Társoldalunk:

Hamilton végzett az élen, 8 piros zászló az utolsó napon

2014.03.02., 06:54

Lewis Hamilton zárta az élen a 2014-es előszezon utolsó tesztnapját Bahreinben, bár Felipe Massa szombati idejétől 2 századdal elmaradt. A Williams ismét remekelt, a Ferrari pedig szokás szerint befurakodott a Mercedes-motoros csapatok közé. A műszaki hibákkal tarkított gyakorláson Vettel is kicsúszott, de végül viszonylag sok kört teljesített.

|

Véget ért az előszezoni tesztsorozat utolsó fordulója is Bahreinben, a csapatok legközelebb már élesben, a két hét múlva megrendezésre kerülő Ausztrál Nagydíjon hajtanak majd a pályára. Az utolsó tesztnapot Lewis Hamilton zárta az élen, miután a gyakorlás vége felé letaszította az első helyről a nap nagy részét uraló Valtteri Bottast. Az elmúlt hetekben túlhajszolt autók közül sok megadta magát, köztük Sebastian Vettel Red Bullja is, de a német így is az idei legtermékenyebb napján van túl.

Hamilton annak ellenére zárt sikeres napot, hogy az első négy órát szinte teljes egészében ki kellett hagynia váltóproblémák miatt. Az ebédszünet után azonban egyre feljebb kapaszkodott a tabellán, és szűk egy órával a leintés előtt megelőzte az addig vezető Bottast. A brit a szuperlágy gumikon érte el 1:33.278-as időeredményét, a Williams pedig egy késői motorhiba miatt már nem tudott visszavágni a leggyorsabb abroncsokon. A bahreini tesztek leggyorsabb körét így is a Williams futotta, Hamilton eredménye ugyanis 2 századdal elmarad Felipe Massa szombati idejétől.

Bár a legtöbben továbbra is a Mercedest tartják az első versenyek legnagyobb esélyesének, Hamilton óvatosan nyilatkozott az istálló kilátásairól. „Az idei előszezon nagyon furcsa volt, és szinte lehetetlen megjósolni az erősorrendet. Még mindig sokat tanulunk, van néhány megoldatlan feladatunk. Rengeteg munka vár ránk – szerintem a futamhétvége pénteki napja olyan lesz, mint egy teszt. Biztos vagyok benne, hogy az egész mezőnyben sok hibát látunk majd, de remélhetőleg mi követjük el a legkevesebb bakit” – magyarázta, majd hozzátette, a Red Bullt semmiképpen nem szabad leírni az idénynyitó előtt. „Amint megoldják a motorral kapcsolatos problémáikat, nagyon nehéz lesz őket legyőzni.”

Hamilton nem akarja elbízni magátForrás: Mercedes

Valtteri Bottas vasárnap is bizonyította, hogy a Williams jó eredményre lehet képes Ausztráliában. Noha a nap nagy részében tartotta az előnyét, végül nem bánkódott, hogy leszorult az első helyről, hiszen a csapat ezúttal is eredményes napot zárt 108 megtett körrel. Az utolsó órában azonban megadta magát az élettartama végéhez érkező motor, ezért a tesztek során először a Williams miatt is meg kellett lengetni a piros zászlót.

„Úgy gondolom, jól sikerült az utolsó tesztnapunk - egészen az utolsó etapom előtt történt, rendkívül balszerencsés hibánkig” – mondta a finn. „Összességében azonban remek napunk volt: más problémákkal nem szembesültünk, és a beállításokon is sokat tudtunk dolgozni. Szerintem ennyi tesztelés mellett nem is tudtunk volna jobban felkészülni a melbourne-i hétvégére.”

A Mercedes-motoros autók közé szokás szerint Fernando Alonsónak sikerült befurakodnia, s bár Kimi Räikkönen szombati eredményén javított, egy teljes másodperccel elmaradt Hamilton idejétől. Nem is tudott annyi kört megtenni, mint szeretett volna, mert a nap közepén ki kellett cserélni a váltóját, az utolsó órában pedig az ő Ferrarija is leállt a pálya szélén. A csapatfőnök Stefano Domenicali a nap végén elismerte, hogy a Mercedes és a Williams valószínűleg felkészültebben érkezik meg Ausztráliába. „A tesztek során körülbelül 4000 kilométert tettünk meg – a Mercedes közel 5000-et, és a Williams is nagyjából ennyit. Ez azt jelenti, hogy ők jobban felkészültek az idénynyitóra” – jelentette ki. „Ezt a tényt figyelembe véve kell dolgoznunk – tisztában vagyunk vele, hogy még rengeteg munka vár ránk.”

Alonsót több probléma is hátráltattaForrás: AFP

A 4. helyen Nico Hülkenberg végzett a Force Indiával, de nem lehetett teljesen elégedett, hiszen egy motorhiba a vártnál korábban véget vetett a napjának. A német ettől függetlenül optimistán nyilatkozott a teszt végén. „Végül nem teljesítettünk versenyszimulációt, de futottunk néhány hosszú etapot, és sok feladatot elvégeztünk. Bár tegnap több időt töltöttünk a pályán, ma is sikerült előrelépnünk, és sok újat tanultunk” – mondta. – „Jól sikerült ez a két nap, viszonylag elégedett vagyok. Persze mindig úgy érezzük, hogy több időre van szükségünk a felkészüléshez, de szerintem jó formában vagyunk.”

A Toro Rossót vezető Jean-Eric Vergne a szokásosnál előrébb, az 5. helyen végzett a tabellán, ráadásul azon kevesek közé tartozott, akik miatt egyszer sem kellett leállítani a körözést. Ez elmondható Adrian Sutilról is, aki délelőtt rendkívül szorgalmasan dolgozott, és 4 óra alatt összesen 91 kört teljesített. A szombati napot motorhiba miatt kihagyni kényszerülő német délután átadta az autóját Esteban Gutiérreznek, aki további 86 kört tett meg vele, mielőtt néhány perccel a leintés előtt a nap utolsó piros zászlós időszakát okozta a leállásával.

A Marussia is biztató napon van túl, Max Chilton egy teljes versenyszimulációt teljesített, és 3,6 másodperces lemaradással a tabella 6. helyén végzett. „A ma elvégzett munkánk kulcsfontosságú volt a melbourne-i hétvége szempontjából – örülök, hogy néhány kisebb hiba ellenére sikerült ennyi kört futnom” – mondta a brit. „Nem szeretnék jóslatokba bocsátkozni, hiszen az időmérőig nem igazán tudjuk, mi az erősorrend, de nagyon optimista vagyok.”

Nem elég gyors a Red Bull

Az egész előszezon során küszködő Red Bullt vasárnap sem kerülték el a problémák: Vettel napja biztatóan indult, de három óra elteltével miatta kellett először megszakítani a gyakorlást. A címvédő az első kanyarban csúszott ki, miután tönkrement az egyik első féktárcsája. A Red Bull három és fél órával később jelent meg újra a pályán, de utána szorgalmasan körözött, és Vettel a tesztek során először 77 kör megtételére volt képes. Bár nyilvánvalóan nem a leggyorsabb köridő elérésére törekedtek, a 9. helyen végző Vettel elismerte, hogy az RB10 egyelőre nem elég gyors.

„Bizonyos okokból nem tudunk olyan köridőket futni, mint a többiek az élmezőnyben” – mondta, majd hozzátette, hogy a Red Bullnak „ennél nagyobb problémái is vannak”, ezért nem is tekinti magát az Ausztrál Nagydíj esélyesének. „Nem tettünk meg elegendő számú kört, és néhány riválisunkat elnézve a tempónk sem elég jó” – vélekedett. „Biztos vagyok benne, hogy majd rendeződik a helyzetünk. Ki kell használnunk az idénynyitóig hátralévő két hetet – új elemeket szerelünk majd az autónkra, és a lehető legjobb tudásunk szerint megpróbálunk javítani rajta.”

Vettel sok időt töltött a pálya szélén az előszezonbanForrás: AFP

Nála is rosszabbul járt Button, aki a nap nagy részét a garázsban töltötte, miután a McLarenben elromlott a Mercedes-motor. A brit mindössze 21 kört tudott megtenni, ami azért volt különösen bosszantó a csapat számára, mert egy új első szárnyat szerettek volna alaposabban kipróbálni. Button csak a 106 kört teljesítő Kamui Kobajasit és a szintén számos nehézséggel küzdő Romain Grosjeant tudta megelőzni. A francia alatt kétszer állt meg a Lotus, és az utolsó 2 órában már ki sem hajtottak a pályára. A csapat technikai igazgatója, Nick Chester elismerte, szerencsére van szükségük ahhoz, hogy Ausztráliában jó eredményt tudjanak elérni. Bár a hibák nagy részét a Renault-motoroknak tulajdonítja, nem tagadja, hogy az E22-vel is akadtak problémák.

„Tudom, hogy a Renault Sport nagyon keményen dolgozik a megoldásokon, és biztos vagyok benne, hogy sok újítást hoznak majd Melbourne-be” – nyilatkozta. „A hét korábbi szakaszában a kipufogóval is voltak gondjaink, de azt hiszem, már értjük a hiba okát. Melbourne-be egy új fejlesztésű kipufogót viszünk majd.”

Az előszezoni tesztek lezárulása után a csapatoknak két hetük maradt arra, hogy a gyáraikban megpróbáljanak minél jobban felkészülni a március 14. és 16. között megrendezésre kerülő Ausztrál Nagydíjra.

A teszt e heti összesítő adatai itt tekinthetők meg.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

15.56 |

Vége a tesztnek

Lengetik a kockás zászlót, ezzel nem csak a mai nap, hanem az egész előszezoni tesztsorozat is véget ért. Az utolsó napon a favoritnak kikiáltott Mercedes végzett az élen, a szuperlágy gumikon Hamilton 7 tizedet vert a lágyakon próbálkozó Bottasra. A Red Bull napja ezúttal sem volt problémamentes, de végül sikerült 77 kört teljesíteniük. 

Hamilton zárta az élen az előszezon utolsó napjátForrás: Mercedes

 

15.52 |

Vettel már nem utolsó

1:37.755-ös idejével elmozdult a tabella aljáról, a 9. helyre fért be Gutiérrez és Button közé. Ennél fontosabb, hogy már több mint 70 kört tett meg. 

15.47 |

Zöld zászló

Összekapták magukat a sportbírók, máris újraindult a teszt, de már csak 8 perc van hátra. Chilton rögtön javított, 1:36.835-ös idővel egészen a 7. helyig lépett előre. Vettel ezzel lecsúszott az utolsó helyre. 

15.42 |

Már csak 13 perc van

Nem biztos, hogy az idő lejárta előtt még újra tudják indítani a gyakorlást, hiszen az autók elszállítása körülbelül 10 percet szokott igénybe venni. 

15.36 |

Újabb piros zászló

Már a nyolcadik. Most Gutiérrez Saubere állt meg a 8-as kanyarban. A Sauber ma 174 kört tett meg probléma nélkül, de a nap végét már ők sem bírták.

15.30 |

Kezd sötétedni

Bahreinben már 17.37 van, ezért fel kellett kapcsolni a pálya körüli világítást. Giedo van der Garde képén jól látszik, hogy megy le a nap. Hamilton egyelőre sikertelenül próbálkozik a szuperlágy gumikon, nem tudja megjavítani saját legjobb idejét.

15.24 |

Alonso javított

A Ferrari eddigi legjobb körét futja Bahreinben, de az 1:34.280-as idővel sem tud elmozdulni a 3. helyről. Hamilton megint kihajtott a szuperlágyakon, de csak az első szektorban tudott javítani. 

15.18 |

Button is befejezte

A McLaren mindössze 21 kört tudott ma megtenni, és többet már nem is fog: a Mercedes-motor megadta magát a nagy igénybevétel után. A Williams megállását is motorhiba okozta. 

15.11 |

Hamilton az élen

1:33.278-as kört futott, hosszú idő után már nem a Williams vezeti a tabellát. Hamilton mindössze 2 századdal maradt el Massa szombati idejétől.

15.08 |

Zöld zászló

Mivel Bottas a célegyenesben parkolta le a Williamst, könnyű volt visszavinni a bokszba. Hamilton azonnal a pályára hajtott, vélhetően megpróbálja túlszárnyalni Bottas idejét.

15.07 |

Váltóhiba a Caterhamnél

Meg kellett szakítaniuk az utolsó tervezett etapjukat, és már nem is fognak visszatérni a pályára. Eddig három csapat - a Lotus, a Force India és a Caterham - adta fel idő előtt az utolsó napot. 

15.05 |

A sorrend

Szűk egy órával a teszt befejezése előtt az állás:

1. Bottas (Williams FW36) 1:33.987  - 108 kör
2. Hamilton (Mercedes W05) 1:35.059- 54 kör
3. Alonso (Ferrari F14T) 1:35.370 - 52 kör
4. Hülkenberg (Force India VJM 07) 1:35.577  - 74 kör
5. Vergne (Toro Rosso STR9)  1:35.701 - 67 kör
6. Sutil (Sauber C33) 1:36.467 - 91 kör
7. Gutiérrez (Sauber C33) 1:37.303 - 66 kör
8. Button (McLaren MP4-29) 1:38.111 - 21 kör
9. Kobajasi (Caterham CT05) 1:38.391- 106 kör
10. Grosjean (Lotus E22) 1:39.302 - 32 kör  
11. Vettel (Red Bull RB10) 1:39.708 - 71 kör
12. Chilton (Marussia MR03) 1:41.242 - 47 kör

14.58 |

Itt a hetedik

Mármint piros zászló. A tabellát vezető Bottas állt meg a célegyenesben. Idén ez az első alkalom, hogy egy Williams miatt kellett megszakítani a tesztet - már csak egy órát kellett volna kibírniuk... 

14.53 |

Hamilton is javít

Felgyorsultak az események, a brit visszavette a 2. helyet Alonsótól, és majdnem bement 1:35 alá. 1:35.059-es idejével bő egy másodperccel marad el Bottastól. 

14.48 |

Bottas növelte az előnyét

A lágy gumikon mindegyik szektorban megfutotta az eddigi legjobb időt, 1:33.987-es idővel szilárdította meg az első helyét. 1,3 másodperccel vezet Alonso előtt, de Massa tegnapi, szuperlágy abroncsokon futott körénél még 7 tizeddel elmarad.

14.44 |

Hosszabb lesz a mai tesztnap

Most érkezett az információ, hogy a mai tesztnapot 25 perccel meghosszabbítják, így magyar idő szerint 15:55-kor ér véget. A hosszabbítás oka még nem derült ki, de lehet, hogy a hat piros zászló miatt hagynak még időt a csapatoknak.

14.39 |

Alonso a második

Egy századdal előzte meg Hamiltont, Bottashoz képest pedig 6 tizeden belülre került 1:35.394-es idejével. Kobajasi is javított, de maradt a 9. helyen.

14.36 |

Alonso visszatért

A Ferrarit gyorsan megjavították, Alonso máris folytathatja a körözést. Az F14T korábbi leállásáról itt láthatnak egy képet

Előző
Következő