Niki Lauda pályafutása képekben

Forrás: AFP
1/37
Lauda 1949. február 22-én született Bécsben. Mágnáscsalád sarjaként nem támogatták versenyzői ambícióit, ezért 30 ezer fontos bankkölcsönnel vásárolt magának helyet a March-csapatnál, ahol 1971-ben és 1972-ben (képünkön) versenyzett.Forrás: AFP
Forrás: AFP
2/37
Lauda 1974-ben (képünkön) a legendás Ferrari versenyzője lett, majd a következő évben megnyerte a világbajnokságot is a Scuderia pilótájaként.Forrás: AFP
Forrás: AFP/-
3/37
Világbajnoki címvédőként Lauda volt a favorit 1976-ban is, ekkor második alkalommal is megnyerte a híres Monacói Nagydíjat.Forrás: AFP/-
Forrás: AFP/-
4/37
A megjelenésével, a stílusával, a furcsa akcentusával és a hozzáállásával nem szerzett magának sok barátot a versenypályákon, általában különcnek tartották őt.Forrás: AFP/-
Forrás: AFP/-
5/37
Lauda ridegen racionális megközelítéssel kezelte a versenyzést. Nem ragadta el a szenvedély, mindig csak akkora kockázatot akart vállalni, amekkora feltétlenül szükséges volt.Forrás: AFP/-
Forrás: Ferrari
6/37
Lauda első számú bizalmasa a Ferrarinál a későbbi elnök, Luca di Montezemolo volt, aki akkoriban csapatmenedzserként dolgozott azon, hogy a Scuderia ismét rátaláljon a győzelem útjára.Forrás: Ferrari
Forrás: Ismeretlen/Chop Artista
7/37
Az osztrák pilóta még nem volt kifejezetten ismert, a Ferrarinál lett igazi sztár, de erre rá is szolgált azzal, hogy címvédőként 1976-ban az első négy versenyt megnyerte.Forrás: Ismeretlen/Chop Artista
Forrás: AFP
8/37
Lauda pályafutása legismertebb versenye az 1976-os Német Nagydíj volt. Ahogy azt a Hajsza a győzelemért című filmben is megörökítették, az osztrák pilóta túl veszélyesnek tartotta a versenyzést a Nürburgringen, de a versenyt megtartották.Forrás: AFP
Forrás: AFP
9/37
A Ferrari versenyzője a futam 2. körében balesetet szenvedett, az autója lángokba borult, és súlyos sérüléseket szenvedett annak ellenére, hogy Arturo Merzario, Lunger, Guy Edwards és Harald Ertl kimentette a roncsból.Forrás: AFP
Forrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Hartmut Reeh
10/37
Lauda maradandó égési sérüléseket szenvedett, mérges gázokat lélegzett be, ezért károsodott a tüdeje, és vérmérgezéssel is kezelték.Forrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Hartmut Reeh
Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit/Hartmut Reeh
11/37
Megszállottságát jelzi, hogy kritikus állapotán felülkerekedve mindössze két versenyt hagyott ki, és 6 héttel később, az Olasz Nagydíjon már rajthoz állt.Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit/Hartmut Reeh
Forrás: DPPI/Dppi F1
12/37
A kettejükről szóló filmben James Huntot és Laudát tűzként és vízként mutatták be, de a két pilóta általában jól kijött egymással, és kölcsönösen tisztelték a másikat. A kép a ’76-os szezonzáró Japán Nagydíj előtt készült.Forrás: DPPI/Dppi F1
Forrás: DPPI/Dppi F1
13/37
A Fudzsiban megrendezett Japán GP előtt özönvízszerű eső zúdult a pályára, ismét felmerült, hogy veszélyes versenyezni, de a tévés közvetítés nyomása miatt végül elrajtolt a mezőny.Forrás: DPPI/Dppi F1
Forrás: Origo
14/37
Lauda nem vállalta a kockázatot, 2 kör után önként visszalépett a versenytől, részben azért, mert a sérülései miatt nem tudott pislogni. Hunt a 3. helyen ért célba, és 1 pontnyi előnnyel világbajnok lett.Forrás: Origo
Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit/Dpa
15/37
A Ferrari és Lauda kapcsolata megromlott a ’76-os bajnoki cím elvesztése miatt, de az osztrák pilóta 1977-ben ismét világbajnok lett. A szezon vége előtt azonban elhagyta a Ferrarit.Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit/Dpa
Forrás: AFP/Gerard Fouet
16/37
Lauda a következő két szezont Bernie Ecclestone csapatánál, a Brabhamnél töltötte.Forrás: AFP/Gerard Fouet
Forrás: AFP/Gerard Fouet
17/37
Az osztrák versenyző közben megalapította első légitársaságát, a Lauda Airt, a Kanadai Nagydíj során pedig közölte, azonnal visszavonul, mert nincs kedve körbe-körbe autózni.Forrás: AFP/Gerard Fouet
Forrás: AFP/Stf
18/37
Lauda 1982-ben visszatért az F1-be a McLarennel, miután meggyőzték a főszponzort, hogy továbbra is képes nyerni. Az osztrák pilóta már a harmadik futamon győzött.Forrás: AFP/Stf
Forrás: AFP/Gerard Fouet
19/37
1983-ban nem kapott versenyképes autót, így elmaradt a futamgyőzelem, ráadásul a feltörekvő Alain Prost is csatlakozott a McLarenhez a szezon végén.Forrás: AFP/Gerard Fouet
Forrás: AFP/Gabriel Duval
20/37
Még mielőtt Prost a fejére nőtt volna, Lauda megnyerte pályafutása harmadik világbajnoki címét, mindössze fél pont előnnyel csapattársa előtt. 1985-ben ismét gyenge volt az autója, sérülés miatt kihagyott futamokat is, majd felhagyott a versenyzéssel. Máig ő az egyetlen, aki a Ferrarival és a McLarennel is bajnok lett.Forrás: AFP/Gabriel Duval
Forrás: APA-PictureDesk/R. Jäger / APA-Archiv / picturedesk.com/R. Jäger
21/37
Lauda 1985 után elsősorban légitársaságával foglalkozott, a képen egy Boeing 767-300 fülkéjében látható, amivel saját maga repült az Egyesült Államokból Bécsbe.Forrás: APA-PictureDesk/R. Jäger / APA-Archiv / picturedesk.com/R. Jäger
Forrás: APA-PictureDesk/Kurt Keinrath / APA-Archiv / picturedesk.com/Kurt Keinrath
22/37
Cégvezetőként drámai pillanatokat is megélt, 1991 májusában sajtótájékoztatót tartott, miután Boeing gépe 233 emberrel a fedélzetén Thaiföldön lezuhant. Lauda később kikényszerítette, hogy a Boeing ismerje el a felelősségét.Forrás: APA-PictureDesk/Kurt Keinrath / APA-Archiv / picturedesk.com/Kurt Keinrath
Forrás: AFP/Christophe Simon
23/37
Lauda közben az F1-nek sem fordított teljesen hátat, 1993-tól a Ferrari tanácsadójaként dolgozott. A képen Jean Alesivel beszélget.Forrás: AFP/Christophe Simon
Forrás: AFP/Patrick Hertzog
24/37
2001-től Lauda csatlakozott a mai Red Bull Racing jogelődje, a Jaguar F1-es csapatához igazgatói pozícióban. A képen a Magyar Nagydíjon látható.Forrás: AFP/Patrick Hertzog
Forrás: AFP/Pierre-Philippe Marcou
25/37
Szokatlan módon a főnök saját maga is kipróbálta a csapat egyik autóját 52 évesen. 2002 januárjában a 2001-es R2-essel tett meg néhány kört Valenciában. A szezon végén kirúgták a csapattól.Forrás: AFP/Pierre-Philippe Marcou
Forrás: AFP/Joe Klamar
26/37
Lauda első légitársasága, a Lauda Air 2000-ben beolvadt az Austrian Airlines-ba, az alapító 2003-ban új céget hozott létre FlyNiki néven.Forrás: AFP/Joe Klamar
Forrás: AFP/Imrich Gonda
27/37
Korábbi csapatfőnökével, Bernie Ecclestone-nal később is jó kapcsolatban maradt, miután Ecclestone átvette az F1 irányítását.Forrás: AFP/Imrich Gonda
Forrás: APA-PictureDesk/NEUMAYR / APA / picturedesk.com/Neumayr
28/37
Lauda és második felesége, Birgit 2010-ben. Az osztrák legenda a nála 30 évvel fiatalabb párjának köszönheti az életét, miután Birgit felajánlotta neki az egyik veséjét. Két közös gyermekük született.Forrás: APA-PictureDesk/NEUMAYR / APA / picturedesk.com/Neumayr
Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Henning Kaiser
29/37
Lauda (jobbra) és filmbéli megformálója, Daniel Brühl, a Hajsza a győzelemért 2013-as bemutatóján, Kölnben.Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Henning Kaiser
Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei
30/37
Amikor a Mercedes nem jutott egyről a kettőre az F1-ben, Dieter Zetsche felkérte Laudát, hogy segítse a résztulajdonosként belépő Toto Wolff munkáját a csapatnál.Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei
Forrás: AFP/William West
31/37
Laudának nagy szerepe volt abban is, hogy Ross Brawnnal közösen elcsábítsák Lewis Hamiltont a McLarentől. Hamiltont sokan bolondnak tartották, de már 2013-ban futamot nyert a Mercedesszel, 2014 óta pedig csak Nico Rosberg tudta őt legyőzni az Ezüstnyíllal.Forrás: AFP/William West
Forrás: AFP/Peter Parks
32/37
Wolff és a Red Bullnál dolgozó osztrákok rossz viszonyban vannak, Laudát viszont éles véleményei ellenére Helmut Marko és a Red Bull többi menedzsere is tiszteli.Forrás: AFP/Peter Parks
Forrás: AFP/Georg Hochmuth
33/37
Lauda egyéb érdekeltségei mellett 2017 végéig az RTL szakértőjeként is dolgozott, így folyamatos bejárása maradt a paddockba. 21 év után élő adásban egyszer csak közölte, hogy elég volt.Forrás: AFP/Georg Hochmuth
Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei
34/37
Menedzserként Lauda nem alkotott kiemelkedőt egészen addig, amíg meg nem kezdődött a sikerszéria a Mercedesnél. A felelősség elsősorban Wolffé, de neki is van tulajdonrésze a csapatot működtető cégben, és sokat tett azért, hogy Hamiltont és Rosberget fegyelmezni lehessen.Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei
Forrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit/Hoch Zwei
35/37
Bőven a 60. életéve után is elutazott minden futamra, gyakran a saját repülőgépével. Lauda a Mercedes-csapat egyik meghatározó alakja lett.Forrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit/Hoch Zwei
Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Rolf Vennenbernd
36/37
2018 márciusában az Air Berlin csődje után megmentette a FlyNikit a megszűnéstől, visszavásárolta a céget, majd Laudamotion néven továbbadta azt a Ryanairnek.Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Rolf Vennenbernd
Forrás: DPPI/Dppi
37/37
2018 augusztusában Laudát kórházba szállították, életmentő tüdőtranszplantációt végeztek el rajta, majd az év végén is visszakerült az intenzív osztályra. A Mercedesnél továbbra is visszavárják őt, és a megtörhetetlen legenda is eltökélt, hogy hamarosan újra feltűnjön a paddockban.Forrás: DPPI/Dppi