Alain Prost pályafutása képeken

Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier
1/47
Alain Prost 1955. február 24-én született a franciaországi Lorette-ben. Különböző sportágak után 14 évesen kipróbálta a gokartozást, 1974-től főállású autóversenyző lett, több gokart- és utánpótlás-bajnokságot megnyert. Az F1-ben a McLarennél mutatkozott be 1980-ban, az első nagydíján rögtön pontot szerzett, a szezont a 16. helyen zártaForrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier
Forrás: Getty Images/2010 Getty Images/Don Morley
2/47
Prost 1981-ben a Renault színeiben folytatta a pályafutását. Argentínában megszerezte az első dobogós helyét, a Francia GP-n az első győzelmét, majd további két futamot nyert, és Németországban pole pozíciót szerzett. A szezont az 5. helyen zárta, csak 7 ponttal a világbajnok Nelson Piquet mögöttForrás: Getty Images/2010 Getty Images/Don Morley
Forrás: Renault
3/47
Prost és csapattársa, René Arnoux nem volt jóban, ráadásul a fiatal tehetség viszonya megromlott a francia médiával is. Ettől függetlenül két győzelemmel kezdte az 1982-es szezont, amit az összetett 4. helyén zártForrás: Renault
Forrás: Renault
4/47
1983-ra Prost megszabadult Arnoux-tól, de sokkal nagyobb galibába keveredett: Négy győzelmével vezette a világbajnokságot, de Nelson Piquet és a Brabham a szezon végén megelőzte őt. A Renault a pilótát, Prost a gyártót hibáztatta, a csapat ezért a szezon után kirúgta őt, és Prost átköltözött Svájcba isForrás: Renault
Forrás: AFP/Gerard Fouet
5/47
Prost nem sokáig volt állás nélkül, még az év végén bejelentették, hogy visszatér a McLarenhez, ami visszacsábította a mezőnybe a korábbi kétszeres világbajnok Niki Laudát is. Új csapatfőnöke Ron Dennis lettForrás: AFP/Gerard Fouet
Forrás: AFP/Stf
6/47
Prost hét versenyt nyert 1984-ben, míg Lauda ötöt, mégis az osztrák pilóta lett a világbajnok fél ponttal megelőzve csapattársátForrás: AFP/Stf
Forrás: AFP/J.J Sauciat
7/47
Az 1984-es világbajnokság végkimenetelét befolyásolta, hogy a Monacói Nagydíjat a 31. körben a heves esőzés miatt piros zászlóval leintették, így csak a fele pontokat osztották ki (Prost esetében 9 helyett 4,5-t). Az év végén a professzor fél ponttal bukta el a világbajnoki címet Laudával szembenForrás: AFP/J.J Sauciat
Forrás: AFP/Dominique Faget
8/47
1985-ben fordult a kocka: Prost a franciák első világbajnoka lett, 16-ból 5 futamot megnyert, 20 pontos előnnyel verte legközelebbi riválisát. Megkapta a legrangosabb állami kitüntetést, a Légion d'honneur-t isForrás: AFP/Dominique Faget
Forrás: AFP/Dominique Faget
9/47
Forma-1, Nelson Piquet, Alain Prost, Ayrton Senna, Olasz Nagydíj, 1985Forrás: AFP/Dominique Faget
Forrás: AFP/Daniel Janin
10/47
Miután Lauda visszavonult, Keke Rosberg lett Prost csapattársa, de ő sem tudta megakadályozni az ismétlést 1986-ban. Prost az imolai futamot üres benzintankkal nyerte meg, a Német Nagydíjon pedig megpróbálta áttolni a McLarent a célvonalon, de nem érte el, így a 6. helyen értékeltékForrás: AFP/Daniel Janin
Forrás: Fortepan/Urbán Tamás
11/47
Prost az 1986-os, első Magyar Nagydíjon: noha a francia pilótát az F1 professzorának tartották, a Hungaroringen sohasem tudott győzniForrás: Fortepan/Urbán Tamás
Forrás: AFP/Dominique Faget
12/47
Híres fénykép a korszak legnagyobb alakjaival: Ayrton Senna még a Lotus színeiben, Prost, valamint Nigel Mansell és Nelson Piquet, a Williams versenyzői, egyben Prost legnagyobb ellenfelei 1986-banForrás: AFP/Dominique Faget
Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier
13/47
A TAG motorja 1987-ben nem tudott labdába rúgni a Honda mellett, így Prostnak nem volt esélye a vb-címre, de a Brazil Nagydíjon élete legszebb győzelmét aratta gumikímélő vezetésének köszönhetően. Zsinórban a 4. évben választotta meg az Autocourse az év pilótájának, és Jackie Stewart rekordját megdöntve a legsikeresebb F1-es pilóta lettForrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier
Forrás: Getty Images/Simon Bruty
14/47
Prost tudta, hogy a Brazil Nagydíjon nem elég gyors a McLaren, ezért már az edzéseken is a versenybeállításon dolgozott. A Jacarepaguá Circuit érdes aszfaltján csak kétszer állt ki kereket cserélni, míg az ellenfelek háromszor; 40 másodperccel verte Piquet-tForrás: Getty Images/Simon Bruty
Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier
15/47
Prost az 1987-es Magyar Nagydíjon: mai szemmel is hihetetlen bátorság kellett a korszak versenyautóinak vezetéséhezForrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier
Forrás: AFP
16/47
Az 1988-as szezontól Ayrton Senna lett Prost csapattársa, ezzel megkezdődött az F1 történetének leghíresebb csapaton belüli rivalizálása. Az ifjú brazil szerződtetését Prost támogatta, jött vele a Honda isForrás: AFP
Forrás: AFP/Rodolfo Del Percio
17/47
A McLaren-Honda a 16-ból 15 versenyt megnyert, ebből Prost hetet, a két kiesésétől eltekintve a többi futamon a 2. helyezett lettForrás: AFP/Rodolfo Del Percio
Forrás: AFP/Kazuhiro Nogi
18/47
Dennis (jobbra) már az elejétől kénytelen volt menedzselni a két pilótát, de idővel inkább Senna pártját fogta. Prost a Hondával is tárgyalt, mert úgy érezte, Sennát támogatják inkább, ezt a japánok el is ismertékForrás: AFP/Kazuhiro Nogi
Forrás: AFP/Stf
19/47
Noha Prost több pontot szerzett, az akkori szabályok szerint nem vettek figyelembe minden eredményt, így Senna lett a világbajnokForrás: AFP/Stf
Forrás: Honda Racing F1
20/47
1989-re teljesen elmérgesedett Senna és Prost viszonya. A francia szerint a brazil veszélyesen versenyzett, és a csapat őt támogatta; Senna azzal vádolta őt, hogy az FISA az ő szekerét toljaForrás: Honda Racing F1
Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier
21/47
Alain Prost és mérnöke, Neil Oatley egyeztet a Magyar Nagydíjon: a francia pilóta később azzal vádolta a McLarent és a Hondát, hogy Senna jobb felszerelést kap, de bocsánatkérésre kényszerítettékForrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier
Forrás: AFP/Toshifumi Kitamura
22/47
A Japán Nagydíj az F1 egyik leghíresebb ütközését hozta, Prost nem engedte el a támadó Sennát. A francia kiesett, Senna továbbment, de később kizárták. Botrányos körülmények között végül Prost háromszoros világbajnok lettForrás: AFP/Toshifumi Kitamura
Forrás: AFP/Gautreau/Pavani
23/47
Nigel Mansell, a Ferrari akkori versenyzője kiállt Prost kritikái mellett, és az is kiderült, hogy a két sztárpilóta 1990-től egy csapatot alkot majd a ScuderiánálForrás: AFP/Gautreau/Pavani
Forrás: AFP/David Hernandez
24/47
A Ferrarinál eleinte Prost megkapta a támogatást, amit várt, 1990-ben öt futamot nyert, de megromlott a viszonya Mansell-lelForrás: AFP/David Hernandez
Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier
25/47
Prost a Ferrari 641-essel a Scuderia 100. győzelmét szerezte az 1990-es Francia NagydíjonForrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier
Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier
26/47
1989-hez hasonlóan Senna volt Prost legnagyobb ellenfele. Az 1990-es Japán Nagydíj szintén botrányosan alakult, Senna a pole-ban a pálya gyengébb tapadású oldalára került, a Ferrari lerajtolta, de Senna megtorpedózta ellenfelét. Mindketten kiestek, Senna lett a világbajnokForrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier
Forrás: Getty Images/1991 David Madison/David Madison
27/47
Mansell távozott a Ferraritól 1991-ben, de Prost sem kapott versenyképes autót. A háromszoros világbajnok mindössze dobogós helyekig jutott, öt alkalommalForrás: Getty Images/1991 David Madison/David Madison
Forrás: Getty Images/2010 Getty Images/Pascal Rondeau
28/47
A Ferrari 1991-ben már elkezdte keresni Prost utódját. Michael Andrettinek szerződést is ajánlottak, világos volt, hogy a francia pilóta nem marad a csapatnál. Prost autóján aztán a Japán Nagydíjon tönkrementek a lengéscsillapítók, utána pedig azt mondta, olyan volt vezetni az autót, mint egy kamiont. A sajtóban pontatlanul idézték, de ez már csak a hab volt a tortán: Prostot az idényzáró előtt kirúgták a FerraritólForrás: Getty Images/2010 Getty Images/Pascal Rondeau
Forrás: AFP/Eric Cabanis
29/47
Prost váratlanul a pilótapiacra került, az egykori Ligier-csapat a Renault-val szövetkezve megpróbálta a mezőnyben tartani a háromszoros világbajnokot, de Prost nem sokkal az 1992-es idénynyitó előtt úgy döntött, kihagyja a szezontForrás: AFP/Eric Cabanis
Forrás: Getty Images/Pascal Rondeau
30/47
1992 őszén Prost megállapodott a Williams-Renault-val a következő évi visszatérésről. Korábbi csapattársa, a '92-es világbajnok Mansell erre inkább dezertált a CART-ba, Prost pedig kikötötte, hogy nem hajlandó Sennával egy csapatban versenyezniForrás: Getty Images/Pascal Rondeau
Forrás: Getty Images/Pascal Rondeau
31/47
Prost 1993-ban az első 10 futamon 7 győzelmet szerzett, így bár fiatal csapattársa, Damon Hill és nemezise, Senna is komoly ellenfél volt, 26 pontos előnnyel zárta a szezontForrás: Getty Images/Pascal Rondeau
Forrás: AFP/Pierre Logwin
32/47
Prost minden idők legtöbb futamgyőzelmét szerző versenyzőjeként vonult vissza, a rekordja 2001-ig, Michael Schumacher sikerszériájáig maradt fennForrás: AFP/Pierre Logwin
Forrás: Getty Images/2016 Getty Images/Mike Hewitt
33/47
A francia versenyző a Portugál Nagydíjon elért 2. helyével biztosította be negyedik világbajnoki címét, ez akkoriban Juan Manuel Fangio mögött a második legnagyobb egyéni teljesítmény volt. A szezon végén Senna átölelte Prostot, ezzel nagyon meglepve riválisátForrás: Getty Images/2016 Getty Images/Mike Hewitt
Forrás: Getty Images/Pascal Rondeau
34/47
Visszavonulása után Prost még beállt tesztelni a McLaren-Peugeot-t, de kitartott amellett, hogy csak ki akarta próbálni az autót. Ron Dennis és a McLaren nem rejtette véka alá, hogy alkalmazná a négyszeres világbajnokot, de Prost végül nem tért visszaForrás: Getty Images/Pascal Rondeau
Forrás: AFP/Julio Pereira
35/47
Prost és Senna kapcsolata a brazil legenda halála előtt rendeződni kezdett. A francia expilóta ott volt az imolai fekete hétvégén, és az utolsó útjára is elkísérte Sennát, majd a nővére által létrehozott alapítvány nagykövete lettForrás: AFP/Julio Pereira
Forrás: Getty Images/Pascal Rondeau
36/47
Prost még 1996 elején is autóba ült, Portugáliában technikai tanácsadóként tesztelte a McLaren-Mercedest, miután Mika Häkkinen életveszélyes balesete után gyógykezelés alatt állt, a finn pilóta viszont az idénynyitóra már visszatértForrás: Getty Images/Pascal Rondeau
Forrás: AFP
37/47
Az 1997-es szezontól Prost csapattulajdonosként tért vissza, miután megvásárolta a Ligier-t, és francia nemzeti istállót próbált összehozni. A legjobb összetett eredményt (6.) az első évben még Mugen Honda-motorokkal érték el annak ellenére, hogy a Kanadai Nagydíjon Olivier Panis kettős lábtörést szenvedettForrás: AFP
Forrás: AFP
38/47
Prostnak a Peugeot ingyenes motorokat ígért, de ezekért végül fizetni kellett, ami folyamatos anyagi problémákat generált. 1998 és 2001 között összesen 14 pontot szereztek, majd a csapat csődbe mentForrás: AFP
Forrás: AFP
39/47
F1-es pályafutása után Prost rendszeresen indult a francia Andros Trophy jégrali-versenyein. Három bajnoki címet és 38 futamgyőzelmet szerzettForrás: AFP
Forrás: Getty Images/(c)Robertus Pudyanto/Robertus Pudyanto
40/47
Csapattulajdonosként Prost a Formula E-ben is szerencsét próbált az E.DAMS színeiben, ahol részben fia, Nicholas pályafutását is egyengetteForrás: Getty Images/(c)Robertus Pudyanto/Robertus Pudyanto
Forrás: Farkas Péter - Origo
41/47
Prost a visszavonulása után is az F1-es folklór tagja maradt, itt Piquet és Lauda társaságában látható a Red Bull RingenForrás: Farkas Péter - Origo
Forrás: Farkas Péter - Origo
42/47
Prost 2016-tól tanácsadói szerepet vállalt a Renault gyári istállójánálForrás: Farkas Péter - Origo
Forrás: DPPI/Florent Gooden
43/47
Cyril Abiteboul csapatfőnök oldalán azonban az első négy szezon során még dobogós helyet sem ünnepelhetettForrás: DPPI/Florent Gooden
Forrás: AFP-Services/© FIA/Thomas Padilla
44/47
2017-ben Prostot beválasztották az FIA motorsport Hírességek CsarnokábaForrás: AFP-Services/© FIA/Thomas Padilla
Forrás: BELGA/AFP/Roland Macri
45/47
A Renault színeiben továbbra is feltűnik utcai Forma-1-es utcai parádékon, a kép a 2018-as Francia Nagydíj felvezetésén, Nizzában készültForrás: BELGA/AFP/Roland Macri
Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Mark Thompson
46/47
F1-es legendaként és a Renault tanácsadójaként közvetve Prost is érintett volt a Forma-2-ben versenyző Anthoine Hubert halálos balesetében. A francia veterán további biztonsági fejlesztéseket javasolt a Forma-1-benForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Mark Thompson
Forrás: XPB / James Moy Photography Ltd
47/47
Prost aláirási joggal ugyan nem rendelkezik, de igazgatói státuszban van a Renault-nál, a szerepköre hasonló, mint amit egykori csapattársa, a néhai Niki Lauda is betöltött a MercedesnélForrás: XPB / James Moy Photography Ltd