Társoldalunk:

Räikkönen kezdte az élen az előszezont

2014.01.28., 09:01

Miután a napot a legjobban kezdő Hamilton a leszakadó első szárny miatt balesetet szenvedett a Mercedesszel, a Ferrari átvette a vezetést. Räikkönen tette meg a legtöbb kört is, a McLaren ki sem tudott menni a pályára.

17.30 |

Az eredmények

Végül annak ellenére Kimi Räikkönen és a Ferrari bizonyult a legsikeresebbnek a Forma-1 2014-es előszezonjának első tesztnapján, Jerezben, hogy délelőtt Lewis Hamilton indított a legjobban a Mercedesszel.

Várható volt, hogy az új turbókorszak sok kezdeti nehézséggel jár majd, ezért a csapatok eleve a gyerekbetegségek kikúrálására, illetve a bonyolult hibrid hajtáslánc és az autójuk összecsiszolására szánták a péntekig tartó spanyolországi tesztet, de a nyitónap ehhez képest is kaotikusan alakult. A McLarent egész nap szerelték, a Red Bull mindössze három ellenőrző kört tett meg a leintés előtt, hatan teljesítettek mért kört, és négyszer kellett megszakítani a tesztet piros zászlókkal.

„Forma-1 csigatempóban" – szólt a Ferrari délelőtti sajtóközleményének címe, pedig az F14T-t felavató Kimi Räikkönen 1:27.104-gyel nem csupán a legjobb időeredményt érte el, hanem ő tette meg a legtöbb kört is a mezőnyben. Igaz, az ő napja is döcögősen indult, mivel amikor először hajtott ki a garázsból, az autóját „elővigyázatosságból" alig öt kanyar után leállították. Később azonban viszonylag zavartalanul körözhetett.

Úgy vélte, semmi különös nincs abban, hogy a csapatok ma együtt is csupán 93 kört tettek meg. „Bele fog telni egy kis időbe, amíg az idő száz százalékát a pályán tudjuk tölteni, és nem akadnak gondjaink. Szerintem tűrhetően kezdtünk" – mondta Räikkönen. „A legnagyobb kihívást annak a biztosítása jelenti, hogy minden a várt módon működjön, ráadásul egymással összhangban. Ezt sokkal nehezebb elérni, mint ahogy megszoktuk, de ami magát a vezetést illeti, az nem különbözik jelentősen az eddigitől. Egyszerűen arról volt szó, hogy az első napon nehéz volt megszokni ezt a sok újdonságot."

Räikkönen mindenkinél több, 31 kört teljesített - a tesztnapról készült galériához kattintson!Forrás: AFP/Jorge Guerrero

A Mercedesnek a Ferrarival ellentétben zavartalanul indult a napja, és egészen addig nem is akadt semmilyen gondjuk, amíg háromnegyed egy tájban Hamilton kicsúszva a gumifalba nem csapódott a reggel leleplezett W05-tel. Hamar kiderült, hogy a balesetet műszaki hiba okozta: az első szárny leszakadva bekerült az autó alá, miután az egyik tartópillére elengedett. Bár a Mercedes napja ezzel 18 kör után véget ért, mert csak szerda reggelre tudnak Jerezbe szállítani egy megerősített szárnyat, elégedettek voltak az első benyomásokkal.

„Számomra hihetetlenül biztató kezdetnek tűnik, hogy a miénk volt az első autó a pályán, és ilyen sok kört tudtunk megtenni" – mondta Hamilton, aki a kicsúszásakor még több másodperces előnnyel állt az élen. „A többi csapat csak egy-egy kört teljesített, ráadásul órákkal utánunk ment ki, ezért a mi tesztprogramunk jól indult. Természetesen kár érte, hogy korán véget ért a napunk, amikor pedig mindenki keményen dolgozott, és úgy látszott, könnyedén mi fogjuk megtenni a legtöbb kört. De pótolni fogjuk az elvesztegetett köröket, és inkább most történjen ilyesmi, mint Melbourne-ben."

Valtteri Bottas elektromos hibák miatt csak egy órával a tesztnap vége előtt tudott pályára hajtani a Williamsszel, utána azonban jól haladt, és majdnem 3 másodperces lemaradással ugyan, de felzárkózott a 3. helyre az egyelőre nem sokat jelentő tabellán. „A várakozásaimnak megfelelően sokkal nagyobb lett a nyomaték" – magyarázta Bottas. „A tavalyihoz képest az autó teljesen másképp viselkedett, és a teljesítménye is megváltozott. Már néhány kör után találtunk lehetőségeket a fejlődésre, ami biztató volt – holnap ezt az utat kell követnünk."

A McLaren a garázsban maradt

A sokak szerint obszcén orrot növesztő Force India is sokáig a bokszban rostokolt, de Pérez végül összehozott vele 11 kört, jóllehet, az elsőben Räikkönenéhez hasonlóan az ő autója is lerobbant. „Még hosszú út áll előttünk, de elkezdhettük az autó minden új rendszerének, különösen a motornak és a sebességváltónak az ellenőrzését" – magyarázta a csapat technikai igazgatója, Andy Green. „Találkoztunk néhány gyerekbetegséggel, ami egy új autó esetében várható is, de már egyetlen nap alatt rengeteget tanultunk."

Az 5. helyen végző Jean-Eric Vergne lemaradása 9 másodpercnél is több volt Räikkönenhez képest, a csapatok azonban egyelőre nem foglalkoznak az időeredményekkel.

A Red Bull ma reggel leleplezett autója egy éjszaka felfedezett technikai hiba miatt jóformán az egész napot a garázsban töltötte, a címvédő Sebastian Vettelnek szűk negyedórával a leintés előtt mégis sikerült kivinnie a pályára. Mért kört ugyanakkor nem tett meg, és amikor visszatért a bokszba, úgy tűnt, mintha hátul égne a karosszéria.

Vettel csak 3 ellenőrző kört tett meg - a galériához kattintson!Forrás: Red Bull

„Reggel még nem álltunk igazán készen, és egy kicsit minden tovább tartott, mint vártuk" – ismerte el Vettel. „A többiek által teljesített körök számából kiindulva úgy tűnik, mindenki hasonló helyzetben volt. Az a maroknyi kör csak arra volt jó, hogy kipróbáljuk az autót, és elérjük vele az üzemi hőmérsékletet, de a viselkedéséről nem alkothattunk képet."

Az újonc Marcus Ericsson csupán egyetlen ellenőrző körig ismerkedhetett a késve bemutatott Caterhammel, a McLaren viszont még rosszabbul járt. Az MP4-29-en szintén az éjszaka fedeztek fel egy problémát, amitől azonban a nap folyamán nem is tudtak megszabadulni, így ma meg sem tudták kezdeni az autójuk tesztelését.

„Annak ellenére, hogy a múlt héten, az MTC-ben (a főhadiszálláson) sikerrel beindítottuk, az autón ma folyamatosan villamossági problémák jelentkeztek" – írták. „Emiatt szét kellett szednünk, át kellett vizsgálnunk és újra össze kellett raknunk több nagy részegységet, ezért egyáltalán nem tudtunk kimenni a pályára. Holnap reggelig visszaszereljük az autóba az összes fontos alkatrészt, és arra számítunk, hogy Jenson (Button) elkezdheti a bejáratását."

A Lotus az egyetlen csapat, amely nem vesz részt a jerezi teszten, míg a Marussia programja késedelmet szenvedett. Ezért, noha már elindultak Spanyolországba, csak szerdán vagy csütörtökön tudják majd kipróbálni az autójukat.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

 

17.08 |

Ezért nem ment a McLaren

„Annak ellenére, hogy a múlt héten, az MTC-ben (a főhadiszálláson) sikerrel beindítottuk, az autón ma folyamatosan villamossági problémák jelentkeztek" – írták. „Emiatt szét kellett szednünk, át kellett vizsgálnunk és újra össze kellett raknunk több nagy részegységet, így egyáltalán nem tudtunk kimenni a pályára. Holnap reggelig visszaszereljük az autóba az összes fontos alkatrészt, és arra számítunk, hogy Jenson (Button) elkezdheti a bejáratását."

Köszönjük az egész napos figyelmet!

17.05 |

Az első tesztnapnak vége

Räikkönen maradt az élen, mögötte Hamilton és Bottas. Rövidesen jelentkezünk a részletes összefoglalóval és eredménylistával.

17.03 |

Pérez javít

Bár az utolsó percekben járunk, Pérez 1:38.434-re, majd 1:33.161-re faragta le az idejét, és Bottas is kihajtott a pályára.

16.55 |

Bottas feljön harmadiknak

Egész nap mindössze 4 kört tett meg a Williamsszel, de 1:30.082-es köre révén így is megszerzi a 3. helyet. Közben Pérez is teljesítette az első mért körét, 1:41.880 alatt. Vettel visszatért a garázsba.

16.47 |

Vettel a pályán!

És a Red Bullnak sikerült: Vettel kigurult a pályára az RB10-zel. Az eső elállt, és Pérez ezt kihasználva szintén elhagyta a garázst. Egy kis akció a végére...

16.40 |

Eleredt az eső...

Hát, lehet, hogy az első tesztnap ennyi volt: elkezdett esni. A Pirelli már korábban bejelentette, hogy pénteken mesterségesen elárasztja a pályát az új mintázatú esőgumik teszteléséhez, de csak akkor, ha addig nem fog esni magától is.

16.38 |

Vettel még kijöhet?

A Red Bull az éjszakai malőr után állítólag még azon igyekszik, hogy egyetlen ellenőrző kört megtehessen az utolsó húsz percben. Addig is itt egy kép a Force Indiáról a pályán:

Pérez a VJM07-telForrás: AFP/Jorge Guerrero
16.34 |

Räikkönen visszatért a bokszba

Az eddig utolsó, 30. körét 1:27.9 alatt tette meg. Megint üres a pálya, már csak a Red Bull és a McLaren nem járt kint ma.

16.30 |

Vonórudas futómű a Caterhamen

A Caterham technikai igazgatója, Mark Smith megerősítette, hogy a CT05 első futóműve is vonórudas rendszerű lett, mert a csapat mérnökei aerodinamikai és mechanikai szempontból egyaránt ezt érezték a legjobbnak. Csak a Ferrari tartott ki emellett a megoldás mellett az idén.

„Most is az aerodinamikai és mechanikai teljesítmény maximalizálására törekedtünk a szabályok adta kereteken belül, de a szokásosnál nagyobb hangsúlyt helyeztünk a súlycsökkentésre, és annak ismeretében, hogy idén mennyire fontos lesz a megbízhatóság, a hajtásláncot érintő területeken – a hűtéssel, a kipufogóval – kicsit óvatosabbak voltunk" – mondta Smith. „Az autó elején, amely a legtöbb vitát válthatja ki, rengeteget foglalkoztunk az orr-rész körüli áramlások optimalizálásával, és az eddiginél kisebb felületű első vezetőszárnnyal."

Az istálló elárulta azt is, hogy már a Toyota szélcsatornáját használja, amelyben az eddigi 50%-os helyett 60%-os méretarányú modelleket is tesztelhet, valamint továbbfejlesztette a CFD-laborját is.

16.25 |

Räikkönen lassabb köröket fut

A legutóbbit 1:33 alatt teljesítette, bár ez is jobb, mint amire Hamiltonon kívül bárki képes volt ma. Jelenleg csak ő van a pályán, bár Bottas is készül újra kimenni.

16.14 |

Visszatér a Toro Rosso

Pérez ismét anélkül tért vissza a bokszba, hogy megtett volna mért kört, a Toro Rosso viszont azt írja a Twitteren, hogy a legutóbbi megállás után Vergne ismét kész kimenni a pályára, amely most üres.

16.08 |

Kép a Caterhamről

Így néz ki a pályán. Közben Räikkönen megunta a folyamatos ingázást a boksz meg a pálya között, és visszatért a garázsba. Most Pérez merészkedett ki.

Marcus Ericsson a CT05-telForrás: AFP/Jorge Guerrero
16.06 |

A sorrend

Az utolsó óra kezdetén:

1. Räikkönen (Ferrari F14 T) 1:27.104 - 22 kör
2.
 Hamilton (Mercedes W05) 1:27.820 - 17 kör
3. Vergne (Toro Rosso STR9) 1:36.530 - 15 kör
4. Gutiérrez (Sauber)  1:42.257 - 7 kör

16.04 |

Pályán az új Williams

Íme egy kép róla. Bottas elsőre csak egy ellenőrző kört tett meg az FW36-tal, míg Räikkönen ki-be járkál a bokszba.

15.58 |

Räikkönen tovább javít

Futott egy 1:27.104-es kört, begurult a bokszba, de szinte rögtön tovább is hajtott. Állítólag hamarosan várható a pályán a Williams is, Valtteri Bottasszal a volánnál.

15.54 |

Räikkönen átveszi a vezetést

Hamiltonnál elsőre még nem volt gyorsabb, de saját köridejéből faragott, másodszorra viszont 1:27.427-tel az élre állt. Sőt már ő teljesítette a legtöbb kört is.

|

Egyelőre 15 körnél jár (akárcsak Vergne), még négyet kell megtennie ma, hogy övé legyen a napi csúcs. Ezúttal azonban Pérez hajtott ki elsőként a bokszból, de azonnal vissza is tért - neki még nincs mért köre.

Forma-1, Kimi Räikkönen, Ferrari, tesztForrás: AFP/Jorge Guerrero
15.41 |

Zöld zászló!

A Toro Rossót tréleren elszállították, még 80 perc van hátra a 2014-es előszezon tesztnapjából. A csapatok eddig együtt is csupán 56 kört tettek meg.

Előző
Következő