Társoldalunk:

Nem fulladt benzinspórolási harcba az új korszak nyitánya

2014.03.16., 06:50

Nico Rosberg a papírformát valóra váltva győzelemre vezette a Mercedest a 2014-es idénynyitó Ausztrál Nagydíjon. Lewis Hamilton és Sebastian Vettel motorhibával kiesett, a lemorzsolódás azonban kisebb volt a vártnál. Daniel Ricciardo dobogós hellyel kezdte Red Bull-os, Kevin Magnussen pedig az F1-es pályafutását, míg Fernando Alonso végig egy autóvillamossági problémát uralva végzett az 5. helyen.

|

Ahogy azt a prognózisok ígérték, a Mercedes uralta az új turbókorszak nyitányát, a 2014-es Ausztrál Nagydíjat. Nico Rosberg pályafutásának negyedik győzelmével kezdte az évet, miután a 3. helyről indulva már a rajtnál az élre állt, könnyű sikeréhez azonban hozzájárult, hogy csapattársa, Lewis Hamilton a verseny elején, motorhiba miatt kiesett. Hasonlóan felemásan alakult a nap a Red Bull számára is, hiszen Mark Webber utódja, Daniel Ricciardo pályafutásának első dobogós helyezését szerezte meg, miután a hajtáslánccal kapcsolatos, folytatódó problémák már korán a garázsba kényszerítették Sebastian Vettelt. Az ausztrál ellen ugyanakkor utólag vizsgálatot indítottak, mert a gyanú szerint az autója rendszeresen átlépte a megengedett, 100 kg/ó-s benzinátfolyási limitet. Az egykori F1-es pilóta, Jan Magnussen fia, Kevin a szenzációs 3. helyen mutatkozott be a McLarennel, megelőzve Jenson Buttont.

A versenyen a vártnál többen, tizenöten jutottak el a célig, és a 100 kg-os üzemanyaglimit ellenére senki nem szenvedett annyira a fogyasztással, mint attól sokan tartottak. A küzdelem az előzetes félelmek ellenére nem fajult kétségbeesett benzinspórolásba, bár ebben az is szerepet játszott, hogy a felvezető kört meg kellett ismételni, és a mezőny hat kört töltött a Safety Car mögött, amikor szintén alacsonyabb volt a fogyasztás. A pilóták többségének valamelyest figyelnie kellett ugyan az üzemanyagszintre, a tempó azonban nem maradt el jelentősen a tavalyitól: Rosberg csak szűk három perccel fejezte be hosszabb idő alatt a versenyt, mint tavaly Kimi Räikkönen, igaz, a táv egy körrel rövidebb volt. A bal első kerekek szemcsésedésétől eltekintve a gumikkal sem akadtak komolyabb problémák, mindenki két kiállással teljesítette a távot.

Rosberg nyerte az új turbókorszak első versenyét - a galériához kattintson!Forrás: AFP/William West

Rosberg győzelme lényegében egy pillanatra sem forgott veszélyben: a Mercedes annyira gyors volt, hogy miután a Safety Car a 16. kör végén újra elengedte a mezőnyt, a német 10 kör alatt 10 másodpercet vert a mögötte haladó Ricciardóra is, végül pedig 25 másodperces előnnyel szelte át a célvonalat. Csak a középső etapban nem ment minden simán számára, amikor a gumijai lehűltek, szemcsésedést okozva. „A csapatnál mindenki borzasztóan keményen dolgozott a télen, és hihetetlen, hogy ennyire fantasztikus Ezüstnyilat építettek" – mondta. „Az autónk megbízható is volt, úgyhogy tökéletesen kezdődött az idény."

Hamilton nem mondhatta el magáról ugyanezt. Ő már a rajtnál elkezdett küszködni a motorjával, ezért hamarosan Magnussen, majd Nico Hülkenberg is elment mellette, mielőtt kénytelen volt kiállni a garázsba. „Azt hiszem, csak öt henger járt. Pech, de ilyen a versenyzés" – ismerte el. „Talpra fogunk állni, a szezon még hosszú. Az autónk nagyon gyors." Paddy Lowe, a Mercedes GP technikai főnöke szerint nem kizárt, hogy a rakoncátlankodó motort meg tudják javítani, így Hamilton nem feltétlenül használt el máris egyet az egész szezonra vonatkozó, ötös keretéből.

Az előszezonban látott vergődése után a Red Bull látványosan összeszedte magát, ezért Ricciardo éppen a hazai közönsége előtt ünnepelhetett először a dobogón, pedig a csapat előtte még egy versenyszimulációt sem tudott teljesíteni az idén. Magnussen az utolsó három körre elég benzint spórolt meg ahhoz, hogy elkezdhesse nyomás alá helyezni az ausztrál versenyzőt, aki azonban nem vesztette el a fejét, és a tempót higgadtan kontrollálva előtte maradt. „Két-három héttel ezelőtt nem fogadtam volna arra, hogy most itt fogok állni. Hatalmas köszönet illeti a csapatot ezért a hihetetlen fordulatért" – lelkendezett Ricciardo.

Ricciardo és Magnussen előszőr állt F1-es verseny dobogóján - a galériához kattintson!Forrás: AFP/Saeed Khan

Csapattársa, a címvédő Sebastian Vettel nem volt ilyen szerencsés: őt a szombat délelőtti szabadedzéstől kezdve motorproblémák sújtották, amelyekről már a rajt előtt nyilvánvalóvá vált, hogy nem oldódtak meg. A német alig 3 kör után kénytelen volt feladni a küzdelmet. "Már a második felvezető körben csökkent a motor ereje, és nem értettük, miért" – magyarázta csalódottan. „Rengetegen megelőztek, aztán egy ideig azt hittük, javulni kezd a helyzet, de kiderült, hogy súlyosabb, mint gondoltuk. Úgy tűnt, néhány henger nem jár rendesen."

A McLaren viszont mindkét autóját célba juttatta, ezért az első forduló után vezeti a konstruktőri összetettet. Magnussen a rajtnál túl nagy gázt adott, ahogy átvágott a pálya bal oldalára, veszélyesen közelről keresztezve Fernando Alonso útját, a maradék 57 kör azonban lényegében simán alakult számára. Így ő lett az első dán az F1 történetében, aki feljutott a dobogóra. „Nehéz felfognom a történteket, szürreálisnak tűnik az egész" – ismerte el Magnussen, akinek az apja, Jan az arcát a kezébe temetve ült a tévé előtt, miközben a fia Melbourne-ben pezsgőzött. „Az autónk sokkal jobb volt, mint eddig, és a versenyen pont erre volt szükségünk."

Button az időmérőn küszködött, de ma remekül taktikázott: a 10. kockából indulva a rajtnál még vesztett is egy helyet, ám sokat nyert azzal, hogy a Safety Car beküldése után rögtön sort kerített első kerékcseréjére. „Megláttam kigyulladni az SC-lámpákat, ezért azonnal kihajtottam a bokszba. Ez rengeteget számított" - mutatott rá. Valóban, hiszen felkapaszkodott a 6. helyre, aztán a második kiállásánál egy elévágással sikerült megelőznie Alonsót és Hülkenberget is, Magnussennek viszont már nem ért a nyomába.

Gutiérrez megtorpedózza Pérezt a verseny elején - a galériához kattintson!Forrás: AFP/Paul Crock

Alonso maga is a bokszban, de egy későbbi kerékcsere révén került Hülkenberg elé, akit a 35. körig hiába üldözött, hogy végül azon az 5. helyen intsék le, ahonnan startolt. „Valószínűleg mindenkinek akadtak gondjai, de végül mindkét autónkkal eljutottunk a célig, ami szép. Viszont fél perccel lemaradtunk Rosbergtől, úgyhogy Malajziában muszáj lesz jobban teljesítenünk" – mondta Alonso, hangsúlyozva, hogy bízik a Ferrari potenciáljában.

Ma ugyanakkor egyik autójuk sem működött a maximumán, ugyanis Alonso és Räikkönen egyaránt autóvillamossági problémákkal versenyezte végig a távot. A finn két pozíciót vesztett, mert a Safety Car beküldése után le kellett lassítania, hogy a Ferrari szerelői lecserélhessék a kerekeket csapattársa autóján, mire ő is beér a bokszba. Tovább bajlódott a fékekkel is, egy vezetési hibával téve lehetővé Valtteri Bottas számára, hogy elmenjen mellette. Végül csak 8. lett. „Voltak problémáink, de nem tudom, pontosan milyen jellegűek. Annyi minden történt..." – nyilatkozott szemlátomást csalódottan. „A helyezésemmel nem lehetek elégedett, az egész hétvége nagyon nehéz volt. A bal első kerekem szemcsésedett. Az autóm időnként jól ment, máskor viszont elég furcsán viselkedett."

A két Ferrari között Bottas és Hülkenberg ért célba. Ami a pontokat illeti, a Williams elmaradt az előzetes elvárásoktól, de csak a balszerencse fosztotta meg őket a jobb eredménytől. A váltócsere miatt a 15. helyről rajtoló Bottas már 6. volt, amikor a 10. körben megcsípte a falat a 10-es kanyar kijáratánál, és leszakadt a jobbhátsó gumija – ezért kellett a pályára küldeni a Safety Cart. Bár Bottas a csodával határos módon megúszta egy kerékcserével, de visszaesett a 17. helyre, ahonnan sokat előzgetve kapaszkodott egyre feljebb, bizonyságot téve a Williams valódi tempójáról. Később megerősítette, hogy a saját hibájából ütközött a falnak Alonsót üldözve. „Nem vagyok boldog miatta, de biztosra veszem, hogy tanulni fogok belőle" – mondta.

Kobajasi már a rajtnál kiütötte Massát - a galériához kattintson!Forrás: AFP/Saeed Khan

Csapattársa, Felipe Massa számára már a rajtnál véget ért a verseny, mert nem elég, hogy rosszul rajtolt, a Caterham színeiben visszatérő Kamui Kobajasi az első kanyarnál elfékezte magát, és kikuglizta őt a pályáról, közben érintve Räikkönen Ferrariját is. Massa nem rejtette véka alá a dühét. „Egy ilyen rajtnál nem lehet az 50 méteres táblánál fékezni. Szerintem az ő indulása is olyan volt, mint Grosjean őrült rajtja Spában" – mondta Kobajasiról. „Remélem, súlyosan megbüntetik, mert ilyet nem szabad csinálni." A japán a futam alatt nyilatkozva magára vállalta a felelősséget, mert azt hitte, egyszerűen nem melegítette fel eléggé a felvezető körben visszahűlt gumikat. Később azonban kiderült, hogy elromlott az autójában a hátsó fékerő egy részét biztosító kinetikus motorgenerátor, ezért csak az első fékjei fogtak. A sportfelügyelők erre való tekintettel felmentették.

Az első tíz között végzett mindkét Toro Rosso is, ráadásul a GP3-bajnok Danyiil Kvjat a legfiatalabb pontszerző lett az F1 történetében, megdöntve Vettel korábbi rekordját. „Ez fantasztikus érzés" – ismerte el az orosz. „Jó verseny volt számunkra a mai, fel tudtuk venni a ritmust. Tartottam a lépést Räikkönennel, csak a végsebességünk nem volt elég nagy ahhoz, hogy meg is tudjam őt előzni."

Ahogy az már az előszezonban látható volt, a Sauber lassú volt. Bár a Lotusok közül egyik sem ért célba – Pastor Maldonado az MGU-H, Romain Grosjean pedig az MGU-K hibájából esett ki –,több kört teljesítettek, mint az edzéseken összesen. A Caterhamek sem jutottak el a célig, míg a Marussiák már a rajtrácson lefulladtak, később azonban a bokszból neki tudtak vágni a versenynek, és Max Chiltont a 14. helyen rangsorolták is.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

 

08.45 |

Ez Rosberg 4. győzelme

A bajnokságot pedig életében először vezeti. A dobogón mindenki boldog lesz, ilyen eredményre valószínűleg Ricciardo és Magnussen sem számított. 

08.43 |

A pontszerzők

Az első 10 helyezett: Rosberg, Ricciardo, Magnussen, Button, Alonso, Bottas, Hülkenberg, Räikkönen, Vergne, Kvjat. 14 autó fejezte be a versenyt, ez jobb, mint amire sokan számítottak. Hamiltont és Vettelt ez valószínűleg nem vigasztalja... 

08.41 |

Rosberg nyerte az Ausztrál Nagydíjat

A német a rajttól kezdve uralta a versenyt, végül 24,5 másodperces előnnyel nyert. "Micsoda autót adtatok nekem!" - kiáltja boldogan a csapatrádióba. Ricciardo 2. helye is fantasztikus a Red Bull előszezoni gondjai után, Magnussen pedig élete első F1-es versenyén a dobogóra állhat. 

08.38 |

55. kör: Räikkönen megelőzte Vergne-t

Ezzel feljött a 8. helyre. Magnussen nem tud közelebb kerülni Ricciardóhoz, úgy tűnik, elmarad a nagy csata az utolsó körökben. 

08.36 |

53. kör: Magnussen visszavett a tempóból

Most 2 másodpercre leszakadt Ricciardótól, akit a Red Bull biztat, hogy növelje tovább a távolságot. Továbbra is Rosberg a leggyorsabb, 23,8 másodperccel vezet. 

08.33 |

52. kör: 5 kör van hátra

Ricciardo még tartja magát, Hülkenberg viszont nem tudott mit kezdeni Bottasszal, a finn az első kanyarban megelőzte őt a DRS segítségével. Räikkönen közben Vergne-t támadhatja, 0,8 másodperc a lemaradása a 8. helyen haladó Toro Rosso mögött.

08.30 |

50. kör: Magnussen támadhat

Megint DRS-távolságba került Ricciardóhoz képest. Az előző körben Buttonnak is szóltak, hogy az ausztrál küszködik, ezért még neki sem kell feladnia a dobogós reményeit. Bottas közben Hülkenberget támadja a 6. helyért. 

08.27 |

48. kör: Rosberg nem spórol

Már 22,6 másodperces előnnyel vezet, de továbbra is egy másodperccel gyorsabb köröket fut Ricciardónál. Magnussennek szólt a McLaren, hogy kímélje a gumijait, mert a verseny végén Button utolérheti őt. 

08.25 |

46. kör: Bottas a 7.

Vergne hibázott az utolsó kanyarban, alig tudta a pályán tartani az autóját. Bottas könnyedén kihasználta a lehetőséget, és a 6. helyezett Hülkenberg nyomába eredhet. 

08.23 |

45. kör: Eddig bírta a Lotus

Grosjean autójában is az ERS adta meg magát, a pályára szélén leparkolva befejezte a versenyt. Bottas hosszú körök óta üldözi Vergne-t, de megelőzni egyelőre nem tudja. 

08.20 |

43. kör: Gondok a Ferrarinál

Mindkét autójuk villamossági problémákkal küszködik már a verseny eleje óta, ezért nem tudják a hajtást a maximális teljesítményen használni. Alonso Hülkenbergtől biztonságos távolságban az 5. helyen áll, Räikkönen pedig a 9. 

08.17 |

41. kör: Magnussen utolérte Ricciardót

Csak 8 tized köztük a különbség, a dán a DRS-t is használhatja. Ricciardo azonban a következő körében rákapcsolt, és egy kicsit elhúzott a McLarentől. 

08.14 |

40. kör: A sorrend

Rosberg, Ricciardo, Magnussen, Button, Alonso, Hülkenberg, Vergne, Bottas, Räikkönen, Kvjat. Az orosz támadótávolságban van Räikkönenhez képest, csak 6 tized köztük a különbség.

08.12 |

38. kör: Rosberg a bokszban

Az élemzőnyből utolsóként cserélt kereket. A visszajátszásból látszott, hogy egy kisebb alkatrész leszakadt a fékdobjáról, de ez nem okozott különösebb problémát. 16 másodperccel vezet Ricciardo előtt.

08.10 |

37. kör: Maldonado ERS-e romlott el

Annak is az MGU-H része, amely a turbó hőenergiáját hasznosítja fel. Magnussen is a bokszban járt, gond nélkül visszatért a 3. helyre. 

08.08 |

35. kör: Alonso a bokszban

A közepes gumikra váltott, és Hülkenberg elé jött vissza, de Button őt is megelőzte. A Force India a melegebb abroncsokon támadta a Ferrarit, de Alonso Hülkenberg előtt maradt. Közben Bottas, Räikkönen és Kvjat is kereket cserél. 

08.05 |

33. kör: Rosberg érinthetetlen

16,6 másodperccel vezet Ricciardo előtt, a legutóbbi körében is 1,7 másodperccel volt gyorsabb nála. Button Hülkenberg elé került a bokszkiállásuk után, ezért most Alonso is rákapcsolt, nehogy a McLaren mögé jöjjön vissza a kerékcseréjénél. 

08.02 |

32. kör: Maldonado kiesett

A 12-es kanyarban állt le az autója -  a Lotus az eddigi problémáikhoz képest elég sokáig bírta. Button kiállt a bokszba közepes gumikért, majd Hülkenberg és Vergne is követi a példáját. 

Előző
Következő