Társoldalunk:

Tarolt a McLaren-újonc, betlizett a Red Bull Jerezben

2014.01.30., 08:58

Csütörtökön a Mercedes-motoros csapatok uralták a jerezi pályát, az élen végül a McLaren csak délután vezető újonca, Kevin Magnussen végzett. Felipe Massa percekkel a leintés előtt a 2. helyre tornázta fel a Williamst, maga mögé utasítva Lewis Hamilton Mercedesét.

17.08 |

Az eredmények

A Mercedes-motoros csapatok uralták az előszezoni tesztsorozat harmadik napját a spanyolországi Jerezben, ahol csütörtökön a McLaren újonca, Kevin Magnussen érte el a legjobb időeredményt. Mögé az utolsó percekben Felipe Massa tornázta fel magát a Williamsszel, megelőzve a sokáig az élen álló Lewis Hamilton Mercedesét. A Ferrari Fernando Alonso 5. helyével tartotta magát, míg a Red Bull ismét kénytelen volt alig 3 kör után befejezni a munkát.

Az elmúlt négy világbajnokságot megnyerő istállót a hírek szerint nem csupán a Renault hajtásláncával kapcsolatos problémák sújtják, hanem az RB10 konstrukciós hibája is, amely állítólag abból adódik, hogy a kettős hibrid rendszer, az ERS vezérlőegységeit túl szűken és rossz helyre, a hűtők alá építették be. A csapat a három nap alatt összesen 62 km-t tudott teljesíteni, miközben a Mercedes már 784-nél, a Ferrari pedig 602-nél jár.

Ricciardónak nem volt szerencséje a Red Bull-lal: csak 3 kört tehetett meg - a galériához kattintson!Forrás: Red Bull

"Tegnap keményen dolgoztunk, hogy elvégezzük azokat a változtatásokat, amelyeket szükségesnek tartottunk a beazonosított problémák megoldására. Reméltük, hogy ma sikeresebb napunk lesz" – ismerte el a Red Bull versenymérnök-koordinátora, Andy Damerum. "Sajnos a módosításaink csak részben orvosolták a gondokat, ezért a tegnapihoz hasonlóan ismét jobb volt megszakítanunk a programunkat, hogy mélyebbre ásva keressünk megoldást."

Adrian Newey már kora délután hazarepült a Red Bull Milton Keynes-i főhadiszállására, hogy onnan irányítsa az esetleg szükséges átalakítási munkálatokat, de a csapatnál remélik, hogy az éjszaka elvégzett újabb, ideiglenes módosítások révén Daniel Ricciardo pénteken nekiláthat az érdemi körözésnek. Az autó ma azonnal füstölve megállt alatta, amint a pályára hajtott vele, és ő is elismerte, hogy az RB10 betegségeire nincs azonnal ható orvosság. „Adrian valóban visszatért a tervezőasztalhoz. A pályán nem sokat tehet" – erősítette meg. „A Milton Keynes-i irodájában hatékonyabban tud dolgozni."

Jó úton halad a McLaren

A McLarennek viszont nem akadtak gondjai: annak ellenére, hogy az első napot egy hiba miatt ők is teljesen elvesztegették, már majdnem ugyanannyi kört tettek meg a héten, mint a Ferrari. Délelőtt a szerdán is a leggyorsabb Jenson Button állt az élen, később pedig a munkáját délután folytató Magnussen 1:23.276-tal az év eddigi legjobb köridejét állította be. A nap folyamán a McLaren teljesítette a legtöbb (92) kört a csapatok közül.

„Ez nagy nap volt számomra. Tegnap éjjel összeszorult a gyomrom, és nem tudtam aludni – elvégre újonc vagyok, nagyon izgatott voltam, hogy vezethetek" – mondta Magnussen. „Annak nem tulajdonítok túlzott jelentőséget, hogy én értem el a legjobb köridőt. Nyomtam a gázt rendesen, de nem volt az egy határokat feszegető kör. Hasznos adatokat akartunk gyűjteni az autóról, hogy minél többet tanuljunk róla, ezért feltételezem, hogy a többiek is igyekeznek."

A Williams a középmezőnyben töltötte a nap nagy részét, mielőtt Massa negyedórával a leintés előtt felkapaszkodott a 3., majd végül a 2. helyre. Ő élesben ma mutatkozott be új csapatánál, sőt ma volt az első alkalom, hogy nem Ferrari-motoros autót vezetett az F1-ben. A fogadtatással elégedett volt, bár hozzátette: „Sajnos nem tudtunk annyi kört menni, mint szerettünk volna, de a szabálymódosítások mértékéhez képest ez az első napokban elfogadható. Az autó sok területen teljesen másnak érződik, mint megszoktuk. Meg kell értenünk, hogyan érdemes bánni a motorral, a kasztnival, a gumikkal és a turbóval, ez azonban remek móka! Rengeteg alkalmunk lesz fejlődni már az első verseny előtt, aztán a szezon közben is."

Massa a 2. helyre kormányozta a Williams FW36-ot - a galériához kattintson!Forrás: Williams

Bár ma nem töltöttek annyi kört a pályán, mint tegnap, a Mercedes ismét elégedett lehetett. Lewis Hamilton végig az élmezőnyben tartotta a W05-öt, s bár végül Magnussen és Massa mögé szorult a tabellán, ő korábban érte el az időeredményét. Ma azonban a Mercedes motorja sem volt bombabiztos. „Viszonylag jól kezdtük a napot, ebéd előtt két közepes hosszúságú etapot teljesítettünk" – árulta el a csapat igazgatója, Paddy Lowe. „14.30 körül hajtottunk újra pályára, és megtettünk néhány újabb etapot, mielőtt egy erőátviteli probléma korán véget vetett a napunknak." Hamilton hangsúlyozta, hogy a Mercedesnél ettől függetlenül elégedettek az eddigi eredményekkel.

Alonso ma vezette először a Ferrari F14 T-t - a galériához kattintson!Forrás: AFP/Jorge Guerrero

A Ferrari ugyancsak jó napot zárt, annak ellenére, hogy Fernando Alonso miatt egyszer meg kellett szakítani a tesztelést, mert az F14 T megállt a pályán.

Döccenők a középmezőnyben

A Sergio Pérezt váltó Nico Hülkenberg 1:26.096-tal a Force India eddigi legjobb időeredményét könyvelhette el, a csapat ennek ellenére nem volt igazán eredményes, mivel mindössze 17 kört tett meg, és egyszer – vélhetően az üzemanyag-ellátás hibájából – le is robbant az autójuk. A Force India technikai igazgatója, Andy Green elismerte, hogy a kelleténél többet rostokoltak a garázsban, de azt mondta, az első teszthetet eleve rendszerellenőrzésre szánták.

Hülkenberg napja sem alakult zökkenőmentesen - a galériához kattintson!Forrás: Sahara Force India/Sahara Force India/James Moy Photography

„Az autóban töltött első napom után nehéz túl sokat mondanom róla, mert az idő nagy részét állandó sebesség mellett történő adatgyűjtéssel töltöttem" – tette hozzá Hülkenberg. „Ezért még nem alakult ki bennem igazi benyomás az autóról. Elsőre azonban úgy tűnik, a Forma-1 új korszakában nagyon más vezetni, mint amilyen tavaly, Brazíliában volt. Teljesen új érzés, de észben kell tartani, hogy még korán van, sokminden változni fog."

A Toro Rosso, amely tegnap ki sem tudott hajtani a pályára, ma is csupán 30 kört tett meg, de még ez is több, mint amennyire a Renault másik két csapata, a Red Bull és a Caterham együtt képesnek bizonyult. Az STR9 kétszer is előcsalta a piros zászlókat, Jean-Eric Vergne mégis optimistán nyilatkozott. „Ez is nehéz nap volt, de azért biztatóbb az előző kettőnél. Sőt, kifejezetten nagyot léptünk előre" – jelentette ki. „A nap végén már úgy tudtunk megtenni pár kört, hogy a motor jól működött."

A Sauber napja viszont dicstelenül ért véget, amikor háromnegyed 4 körül Adrian Sutil a 6-os kanyar után megpördült, és a gumifalba csapódott, letörve a C33 első szárnyát és az egyik kerekét. Jóllehet, az első jelek műszaki hibára utaltak, Sutil azt állította, csak a hátsó gumik túl alacsony hőmérséklete okozta a balesetet. „Kigyorsítottam a kanyarból, egyenes vonalban haladva felváltottam hármasból négyesbe, de az autó fara ekkor hirtelen kitört" – mondta. Hozzátette, hogy a Saubernek ma elsősorban a fly-by-wire rendszerű fékekkel gyűlt meg a baja. Az autót „egyébként is teljesen más vezetni, mert sokkal nagyobb a nyomatéka, mint eddig, és a hangja is megváltozott. Nagyon halknak tűnik, de a teljesítménye kétségtelenül adott" – erősítette meg Hülkenberg benyomásait Sutil.

A Caterhamnél ma mutatkozott be a csapat új tesztpilótája, Robin Frijns, aki azonban csupán 10 ellenőrző kört tölthetett a pályán. Szerinte az autó „elég furcsán viselkedett", és a Renault mérnökei később fel is fedeztek egy hibát a hajtásláncon, melynek a kijavításához a padlólemezt is le kellett szerelni, ezért a nap maradékát a garázsban töltötték.

Utolsóként a Marussia állt elő az idei modelljével. A kis csapat csak ma csatlakozott a teszthez, de az MR03-at le sem leplezték: egyszerűen kigurultak vele a garázsból. A bemutatkozás a körülményekhez képest zökkenőmentesen alakult, Max Chilton a délután folyamán 5 ellenőrző kört teljesített a Ferrari-motoros autóval.

A csapatok Jerezben péntekig folytatják a tesztelést.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

 

17.01 |

Magnussen végzett az élen

A harmadik tesztnapnak is vége, a Red Bull számára újra katasztrófával zárult, a McLaren újonca viszont stílusosan mutatkozott be.

Köszönjük az egész napos figyelmet! Ne menjenek messzire, mert rövidesen bővítjük a cikket a teljes eredménytáblázattal, majd a versenyzői nyilatkozatokat is tartalmazó összefoglalóval.

16.59 |

Alonso is a pályán

Massa sajnos azonnal kiszállt a buliból, Alonso viszont beszállt, mégpedig egy gyakorló rajttal. Egyelőre nincsenek drámai fejlemények.

16.54 |

Magnussen és Massa kimegy

Úgy tűnik, egyelőre ők mérkőzhetnek meg a nap legjobb köridejéért. Massa hátránya pillanatnyilag 0,424 másodperc. Holnap esős idő lehet, ezért nem kizárt, hogy a mai marad a hét legjobb eredménye. Chilton is megjelent a pályán a Marussiával.

16.51 |

Zöld zászló!

Még 8 perc van hátra. Vajon lesz még egy utolsó roham a pályán? Közben az Autosport azt írja, a Caterham is befejezte mára a mókát, vagyis a tesztpilótájuk, Robin Frijns első fellépése mindössze 10 körből állt.

16.49 |

Massa már második

Éppen a megszakítás előtt futott egy 1:23.700-as kört, amivel megelőzte Hamiltont is. Nem rossz!

16.47 |

Piros zászló!

Ha jól számoljuk, ma a hatodik. Természetesen ismét a Toro Rosso robbant le, ki sem jutott egészen a pályára. Vergne sisakkal a kezében visszaballag a bokszutcában. A McLaren addig arra használja ki az időt, hogy a kerékcserét gyakoroltassa Magnussennel és a szerelőkkel.

16.45 |

Massa a harmadik

1:24.766-os idejével felkapaszkodott a képzeletbeli dobogóra a Williamsszel, így már négy Mercedes-motoros autó áll az élen. Magnussen is a pályán van, sőt Vergne is visszatért az előbb elfüstölő Toro Rossóval.

16.39 |

Brawn a Mercedesről

A Sky-nak adott interjújában Ross Brawn kifejtette, hogy az idény elején zűrzavarra számít, de szerinte jó kezekben hagyta a Mercedes GP-t. "Szerintem az év elején a megbízhatóság és az erőviszonyok terén is kaotikus lesz a helyzet, mert nem lesz könnyű beosztani az üzemanyagot, és optimálisan levezényelni egy versenyt" - magyarázta. "Lebilincselő lesz látni, hogy mi történik. Úgy érzem, jó állapotban hagytam a csapatot. Szerintem meg fog térülni mindaz a kemény munka, amit az elmúlt évek során végeztek. Nagyon régen indítottuk el ezt a projektet, és most meg fogja hozni a gyümölcsét. Rengeteg jó barátom van ott, szeretném, ha sikeresek lennének. Örömmel nézném, hogy a Mercedes idén megnyeri a világbajnokságot."

16.30 |

Hülkenberg is javít

Ő 1:26.096-tal felhozta az 5. helyre a Force Indiát. Magnussen második köre 1:23.894-es volt, ami szintén elég lett volna az elsőséghez ma. Legalábbis eddig...

16.27 |

Magnussen az élre áll

1:23.276-tal a hét eddigi legjobb körét futja a McLarennel, a közepes keverékű gumikon. Szép munka! Chilton és Hülkenberg is kiment.

16.21 |

Újra zöld

Vergne egyébként a műszaki hiba előtt felkapaszkodott a 7. helyre, Hülkenberg és Sutil közé. A pályát ismét megnyitiották, még 38 perc van hátra a harmadik tesztnapból. Senki nem tolakszik, hogy kihajthasson a bokszból.

16.19 |

Megint piros zászló

Vajon melyik autó a ludas? Naná, hogy az előbb emlegetett Toro Rosso. Az STR9 füstölögve megállt a bokszkijáratot követő részen. Borzasztó napok ezek a Renault csapatainak. Mi lett volna, ha a Toro Rosso kitart a Ferrari mellett?

16.11 |

Pályán a Toro Rosso

Vergne már 3 órája nem járt kint, de most nekivágott egy etapnak, és elsőre 1:32.388-ra javította az eredményét. Alonso a Pirelli téligumjain köröz.

16.08 |

Massa hisz a Williamsben

Az F+1 Blogon a brazil versenyző legutóbbi nyilatkozatából szemezgettünk.

16.06 |

Zöld zászló!

Sutil Sauberjét elvitték, a pályát újra megnyitották. Alonso és Magnussen azonnal ki is robog rá.

16.02 |

A sorrend

Egy órával a tesztnap vége előtt:

1. Hamilton (Mercedes W05)  1:23.952 - 62 kör
2. Button (McLaren MP2-29) 1:25.030 - 40 kör
3. Alonso (Ferrari F14 T) 1:25.495 - 49 kör
4
. Magnussen (McLaren MP2-29) 1:25.751- 30 kör
5. Massa (Williams FW36) 1:26.435 - 39 kör
6. Hülkenberg (Force India VJM07) 1:29.803 - 14 kör
7. Sutil (Sauber C33) 1:30.161 - 33 kör
8. Vergne (Toro Rosso STR9)  1:48.151 - 22 kör
9. Frijns (Caterham CT05)  - 10 kör
10. Ricciardo (Red Bull RB10) - 3 kör
11. Chilton (Marussia MR03) - 2 kör

Az utolsó órában annyi változott, hogy Hamillton az élre állt, Magnussen javított, és Sutil összetörte a Saubert. A Toro Rosso és a Caterham nem járt a pályán, a Red Bull megint összepakolt.

15.59 |

Sutil balesete

Mégsem az eddig neuralgikus pontnak számító 5-ös, hanem a 6/7-es kanyarnál történt. Az Autosport a Sauber furcsa helyzetéből arra következtet, hogy műszaki hiba okozhatta a kicsúszást. Sutil szerencsére épen kiszállt az autóból, amelyet még mentenek a beavatkozó bírók.

15.54 |

Newey Angliába repül

A Sky technikai guruja, Ted Kravitz a Twitteren azt írja, Newey és Horner közvetlenül Milton Keynes-be repül, hogy ott próbálja megoldani az RB10-zel kapcsolatos technikai gondokat. Ricciardo viszont Jerezben marad, mert az autót igyekeznek átmeneti jelleggel úgy megbütykölni, hogy holnap kimehessen vele a pályára.

Előző
Következő