Társoldalunk:

Rosberg villantott, Räikkönen összetörte a Ferrarit

2014.02.22., 06:46

Nico Rosberg az első bahreini teszthét zárónapján keményen rálépett a gázpedálra, és a sikeres nagydíjszimulációja közben elért legjobb köridejével legalább másfél másodpercet vert mindegyik vetélytársára. Ezúttal különösen sok volt a műszaki hiba, amelyek a Mercedest sem kerülték el, Kimi Räikkönen pedig falhoz csapta a Ferrarit.

15.21 |

Az eredmények

Kevés változást hozott az előzőekhez képest a Bahreinben zajló teszt utolsó napja: a Mercedes uralta a pályát, a McLaren és a Ferrari tisztes távolságból tartotta velük a lépést, a Red Bull pedig lényegében ismét elvesztegetett egy napot, ugyanis Daniel Ricciardo csupán 15 kört tudott megtenni. Az bizonyára nem vigasztalja őket, hogy ezúttal más csapatoknak is alaposan meggyűlt a baja a technikával, és összesen hét alkalommal kellett megszakítani a gyakorlást.

Lewis Hamilton tegnap nem tudta lebonyolítani a betervezett versenyszimulációját, Nico Rosbergnek viszont ma sikerült a sajátját, és előtte a virtuális időmérőjén 1:33.283-at repesztett a lágy gumikon, egy másodperccel jobbat, mint a csapattársa pénteken ugyanilyen abroncsokkal. (A különbségben természetesen benne van az, hogy azóta tovább javult az aszfalt állapota.) "Jó volt a balansz, képes voltam támadni a pályát. Később végrehajtottunk egy versenyszimulációt, ami kulcsfontosságú volt ahhoz, hogy megtanuljuk a sok újdonságot az autóban. Rengeteg visszajelzést kaptam a mérnököktől, a fejem teli volt információval!" - mondta Rosberg, aki egy 15 és egy 16 körös lágy gumis etap után a közepes abroncsokon fejezte be a szimulációt, bár az utolsó etapját megszakította egy piros zászló.

A Mercedes elégedetten zárta az első bahreini teszthetet, ám a jókedvüket kicsit beárnyékolhatja, hogy két műszaki hibával szembesültek ma, és egyelőre csak az első okát tudják (az autó a bokszból kihajtva, egy gyakorlórajt után lefulladt).

Rosberg 1 másodpercre került saját tavalyi pole-jához a MercedesszelForrás: Mercedes

A McLarennél nem voltak nagyobb zűrök, és a csapat a jó formáját is megőrizte, így Jenson Button az MP4-29-be 66 kört pakolva a 2. helyen zárt. Legjobb idejét Rosberghez hasonlóan a lágy keveréken jegyezte, ám a hátránya meghaladta a másfél másodpercet.

A Ferrarinál ma Kimi Räikkönen vezetett hosszabb-rövidebb szünetekkel megspékelve, a feladata különböző beállítások tesztelése, a lágy és a közepes gumitípus kipróbálása volt, továbbá próbarajtokat végzett. A harmadik pozícióban végző finn nem zárhatta elégedetten a napot, ugyanis néhány perccel a leintés előtt túl durván adott gázt a 4-es kanyar kijáratánál, és egy megpördülés után leamortizálta autójának elejét a palánkon.

A Williams újoncot avatott Felipe Nasr személyében, aki korábban még sohasem vezetett F1-es autót. A brazil tesztpilóta nem szeppent meg, nagyobb hiba nélkül abszolválta a napot, és teljesítette a szuperlicensz megszerzéséhez szükséges 300 kilométernyi távot. Az utolsó órában fokozatosan faragott a legjobb idejéből, és úgy tudta 851 ezredre megközelíteni Räikkönent, hogy a finnel ellentétben nem a lágy, hanem a közepes keverékű Pirellivel volt a leggyorsabb. "Sokféle gondolat kavargott bennem, mielőtt beültem az autóba, de olyan volt, mint amire számítottam: az autó nagyon különbözött bármelyik másiktól, amit előzőleg már vezettem, nagyobb a leszorítóereje, a fékek hatékonysága és az ereje" - mesélte a 21 éves pilóta, akinek 87 körénél csak Rosberg tett meg többet. "Ez egy tanulási folyamat volt számomra, de egész nap adtam a visszajelzéseket a mérnököknek, és szerintem hasznos tapasztalatokkal gazdagodtunk."

Noha csak másfél órával a pálya megnyitása után tudta először pályára küldeni az autóját, a Lotus pozitív hangulatban zárta a hetet. "Ez volt az első valódi tesztnapunk, elégedettek vagyunk. Azt tudjuk, hogy megvan a gyorsaságunk, a legnagyobb probléma a megbízhatóság lesz" - közölte Alan Permane, a csapat vezető versenymérnöke az Auto Motor und Sporttal. Pastor Maldonado a nap végén kezdett felfelé lépkedni a tabellán, addig zömmel aerodinamikai méréseket végzett, illetve a hajtáslánc különböző beállításaival kísérletezett. Végül 1:38.707-tel zárt, több mint 5 másodperccel kikapva Rosbergtől. "Az autó megbízhatósága sokat javult, ami kedvezett a munkánknak, és ez remélhetőleg jó jel a következő hétre" - mondta a venezuelai.

Majdnem az egész napot kihagyta több csapat

Az első öt pozícióban végző pilótából négynek sikerült elérnie a 60 kört, és ettől Maldonado is csak eggyel maradt el, a mezőny maradék hét tagja viszont együtt is csak alig tudott ennyit megtenni. A Red Bull kálváriája annak ellenére folytatódott, hogy pénteken szándékosan idő előtt befejezték a tesztelést, hogy a mai napot gördülékenyen teljesíthessék. Nos, ez nem jött össze: Daniel Ricciardo az ellenőrző köre után majdnem három órát volt kénytelen a bokszban várni, s noha aztán lenyomott egy közepesen hosszú etapot, azzal lényegében véget ért számára a munka. Az RB10-ben állítólag a hajtáslánccal volt gond.

"Reggel úgy éreztük, hogy jó formában vagyunk. Mindennel időben elkészültünk, azonban Daniel installációs körében felfedeztünk egy szoftveres hibát, ami lefoglalt bennünket délelőttre. Dél körül újra pályára hajtottunk, teljesítettünk egy 10 körös etapot, melyet meg kellett szakítanunk egy újabb mechanikai hibából eredően. Behívtuk a bokszba Danielt, és sérüléseket láttunk az autón, amelyekről kiderült az alaposabb vizsgálatok után, hogy súlyosabbak, mint képzeltük" - nyilatkozta Andy Damerum a Red Bull mérnöki stábjából.

Komoly nehézségek hátráltatták a Force Indiát, a Saubert, a Toro Rossót, a Caterhamet és a Marussiát is, az ő versenyzőik nem tudtak mérvadó kört futni. A Force Indiának az edzés utolsó kétharmada esett ki, mivel két és fél órával a tesztnap kezdete után Sergio Pérez autója megállt. "Ebéd előtt meghibásodott a hajtáslánc, ami lerövidítette a programunkat, és ez a garázsba száműzött minket a délután maradék részére. A megoldásra fordított munka és az időhiány figyelembe vételével úgy döntöttünk, hogy jobb, ha összeszedjük magunkat, és arra koncentrálunk, hogy a következő héten elérjük a céljainkat" - nyilatkozta Otmar Szafnauer, a csapat sportigazgatója. Pérez addig rövid etapokon aerodinamikai méréseket végzett, a későbbre tervezett hosszú menetekre azonban nem nyílt lehetősége.

A Sauber fordított utat járt be, mivel a váz hibájából kifolyólag kasztnit kellett cserélniük, és a műveletet csak két órával a kockás zászló meglengetése előtt fejezték be. Mindazonáltal Adrian Sutil így sem jutott messzire, egész pontosan négy körig, aztán az ötödikben lerobbant alatta a C33. A Sauber mérnökeinek irányítója, Giampaolo Dall'Ara ugyanakkor úgy fogalmazott, hogy "sokat tanultak az elmúlt négy napban, feltérképezték a különböző gumikeverékeket, végrehajtottak az aerodinamikai teszteket, az időmérő és a futam szimulációját."

Sűrű napja volt a Toro Rosso és a Caterham szakembereinek is, mert gyakorlatilag az egész napjuk ráment arra, hogy a teszt elején elszenvedett műszaki hibát orvosolva valahogy újra életet leheljenek az autóba. Erőfeszítéseiket siker koronázta, az utolsó órában Jean-Eric Vergne vissza tudott térni a pályára, Kamui Kobajasi pedig át tudta venni a volánt a napot kezdő csapattársától, Marcus Ericssontól. Vergne azt mondta, hogy "súlyos" probléma volt a Renault motorjával, míg a Caterhamnél egy elektromos hibával vesződtek.

A megbízhatóság terén a legrosszabb helyzetben lévő Marussiával Jules Bianchi csupán öt ellenőrző kört tudott megtenni.

A következő, egyben utolsó tesztet szintén Bahreinben rendezik, a február 27. és március 2. közti négy nap lesz az utolsó alkalma a csapatoknak a felkészülésre a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjra. Az e heti teszt összesített statisztikáit itt tekinthetik meg.

A tesztről élőben készült tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

15.01 |

Vége a teszthétnek

Már nem indul újra a gyakorlás. A következő tesztre szintén Bahreinben kerül sor, jövő hét csütörtök és vasárnap között. Köszönjük a figyelmet, hamarosan bővítjük a cikket az eredménylistával és a részletes összefoglalóval.

14.56 |

Még egy megszakítás

A hetediket Räikkönen okozta a 4-es kanyarnál, de nem műszaki hiba az oka: a kijáratnál túl durván lépett a gázra, megpördült és a falnak ütközött. A Ferrari eleje sérült meg.

14.52 |

Zöld zászló

Kevesebb, mint tíz perc maradt a tesztnapból. Räikkönen, Nasr, Maldonado, Vergne, Kobajasi és Bianchi hajtott pályára.

14.48 |

Bő tíz perc van hátra

Magyar idő szerint 15 órakor ér véget a gyakorlás. Sutil autóját visszahozták a bokszutcába, mindjárt folytatódhat a teszt.

14.41 |

Újabb piros zászló

Immár a hatodik a nap folyamán, a vétkes ezúttal Sutil és a Sauber. A svájci csapatnak is bőven lesz megoldandó problémája a következő tesztig.

14.34 |

Kobajasi köröz

Próbálja menteni a menthetőt, a lehető legtöbb kört akarja megtenni a Caterhammel. Egyelőre működik az autója, 11 körnél jár. Vergne azóta visszatért a bokszba.

14.30 |

Rosberg megpihenhet

A hírek szerint már nem hajt pályára a Mercedes, a szerelők ellenben még vizsgálják, hogy mitől állt meg az autó. Az Autosport tudósítója közölte, hogy az autó felfüggesztésén és az oldalsó légterelő elemeken sok az áramlásjelző festék.

14.20 |

Életet leheltek a Toro Rossóba

Nocsak, hosszú órák után Vergne megjelent, és 1:40.472-re javított. Minden jó ha a vége jó? A Mercedesnél közben keresik az okát Rosberg legutóbbi technikai hibájának.

14.18 |

A Marussia még reménykedik

Hogy visszaküldhetik a pályára Bianchit, akinek a neve mellett eddig csupán 3 kör szerepel, eredmény nélkül. A Marussia az üzemanyagrendszer hibájával bajlódik.

14.13 |

Maldonado ötödik

Pérez elé ugrott 1:38.707-es idejével, az 5. helyre. Kobajasi nem vacakol ellenőrző körökkel, egyből mérteket megy, és csapattársa, Ericsson elé vág egyből. Az 1:44.286 azért nem világmegváltó eredmény.

14.09 |

Megjavították a Caterhamet

Így Kobajasi pályára gördülhetett, a japánnak szűk egy óra áll a rendelkezésére. Az autó akkumulátorával volt probléma.

14.04 |

Folytatódhat a teszt

Visszaszállították a Mercedest a garázshoz, de a zöld jelzés után még senki sem hajtott pályára.

14.00 |

A sorrend

Még egy óra van hátra a tesztnapból:

1. Rosberg (Mercedes W05) 1:33.283 - 86 kör
2. Button (McLaren MP4-29) 1:34.957 - 66 kör
3. Räikkönen (Ferrari F14T) 1:36.718 - 69 kör
4Nasr (Williams FW36) 1:37.569 - 67 kör
5. Pérez (Force India VJM 07) 1:39.258 - 19 kör
6. Ricciardo (Red Bull RB10) 1:39.837 - 15 kör
7. Maldonado (Lotus E22) 1:40.792 - 38 kör
8. Vergne (Toro Rosso STR9) 1:41.784 - 6 kör
9. Ericsson (Caterham CT05) 1:45.094 - 4 kör
10. Bianchi (Marussia MR03) - 3 kör
11. Sutil (Sauber C33) - 3 kör

13.55 |

Újabb megszakítás a Mercedes miatt

Délelőtt egy lefulladással már előidézett egy piros zászlós szünetet a csapat, most megint miattuk állítják le a bulit.

13.52 |

Maldonado is farag az idejéből

Közel hét tizedet javított, 1:40.792. A Caterhem közben üzente, hogy járatják a motort, és a tervek szerint még a tesztnap vége előtt ki tudják küldeni Kobajasit a pályára.

13.43 |

Nasr megint javul

1:37.569-et csiholt ki a Williamsből, egyre jobb köridőre képes, ahogy gyűlik a rutinja. A 4. helyen áll.

13.39 |

A Force India befejezte

A hajtáslánc meghibásodása miatt befejezték a tesztelést a hétre, az Autosport úgy tudja, a váltó romlott el. Pérez négy órával ezelőtt, 19 kör megtétele után állt félre az autójával.

13.33 |

38 fokos az aszfalt

Jól felmelegedett a nap folyamán. A levegő hőmérséklete 22 fok. A pályán jelenleg Räikkönen és Maldonado tartózkodik.

Előző
Következő