Társoldalunk:

Massa odavert, a Red Bull egyetlen kört tett meg

2014.03.01., 06:51

A Williams brazil versenyzője az elmúlt két hét legjobb körével zárta az élen a 2014-es előszezon utolsó előtti tesztnapját, 2 tizedet verve Rosbergre, akivel párban 2 másodperccel megelőzték még a 3. helyezett Räikkönent is. A Renault-motoros csapatoknak felemás napjuk volt: a Caterham 117 kört tett meg, a Lotus azonban végig műszaki hibákkal küzdött, a Red Bull pedig még egy teljes kört sem tudott menni.

15.39 |

Az eredmények

Felipe Massa az eddigi legjobb köridővel fejezte be az előszezoni tesztsorozat utolsó előtti napját Bahreinben, a szombati hajrában 2 tizedmásodpercet verve Nico Rosbergre, akivel mindenki mást jócskán megelőztek. Kimi Räikkönen a Ferrari legjobb időeredményét elérve is 2 másodperces hátránnyal végzett a 3. helyen, míg a Red Bull ijesztő mélyrepülése folytatódott: Sebastian Vettel két és fél óra után tudott először kihajtani a bokszból, de az autója már az ellenőrző körében lerobbant, és többé vissza sem tudott térni vele a pályára.

Az események a leintés előtti húsz percben pörögtek fel, amikor Massa és Rosberg egymást váltogatták a tabella élén. Végül a brazil versenyző nevetett utoljára, 1:33.258-as idejének köszönhetően 25 ezreddel lepipálva a Mercedes múlt szombati, eddig etalonnak számító körét. Bár a szuperlágy Pirellik voltak az autóján, Rosberg és Räikkönen is azzal biztosította be a helyét a tabellán. A Williams nem is tagadta, hogy Massa egy időmérő-szimuláció során állította be az új idei rekordot. „Nagyon elégedett vagyok az autónkkal, úgy érzem, jó balanszot találtunk" – mondta a brazil. „Sokat foglalkoztunk a beállításokkal, de fontos is, hogy felkészülten érkezzünk Ausztráliába."

Massa az eddigi leggyorsabb kört futotta BahreinbenForrás: AFP/Mohammed Al-Shaikh

A Mercedes számára nem indult biztatóan a nap, ugyanis az éjszakai átvizsgálás során, hajnali 4 órakor felfedeztek egy műszaki hibát, ezért elővigyázatosságból kicserélték a motort, amely már addigra 2667 km-t tett meg. Mivel az idén átlagosan kb. 2900 km fog jutni egy erőforrásra, ez nem volt különösebben aggasztó, s Rosberg a nap végéig a pályára későn kihajtva is 103 kört teljesíthetett. „Az egyetlen gondot a körülmények okozták: az erős szél homokot fújt néhány kanyarba, ezért előfordult, hogy hirtelen elfogyott a tapadás, amivel nehéz volt megbirkózni" – mondta, hozzátéve, hogy bár a Mercedesnek még ki kell küszöbölnie néhány hibát, alapvetően jól állnak a felkészüléssel.

Räikkönen ma próbált meg először lebonyolítani egy teljes versenyszimulációt a Ferrarival. Egy csatlakozót érintő probléma miatt azonban délelőtt időt vesztett, csak két órával a leintés előtt vágott neki a távnak, és az 57 körös távból csupán 48-at tett meg. „Reméltem, hogy ma több kört tehetek meg, de nem volt könnyű napunk" – ismerte el a finn. „A versenyszimuláció során újabb adatokat gyűjtöttünk a fogyasztásról és a gumikopásról, de az erős szél megnehezített a vezetést." Räikkönen ma tesztelt utoljára a télen, ám mivel a műszaki hibák inkább őt sújtották, Fernando Alonso annak ellenére 500 km-rel többet vezetett, hogy egy nappal kevesebbet töltött a pilótafülkében.

Räikkönen kis híján teljesített egy versenyszimulációt is, de nem volt egészen elégedettForrás: Ferrari

A 4. helyen Kevin Magnussen végzett, aki szintén az utolsó pillanatokban tornázta feljebb a tabellán a McLarent, a másik két Mercedes-motoros csapat küzdelmébe azonban nem tudott beleszólni. „A Williams és a Mercedes mai köridejei nagyon erősnek tűnnek, de nem hiszem, hogy az egyes istállók azonos programot bonyolítottak le, ezért nehéz felmérni az erőviszonyokat" – vélte Magnussen, aki legközelebb már az Ausztrál Nagydíj szabadedzésén ülhet be a McLarenbe. „Csapatként még nem vagyunk ott egészen a szeren, de még maradt tartalékunk. Úgy érzem, az autónkban van potenciál – nem úgy, mint tavaly, amikor vezetés közben is érezni lehetett a hibáit. Az idei vérbeli F1-es kocsinak tűnik."

A Renault partnerei közül a Toro Rosso bizonyult a leggyorsabbnak, Danyiil Kvjat 1:36.113-as körideje a csapat eddigi legjobbja volt a bahreini teszt kezdete óta. Az orosz újonc rengeteg feladatot elvégzett: segédkezett a futóművel és az aerodinamikával kapcsolatos munkában, kétféle első vezetőszárny összehasonlításában, hosszú etapokat tett meg, hogy ellenőrizhessék a hűtést, gyakorolta a rajtolást, és kipróbált háromféle – a közepes, a lágy és a szuperlágy – gumit is.

Nico Hülkenberg 115 kört tett meg, a 6. helyre kormányozva az ismét megbízható Force Indiát. Mivel Jules Bianchinak is ez volt az utolsó tesztnapja az előszezonban, a Marussiával a nap végén az időkre hajtott, és sikerült is kipréselnie az autójából egy 1:37.087-es kört, egy teljes másodpercet verve a csapat közvetlen riválisára, a Caterhamre.

A Force Indiának jól ment maForrás: Sahara Force India/Sahara Force India/James Moy Photography

Az idei előszezonban először fordult elő, hogy a Renault egyik csapata töltötte a legtöbb időt a pályán: az újonc Marcus Ericsson 117 zavart le a Caterhammel, miután a hajrában kipróbálhatta a szuperlágy gumikat, és meglepődött a tapadásukon. Lényegében egy versenyszimulációt is teljesített, szintén elsőként a Renault partnerei közül – ezt csak azért kellett idő előtt befejeznie, mert a tesztet piros zászlókkal megszakították. „A napunk pontosan a terveknek megfelelően alakult – néhány rövid etappal indítottuk, hogy végigzongorázzuk a beállítási lehetőségeket, aztán megtettünk kis híján egy teljes versenytávot is, bokszkiállásokkal együtt" – mondta Ericsson. „A tény, hogy az autónk egész délután megbízható volt, bebizonyította, hogy be tudtuk volna fejezni a szimulációt, ami jó hír a szezon kezdete előtt."

Újabb gondok a Lotusnál és a Red Bullnál

A Lotusnak viszont ismét pocsék napja volt. Romain Grosjean autójában délelőtt a kábelezéssel bajlódtak, délután pedig a kinetikus motor-generátor romlott el, így az utolsó bő két órát a garázsban töltötte, és egész nap csak 33 kört tett meg. A jerezi tesztet kihagyó alakulat összesen 1115 km-t tudott teljesíteni az előszezon eddigi részében, míg a Mercedes 4594-et. „Amíg a pályán voltunk, kétségkívül tanultunk, de nem is kérdés, hogy a felkészülésünk eddig nem volt annyira sikeres, mint szerettük volna" – ismerte el Grosjean. „Ami persze nem jelenti azt, hogy minden elveszett, vagy lehetetlen lesz futamokat nyernünk, az viszont biztos, hogy lépéshátrányban vagyunk."

Miután Esteban Gutiérrez tegnap 106 körön át gyakorolhatott, Adrian Sutil Sauberje ma már a reggeli ellenőrző kör végén kigyulladt, és a csapat nem is tudta kijavítani. A vezető versenymérnök, Giampaolo Dall'Ara szerint egy „anomáliát" fedeztek fel a Ferrari motorban, ezért úgy döntöttek, kicserélik, ám délután ráébredtek, hogy a munkát nem lesznek képesek időben befejezni, ezért onnantól inkább a vasárnapi előkészületekre koncentráltak.

Vettel egy egész kört sem tudott teljesíteni a nap folyamán. Másodszorra a bokszkijáratig sem jutott elForrás: AFP/Mohammed Al-Shaikh

A legrosszabbul azonban a Red Bull járt. Ma újabb mélyponttal folytatódott a kálváriájuk: sokáig kellett várni rá, hogy Vettel végre kivihesse a pályára az RB10-et, és az öröme akkor sem tartott sokáig, mert az autója már az ellenőrző kör negyedik kanyarjában megadta magát. A későbbiekben csupán egyszer próbált visszatérni a pályára, de akkor még a bokszkijáratig sem jutott el, úgyhogy segített a pályabíróknak visszatolni az autóját a garázshoz.

Kiderült, hogy először egy, a Red Bull által még nem tapasztalt autóvillamossági probléma, majd folyadékszivárgás hátráltatta a csapatot. Vettel elismerte, hogy az autójuk megbízhatósága erősen kérdőjeles, és elsősorban az Ausztrál Nagydíjra készülő új alkatrészektől várt előrelépést. „Pillanatnyilag számtalan különféle gondot próbálunk orvosolni" – ismerte el. „A helyzetünk nem a legfényesebb, de nem tehetünk semmit. Mindannyian rendkívül motiváltak vagyunk, hogy megtaláljuk a megoldásokat, ez azonban egyik napról a másikra nem fog menni."

A Forma-1 2014-es előszezonja vasárnap, a tizenkettedik tesztnappal zárul le Bahreinben.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

15.30 |

A tesztnapnak vége

Az utolsó előtti nap a Williams és a Mercedes párharcával ért véget - vajon sikerül-e valakinek holnap még jobb időt autóznia? Köszönjük a figyelmet, de ne menjenek messzire: hamarosan jelentkezünk a végső eredménylistával és a részletes összefoglalóval.

15.26 |

Ropognak a fegyverek

Szinte mindenki mostanra tartogatta a puskaporát. Bianchi ment egy 1:37.087-es kört a Marussiával, Ericsson pedig 1:38.083-ra javított a Caterhammel. Mindkét csapatnak ez az eddigi legjobb ideje Bahreinben - egy másodperc a különbség köztük.

15.24 |

Akcióban a szuperlágyak

Massa, Rosberg és Räikkönen is azokkal érte el az idejét, így legfeljebb az eltérő üzemanyagszintek torzíthatják a képet, bár hozzá kell tenni, hogy Rosberg múlt szombaton a lágy Pirellikkel autózta az 1:33.283-as időt. Még 5 perc van hátra az utolsó előtti tesztnapból...

15.22 |

Räikkönen feljön harmadiknak

1:35.487-es körideje a legjobb, amire a Ferrari képes volt Bahreinben az elmúlt két hét során, a Mercedes-motoros riválisokétól viszont 2 másodperccel elmarad. Nemrég Magnussen is javított, de csak 1:35.894-re.

15.19 |

Már Massáé a legjobb köridő

Ennek a fele sem tréfa! A Williams versenyzője 1:33.258 alatt teljesítette a legutóbbi körét, ami úgy, ahogy van, az elmúlt két hét legjobb időeredménye Bahreinben. 25 ezreddel jobb még Rosberg éppen egy héttel ezelőtti, eddig megközelíthetetlennek tűnő idejénél is. Nem gyenge...

15.17 |

Rosberg odaver

Uh... Megint ment egy 1:33.484-es kört, 2 tizedre megközelítve a múlt heti, szintén általa felállított idei körrekordot. Az a kör tehát nem volt véletlen.

15.14 |

A Lotus problémáiról

Az Autosport arról számol be, hogy a csapat délelőtt a sebességváltó elektronikájával bajlódott, aztán a kinetikus motor-generátor, az MGU-K (lényegében az eddigi KERS utódja) romlott el az autójukban. Ezt már nem tudták időben megjavítani ahhoz, hogy Grosjean folytathassa a körözést.

15.11 |

Räikkönen visszatért a bokszba

Úgy tűnik, nem fejezte be annak rendje és módja szerint a versenyszimulációját, mert a bahreini táv 57 kör, de ő az Auto Motor und Sport szerint csak 48-at teljesített. Valószínűleg nem műszaki hiba jött közbe, hanem egyszerűen ki akar próbálni valami mást.

15.08 |

Bianchi beelőz

1:38.218-as körével 1,6 másodpercet ver arra, amire a Marussia közvetlen riválisa, a Caterham az elmúlt két hétben képes volt. Közben Massa ment még egy gyors, 1:35.3-as kört.

15.06 |

A sorrend

Az eredmény szűk fél órával a tesztnap vége előtt:

1. Massa (Williams FW36) 1:34.450 - 83 kör
2. Rosberg (Mercedes W05) 1:35.918 - 91 kör
3. Kvjat (Toro Rosso STR9)  1:36.113 - 59 kör
4. Magnussen (McLaren MP4-29) 1:36.172  - 72 kör
5.Hülkenberg (Force India VJM 07) 1:36.205  - 105 kör
6. Räikkönen (Ferrari F14T) 1:36.993 - 76 kör
7. Bianchi (Marussia MR03) 1:38.218  - 69 kör
8. Ericsson (Caterham CT05) 1:40.104 - 103 kör
9. Grosjean (Lotus E22) 1:42.166  - 33 kör
10. Sutil (Sauber C33) - 1 kör
11. Vettel (Red Bull RB10) - 1 kör

15.00 |

Ericsson javít

Az új eredménye 1:40.104, de Kobajasi a múlt héten 1:39.855-öt is tudott a Caterhammel. Megkezdődött a tesztnap utolsó félórája.

14.54 |

Massa még mindig gyors

Ismét ment egy olyan kört, ami ma jobb volt mindenki másénál: az utolsó szektorban a saját előző részidejét is megdöntötte, de csak 1:35.4-nél állította meg a stoppert. Közben a Caterham lett az első csapat, amely ma elérte a 100 kört.

14.50 |

Räikkönen első két etapja

Már a harmadikban tart, az előzőek így alakultak:

1. etap (lágy gumi)1:41.9 - 1:42.0 - 1:42.9 - 1:43.4 - 1:43.6 - 1:44.8 - 1:44.3 - 1: 43.6 - 1:44.5 - 1:43.9 - 1:44.4 - 1:44.5

2. etap (közepes gumi)
1:42.7 - 1:43.7 - 1:43.0 - 1:43.6 - 1:42.8 - 1:43.2 - 1: 43.5 - 1:43.1 - 1:44.0 - 1:43.5 - 1:43.9 - 1:44.2 - 1:43.9 - 1:43.6 - 1:43.9 - 1:43.6 - 1:43.6 - 1:44.6

Az Autosport számításai szerint az 1. etap 3 tizeddel lassabb, a 2. viszont 5 tizeddel gyorsabb volt Alonso tegnapi versenyszimulációjánál, bár Rosberg múlt heti tempójától az is jelentősen elmarad. Fontos megjegyezni ugyanakkor, hogy ma rosszabbnak tűnnek a pályaviszonyok.

14.41 |

Már Massa a leggyorsabb

A csapatok a jelek szerint a nap végére tartogatták a puskaporukat. Massa a lágy (Kvjattal ellentétben nem a szuperlágy!) gumikon, egy 1:34.450-es körrel repíti az élre a Williamst, ami már komoly idő: mindkét bahreini tesztciklust alapul véve is a 3. helyre lenne elég az összesítésben. Csak Rosberg (1:33.283) és Hamilton (1:34.263) futott jobbat eddig. Wow! Közben Rosberg megszerezte a 2. helyet, bár jócskán lemaradva, 1:35.918-as eredménnyel.

14.32 |

Kvjat átveszi a vezetést

Na, ez igazi meglepetés: ahogy megkezdődött a tesztnap utolsó órája, 1:36.113-mal az élre állt, a szuperlágy gumikkal a Toro Rosso eddigi legjobb körét futva Bahreinben. Olyat sem gyakran láttunk az idén, hogy egy Renault-motoros autó legyen a tabella tetején! Hozzá kell tenni, hogy Ricciardo tegnap 4 tizeddel gyorsabb volt a Red Bull-lal.

14.26 |

Hárman vannak kint

Räikkönen folytatja a versenyszimulációját, rajta kívül Rosberg és Ericsson köröz.

14.20 |

Vettel elhagyta a pályát

Úgy tűnik, nemcsak a Lotus, hanem a Red Bull napjának is vége. Ma egyetlen árva kört sem tudtak befejezni, Vettel összesen 444 km-t vezetett az előszezon első 11 napján. Alonso 2298-at... A Red Bull most már tényleg kezd komolyan kifutni az időből.

Ezen a mai képen látszik, hogy Vettel egyelőre nincs túlzottan kétségbeesveForrás: Red Bull
14.17 |

Hülkenberg megelőzi Rosberget

1:36.205-ös körével 33 ezredre megközelíti Magnussen délelőtti idejét. Nem sok hiányzik ahhoz, hogy zsinórban harmadszorra is a Force India zárja az élen a tesztnapot.

Előző
Következő