Társoldalunk:

Kvjat nyerte az edzést, a Mercedes hátrébb szorult

2015.09.18., 15:25
rendezés

Pályafutása során először a fiatal orosz volt a leggyorsabb, Ricciardóval párban Räikkönent fogták közre a Szingapúri Nagydíj második szabadedzésén. A Red Bull meglepetésre a hosszú etapokon is jóval gyorsabb volt a Mercedesnél.

F1-es pályafutása során először Danyiil Kvjat végzett az élen, amikor ő érte el a legjobb időt a Szingapúri Nagydíj péntek esti szabadedzésén. A Red Bull másik versenyzője, Daniel Ricciardo a 3. helyet kaparintotta meg közvetlenül a ferraris Kimi Räikkönen mögött, míg a Mercedes szokatlan módon kénytelen volt beérni a 4. illetve 7. pozícióval.

Kvjat 1:46.142-es ideje 1,3 másodperccel jobb volt, mint amivel Lewis Hamilton egy éve ilyenkor az élen végzett, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy a pályát azóta kissé átalakították. Az első három helyezettet csupán egytized másodperc választotta el egymástól, de a fiatal orosz a többiekkel ellentétben nem is a szuperlágy gumikon futott első, hanem a harmadik mért körében állította be a legjobb idejét.

Kvjat először zárt az élen egy edzéstForrás: AFP/Roslan Rahman

A Red Bull eleve ara készült, hogy erős lesz a motorteljesítményre viszonylag kis hangsúlyt fektető Szingapúrban, és a reményeik egyelőre beigazolódtak: Ricciardo a hosszú etapja során átlagosan fél másodperccel gyorsabb volt Hamiltonnál. A Mercedes igazgatója, Toto Wolff elismerte, hogy sem egy, sem több körön nem tudták rendesen működésre bírni a gumikat.

A Ferrari nem ment annyira meggyőzően, mint a Red Bull, Räikkönen azonban a lágy gumikon, az időmérő-szimulációk előtt még az élen állt, és a szuperlágyakon is csak később vesztette el a vezetést. Szemlátomást magabiztosabban érezte magát az autójában, mint a csapattársa, Sebastian Vettel, aki többször elfékezte magát, sőt ki is sodródott.

Nem ő volt az egyetlen: a szűk, reflektorfényben fürdő pálya sokakon kifogott, többen le is koccolták a falakat kissé. A legrosszabbul Will Stevens járt, aki még az edzés elején vesztette el az irányítást Manorja fölött az 5-ös kanyarban, és többé vissza sem térhetett a pályára, miután az első tréningen új csapattársa, Alexander Rossi járt pórul. Carlos Sainz pedig defektet is kapott, miután súrolta az egyik falat a Toro Rossóval.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Origo
17:04

Az edzésnek vége, Kvjat nyert

Meglepetés: a fiatal orosz F1-es pályafutása során először zár az élen, maga mögé utasítva Räikkönent, Ricciardót és Hamiltont. Szingapúrban megszorongathatják a Mercedest? Holnap kiderül! Köszönjük a figyelmet, de ne menjenek messzire, mert hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval, aztán este az elemzéssel is.

Origo
17:02

Hamilton fékje lángolt

A bal első. A fékhűtő-nyiláson keresztül rendesen látni lehetett, hogy ég. Ez a pálya persze nagyon megterheli a fékeket.

Origo
17:00

Besokalltak Räikkönen gumijai

Buttonhoz képest őt is arra kérik, menjen egy hűtőkört, hátha életre kelnek, de azt mondja, az elsők nem működnek rendesen.

Origo
16:57

A Red Bull gyorsabb a Mercedesnél

Nem is kicsivel: a Sky számításai szerint mindketten 12 kört tettek meg a szuperlágy gumikon, de míg Ricciardo 1:51.3-as, addig Hamilton 1:51.8-as átlaggal.

Origo
16:55

A Lotus a kiállásokat gyakorolja

Ezt is muszáj:

Origo
16:52

Rosberg kicsúszik

Lehet, hogy megpróbált odalépni, de besokallt, és a 18-as kanyar tágas bukóterében kötött ki, ahonnan ki kellett tolatnia.

Origo
16:50

Már Kvjat is a lágyakkal köröz

Räikkönenhez hasonlóan ő is váltott nemrég, 1:51.199 alatt tette meg az előző körét. Rosbergnek szóltak a rádión, hogy még 2 köre van az etapból, most nyomja keményen a gázt. Kiderül, hogy eddig spórolt-e a gumikkal...

Origo
16:46

Kvjat Maldonadóval harcol

Megpróbálta kifékezni a Lotust, a Red Bull első kerekei füstölve tiltakoztak. Kénytelen volt továbbengedni az autóját a bukótérbe.

Origo
16:44

A Williams nem feltűnősködik

Massa és Bottas a legjobb köre alapján csak a 11. illetve 17. helyen áll, és a hosszú etapon sem fényesek az időeredményeik. Pénteken amúgy is rejtőzködni szoktak, de a kacskaringós Szingapúr nem igazán passzol az autójukhoz.

Origo
16:41

Rosberg feltűnően lassú

Gyakorlatilag körről körrel egy teljes másodperccel rosszabb köridőket megy Hamiltonnál. Nem valószínű, hogy egyforma programon vannak. Viszont a Manor megjavította Rossi autóját, aki így az imént végre kimehetett a pályára.

Origo
16:37

Ricciardo jól megy

1:50.861 alatt teljesítette a legutóbbi körét a szuperlágyakon, pedig mások nem igazán tudtak 1:51 alá menni. A Red Bull egyelőre meggyőző.

Origo
16:36

Vettel is a szuperlágyakra váltott

Érdekes, csak 3 kört tett meg a lágyakon. Most viszont Räikkönen váltott át a lágyra. Az előbb arra panaszkodott  rádión, hogy az első kerekek állandóan blokkolnak, az autója alulkormányzott, és a kigyorsításokon sem az igazi.

Origo
16:34

Ilyen gyors a McLaren!

Szép kép, nem? Alonso és Button most a szuperlágy gumikon van kint, a 8. illetve 14. helyen állnak.

Origo
16:31

Hamilton gyors iramot diktál

1:51.184 alatt teljesítette a legutóbbi körét, 6 tizeddel gyorsabban Räikkönennél, pedig mindketten a szuperlágy gumikon vannak. A legtöbben ezt választották a hosszú etapjukhoz, bár Vettel és a Sauberek a lágyon köröznek.

Origo
16:27

Räikkönen Sainzot üldözi

Jó kis miniverseny alakult ki, ahogy a pilóták nekivágtak a hosszú etapjaiknak. Egyébként Rossi továbbra sem mehetett ki a pályára, az autóját a jelek szerint nem sikerült rendbe hozni a délutáni baleset után.

Origo
16:21

A gumik közötti különbségek

Íme pár versenyző legjobb ideje a lágy illetve szuperlágy gumikon:

HAM 1:47.633 => 1:46.479
RAI 1:47.659 => 1:46.181
KVY 1:47.676 => 1:46.510 => 1:46.142
RIC 1:47.684 => 1:46.256
ROS 1:48.061 => 1:46.781
VES 1:48.233 => 1:47.427
HÜL 1:48.611 => 1:47.294
ALO 1:48.622 => 1:46.959
VET 1:48.874 => 1:46.487
GRO 1:49.171 => 1:48.096
BOT 1:49.210 => 1:48.118

A különbség a két keverék között 1,2-1,5 másodpercnek tűnik. Az aszfalt hőmérséklete a sötét ellenére még mindig 33 fok.

Origo
16:19

Ígéretes a McLaren tempója

Habár ezen a pályán a köridők kifejezetten hosszúak, Alonso csupán 8 tizeddel van lemaradva az 1. helytől, amivel a 7. helyen áll. Talán a pontszerzésre is esélyesek lehetnek? Elvégre itt kevésbé számít a motorerő.

Origo
16:17

A sorrend

Az edzés felénél, amikor a többség már megtette a szuperlágy gumis körét: Kvjat, Räikkönen, Ricciardo, Hamilton, Vettel, Rosberg, Alonso, Hülkenberg, Verstappen, Massa, Nasr, Ericsson. A fiatal orosz most vette át a vezetést egy 1:46.142-es körrel, 39 ezredet verve Räikkönenre. Pedig ez már a 3. mért köre volt ezen a szetten!

Origo
16:15

Ricciardo feljön Räikkönen mögé

Csak 75 ezreddel lassabb nála, a pálya közepén mindenkinél gyorsabb volt. Érik egy Red Bull-Ferrari párharc? Vettel a rádión azt mondta, valószínűleg "tönkretette Felipe" Massa körét, mert nem látta őt a tükörben, úgyhogy azt kéri, legközelebb tájékoztassák.

Origo
16:13

Kvjat dühös Grosjeanra

Éppen a leggyorsabbnak ígérkező körén volt, amikor úgy érezte, Grosjean az egyik féktávon nem húzódott le előle eléggé. Félreérthetetlenül integetett is neki. Massa szintén súrolta a falat, egy defekt ebből is lehet.

Origo
16:11

Hamilton is lassabb Räikkönennél

Konkrétan 0,298 másodperccel, vagyis Vettelt is csak 8 ezreddel tudja megelőzni - igaz, az első körét tönkretette, amikor elfékezte magát az első kanyarnál, úgyhogy a gumijai már nem voltak tökéletes állapotban.

Origo
16:09

Rosberg csak harmadik

Hm, ez érdekes: a pálya egyik részén sem tudott versenyezni a Ferrarikkal, és 6 tizeddel lemaradt Räikkönentől. Maldonado is a falnak ütötte a Lotus jobb hátulját, de továbbment.

Origo
16:08

Mindjárt jönnek a Mercedesek

Hamilton épp most vágott neki az első körének a szuperlágy gumikon, de kisodródott, úgyhogy búcsút is mondhat neki. Rosberg a pálya közepén van, és egyelőre jobban áll.

Origo
16:05

Vettel lassabb Räikkönennél

A középső szektorban gyorsabb volt nála, de összességében így is 3 tizeddel lemaradt tőle. A finn ezúttal elégedettebbnek tűnik a Ferrarival.

Origo
16:04

Szerelik az egyik McLarent

A pilótafülkében babrálnak valamit, Button addig kiszállt, és a mérnökökkel az adatokat tanulmányozza. Bár a hétvégén a McLarennek hivatalosan nincs tartalékpilótája, a GP2 éllovasa, Stoffel Vandoorne ott áll a garázsban.

Origo
16:02

Räikkönen odaver a szuperlágyakkal

Azonnal visszaveszi az 1. helyet, mégpedig mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt érve el: egy elfékezés ellenére 1:46.181-re szorítja le a lécet. Hamilton tavaly ilyenkor 1:47.490-nel volt a leggyorsabb, ennél máris 1,3 mp-vel gyorsabbak vagyunk.

Origo
15:59

Hamilton rendesen küzd az autójával

Sokkal látványosabban dolgozik a kormányon, mint azt megszoktuk. Vajon a Mercedes nem az időkre hajt, vagy tényleg sebezhetőek Szingapúrban? Hát, most 1:47.633-mal így is átvette a vezetést. Közben Räikkönen az első, aki elviszi a szuperlágy gumikat egy körre...

Origo
15:56

Kvjat megelőzi Ricciardót

Kezd belerázódni a ritmusba a délelőtti gondjai után. Már mindkét Red Bull 25 ezreden belül van Räikkönenhez képest, míg Vettelt épp most tolták vissza a garázsba.

Origo
15:55

A sorrend

Bő 20 perc után így állunk: Räikkönen, Ricciardo, Kvjat, Hamilton, Rosberg, Verstappen, Hülkenberg, Alonso, Vettel, Grosjean, Bottas, Button. Közben a visszajátszásból látszott, hogy Sainz valóban lekoccolta a falat az 5-ös kanyarnál.

Origo
15:53

Hoppá, defekt!

Sainz bal hátsója szétszakadt, de lehet, hogy a falnak koccant vele.

Origo
15:51

Ricciardo tovább gyorsul

A középső szektorban elért abszolút legjobb részidejével 25 ezredre megközelíti Räikkönent, és közben Kvjat is Hamilton elé került. Vettel a rádión arról számol be, hogy elfékezte magát a első kanyarnál, és "mindenhol autók vannak, kell lennie egy nagyobb résnek!"

Origo
15:49

Rosberg nem elégedett

Tárgyilagos hangon közli a rádión, hogy az autója nagyobb tempónál alulkormányzott. Igaz, még így is 3 tizeddel gyorsabb Hamiltonnál, aki egyelőre nem érzi túl otthonosan magát a pályán. Már 17-en tettek meg mért kört, de Rossi még nem tudott kihajtani a garázsból.

Origo
15:47

Már Räikkönen a leggyorsabb

1:47.659-es eredménnyel az élre repíti a Ferrarit, ez 0,444 mp-vel jobb Ricciardo idejénél. Mögöttük Rosberg, Kvjat, Hamilton és Vettel van. A Red Bull tempója tényleg ígéretes.

Origo
15:45

Ricciardo átveszi a vezetést

1:48.103-as kört ment, 0,255 mp-t verve Rosbergre. De jön Räikkönen...

Origo
15:45

Räikkönen necces helyzetben

Pont az orra elé engedték ki az egyik Toro Rossót a bokszban, nagyot kellett fékeznie, nehogy hátulról legázolja. Button vibrációra panaszkodik a féktávokon.

Origo
15:43

Zöld zászló!

Több mint a fél mezőny kint van a pályán. Vettel már meg is tett egy mért kört, amellyel egyelőre a 3. Kvjat és Nasr mögött. Még csak négyen iratkoztak fel a tabellára.

Origo
15:42

Szingapúrban is megemelték a keréknyomást

A Pirelli a tavalyi 16/16-ról 18/17 psi-re módosította a kötelező minimális nyomást, az FIA pedig a monzai bizonytalankodás után értesítette a csapatokat, hogy pontosan milyen módon fogják ellenőrizni a határértékek betartását. Normális esetben akkor, amikor a kereket felszerelik az autóra, a rajt előtt viszont az 5 perces jelzést követően bármikor mérhetnek.

Origo
15:38

Most Stevens csúszott ki...

A Manor szerelői nem pihenhetnek: ezúttal a másik autójuk parkol a pálya szélén, miután a 11-es kanyarban kifarolva a falnak csapódott. Ez nem sérült meg olyan súlyosan, de ebből is látszik, hogy milyen nehezen vezethető. Egy ennyire kis csapatnak komoly érvágás egy ilyen dupla csapás. Piros zászló!

Origo
15:35

Kvjaté az első mért kör

1:49.307 alatt tette meg. Délelőtt gondjai voltak az erőátvitellel, ezért csak a 18. helyen végzett, miközben Ricciardo 3. lett, megelőzve a Ferrarikat is.

Origo
15:32

Megkezdődött az edzés

Kvjat, Stevens és Nasr kapásból a pályára hajt. Ezen az edzésen fogják kipróbálni a szuperlágy gumikat, de csak később, majd az időmérő-szimulációk során. Az aszfalt 32, a levegő 28 fokos.

Origo
15:30

Rossi Manorjában váltót kell cserélni

Miután a fiatal amerikai az első edzés végén a 18-as kanyar falának csapta az autóját, amelynek mindkét jobb oldali kereke letört, benyomva a féltengelyt is, a Manor szerelői még lázasan dolgoznak a garázsban. A váltót is ki kell cserélniük, Rossira - aki Roberto Merhit váltotta - így mindenképpen vár egy 5 rajthelyes büntetés, bár ez az ő esetében nem sokat jelent.

Origo
15:24

Rosberg kezdett a legjobban

Az első edzést a Mercedes német versenyzője uralta, akinek vadonatúj motort szereltek az autójába, miután még nem tudják, hogy a monzai szombaton szennyeződés miatt kivett egység menthető-e. Rosberg végig magabiztosan vezetett a szűk pályán, míg a Red Bull a várakozásoknak megfelelően gyors volt.

Origo
15:21

Besötétedett Szingapúrban

Köszöntjük kedves olvasóinkat a Szingapúri Nagydíj péntek esti szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! A 6 órás időeltolódás miatt a helyszínen fél tízkor kezdődik az akció, úgyhogy már rendesen besötétedett, a reflektorok fénye beborította a pályát. Sokkal hűvösebb azonban így sem lett, még mindig 28 fok van.

Még több bejegyzés

Kapcsolódó anyagok: