azonnal elment a két Red Bull mellett, míg Hamilton nem szakadt le Rosbergről.

Ezzel még távolról sem volt vége. Mivel Nico Hülkenberg egy balul elsült támadási kísérlet közben összeütközött Ricciardóval, másodszor is aktiválták a Virtuális Safety Cart.

A Mercedes ezalatt le tudta bonyolítani Rosberg második kerékcseréjét, Hamiltonéra viszont nem maradt idejük,

mert a VSC-fázis túl hamar véget ért. Őt ekkor azzal riogatták, hogy még 10 másodperc előnyt kellene gyűjtenie a mögötte csak 5-tel haladó Vettellel szemben, akit a 42. körben Rosberg is visszaelőzött a bokszkiállása után.

Rosberg előnyét törölte a Safety Car

Ekkor Rosbergnek állt a zászló, hiszen a csapattársának még hátra volt egy kerékcseréje, csakhogy akkor Kvjat a segítségére sietett: megcsúszva a falnak ütközött a Red Bull-lal, ezért megint be kellett küldeni a Safety Cart. A Mercedes le is csapott a lehetőségre, és behívta a bokszba Hamiltont, aki így 5 körrel frissebb gumikon térhetett vissza a pályára, ráadásul közvetlenül Rosberg mögé, mivel némi meglepetésre a Ferrari újra kereket cserélt Vettel autóján.

Tehát ezúttal Hamilton javára fordult a kocka.

Az utolsó tíz körön múlt, hogy pontot tud-e tenni a világbajnoki küzdelem végére,

ami végül egy nem különösebben izgalmas fordulattal sikerült neki: Rosberg 7 körrel a leintés előtt megcsúszott a helyenként még nedves aszfalton, és ahogy lesodródott a pályáról, Hamilton simán elment mellette, végleg megkaparintva az 1. helyet. „Együttérzek vele, mert velem is majdnem ugyanez történt" – állította a brit. „Nem csúsztam ki, de az én kerekeim is kipörögtek, amikor egy kapcsolóval babráltam abban a kanyarban."

„Kemény így elveszíteni a győzelmet" – ismerte el Rosberg, aki szemlátomást összeomlott a vereségtől. Azt mondta, még nem gondolkodott el rajta, hogyan vághat vissza Hamiltonnak. „Bármi is történt korábban, ez nem befolyásol abban, ahogy a jövőbe nézek. Ilyen vagyok" – mondta lehangoltan.

Hamilton három vb-címével is példaképe, Senna nyomdokaiba lépett Forrás: AFP/Clive Mason

Rosberg még elhúzhatta volna Hamilton vb-győzelmét, ha hagyja elmenni maga mellett az utolsó pillanatig keményen rohamozó Vettelt, de ezt a szívességet nem tette meg a Ferrarinak.

– monda Vettel. „Gratulálok Lewisnak, egész évben nagyszerű munkát végzett. Mi is nagyon éhesek vagyunk a sikerre."

Őrült verseny hátrébb is

A 4. helyen végül Max Verstappen ért célba, aki a mezőny végéről rajtoló Carlos Sainzcal párban fantasztikus adok-kapok párharcot vívott a Ferrarik ellen, és ismét számtalan rámenős előzéssel öregbítette a hírnevét. Igaz az agresszivitásával nem aratott osztatlan sikert a társai körében: főleg Kimi Räikkönen panaszkodott rá a rádión, végül azonban ő húzta a rövidebbet, amikor slickekre váltva a nedves pályán megcsúszott, és a védőkorlátnak koccant. Habár folytatni tudta a küzdelmet, a jobb első fékhűtő-csatornája megsérült, és a fékje túlmelegedett, úgyhogy végül ki kellett állnia.

Verstappen ugyanúgy 4. lett, mint a Hungaroringen Forrás: AFP/Peter Fox

Eleve csak tizenketten jutottak el a célig, köztük a Manor helyi versenyzője, Alex Rossi.

Már a rajtnál nagy kavarodás alakult ki, amikor Felipe Massa az első kanyarban megcsúszva összeütközött Fernando Alonsóval, a két Sauber pedig pár kanyarral később egymással.

Ez tette lehetővé, hogy a 18. helyről startoló Räikkönen rögtön feltornázza magát a pontszerzők közé.

Verstappen mögött az ismét körültekintően vezető Sergio Pérez végzett, míg a Red Bullnak a kezdeti vitézkedés után egyetlen ponttal kellett beérnie Kvjat balesete miatt, valamint azért, mert Ricciardo autója megsérült a Hülkenberggel történt ütközésben. Emiatt a sportfelügyelők vizsgálatot indítottak, de úgy tűnt, a Force India első szárnya már sérült volt, amikor belecsúszott a Red Bullba.

A futam vége felé még mindkét McLaren a pontszerzők között haladt, Alonsóé azonban lelassult, aminek vélhetően nem a Honda motor, hanem egy szenzor hibája volt az oka.

Jenson Buttont viszont a 6. helyen rangsorolták, mert Sainz, aki előtte szelte át a célvonalat, bokszutcai gyorshajtás miatt 5 másodperces büntetést kapott.

„A tempónk sehol nem volt a várthoz képest" – mondta Button. „A Toro Rosso sokkal gyorsabb volt nálunk, nem hittem, hogy ilyen gyorsak lesznek. Főleg a közepes-nagy tempójú kanyarokban számítottam arra, hogy mi leszünk a jobbak, de nem így alakult. Át kell gondolnunk, hogy miért nem. Ez kemény nap volt, a 6. hellyel azonban elégedett vagyok."

Alonso az 1. kanyarban Massával ütközött. Úgy érezte, régi csapattársa tönkretette a versenyét Forrás: AFP/Mark Thompson

A 8-9. helyen Pastor Maldonado és Felipe Nasr jutott el a célig. Ricciardo a késői kerékcseréje után még nagyot hajrázott a friss gumikon, és Alonsót megelőzve visszatornázta magát a pontszerzők közé, de a 10. helynél már nem maradt ideje feljebb kapaszkodni.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!