Társoldalunk:

Csaták nélkül, tömeges hiányzással indított az F1 Melbourne-ben

2015.03.15., 05:48
rendezés

Bizarr verseny volt az ausztráliai idénynyitó: a Manor el sem indult, Bottast hátsérülés miatt eltiltották a versenyzéstől, Kvjat és Magnussen már a rajtrácsra tartva kiesett. Maldonadót a falnak lökték, Räikkönent egy rosszul rögzített kerék vonta ki a forgalomból. Button eljutott a célig, Hamilton simán nyert.

Szokatlan, de nem túl izgalmas Ausztrál Nagydíjjal kezdődött a Forma-1 2015-ös idénye Melbourne-ben. A Mercedes az ellenfeleket az aszfaltba döngölve kettős győzelemmel indította a címvédést, és a kétszeres világbajnok Lewis Hamilton a pole-ből rajtolva végig magabiztosan sakkban Nico Rosberget. Sebastian Vettel a dobogón fejezte be első versenyét a Ferrarinál, az öröme mégsem lehet felhőtlen, mert a startnál összeakaszkodott a csapattársával, Kimi Räikkönennel, aki emiatt azonnal több helyet vesztett. A tavaly betliző Saubernek máris 14 pontja van, és a három újoncból kettő az első tíz között ért célba – az F1 történetének legfiatalabb versenyzője, a 17 éves Max Verstappen csak egy motorhiba miatt maradt ki közülük.

Hamilton simán elhúzott a rajtnálForrás: Daimler

Mivel tizenegyen jutottak el a kockás zászlóig, közülük csak egyvalaki maradt pont nélkül: Jenson Button. Ám a McLaren számára az is csoda volt, hogy az egyik autójuk befejezte az 58 körös versenyt, hiszen a Honda motor gyerekbetegségei miatt eddig soha nem tettek meg 12 körnél többet egyvégtében. Kevin Magnussen azonban már a futam előtt, a rajtrácsra tartva kiesett motorhiba miatt, és hasonlóan járt Danyiil Kvjat is, akinek a Red Bulljában a sebességváltó döglött be. Mivel Valtteri Bottast az időmérőn elszenvedett porckorong-sérülés miatt nem engedték rajthoz állni, a szoftverek újratelepítéssel bajlódó Manor pedig csak azért utazott el az Albert Parkba, hogy ne szegjék meg az FIA-val és a FOM-mal kötött szerződésüket, csupán 15 autó sorakozott fel a rajtrácsra.

Ez a szám hamarosan 13-ra csökkent, mert a két Lotus még az első kört sem tudta befejezni. Pastor Maldonado ezúttal önhibáján kívül ütközött a falnak, miután Felipe Nasr megpöccintette, Romain Grosjean pedig végleg kiállt a garázsba, a motorjából ugyanis elfogyott az erő. Egyébként is meglepően sok gond volt a hajtásláncokkal – érdekes módon több, mint egy évvel ezelőtt, az új turbókorszak első versenyén.

A Mercedest senki nem zavarta

De nem a Mercedes gyári csapatánál. Hamilton jobban rajtolt Rosbergnél, és simán elhúzott tőle, aztán végig kontrollálta a tempót. Mivel kettejük közül ő válthatott először, a 25. körben új gumikra, az előnye átmenetileg 4,7 másodpercre nőtt. Rosberg azonban nem hagyta magát, és letornázta a hátrányát 1,6 másodpercre. „Nico végig nagyon gyors volt. Keményen kellett koncentrálnom, hogy menedzseljem a fogyasztást, és azt sem tudtam, hol vannak a gumik határai, meddig mehetek el velük" – ismerte el Hamilton, aki az őt a dobogón interjúvoló Arnold Schwarzeneggernek vigyorogva megjegyezte, hogy azt hitte, a Terminator magasabb. „Miután az előnyöm 2 másodpercre nőtt, csak menedzselni próbáltam a különbséget közöttünk, úgyhogy amikor Nico fokozta a tempót, én is reagálni tudtam rá."

Schwarzenegger készítette az interjút a dobogósokkalForrás: Daimler

A Mercedest irányító Toto Wolff szerint „Nico megpróbálta levadászni Lewist, de ehhez nem voltak meg igazán az eszközei, mert a fogyasztás ezen a pályán a legnagyobb probléma." Bár a szezon a tavalyi szellemében kezdődött számára, Rosberg sem tűnt különösebben csalódottnak. „Lewis ma világbajnokként vezetett, de én is minden egyes kört megnyomtam, és ezután is a legjobbamat fogom hozni, hogy megfuttassam őt a pénzéért" – ígérte. Hamilton végül 34,5 másodperccel Vettel előtt szelte át a célvonalat, és az eddig látottak alapján a Mercedes fölénye még az egy évvel ezelőttinél is nagyobb lehet. „Rengeteget nyertünk aerodinamikai téren, elég megnézni a sebességadatainkat a gyors kanyarokban" – erősítette meg Wolff.

A Ferrari gyorsabb volt a Williamsnél

A Mercedes mögé azonban, ahogy már péntek délután is körvonalazódott, a Williams helyett az óriásit előrelépő Ferrari zárkózott fel. Vettel a verseny első etapjában közvetlen közelről üldözte a 3. helyét a rajtnál is megtartó Felipe Massát, majd miután a Williams a 21. körben sort kerített egyetlen bokszkiállására, begyorsított. Csak 3 körrel később cserélt kereket, ezzel sikerült a vetélytársa elé kerülnie. „Igazán büszke vagyok, de még nagyon sok munka vár ránk, ha el akarjuk kapni a Mercedest" – ismerte el a dobogón.

Figyelembe véve, hogy tavaly csak egyszer végeztek a legjobb három között, a Ferrari számára jól kezdődött a szezon. Räikkönen azonban valószínűleg nem érzi így, mert a rajtnál történt incidens miatt visszaesett a 8. helyre, s bár kétkiállásos taktikára váltva előreverekedte magát ötödiknek, Massa mögé, a kerékcserékkel gondjai akadtak. A kerékagy törése következtében már az elsőnél nehezen tudták feltenni az autójára a balhátsó kereket, ezért 8,7 másodpercet töltött a bokszban, aztán a probléma a másodiknál is megismétlődött. Akkor azonban úgy engedték útnak, hogy a kerék nem is volt rendesen rögzítve, ezért fel kellett adnia a küzdelmet.

Pedig Räikkönen jobban rajtolt a csapattársánál, csak Vettel kifékezte őt az első kanyarban. Emiatt kerültek veszélyesen közel egymáshoz, ő mégsem volt mérges Vettelre. „Nem, szerintem hátulról jött nekem valaki" – utalt Carlos Sainzra, akit váratlanul ért, hogy Räikkönen megpróbált kihátrálni a Vettellel folytatott párharcból. „A következő kanyarban pedig oldalról ütköztek nekem, és meglepett, hogy az autóm egyáltalán egyben maradt. Aztán folyton előzgetnem kellett, de a tempónk végig nagyon jó volt."

Massa azért vesztette el a 3. helyet, mert a kerékcseréje után 2 körre beragadt a lassabb Daniel Ricciardo mögé. „Valószínűleg ez döntötte el a küzdelmünket" – erősítette meg. „Rossz volt látni, hogy Sebastian előttünk hajt vissza a pályára a bokszból, a szezon azonban így is jól indult számunkra." A Williams technikai igazgatója, Pat Symonds azt állította, a kerékcseréknél kényszerhelyzetben voltak. „A Ferrari gyorsabb nálunk" – ismerte el köntörfalazás nélkül. „Ez taktikailag nagyon nehéz verseny volt, mert amikor Vettel mögöttünk volt, éreztük, hogy jobb tempóra képes, ezért mindenképpen el kellett kerülnünk az elévágást."

A Red Bull a Sauberrel sem tudta tartani a lépést

Az 5. helyen érett versenyzés után a Sauber újoncát, Felipe Nasrt intették le, aki rögtön a futam elején megelőzte Sainzot és Daniel Ricciardót is. Mivel Marcus Ericsson 8. lett, a svájci istállónak mindkét autójával sikerült pontot szereznie. Pedig borzasztóan kezdődött számukra a hétvége, hiszen a Giedo van der Gardéval való pereskedés miatt az első szabadedzésen a pályára sem tudtak hajtani. „Már a téli teszteken láttuk, hogy az autónk sokkal ütőképesebb, mint tavaly" – állította a Sauber főnöke, Monisha Kaltenborn, akit az ausztrál bíróság pénteken még börtönnel is fenyegetett. „A kasztni rengeteget fejlődött, de természetesen nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a Ferrari motorja is sokkal jobb lett."

Ricciardónak az egyetlen talpon maradt Red Bull-lal a Sauber volt a legfőbb ellenfeleForrás: Getty Images/Red Bull Content Pool/Dan Istitene

Ugyanez nem mondható el a Renault-ról. Azon túl, hogy Verstappennek a 34. körben, a kerékcseréje után le kellett húzódnia a pálya szélére füstölő Toro Rossójával, a Red Bull sem tudta felvenni a harcot a gyorsabb ferrari- és mercedes-motoros autókkal. Úgy tűnik, a Renault nemcsak gyenge és nehezen vezethető, hanem megbízhatatlan is. „Nem volt könnyű odakint" – ismerte el a 6. helyen végző Daniel Ricciardo. „Küzdenem kellett, hogy tartani tudjam a lépést a Sauberrel, de nem volt könnyű kiegyensúlyozott tempót diktálnunk." Az egyetlen talpon maradt Red Bull körhátrányban ért célba, holott a tavalyi idénynyitón a döcögősebb előszezon dacára még Ricciardo szorongatta meg a legjobban a Mercedest.

A Force India a sok kiesésnek köszönheti, hogy mindkét autójával a legjobb tíz között ért célba. Az egyetlen, aki megpillantotta a kockás zászlót, mégis pont nélkül maradt, Button volt, aki 2 körös hátrányban ért célba, miután az éllovasoknál végig 3-4 másodperccel gyengébb tempót diktált. Sergio Pérez Force Indiáját ennek ellenére sokáig maga mögött tudta tartani, bár egyszer figyelmetlenségből ráhúzta a kormányt, amikor a mexikói előzni próbálta, és összeütköztek. „A pontok egyelőre úgysem jelentenek semmit nekünk" – jelentette ki Button. „Ez jó nap volt számunkra, már az is lenyűgöző, hogy egyáltalán eljutottunk a célig. Spórolnunk kellett a benzinnel, de így is élveztem a versenyt, különösen a csatát Pérezzel."

Buttonnak a Pérezzel folytatott kakaskodástól eltekintve magányos versenye voltForrás: McLaren

A Forma-1 szezonja, két hét múlva Malajziában folytatódik, ahol már nemcsak a tesztbalesetben megsérült Fernando Alonso, hanem Valtteri Bottas részvétele is kétséges. Symonds azt mondta, Susie Wolff csak teszt-, nem tartalékpilótájuk, ezért a Williamsnél még nem tudják, kit indítanak Bottas helyett, ha esetleg Szepangra sem jön rendbe a háta.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

 

Origo
07:38

Két újonc is pontszerző

Nasr remekül debütált, a Sauberrel az 5. helyen ért célba, három hellyel megelőzve tapasztaltabb csapattársát, Ericssont is. Sainz a 9. helyre hozta be a Toro Rossót.

Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk a részletes eredménylistával és a szöveges összefoglalóval.

Origo
07:37

Célba ért a McLaren

Igaz, Button az utolsó helyen végzett, de a McLaren valószínűleg pozitívan nyilatkozik majd a versenyről: sikerült 58 kört teljesíteniük, és egy hellyel maradtak le a pontszerzésről.

Origo
07:34

58. kör: Hamilton nyerte az Ausztrál Nagydíjat

Végül 1,3 másodperccel nyert Rosberg előtt. Vettel az első ferraris versenyén a dobogóra állhat, a további sorrend a pontszerző helyeken: Massa, Nasr, Ricciardo, Hülkenberg, Ericsson, Sainz, Pérez.

Origo
07:32

56. kör: Ericsson feljött a 8. helyre

A 13-as kanyarban könnyedén ment el Sainz mellett. Két kör van hátra, a többi pozícióban már nem várható változás.

Origo
07:29

55. kör: Vettel elhúzott Massától

Úgy tűnik, nem fognak megküzdeni a dobogóért, a Ferrari 3,9 másodpercre növelte az előnyét. A Mercedesek szinte azonos köridőket futnak, Hamilton az irányítása alatt tartja a versenyt.

Origo
07:27

54. kör: Ericsson üldözi Sainzot

A 8. helyért zajlik a csata, a Sauber láthatóan sokkal gyorsabb. Rosberg 1,6 másodpercre csökkentette a hátrányát, de már csak 4 kör van hátra.

Origo
07:23

52. kör: Buttonnak problémái vannak

A rádión azt mondta a McLarennek, hogy nagy gondok vannak az autójával, de egyelőre nem tudni, milyen problémáról van szó. A többieknél jóval lassabb köröket futva autózik az utolsó helyen.

Origo
07:21

50. kör: Hamiltoné a leggyorsabb kör

1:31.023 a verseny eddigi legjobb ideje. Rosberg is gyors, de továbbra is 2 másodperc a lemaradása. Massa körönként néhány tizeddel gyorsabb Vettelnél, most 2,5 másodperc közöttük a különbség.

Origo
07:17

48. kör: Button a fűre hajtott

Látványosan felverte maga mögött a port, de nagyobb baj nem történt. A McLarennek még 10 kört kell kibírnia, és még egy kisesőre van szükségük ahhoz, hogy pontot szerezzenek.

Origo
07:14

46. kör: Massa gyorsabb Vettelnél

A Williams szólt is a brazilnak, hogy Vettel a benzinnel spórol, ezért próbáljon meg közelebb kerülni hozzá. Most 2,9 másodperc köztük a különbség, 12 kör van hátra. Hamilton stabilan tartja az előnyét, 2,3 másodperccel vezet.

Origo
07:12

43. kör: A kerékcserét rontotta el a Ferrari

Úgy engedték ki Räikkönent a bokszból, hogy a balhátsó kerekét még nem rakták fel rendesen. A sportfelügyelők vizsgálni fogják az incidenst a verseny után.

Origo
07:09

41. kör: Räikkönen is befejezte

Éppen visszatért a pályára a második bokszkiállása után, amikor hirtelen lelassult, és a 3-as kanyar bukóterében leparkolta a Ferrarit. 11 autó maradt, Button tényleg jó úton halad a pontszerzés felé.

 

Origo
07:05

39. kör: Rosbergnek spórolnia kell

Újra 2 másodpercre nőtt a különbség a Mercedesek mögött, miután Rosberget figyelmeztették, hogy spórolnia kell az üzemanyaggal. A német ráadásul a gumijaira panaszkodik a rádión, nem hiszi, hogy ezzel a szettel kihúzza a verseny végéig.

Origo
07:00

37. kör: Räikkönen közeledik Massához

Már csak 7 másodperc a hátránya, de a finnek még ki kell állnia egyszer a bokszba, hiszen eddig csak a lágy gumik voltak az autóján. Rosberg most megint gyorsabb Hamiltonnál, 1,5 másodpercre csökkentette a hátrányát.

Origo
06:58

34. kör: Verstappen kiesett

A 17 éves újonc pontszerző helyen haladt, de vége a versenyének: a bokszkiállása után jelezte, hogy füstöl az autója, majd néhány kanyarral később le is kellett parkolnia a pálya szélén. Már csak 12 autó van versenyben.

 

Origo
06:56

32. kör: Verstappen lágy gumikat kapott

Ő a közepeseken rajtolt, ezért későre hagyta az első - és egyetlen - bokszkiállását. A 9. helyre tért vissza, Hülkenberg mögé. Vettel közben már 4,6 másodperccel autózik Massa előtt a 3. helyen. A bokszba már nem kell kiállniuk, így könnyen meglehet a dobogó az első ferraris versenyén.

Origo
06:53

30. kör: Maldonado bizakodik

Most nyilatkozott a Sky-nak, s bár természetesen csalódott a kiesése miatt, biztatónak látja a Lotus helyzetét. "Rengeteg adattal utazhatunk haza, és már tudjuk, hogy gyorsak vagyunk" - jelentette ki.

Origo
06:48

28. kör: Vettel elhúz Massától

Már 2,6 másodperccel autózik Massa előtt. Räikkönen megfutotta a verseny leggyorsabb körét, de az ő lemaradása még 13 másodperc a Williams mögött.

Origo
06:46

26. kör: A Mercedesek is túl a kerékcserén

Rosberg kiállása 4 tizeddel gyorsabb volt, de Hamilton könnyedén megtartotta a vezetést, sőt 4,6 másodpercre növelte az előnyét. Räikkönen közben megelőzte Verstappent az 5. helyért.

Origo
06:44

25. kör: Vettel Massa elé tért vissza

A német is kint járt kerékcserén, és a Ferrari taktikája bevált: remek köreinek köszönhetően Vettel könnyedén tért vissza a Williams elé a közepes gumikon.

Origo
06:41

24. kör: Ricciardo a bokszban

Kiállt Massa elől, aki azonban így is időt veszített a Red Bull mögött. Ezzel akár a 3. helyet is elvesztheti, mert Vettel rákapcsolt, és majdnem 2 másodperccel gyorsabb kört futott nála.

 

Origo
06:38

21. kör: Massa kereket cserélt

A 3. helyről állt ki, és közepes gumikra váltott. Ricciardo mögött, a 6. helyen folytathatja. A 10. helyről Hülkenberg is kiállt a bokszba, ő is közepes keverékű abroncsokat kapott.

Origo
06:36

20. kör: Ericsson támadhatja Hülkenberget

A 9. helyért zajlik a küzdelem. Hamilton közben megfutotta a verseny eddigi leggyorsabb körét, és már 2,9 másodperccel vezet Rosberg előtt.

Origo
06:32

17. kör: Räikkönen a bokszban

Ez egy lassú, 8,7 másodperces kerékcsere volt, a balhátsó kerékkel lehetett valami probléma. Megint lágy gumikat kapott. Button előtt, a 11. helyen folytatja a versenyt.

Origo
06:29

15. kör: Pérez nekiment Buttonnak

A 3-as kanyarnál próbált elmenni a McLaren mellett, de eltalálta Buttont. A Force India megpördült, és megsérült a padlólemeze, Button látszólag gond nélkül folytatja. Szólnak is neki, hogy ha célba ér, könnyen pontszerző lehet. A McLaren egyébként rekordot döntött, 15 kört még a teszteken sem tettek meg egyhuzamban.

 

Origo
06:26

14.kör: Hamilton felgyorsult

2,1 másodpercre növelte az előnyét Rosberg előtt. Massa már 10 másodpercre van az első helytől, mögötte Vettelnek 1,3 másodperc a lemaradása.

Origo
06:23

13. kör: Button harcol Pérezzel

Jelenleg az utolsó előtti helyért zajlik a legkeményebb küzdelem: Pérez az egyértelműen gyorsabb Force Indiával próbál elmenni Button mellett, de a McLaren egyelőre jól védekezik.

Origo
06:21

11. kör: Nasr tartja az 5. helyet

Mindhárom újonc pontszerző helyen halad, közülük továbbra is Nasr áll a legjobban, szépen tartja maga mögött Ricciardót és Räikkönent. A pontszerző helyen álló versenyzők közül egyébként a 9. Verstappen az egyetlen, aki a közepes gumikat használja.

Origo
06:18

9. kör: Most Rosberg a gyorsabb

1,6 másodpercre csökkentette a hátrányát. Massa 8 tizeddel lassabb köröket fut, már 5,7 másodperccel marad el Rosberg mögött a 3. helyen.

Origo
06:16

6. kör: Räikkönen előzött

A kanyarban ment el a Toro Rosso mellett, a 7. helyre jött fel a problémás rajtja után. Nasr mögött kicsit feltorlódott a mezőny, az 5. helyen haladó Saubert 1,8 másodperc választja el Sainztól, aki most a 8.

Origo
06:11

5. kör: Hamilton kezd elhúzni

Máris 2,3 másodperccel vezet a csapattársa előtt. Péreznek szóltak a rádión, hogy engedje maga elé Ericssont, mert a Safety Car mögött előzte meg a Saubert.

Origo
06:10

4. kör: Újraindult a verseny

A Safety Car elhagyta a pályát, ezúttal nem történt incidens. Nasr remekül kapta el az újraindítás pillanatát, megelőzte Sainzt, és feljött az 5. helyre.

Origo
06:07

2. kör: Grosjean is kiesett

Ericsson és Grosjean kiállt a bokszba, de a francia ott is marad, a Lotust betolták a garázsba. 2 kör telt el, és már csak 13 autó van versenyben. A Safety Car mögött a sorrend: Hamilton, Rosberg, Massa, Vettel, Sainz, Nasr, Ricciardo, Räikkönen, Verstappen, Hülkenberg.

Origo
06:04

Rajt: Hamilton az élen, Safety Car!

Rosberg kevésbé jól kapta el a rajtot, Massa majdnem megelőzte, de végül a két Mercedes megtartotta az első két helyet. Nem úsztuk meg rajtbaleset és Safety Car nélkül: úgy tűnt, a két Ferrari összeért az 1-es kanyarban, Räikkönen visszaesett, és a kavarodásban Pastor Maldonadót eltalálták hátulról, a Lotus a falnak ütközött a 2-es kanyarnál.

Origo
05:59

Megy a felvezető kör

Ma is szép idő van Melbourne-ben, süt a nap, a levegő 19 fokos. A Mercedes figyelmeztette Hamiltont, hogy Magnussen elfüstölő motorja miatt még olaj van a pályán.

Origo
05:56

A McLaren tesztelni jött

Ron Dennis azt mondta, a McLaren úgy kezeli az Ausztrál Nagydíjat, mintha egy téli teszten lennének. Nincs sok reményük a célba érésre - Magnussen már a rajtrácsig sem jutott el, Button pedig a tél során egyszer sem tudott 12 körnél többet megtenni egyhuzamban.

Origo
05:51

Kvjatnak váltóhibája volt

Christian Horner a Sky-nak megerősítette, hogy az orosz ezért nem tud elindulni a versenyen. "Ez egy ilyen hétvége, ennél már csak jobb lehet" - nyilatkozta, miután a Red Bull egész hétvégén műszaki problémákkal küszködött.

Origo
05:47

Hamilton rajtol a pole-ból

Mellőle Rosberg, mögülük pedig Massa és Vettel indulhat. Az időmérőről szóló tudósításunkat itt találják.

Origo
05:43

Kvjat sem indul

Hihetetlen, már csak 15 autóval számolhatunk: Kvjat a rajtrácsra vezető körében kicsúszott a pályáról, s bár vissza tudott térni az aszfaltra, nem sokkal később leállt az autója.

Origo
05:39

Csak 16 induló lesz

Az idei mezőny elvileg 20 fős, de az utolsó pillanatban megmentett Manor nem készült el időben az új autójával, és kénytelenek voltak kihagyni az időmérőt, így a versenyen sem indulhatnak. Nem lesz ott a mezőnyben Valtteri Bottas sem, aki a 6. helyről indult volna, de egy hátsérülés miatt ki kell hagynia a versenyt. Egy kisebb porckorong-szakadást szenvedett a tegnapi Q2-ben, de Claire Williams szerint véletlen egybeesés, hogy pont az időmérőn történt, hiszen nem egy bukkanó vagy egy kerékvető okozta a sérülést. Az utolsó helyre kvalifikáló Magnussen sem fog elindulni, mert a rajtrácsra vezető körében félre kellett állnia a füstölő McLarennel.

Origo
05:35

Jó reggelt!

Köszöntjük kedves olvasóinkat az Ausztrál Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! Magyar idő szerint reggel 6 órakor elrajtol a 2015-ös idény első versenye a melbourne-i Albert Parkban.

Még több bejegyzés