Társoldalunk:

Hamilton megpördült, Hülkenberg nyerte az elhalasztott edzést

2015.10.09., 08:51
rendezés

A Force India német versenyzője Rosberget és Vettelt előzte meg az Orosz Nagydíj péntek délelőtti szabadedzésén, amely fél órával rövidebb volt a tervezettnél az aszfaltra került szennyeződés miatt, s amelyen végig nagyon csúszós maradt a pálya.

Gyakorlatilag haszontalanul zárult a csapatok számára az Orosz Nagydíj első szabadedzése, miután a reggeli órákban egy szervizjárműből nagy mennyiségű olaj folyt a pályára, amit még a tréning első fél órája során próbáltak eltávolítani. Ennek eredményeként a szabadedzés a szokásos 90 helyett csak 60 perces volt, és a 6-os, valamint a 10-es kanyar között igen nedves és csúszós aszfalt várta a pilótákat, akik általában intermediate, sőt néhányan rögtön esőgumival próbáltak szerencsét.

Az elhalasztott kezdés azt is jelentette, hogy az FIA döntése értelmében a pilóták egy szett száraz abronccsal kevesebbet használhattak a megszokottnál, így még kevesebb lehetőségük nyílt, hogy megbarátkozzanak a legtöbb pályánál simább aszfaltjáról ismert félig utcai helyszínnel. Eleinte bátortalan is volt a mezőny: sokáig csak Fernando Alonsónak és Marcus Ericssonnak volt ideje, a mezőny többi tagja igazából csak az utolsó negyed órában kezdett több kört egymás után megtenni.

Hülkenberg kezdett az élen SzocsibanForrás: Sahara Force India/Sahara Force India/James Moy Photography

A csapatok addig is igyekeztek viszonylag hasznosan tölteni az időt: Nico Rosberg többször is rajtot gyakorolt a bokszutca végén, majd lassan körbe ment a pályán. Később Sebastian Vettel is így tett, ő viszont a garázs előtti területre is égetett némi gumit, hogy később jobb legyen a tapadás. Ericsson közben próbált a pálya száraz szakaszán adatokat gyűjteni, de arra panaszkodott, hogy autójának alja túlságosan leér bizonyos kanyarokban. Ezt később a többiek szikrázó autóin is lehetett látni.

Többen is kicsúsztak a síkos aszfalton: Kimi Räikkönen és Vettel többször átlépte a fehér vonalat, Valtteri Bottas a bokszbejáratnál sokallt be, a hazai pályán autózó Danyiil Kvjat nem sokkal kerülte el a falat, Felipe Massa pedig épp Lewis Hamilton előtt pördült meg, de szerencsére nem ütköztek össze. Hamilton az edzés hajrájában maga is megforgott, ő a száraz 1-es kanyarban vesztette el uralmát a Mercedes fölött, de ő autója nem tört össze.

A köridőknek nem érdemes különösebb jelentőséget tulajdonítani a pénteki kezdés után, hiszen szokatlanul előnytelen volt a pálya állapota. Mindössze néhány kanyar volt nedves és csúszós, de eleinte annyira állt a víz, hogy szükség volt az intermediate gumikra, amelyek viszont nem voltak ideálisak a pálya hosszabb, teljesen száraz részén. Ennek megfelelően sokáig Alonso 2 perces körrel állt a – meglehetősen rövid – időtáblázat élén, és csak a végén sikerült 1:44-re faragni az eredményt.

A körülmények és részben a forgalom miatt nem igazán fontos, hogy a Force India pilótája, Nico Hülkenberg zárt az élen péntek délelőtt Szocsiban. A német versenyző 1:44.355-öt ért el honfitársa, Nico Rosberg (1:44.407) és Sebastian Vettel (1:44.986) előtt. Jó eredményt ért el a másik Force Indiával a mexikói Sergio Pérez is (4.), mögötte Daniel Ricciardo, Carlos Sainz, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Max Verstappen és Kimi Räikkönen zárta az első 10 sorrendjét.

A körülmények miatt egyelőre nem sok derült ki a Fernando Alonso autójába szerelt új Honda erőforrásról sem. A spanyol sokáig szinte az egyetlen volt, aki mért köröket is teljesített, és eleinte még akkor is az élmezőnyben tartózkodott, amikor javulni kezdtek az idők, de végül megint csak a 14. lett, ráadásul Jenson Button a 11. helyen tudott zárni a régi változattal. A helyszíni beszámolók szerint Alonso motorjának hangja más, mint Buttoné, azt viszont egyelőre nem tudni, hogy ez az eredményekben is tükröződik-e majd.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Origo
10:33

A Nicók voltak a leggyorsabbak

Hülkenberg a végén futott egy 1:44.355-öt, ezzel megelőzte Rosberget és Vettelt az Orosz Nagydíj első szabadedzésén. A top 10 további sorrendje Pérez, Ricciardo, Sainz, Hamilton, Bottas, Verstappen, Räikkönen.

Origo
10:30

Vettel már 45-ön belül

1:44.986-tal a német továbbra is vezet, mögé Hülkenberg zárkózott fel, a 3. pedig Hamilton, aki bravúrosan elkerülte a pont előtte megpördülő Massát, miután a brazil nem engedte el. Hamilton nem sokkal később maga is kipördült.

Origo
10:26

Újabb fél másodpercet faragtak le

Vettel állt az élre, jelenleg 1:45.491-nél tart, közben kisebb tumultus alakult ki a gyors körön lévő Max Verstappen, Will Stevens és Roberto Merhi között.

Origo
10:23

Gyorsul a mezőny, de még mindig lassúak

Ahogy ez várható, lépésről lépésre gyorsul a mezőny, de továbbra is csak 1:45 végénél tartanak. Folyamatosan faragják a legjobb időket a pilóták, ebben a pillanatban Hülkenberg, Bottas, Alonso, Vettel a sorrend. Ericsson autója lefulladt a bokszutca végén, vissza kellett tolni a garázshoz.

Origo
10:20

Mindkét Ferrari a pálya szélén

Ugyanott csúszott ki Vettel és Räikkönen is, a finn meg is pördült, de mindketten folytatni tudják. Sorra futják a mért köröket a pilóták, de továbbra is Alonso áll az élen. A változás csupán annyi, hogy az edzés végéhez közeledve a versenyzők megpróbálnak hosszabb etapokat teljesíteni.

Origo
10:17

Csak a Toro Rosso kap Ferrari motort

Erről számolt be az Auto Motor und Sport tudósítója, Tobias Grüner. Arról továbbra sincs hír, hogy a Red Bull Racing milyen erőforrásokkal indul 2016-ban, ha indulnak egyáltalán.

Origo
10:09

Esni is fog?

Az Autosport tudósítója arról számolt be, hogy esőcseppeket érzékelt Szocsiban... Az eddig sem túl hasznos edzés végképp értelmetlenné válhat, ha megérkezik az égi áldás. Ericsson közben elhagyta a pályát, de a vissza tudott térni, és továbbra is a 2. helyen áll Alonso és Button között. Ez is mutatja, hogy kissé szürreális a helyzet Szocsiban.

Origo
10:02

Vettel felgumizta a bokszot

Kövér gázzal hagyta el a kerékcserék helyszínét, így némi gumit hagyott az aszfalton a később már valószínűleg nem használatos intermediate gumikról. Közben Ericsson is futott egy mért kört, de nem tudott gyorsabb lenni Alonsónál.

Origo
09:58

Alonso javított, de nem sokat

Még mindig csak 1:53-nál tart, és a bokszba is visszatért. A többiek egyáltalán nem futnak mért köröket. Vettel is rajtokat gyakorolt, Räikkönen intermediate gumival is kicsúszott a nedves szakaszon, ami Ericsson szerint "nagyon csúszós."

Origo
09:51

2:00.736

Ez Alonso első körének ideje. A fedélzeti kamera szerint a nedves szakasz annyira csúszik, hogy csak lépésben lehet közlekedni rajta a sárga jelzésű lágy gumikkal.

Origo
09:48

Alonso már slickkel próbálkozik

Felkerültek a slick gumik az új motorral hajtott McLarenre, Alonso autója már szikrákat is elkezdett vetni. A kétszeres bajnok mért kört is kezdett.

Origo
09:45

Rosberg rajtokat gyakorol

A pálya sajátos állapota miatt jelenleg használhatatlannak tűnik, hiszen a 6-os és 10-es kanyar között nagyon nedves, a többi részén viszont teljesen száraz, így az intermediate abroncsokat nem lehet rendesen üzemeltetni. Jobb híján a Mercedes rajtokat gyakoroltat Nico Rosberggel a bokszutca végén, az előbb igen sokáig állt a kijáratnál, mire elindult.

Origo
09:38

Bottas esőgumikat kapott

Ez talán egy kicsit túlzás: a Williams szerelői a kék jelzésű esőgumikat tették fel a finn pilóta autójára. Bottas kicsit be is sokallt a bokszbejáratnál, és átlépte a fehér vonalat.

Origo
09:35

Micsoda káosz!

Eképp összegezte véleményét a pálya állapotáról a rezignált hangulatú Sebastian Vettel. Vissza is tért rögtön a bokszba.

Origo
09:33

Intermediate gumikon a mezőny

Túl nedves a pálya egy rövid szakasza ahhoz, hogy a pilóták száraz abroncsokkal próbálkozzanak, használható köridőkre egyelőre nem számíthatunk. A versenyzők nagyon óvatosak is, hiszen a falak mindenhol közel vannak.

Origo
09:30

Zöld zászló!

Betartották az ígéretet, 30 perc késéssel megkezdődött az egy órára rövidült edzés. Marcus Ericsson a pályán.

Origo
09:30

A közönséget ne befolyásolja a csúszás

A légi felvételek alapján konganak az ürességtől a lelátók Szocsiban. A közeli képeken jókedvű rajongókat látni, de az operatőrök nagyon ügyelnek arra, hogy ne látsszon, pénteken reggel alig ülnek a tribünökön.

Origo
09:25

A Mercedes vezérkara elkésett a munkából

Toto Wolff és Niki Lauda komótosan, utcai ruhákban, táskákkal sétál befelé a paddockba, csaknem fél órával azután, hogy az első edzésnek meg kellett volna kezdődnie. Lauda nem sokkal később már a Red Bullt képviselő Helmut Marko oldalán bandukolt, látszólag jókedvűen.

Origo
09:24

Autó a pályán

Egyelőre viszont még csak a versenyirányítás utcai Mercedes-Benz E-osztálya tett meg egy kört, majd visszatért a bokszba. Érdekesség, hogy ilyenkor általában a Safety Cart küldik ki, ez viszont egy teljesen más autó, és fehér színéből arra lehet következtetni, hogy nem is az F1-gyel utazó, ezüst színű autókat felvonultató flottába tartozik.

Origo
09:22

Visszatérőt is köszönthet a mezőny

Két futamos hiányzás után ismét autóba ül Roberto Merhi a Manor színeiben, amennyiben zöld utat kap a mezőny a kifolyt olaj feltakarítása után. A spanyol pilóta az elmúlt két futamot a partvonalon töltötte, mert Alexander Rossi vette át a helyét, ő viszont ezúttal a GP2-ben tesz eleget kötelezettségeinek, így Merhi ideiglenesen visszakapta a helyét. Rossi az Abu-Dzabi Nagydíjat szintén kihagyja majd.

Origo
09:16

Alonso két évig még biztosan marad

A jubiláló Fernando Alonso még legalább 25 további versenyre készülhet, mert csütörtökön a Sky Sportsnak kijelentette, hogy 2016-ban és 2017-ben is a McLaren pilótája lesz. "Vagy a konyhámban fogok főzőcskézni" - viccelődött, és kijelentette, hogy nem készül más szériákba sem.

Alonsót megkérdezték a Manor-Mercedes és a Haas-Ferrari csapatok esélyeiről is, mivel a McLaren-Honda az idén nem remekel. Azt felelte, "nulla" az esélye annak, hogy a kisebb csapatok jövőre megelőzzék őket: "Minden tiszteletem nekik, de a Manor egy repülőgép motort is berakhatna az autójába, akkor sem lennének sokkal előrébb. A McLaren élcsapat lesz jövőre, ez 100 százalék."

Origo
09:12

Alonsót már most ünneplik

Pályafutása 250. futamára készül Fernando Alonso, de a McLaren csapata már pénteken megkezdte az ünneplést egy közös fotóval. A kétszeres világbajnok jelenleg a 6. az indulások számát összegző örökranglistán.

Origo
09:08

A csapatoknak nem jön jól az időveszteség

A pályabírók továbbra is dolgoznak az olajfolt eltávolításán, épp nagy mennyiségű semlegesítő port szórtak a pályára, közben egyre több sötét felhő is érkezik a térségbe.

Rossz hír a csapatoknak, hogy az FIA bejelentette, az első fél órára biztosított plusz gumiszettet ezúttal nem használhatják, tehát a bokszban való várakozás tiszta veszteség lesz. A Szocsiban leterített aszfalt ráadásul a szokásosnál jóval simább, így az istállóknak nem árt a gyakorlás a beállítások megtalálásához.

Origo
09:02

Egy karbantartó jármű lehet a bűnös

A Sky Sports szerint egy szervizjármű hidraulikus rendszere mondta fel a szolgálatot a pályán, helyi idő szerint 6 óra körül, így került rengeteg olaj az aszfaltra.

Az óra közben elkezdett visszaszámolni, így az edzés hivatalosan elkezdődött, de a 2-es és 3-as szektorban sárga zászló van érvényben, és közben egy Kamaz továbbra is locsolja a pályát.

Origo
08:58

Várnunk kell a rajtra

30 perccel csúszik a szabadedzés kezdete a kifolyt olaj miatt. A szennyeződést feltakarították, de jelentős mennyiségű víz van még a pályán, így nincs mit tenni, várni kell, amíg felszárad.

Origo
08:53

Csúszhat az edzés kezdete

Nagy mennyiségű dízel olaj került az aszfaltra, amit elkezdtek feltakarítani, de nem biztos, hogy időben végeznek vele.

Origo
08:50

Hamarosan kezdődik az edzés

Köszöntjük kedves olvasóinkat az Orosz Nagydíj első szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Szocsiba most látogat el másodszor a Forma-1. Jelenleg kicsit borús az idő, a levegő 19, az aszfalt 24 fokos.

Még több bejegyzés

Kapcsolódó anyagok: