Társoldalunk:

Massa zárta az élen az első teszthetet

2014.01.31., 08:57

A jerezi tesztsorozat utolsó, pénteki napján az immár a Williamsnél versenyző brazil 9 tizedet vert Alonsóra. A Red Bull kora délután elhagyta a helyszínt, a McLaren újonca, Kevin Magnussen pedig kétszer is kicsúszott, másodszor már összetörve az autóját.

17.08 |

Az eredmények

Felipe Massa volt a leggyorsabb a 2014-es előszezont megnyitó jerezi tesztsorozat utolsó napján, pénteken, amelyen azonban az időeredmények elmaradtak a csütörtökitől, mert a délelőtti eső és a felhős idő miatt egész nap nedves maradt a pálya. A körözésnek néhány perccel a leintés előtt Kevin Magnussen kicsúszása vetett véget, míg a visszatérő műszaki problémákkal küszködő Red Bull már az ebédszünetben pakolászni kezdett, és elhagyta a helyszínt.

Massa örömmel fogadta, hogy a Williams egész nap megbízhatóan ment. „Ez nem volt egy jó nap, mert esett az eső, de legalább vizes pályán is köröztünk, ami fontos volt ahhoz, hogy megértsük az autó viselkedését az új esőgumikkal és motorral" – mondta a brazil, aki úgy érzi, a Ferrarinál töltött évek után könnyen beilleszkedett új csapatához. „Több kört teljesítettünk ma, mint az előző három napon, ami fontos volt." A Williams vezető tesztmérnöke, a Lotustól igazolt Rod Nelson eredményesnek minősítette a továbbra is főként rendszerellenőrzésekkel töltött napot, és megjegyezte, hogy „egyelőre nagyon elégedettek vagyunk az autó teljesítményével és megbízhatóságával egyaránt."

Massa kapásból jól érezte magát a Williamsben - a galériához kattintson!Forrás: Williams

A 2. helyen Fernando Alonso végzett a Ferrarival, miután 115 kört tett meg egyetlen nap alatt, ami rekordnak számít a hét során. A pályaviszonyokra való tekintettel ma először az esőgumikat tesztelték, majd az új autó üzemeltetéséhez szükséges különféle procedúrákat gyakorolták. A spanyol versenyző késő délután, a felszáradó pályán a Force India tartalékpilótájával, Daniel Juncadellával versengett az első helyért, és egészen hosszúnak számító, bő húsz körös etapokat is teljesíteni tudott. A Ferrari elégedett lehet: a négy nap alatt csak a Mercedes töltött több időt a pályán, mint ők.

Alonso „sűrűnek és kihívásokkal telinek" minősítette a napot. „Sok kört tehettünk meg, ami az elsődleges cél volt ezen a teszten" – tette hozzá. „Nehéz volt tiszta képet kapni az esőgumikról, mert az aszfalt sem igazán nedves, sem igazán száraz nem volt, ami talán a legrosszabb helyzet az intermediate-ek viselkedésének megértése szempontjából. A délutánunk viszont jól alakult, ki tudtunk próbálni többféle aerodinamikai és mechanikai konfigurációt, közben sok adatot gyűjtve, amelyek hasznosak lesznek az autó továbbfejlesztéséhez."

Juncadella végül a 3. helyre szorult, a Force India azonban így is jó napot zárt.

A Mercedes kitartóan folytatta a körözést

A McLaren újonca, a csütörtökön a hét legjobb körét futó Magnussen számára sokáig biztatóan zajlott a pénteki tesztnap, ám az utolsó órában két hibát is elkövetett. Délután 4 körül megpördült a sikánban, s mivel az autója a forgalommal szemben ugyan, de a pályán állt meg, nem érte kár. Szűk egy órával később azt már nem úszta meg ennyivel, hogy a 10-es kanyarból kigyorsítva elvesztette az irányítást a McLaren felett, amely orral a szemközti gumifalba csapódott, s így megrongálódott az eleje. A dán versenyző ennek ellenére is tekintélyes számú, 110 kört tett meg.

Magnussen kétszer is kicsúszott a nap folyamán - a galériához kattintson!Forrás: AFP/Jorge Guerrero

A Mercedes ma megosztotta a munkát a pilótái között, mert a keddi műszaki hiba – az első vezetőszárny leszakadása – miatt Lewis Hamilton különben aránytalanul kevesebb időt tölthetett volna az autóban Nico Rosbergnél. Kettejüknek köszönhetően a Mercedes több (132) kört tudhatott maga mögött a nap végén, mint bármelyik másik csapat, így az egész héten ők tették meg a legnagyobb távolságot is, 1368 km-t. (A teszthét részletes összefoglaló táblázatai itt tekinthetőek meg.) Rosberg volt az első a mezőnyben, aki egy egész, 74 körös versenyszimulációt teljesíthetett a 2014-es autójával, intermediate gumikon, két bokszkiállást közbeiktatva.

"Egy egész versenyszimulációt teljesítettem, néhány extra körrel" – erősítette meg, miután átadta a volánt a csapattársának. „Az aszfalt még vizes volt, ezért az intermediate-eket használtam, és azok nem koptak túl gyorsan, szóval úgy tűnik, a gumik egyelőre rendben vannak. A slickek keveréke egyértelműen kemény, ezért elképzelhető, hogy az idei versenyeken kevesebb kerékcsere lesz."

A Marussia is eredményes napon van túl: a Ferrari-motoros MR03-at csak tegnap délután küldték először pályára, de máris több kört tettek meg, mint a Red Bull. Jules Bianchi a 6. helyre kormányozta az egyszerűen elegáns autót, 1,4 másodperccel lemaradva a közvetlenül előtte végző Hamiltonhoz képest. A csapat az új, fly-by-wire rendszerű fékek megismerésével kezdte a napot, majd végig műszaki hibák nélkül folytatta a tesztelést. „Az autót nagyszerű vezetni, és örülök, hogy egész sok kört sikerült megtennünk" – lelkendezett Bianchi.

A Renault csapatai kerültek a tabella aljára

A Marussia mögött nagy rés tátongott a tabellán, aminek az volt az oka, hogy a többiek még vizes pályán, vagy esőgumikkal érték el a legjobb időeredményüket. A 7. Adrian Sutil lett, aki a csütörtöki megpördülése után ismét összehozott egy kicsúszást a Sauberrel, jóllehet, az autója ezúttal nem rongálódott meg. „Ma elég nehezek voltak a pályaviszonyok, mert a leszoríterő egyébként is csökkent, és a tapadás szintén gyenge volt" – magyarázta Sutil. „A fly-by-wire rendszerű fékekkel már elégedett voltam. Még alaposabban meg kell ismernünk őket, de rengeteg adatot sikerült gyűjtenünk, amelyeket elemezve sokat tanulhatunk róluk."

A lista alján a Renault három csapata végzett. Közülük a Caterham tudta teljesíteni a legtöbb – 54 – kört, a délutánra tervezett hosszabb etapokra azonban nekik sem nyílt lehetőségük. „Többféle motorvezérlési beállítással kísérleteztünk, és kétségkívül jól haladtunk, de közvetlenül ebéd után egy újabb motorhiba miatt meg kellett szakítanunk a programunkat" – árulta el Kamui Kobajasi, aki ma mutatkozott be új alakulatánál.

Danyiil Kvjat mindössze 9 körig vezethette a Toro Rossót - a galériához kattintson!Forrás: Toro Rosso

A Red Bull két csapata tovább szenvedett. Az újonc Danyiil Kvjat ma is csupán 9 kört tölthetett a pályán a Toro Rossóval, ami bizonyára jelentősen hátráltatni fogja a felkészülésben, mert minden megtett kilométerre szüksége lenne.

A Red Bull a négy nap alatt össz-vissz 93 kilométert töltött a pályán, és azt is úgy, hogy az RB10 többször lerobbant. Daniel Ricciardo délelőtt lezavart ugyan 7 kört, ám az öröme nem tartott sokáig. Bár a csapat versenymérnök-koordinátora, Andy Damerum azt állította, mind ők, mind a Renault közelebb kerültek a makacs gyerekbetegségek megoldásához, hozzátette: „Később felfedeztünk egy műszaki hibát az autón, melynek a vizsgálata során kiderült, hogy nem tudnánk időben kijavítani, ezért úgy döntöttünk, korán befejezzük a programunkat, és a begyűjtött adatok segítségével elkezdünk felkészülni Bahreinre." A Red Bullnál bíznak benne, hogy a Milton Keynes-i főhadiszálláson képesek lesznek orvosolni a hibákat. (A csapat vergődéséről szóló részletes cikkünk itt olvasható.)

Az istállóknak most bő két hetük lesz elemezni az első teszthéten szerzett adatokat, és elvégezni az előrelépéshez szükségesnek tűnő módosításokat, mert legközelebb a február 19. és 22. közötti, Bahreinben megrendezésre kerülő teszten léphetnek majd pályára.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

 

17.01 |

A tesztnapnak vége

Az utolsó két percre nem túl meglepő módon már nem nyitották meg a pályát, így Massa jókora előnnyel maradt az élen. Köszönjük az egész hetes figyelmet! Ne menjenek messzire, mert rövidesen bővítjük a cikket a részletes összefoglalóval, benne sok nyilatkozattal, meg persze a teljes eredménylistával.

16.57 |

Így tört össze a McLaren

James Roberts szakíró screenshotján látható. Mondjuk ha már valamikor össze kellett törnie az autót, ahhoz most volt a legjobb pillanat, amikor már csak percek voltak hátra teszthétből. Még mindig piros zászló van érvényben, de Hamilton kihajtott a garázsból, és megtett néhány métert a bokszutcában, majd megállt. Vajon minek? A Mercedes oldaldoboza az Autosport szerint be volt kenve a zöld áramlásjelző festékkel, de olyat még nem hallottunk, hogy valaki a bokszban bonyolítson le aero-tesztet...

16.49 |

Piros zászló!

Kvjat hosszú szünet után végre kihajtott a pályára... És megállt. De úgy tűnik, Magnussen meg kicsúszott a 10-es kanyarnál, úgyhogy akár ütközhettek is. Még nem világos, mi történt, de az Auto Motor und Sport szerint letört a McLaren eleje.

16.48 |

Massa odaver

Két lépésben javít, másodszor 1:28.229-re, így már 9 tizedes előnnyel vezet Alonso előtt. Vajon valaki meg tudja még előzni? Tegnap 2. lett, most egyet előreléphet.

16.39 |

Melyik autó a legjobb?

Bár a teljesítményre vonatkozó kérdésekre egyelőre nehéz választ adni, mert a csapatok a köridő helyett a megbízhatóságra hajtottak a héten, a pálya szélén álló megfigyelők az autók néhány alapvető jellemzőjét leszűrték. Ezek alapján a McLaren mozgása keltette a legkedvezőbb benyomást: az MP4-29 kiegyensúlyozottnak tűnt. A Ferrari fara túl sokat táncolt a kigyorsításoknál, a Williams eleje feltűnően jól tapadt, ezért szinte az orrán fordult, de cserébe hajlamos volt a túlkormányzottságra, a Mercedes pedig épp ellenkezőleg, enyhén alulkormányzott volt. Mindez a gumikopást is befolyásolja.

16.38 |

Magnussen megelőzi Hamiltont

A 107. körét 1:30.806 alatt teszi meg, ezzel az 5. helyre tolja le Hamiltont. Jelenleg csak Massa, Sutil és a körkirály Alonso van a pályán. Ő már 113 kört zavart le, pedig kedden még az egész mezőny együtt hozott össze 93-at! Alonso most 145 ezredet javított is, de továbbra is második Massa mögött.

16.32 |

A Mercedes nem tudja, hogy áll

Bár motorszállítóként és csapatként is nagyszerűen indult számukra az előszezon, és sokak szemében előléptek favorittá, Rosberg elismerte, hogy az erőviszonyokat egyelőre lehetetlen felmérniük. "A tempónkról gőzünk sincs, mert túl korán van. Márpedig az igencsak fontos tényező" - mutatott rá. "De egyelőre semmit nem járattunk csúcsra, még a versenyzőt sem! Csak az volt a fontos, hogy minél több kilométert tegyünk meg."

Rosberg megerősítette, hogy délelőtt "egy egész versenyszimulációt teljesítettem, néhány extra körrel. Az aszfalt még vizes volt, ezért az intermediate-eket használtam, és azok nem koptak túl gyorsan, szóval úgy tűnik, a gumik egyelőre rendben vannak. A slickek keveréke egyértelműen kemény, ezért elképzelhető, hogy a versenyeken kevesebb kerékcsere lesz."

16.26 |

Massa a rajtot gyakorolja

Ezzel néhány pillanatra akadályozza a bokszkijáratnál Magnussent, aki az iménti kipördülése után máris visszatérhetett a pályára. Ideje a Ferrari nyomába erednie, mert Alonso közben lekörözte: már 107 kört tett meg. Ez az első teszthéten, a sok újdonságot tekintve igencsak szép eredmény!

16.19 |

Ricciardo: Nem történt katasztrófa

Bár a Red Bull lényegében elvesztegette ezt a hetet, Ricciardo délután azt mondta, pánikra semmi ok, mert az idő nekik dolgozik. "A miénk a legjobb csapat a világon, úgyhogy talpra fog állni. A szezon még el sem kezdődött, itt még nem vesztünk pontokat" - mutatott rá. "A pozitívum az, hogy bár a problémákat nem tudtuk megoldani itt a pályán, már rájöttünk, hogyan szabadulhatunk meg tőlük. Ehhez csak időre van szükségünk, de az irány már mindenki számára világos."

A jó hír, hogy a sors egyik versenyzőjüknek sem kedvezett: Ricciardo 10, Vettel 11 kört tett meg a héten. Szuper! A Red Bull helyzetével kapcsolatos cikkünk itt olvasható.

16.17 |

Ketten a 100-asok klubjában

Alonso és Magnussen is 102 körnél tart reggel óta, ami új rekord az idén. Viszont csapatként a Mercedes tette meg a legtöbbet: a délelőtt versenyszimulációt teljesítő Rosberg és az őt délután váltó Hamilton együtt 125 kört teljesített eddig a nap folyamán.

16.14 |

A sorrend

Háromnegyed órával a leintés előtt így fest az állás:

1. Massa (Williams FW36) 1:29.023 - 71 kör
2. Alonso (Ferrari F14 T) 1:29.290 - 100 kör
3. Juncadella (Force India VJM 07) 1:30.176 - 69 kör
4.Hamilton (Mercedes W05) 1:30.822 - 32 kör
5. Magnussen (McLaren MP4-29) 1:31.804- 102 kör
6. Bianchi (Marussia MR3) 1:35.589 - 20 kör
7. Rosberg (Mercedes W05) 1:36.951 - 91 kör
8. Sutil (Sauber C33)  1:38.906 - 63 kör
9. Kobajasi (Caterham CT05) - 1:43.193 - 54 kör
10. Kvjat (Toro Rosso STR9) 1:44.016 - 8 kör
11. Ricciardo (Red Bull RB10) 1:45.374 - 7 kör

16.09 |

Megélénkült a forgalom

Alonso is kedvet kapott a játékhoz. Bianchi máris 1:36.734-re javított, amivel a 6. helyet kaparintotta meg, igaz, 5 másodperccel a 4. helyezett Hamilton mögött.

16.04 |

Zöld zászló!

A pályát megnyitották. Még 55 perc van hátra a tesztnapból, de egyelőre csendes a környék. Iletve csendes volt, mert most Juncadella, Sutil és Bianchi is kirobogott a bokszból. A Sauber ezek szerint nem sérült meg a háromnegyed órával ezelőtti kicsúszás során.

16.00 |

Magnussen kipördült

Illetve csak meg. A jelek szerint a sikánban mutatott be egy piruettet, de a McLaren a pályán maradt, tehát vélhetően nem sérült meg. A helyszínre siető szerelők egyike barátságosan hátbaveregeti Magnussent, aki újoncként nyilván meg van szeppenve egy kicsit attól, hogy élesben most tett először rossz fát a tűzre. Több is veszett Mohácsnál! Még mindig folyik az autó mentése.

15.56 |

Massa boldog a Williamsnél

Nem kis váltás volt ez a számára a Ferraritól, de miután tegnap először vezette új csapata autóját, igencsak fel volt dobva, mert azt mondta, a beilleszkedése a vátnál is jobban alakult. "A Williams profi csapat, nagyszerű munkát képesek végezni az F1-ben. Nem azért vannak itt, hogy a mezőny végén küszködjenek" - jelentette ki. "A csapatról, az autó vezetéséről, a motorról, a gumikról, a váltóról szerzett első benyomásokkal, sőt úgy egyáltalán mindennel elégedett vagyok."

Massa beilleszkedése a Williamshez jól kezdődöttForrás: Williams
15.53 |

Piros zászló!

Bármilyen meglepő, ma még csak a második. Hogy ki idézte elő? Magnussen, aki vélhetően műszaki hiba miatt parkolta le McLarenjét a sikánnál.

15.52 |

Újra Massa az élen

Megy a ping-pongozás a két excsapattárs között: ezúttal Massán volt a sor, hogy 1:29.023-mal megfussa a nap eddigi legjobb körét.

15.46 |

Alonso visszaveszi a vezetést

Némi szünet után újra elfoglalja a helyét a tabella tetején, 1:29.343-as ideje 6 századdal jobb Massáénál. A forgalom tényleg kezd gondokat okozni a pályán, az elmúlt percekben többször előfordult, hogy valakinek le kellett húzódnia. Az első öt helyezett van kint jelenleg.

Előző
Következő