Társoldalunk:

Sainz eszméleténél van óriási balesete után

2015.10.10., 10:45
rendezés

Az Orosz Nagydíj utolsó szabadedzése 40 perc után véget ért, mert a Toro Rosso nagy sebességgel a TecPro falba rohant, és beszorult alá. Az orvosok a helyszínre siettek, és kiszabadították a bálák alól. Sainz szerencsére magánál van, kórházba szállították.

A Forma-1-es csapatok nem tudták befejezni a felkészülést az Orosz Nagydíjra a szombat délelőtti szabadedzésen sem, amelyet mindössze 36 perc után le kellett állítani Carlos Sainz óriási, de szerencsés kimenetelű balesete miatt.

A pályán hosszú percekig feszült volt a légkör, amíg a spanyol versenyző állapotáról nem érkezett pozitív hír. Sainz a 13-as kanyar féktávján vesztette el az uralmát a Toro Rosso felett, s miután az autója a bal oldali falnak csapódva összetört, nagy sebességgel a bukótér túloldalán lévő TecPro falnak ütközött. Mivel teljesen beszorult alá, a helyszínre siető orvosok hozzá sem fértek a szerencsétlenül járt pilótához, és sokan aggódtak, hogy a feje nem csapódott-e a báláknak, ami súlyos következményekkel járhatott volna.

Később azonban kiderült, hogy Sainz eszméleténél van, és beszélni is képes az orvosokkal. Miután hordágyon mentőbe tették, majd a pálya egészségügyi központjában megvizsgálták, helikopterrel tovább szállították egy közeli kórházba. A Toro Rossót irányító Franz Tost azt mondta, csak később döntenek róla, hogy Sainz részt vehet-e az időmérőn, de erre valójában mind az ő állapota, mind az autó sérülései miatt kevés az esély.

A leintés pillanatában Nico Rosberg állt az élen, a szuperlágy gumikon elért 1:38.561-es ideje révén csaknem 8 tizedmásodperccel előzve meg Valtteri Bottast, és kicsit többel saját csapattársát, Lewis Hamiltont. Mivel a pénteki edzésnapot a délelőtti olajfolyás és a délutáni eső miatt mindenki elvesztegette, a csapatok most akarták befejezni a felkészülésüket az időmérőre és a versenyre is – ez Sainz balesete miatt nem sikerült nekik.

A többségüknek egyáltalán nem volt alkalma hosszú etapot teljesíteni, többen pedig – köztük Sebastian Vettel – ki sem próbálhatták a szuperlágy gumit, míg mások eleve azzal vágtak neki az edzésnek. A legjobban a Williams kezdett: eleinte Valtteri Bottas és a váltásproblémákkal küzdő Felipe Massa uralta a pályát, a lágy (vagyis a keményebb keverékű) gumikon két másodperccel járva mindenki előtt.

A gyorsan változó pályaviszonyok és a csapatok eltérő programja miatt azonban a köridőkből szinte semmilyen következtetést nem lehet levonni, így az időmérő biztos sok meglepetést tartogat majd.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Origo
12:42

Még javítják a védőfalat

A GP3 első versenyét le is fújták miatta. Köszönjük a figyelmet! Azonnal jelentkezünk az összefoglalóval is.

Origo
12:34

És így szabadították ki a fal alól

Keményen eltalálta a bálákat, nem csoda, hogy az orvosok sokáig nem fértek hozzá.

Origo
12:26

Így szorult be az STR a fal alá

Ez  kép jól érzékelteti a becsapódás erejét. Az F1-es autók mára hihetetlenül biztonságossá váltak, de ezt az autót az időmérőre még akkor is reménytelennek tűnik újraépíteni, ha Sainz beleülne.

Origo
12:18

Újabb érv a zárt pilótafülkék mellett?

Biztos újra fog indulni a vita, amely Jules Bianchi balesete nyomán is fellángolt. Közben Sainzot helikopterrel elszállították egy másik kórházba, de az FIA szóvivője, Matteo Bonciani is megerősítette, hogy "úgy tűnik, rendben lesz."

Origo
12:11

Újabb hírek Sainz állapotáról

"Carlos magánál van, beszélget az orvosokkal, és önerőből próbálta levenni a sisakját a baleset után" - jelenti a Sky riportere, Rachel Brooks. Jelenleg a pályakórházban vizsgálják, később döntik el, hogy át kell-e szállítani egy nagyobb kórházba. A brit csatorna legfeljebb 20%-os esélyt ad arra, hogy Sainz részt vehet az időmérőn.

Origo
12:06

Itt egy videó a bukásról

Látszik, ahogy Sainz elvesztette az uralmát az autója felett:

Origo
12:04

Nem az autó volt a hibás

Franz Tost, az STR főnöke a Sky-nak azt mondta, egyelőre úgy tűnik, az autón semmi nem romlott el, mielőtt keresztbe állt a féktávon. Hozzátette, hogy csak később, az orvosi vizsgálatok fényében döntik el, hogy Sainz részt vehet-e a hétvége további részében, de nem akarnak kockáztatni.

Origo
11:59

Most tették be a mentőbe

És végre megmutatták a visszajátszást, amit vissza szoktak tartani, amíg nem világos, hogy a versenyző sérülése mennyire súlyos. Sainz az FIA szerint is magánál van. Hála istennek! Látszik, hogy a Toro Rosso nagy sebességgel már a féktávon a bal oldali falnak csapódott, letörtek a kerekei, és irányíthatatlanul a fal felé száguldott.

Origo
11:55

Sainz magánál van

A Sky szerint viszont hat orvos beszállt egy járműbe a pályakórháznál, és ott várakoznak. Helmut Marko szerint Sainz magánál van, és képes válaszolni a kérdésekre. Ez jó hír!

Origo
11:52

Sainz jól van?

Ilyenkor nem szerencsés találgatni, de Sainz állítólag már a pályakórházban van, és a menedzsere, Borja Ortiz feltartott hüvelykujjal jött ki tőle. Reméljük, tényleg!

Origo
11:47

Nem indítják újra az edzést

A versenyirányítás közölte, hogy a fennmaradó 13 percben nem nyitják meg a pályát. Így sokan vakon fognak nekivágni az idémérőnek, de most nyilván senkit nem ez foglalkoztat. A Sky szerint a falat leemelték a Toro Rossóról.

Origo
11:45

Még folyik a mentés

A fő probléma, hogy a TecPro bálák az autó tetején vannak, így az orvosok nem férnek hozzá Sainzhoz. Ezek speciális energiaelnyelő elemek, de nem arra vannak tervezve, hogy egy autó befusson alájuk.

Origo
11:42

Így szorult be a Toro Rosso

A TecPro falat megpróbálják felemelni.

Origo
11:41

A sorrend

Most nem ez számít, de jelenleg így állunk: Rosberg, Bottas, Hamilton, Pérez, Massa, Hülkenberg, Button, Maldonado, Alonso, Nasr, Kvjat, Räikkönen, Grosjean, Ericsson, Sainz, Vettel, Verstappen, Ricciardo, Merhi, Stevens.

Origo
11:39

Az STR a falnak ment

Nem láttuk, mi történhetett, de már a kanyar előtt becsapódási nyomok vannak a pálya melletti falon. Verstappen érdeklődött, hogy a csapattársa jól van-e - azt felelték neki, hogy nem tudják, mert az autó minden rendszere lekapcsolt. Nem megnyugtató. Az orvosok a helyszínen vannak.

Origo
11:37

Sainz beszorult a fal alá

A 13-as kanyarban fejjel ment a TecPro falnak. Megjelent az orvosi autó, reméljük, nincs baja.

Origo
11:36

Piros zászló!

Sainz összetörte a Toro Rossót, nagyon csúnyán beszorult a gumifal alá. Nem szép látvány...

Origo
11:34

Rosberg megerősíti a helyét

1:38.561-re faragja le az idejét, azaz további 4 tizedet javít. Közben Hamilton elrontotta az első körét a szuperlágyakon, a célegyenes végén elfékezve magát. Már Pérez áll a 3. helyen, Bottas és Massa között.

Origo
11:32

Massa is javít

A szuperlágy gumikon 0,934 másodperccel lassabb Rosbergnél, aki egy hűtőkört követően újra gyorsabb körön van...

Origo
11:31

Rosberg átveszi a vezetést

A szuperágy gumikon 1:38.941-es időt ér el, 1,3 másodpercet verve Bottasra, aki szintén javít, és az első két szektorban jobb részidőt is ér el a Mercedesnél, de aztán 0,346 másodperccel lemarad tőle.

Origo
11:29

Már Nasr a 3.

0,954 másodpercre megközelíti Bottast, pedig a Sauberen még a keményebb gumik vannak. A csapatok programja pillanatnyilag annyira eltér egymástól, hogy reménytelen olvasni az időkben.

Origo
11:27

Bottas javít a szuperlágyakon

1:40.275-re, de csak az utolsó két szektorban volt gyorsabb, mint a lágy gumikon. Egyelőre.

Origo
11:24

Merhit figyelmeztetik

Hogy ne vágja le a 2-es kanyart. Sainz az edzés eleje óta a pályán van, és már 14 körnél jár. A Mercedesek visszatértek a bokszba, ahol átállítják őket - az első keresztstabilizátoron és hasmagasságon módosítottak.

Origo
11:23

Jól kezdtek a Williamsek

Bottast és Massát csak 0,355 másodperc választja el, de a 3. helyezett vettel már 2 másodpercre van tőlük - illetve e pillanatban Räikkönen megelőzte a csapattársát, és 1,7 mp-re közelítette meg az élen álló honfitársát. Rob Smedley szerint a Williams azért megy jól itt, mert kis légellenállásra van szükség.

Origo
11:21

Többen befejezték az etapjukat

Bottas, Grosjean és Maldonado is 10 kör után tért vissza a pályáról - Bottas keresztbe is állt a bokszbejáratnál. Úgy tűnik, Massa Williamsében kicserélték a kormányt. Räikkönen egyelőre csak a 10. helyen áll, Vettel viszont feljött a 3-adikra, de 2,1 másodperces hátránnyal.

Origo
11:18

Massának még mindig gondjai vannak

Azt mondja, a sebességváltással nem stimmel valami - beállt a bokszba, reszetelték a váltóját, és azonnal tovább indult. Verstappen megpördült az utolsó kanyarban, de folytatni tudta.

Origo
11:16

A sorrend

Az első negyedóra után: Bottas, Massa, Grosjean, Hamilton, Rosberg, Maldonado, Sainz, Hülkenberg, Ricciardo, Pérez, Verstappen, Nasr. Közülük hárman (Maldonado, Sainz és Ricciardo) autóján vannak a szuperlágy gumik.

Origo
11:15

Räikkönen a pályán

Majdnem negyedórát várt, mielőtt kidugta az orrát a bokszból - mostanra már többen, köztük Bottas is, 9 kört tettek meg. Vettel követi. Räikkönen a szuperlágy, Vettel a lágy gumikat kapta meg, míg Massa ERS-problémáját kijavította a Williams.

Origo
11:13

Bottas szárnyal

Már 1:40.617-nél jár, de a célegyenesre ráfordulva besokallt kissé. Az aszfalt csak most fog rendesen felgumizódni, úgyhogy az idők gyorsan javulni fognak. A Ferrarik még mindig a garázsban ülnek. Talán pont erre várnak?

Origo
11:10

Massa a motorjára panaszkodik

"A motor nem működik!" - jelenti a rádión. Azt tanácsolják neki, hogy ne használja az 1-es fokozatot, és térjen vissza a bokszba. Bottas közben 1:40.884-re javított, míg Hamilton megszerezte mögötte a 2. helyet - 2,5 másodperces hátránnyal!

Origo
11:09

Bottas tovább javít

Már 1:41.786-nál ját, amivel 1,9 másodpercre növelte az előnyét  a 2. helyre felzárkózó Grosjeannal szemben. Többen máris egy hosszú etapba vágtak bele. Rosberg éppen lecsúszott egy kicsit a pályáról.

Origo
11:07

Nagyon csúszik az aszfalt

A Red Bullt szemből mutatták lassításban, jól látszott, hogy négy kerékkel csúszik oldalra. Már csak a két Ferrari nem járt a pályán egyáltalán, rajtuk kívül mindenki kint van! Óriási a forgalom.

Origo
11:05

Itt a hétvége legjobb ideje

Nem kellett rá sokáig várni - Bottas 1:42.829-es körrel kezdett a lágy (tehát a keményebb) gumikon. Máris tizenegyen iratkoztak fel a tabellára.

Origo
11:04

Máris megvan az első mért kör

Most végre van akció: Kvjat 1:46.853-mal kezdett, de Ericsson 3 ezreddel gyorsabb volt. Ezek még 2,5 mp-vel elmaradnak Hülkenberg tegnap délelőtti idejétől.

Origo
11:03

Hideg van

Mindössze 15 fok, míg az aszfalt 21 fokos. Így még nehezebb lesz bemelegíteni a gumikat. Hamiltont a rádión arról tájékoztatták, hogy a szél változó irányú, de gyenge.

Origo
11:01

Megkezdődöt az edzés

Közben zöldre váltott a lámpa, és egyből sokan kirobogtak a pályára, az élen Danyiil Kvjattal. Ericsson, Hamilton és Rosberg szintén rögtön kiment a pályára. Érdekes módon többen is a szuperlágy gumikat tették fel, köztük a Red Bull párosa.

Origo
10:59

Alonso a 250. nagydíját ünnepli

Hhetetlen, nem? A McLaren spanyol versenyzője szép beszédet mondott a péntek este tartott jubileumi összejövetelen, ahol ott volt a paddock apraja-nagyja. A Sky Sports szerint a pilóták közül csak a Mercedes párosa, Nico Rosberg és Lewis Hamilton nem ugrott be a bulira. Alonso egyébként új specifikációjú motort próbált ki tegnap délelőtt, de utána visszaszerelték az autójába a régit - eleve az volt a terv, hogy versenyen először csak Austinban fogják bevetni az új Hondát. Button pedig valószínűleg csak eggyel később, Mexikóban kapja meg.

Origo
10:52

Kell-e félnie a Mercedesnek?

A szuperlágy-lágy keverékkombináció a fáma szerint a Ferrarinak jön jól, a sima, egyáltalán nem érdes aszfalt viszont, amelyen nehéz felmelegíteni a gumikat, nem. A Mercedes ugyanezekkel a gumikkal élte át a legrosszabb rémálmát Szingapúrban - de van-e okuk tartani tőle, hogy itt megismétlődik a szenvedésük? Megpróbáltuk kibogozni.

Origo
10:49

Gyengék voltak az idők

Tegnap reggel pont egy tisztítójármű folyatott olajat a pályára, ezért az aszfalt délelőtt is csúszós volt, amikor nem esett. Nico Hülkenberg 1:44.355-tel érte el a nap legjobb idejét, ami annak ellenére 2 másodperccel gyengébb volt az egy évvel ezelőttinél, hogy a Pirelli az idén lágyabb gumikat hozott Szocsiba. A tavalyi harmadik edzésen Lewis Hamilton 1:38.726-tal volt a leggyorsabb, most tehát ez lesz a szintidő.

Origo
10:44

Végre nem esik!

Köszöntjük kedves olvasóinkat az Orosz Nagydíj utolsó szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Pörgős egy órának nézünk elébe, a csapatok ugyanis tegnap délelőtt a pályára kifolyt olaj, délután pedig az eső miatt nem tudtak érdemi munkát végezni, úgyhogy - akárcsak Japánban - ismét szombat délelőtt kell bepótolniuk mindent. Jó hír, hogy az idő felhős ugyan Szocsiban, de legalább nem esik.

Még több bejegyzés

Kapcsolódó anyagok: