Lezárul egy korszak, ez volt a Force India története - Galéria

Forrás: Force India
1/66
2007 - Az indiai Vijay Mallya és a holland Michiel Mol októberben 90 millió euróért megvásárolta a Spyker (korábban Midland, azelőtt Jordan) Forma-1-es csapatát és átnevezte Force India Formula One Teamre. A csapat székhelye továbbra is maradt Silverstone-banForrás: Force India
Forrás: AFP/Josep Lago
2/66
2007 - A szezont követően a csapat számos pilótát kipróbált és versenyeztetett a teszteken a 2008-as szezonra, közöttük volt a Toro Rossótól elküldött Vitantonio Liuzzi is, akit végül tesztpilótának szerződtettek 2008-raForrás: AFP/Josep Lago
Forrás: Force India
3/66
2007 - A legnevesebb jelölt nem Liuzzi, hanem a Toyotától távozó Ralf Schumacher volt, akinek a csapattal töltött teszt jelentette a hattyúdalát az F1-ben, többé már nem indult versenyenForrás: Force India
Forrás: Force India
4/66
2007 - Liuzzi és Ralf Schumacher mellett kipróbálták Christian Klient...Forrás: Force India
Forrás: Force India
5/66
2007 - ...Franck Montagny-t...Forrás: Force India
Forrás: Force India
6/66
2007 - ...Giedo van der Gardét...Forrás: Force India
Forrás: Force India
7/66
2007 - ...és Roldan Rodriguezt isForrás: Force India
Forrás: Force India
8/66
2008 - A csapat első, VJM01 névre keresztelt, Ferrari V8-asa által hajtott autóját február 7-én, az indiai Mumbaiban mutatták be, ekkorra pedig eldőlt az is, hogy Adrian Sutil és Giancarlo Fisichella lesz a két pilótaForrás: Force India
Forrás: AFP/Cristina Quicler
9/66
2008 - Az előszezonban még a bemutatón használt festéssel köröztek az autók, amit az első versenyre kicsit módosítottakForrás: AFP/Cristina Quicler
Forrás: AFP/Torsten Blackwood
10/66
2008 - Mindez azonban nem hozott szerencsét, a csapat történetének első futama nem alakult a tervek szerint, Fisichella már a rajt utáni balesetben kiesett, nem sokkal később pedig Sutil is követteForrás: AFP/Torsten Blackwood
Forrás: Force India
11/66
2008 - Malajziában legalább már az egyik autó végigment, Fisichella 12. helye az istálló történetének első célbaérése voltForrás: Force India
Forrás: Force India
12/66
2008 - Monacóban már akár az első pontszerzés is összejöhetett volna, Sutil a verseny végén a nyolcadik helyen haladt, az alagút után megcsúszó Kimi Räikkönen azonban kiütötte. Később kiderült, hogy a német sárga zászló alatti előzésért egyébként is büntetést kapott volna, ami miatt a Ferrari torpedózása nélkül sem végzett volna pontszerző helyenForrás: Force India
Forrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Jens Buettner
13/66
2008 - Az F1-ben 229 versenyen induló háromszoros futamgyőztes olasz a Force Indiánál ünnepelte pályafutása 200. futamát Monacóban, az alkalomra pedig különleges overált és sisakfestét készíttetettForrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Jens Buettner
Forrás: Force India
14/66
2008 - Fisichella révén Barcelonában érték el debütáló idényük legjobb eredményét, egy 10. helyet. Első szezonjukat pont nélkül, ugyanebben a pozícióban zártákForrás: Force India
Forrás: Force India
15/66
2009 - Második szezonjukat változatlan pilótafelállással, nagy várakozásokkal kezdték az átfogó aerodinamikai szabályváltoztatások szerint épült VJM02-vel, amelyben immár Mercedes erőforrás dolgozott, a McLarennel kötött együttműködés értelmében pedig a wokingiak váltóját, hidraulikai rendszerét és KERS-ét használhattákForrás: Force India
Forrás: AFP/Fred Dufour
16/66
2009 - Sutil kétszer is közel állt a pontszerzéshez a szezon első felében, de nem tudta megszerezni a csapat első pontjait, ráadásul a Brit Nagydíjon hatalmas balesetet is szenvedettForrás: AFP/Fred Dufour
Forrás: Force India
17/66
2009 - A Belga és az Olasz Nagydíjon nyilvánvalóvá vált, hogy az istálló autója nagyon jól működik a gyors pályákon, Giancarlo Fisichella hatalmas meglepetésre megszerezte a pole pozíciót Jarno Trulli és Nick Heidfeld előtt, ami a Force India történetének addigi toronymagasan legjobb rajthelye voltForrás: Force India
Forrás: Force India
18/66
2009 - A másnapi futamon Fisichella alulmaradt a Ferrari azévi egyetlen futamgyőzelmét arató Kimi Räikkönennel szemben, de így is sikerült elérnie a Force India fennállásának legjobb eredményét, amelyet azután még csak beállítani sem tudtak, nemhogy túlszárnyalniForrás: Force India
Forrás: Force India
19/66
2009 - Fisichella spái jó teljesítménye a Ferrari figyelmét sem kerülte el, aki az Olasz Nagydíjtól a szezon hátralevő részére leszerződtette a Force India veteránját a Massát helyettesítő, de csak szenvedő Luca Badoer helyére. Fisichella ülését a tesztpilóta Liuzzi vette átForrás: Force India
Forrás: Force India
20/66
2009 - A csapat Fisichella távozásával is lendületben maradt, a monzai pálya is nagyon feküdt az autónak, Sutil a második helyre kvalifikálta magát, majd a versenyen a negyedik helyen végzett, ami ismét hatalmas teljesítmény voltForrás: Force India
Forrás: Force India
21/66
2009 - A szezon végén volt mit ünnepelni, a csapat hatalmasat lépett előre első idényéhez képest, jóval nagyobbat, mint azt a konstruktőri tabellán elfoglalt 9. hely és 13 pont mutattaForrás: Force India
Forrás: Force India
22/66
2009 - Az év végén a Jerezben rendezett fiatal pilóták tesztjén az istálló kipróbálta a harmadik éve a német túraautó-bajnokságban (DTM) versenyző skót Paul di Restát, majd tesztpilótának szerződtette a Mercedes támogatottjátForrás: Force India
Forrás: Force India
23/66
2009 - A másik jelölt az Indy Lights bajnoka, az azóta az IndyCarban versenyző JR Hildebrand volt, de di Resta volt az, aki meggyőzte a csapatotForrás: Force India
Forrás: Force India
24/66
2010 - Di Resta mellett az istálló megtartotta a Fisichella helyét az előző idény végén átvevő Liuzzit és Adrian Sutilt, akik a tankolás betiltása miatt meghosszabbított tengelytávú VJM03-assal vághattak neki a szezonnakForrás: Force India
Forrás: Force India
25/66
2010 - Az idény az F1 történetében először és mostanáig utoljára Bahreinben indult, a Force India pedig Liuzzi 9. helyének köszönhetően ponttal kezdett, ettől az évtől kezdve ugyanis már az első 10 helyezett kapott pontotForrás: Force India
Forrás: Force India
26/66
2010 - A csapat Ausztráliában, Malajziában és Spanyolországban is pontot szerzett, Monacóban pedig újabb mérföldkőhöz érkezett, Sutil 8. és Liuzzi 9. helye azt jelentette, hogy fennállása óta először végzett mindkét autójával pontszerző helyenForrás: Force India
Forrás: AFP/Karim Sahib
27/66
2010 - Noha Liuzzi az Abu-dzabi szezonzárón látványos balesetet szenvedett a Mercedesszel visszatérő Michael Schumacherrel, ez sem homályosíthatta el a tényt, hogy a Force India addigi fennállása legjobb idényét futotta, két helyet javítva konstruktőri helyezésén a 7. pozícióban végzettForrás: AFP/Karim Sahib
Forrás: Force India
28/66
2011 - Sutil több, mint kétszer annyi pontot szerzett nála 2010-ben, a csapat ezért nem tartott igényt Liuzzi szolgálataira a folytatásban, a helyére a tesztpilóta Paul di Restát létették elő Sutil csapattársának, megadva neki a lehetőséget a debütálásra a Forma-1-benForrás: Force India
Forrás: Force India
29/66
2011 - A tesztpilóta szerepét a Williamstől távozó Nico Hülkenberg kapta megForrás: Force India
Forrás: Force India
30/66
2011 - A VJM04-es volt az első autó, amely már a James Keyt váltó új technikai igazgató, Andy Green (balra) felügyelete alatt készült. Green fontos szerepet töltött be az istálló életében, a mai napig ő a csapat technikai igazgatójaForrás: Force India
Forrás: Force India
31/66
2011 - A szezon legjobb eredményeit Sutil Német Nagydíjon és Brazíliában, valamint Paul di Resta Szingapúrban elért hatodik helye jelentetteForrás: Force India
Forrás: Force India
32/66
2011 - Ebben az évben rendezték az első Indiai Nagydíjat, Sutil a pontszerző kilencedi, Di Resta a 13. pozícióban ért célbaForrás: Force India
Forrás: Force India
33/66
2011 - Az istálló tovább folytatta azt a szép hagyományt, hogy a fennállása óta eltelt időszakban minden évben javítani tudott a konstruktőri helyezésén, ezúttal a hetedik helyről egyet előrelépve a hatodik helyen zárt az év végénForrás: Force India
Forrás: Force India
34/66
2012 - A soron következő idényben nem is lehetett más a csapat célja, mint tovább javítani, vagy legalább megtartani a 2011-ben megszerzett konstruktőri 6. helyet. A Sauberhez szerződő Sutil helyére előléptették Hülkenberget, akinek a helyére Jules Bianchi érkezett tartalékpilótának. A Sahara Group korábban 42,5%-os részesedést vásárolt a csapatban, ettől az évtől kezdve pedig annak nevében is megjelentForrás: Force India
Forrás: Force India
35/66
2012 - Di Resta Szingapúrban, Hülkenberg Belgiumban végzett a 4. helyen, ez volt a csapat két legjobb eredménye a szezonbanForrás: Force India
Forrás: Force India
36/66
2012 - Hülkenberg a szezonzáró Brazil Nagydíjon a 18. körben átvette a vezetést, majd a 48. körben megpördült. A második helyre visszaesve felzárkózott Hamiltonra, az 54. körben pedig megpróbálta megelőzni a McLarent, de elszámolta magát, Hamiltont kiütötte a versenyből, ő maga pedig áthajtásos büntetést kapott. Könnyen lehet, hogy egy lehetséges győzelmet, mindenesetre biztos dobogót szalasztott elForrás: Force India
Forrás: Force India
37/66
2012 - Noha Hülkenberg és Di Resta nem tudta megtartani a csapatnak a 2011-es hatodik helyet, 109 ponttal minden korábbinál több egységet gyűjtöttek, az istálló így a hetedik helyen zárt az összetettbenForrás: Force India
Forrás: Force India
38/66
2013 - Ismét változás történt a pilótafelállásban, Hülkenberg átigazolt a Sauberhez, a helyére pedig a csapat korábbi pilótája, Sutil érkezett a svájciaktól. A másik autóban Paul di Resta maradt.Forrás: Force India
Forrás: Force India
39/66
2013 - A szezon jól indult Melbourne-ben a csapatnak, Sutil a hetedik, Di Resta pedig a nyolcadik helyen ért célba, ami az istálló történetének legjobb idényrajtja voltForrás: Force India
Forrás: Force India
40/66
2013 - Di Resta a szezon negyedik futamán, Bahreinben a negyedik helyen végzett, ezt az eredményt egész szezonban nem tudta megismételni a csapat, a 6. helyet ennek ellenére sikerült elcsípnie a V8-as éra utolsó évébenForrás: Force India
Forrás: Force India
41/66
2014 - A hibrid-érának és az átfogó szabályváltozásoknak egy teljesen új és egy régi-új pilótával vágtak neki, Sergio Pérez érkezett a McLarentől, Nico Hülkenberg pedig egy éves kitérő után visszatért a Saubertől, míg a teszt- és tartalékpilóta szerepét Daniel Juncadella töltötte beForrás: Force India
Forrás: Force India
42/66
2014 - A szezonra bevezetett aerodinamikai szabályok igazi torzszülött orrkúpokat eredményeztek némely csapatnál, a Force India megoldása pedig alighanem az F1-es történelem egyik legrondább „orraként” maradt meg az emberek emlékezetébenForrás: Force India
Forrás: Force India
43/66
2014 - A szezon harmadik versenyén Pérez máris megmutatta, hogy nem csak a gyári Mercedeseket segítette a toronymagasan a többi gyártó fölé növő erőforrás, és a 2009-es Belga Nagydíj után megszerezte a csapat történetének második dobogós helyezését, amikor harmadikként ért célba SzahírbanForrás: Force India
Forrás: AFP/Jim Watson
44/66
2014 - A VJM07-es Kanadában is képes lehetett volna a dobogóra, Pérez azonban két körrel a vége előtt összeütközött Felipe Massával és hatalmasat bukott a célegyenes végén. Szerencsére mindketten megúszták a balesetetForrás: AFP/Jim Watson
Forrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit, usage worldwide/Hoch Zwei
45/66
2014 - A magyar nézőknek bizonyára emlékezetes marad az év egyik legizgalmasabb futamán, a Magyar Nagydíjon történt célegyenes eleji csattanás, amelynek ismét Pérez volt a főszereplőjeForrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit, usage worldwide/Hoch Zwei
Forrás: Force India
46/66
2014 - Noha Bahrein után az 5. hely volt a csapat legjobb eredménye, az év végi összesítésben a Force India így is a hatodik helyen végzett, 155 pontjával pedig egyéni csúcsot döntöttForrás: Force India
Forrás: Force India
47/66
2015 - A 2014-es jó szereplés ellenére az istálló komoly gondokkal szembesült az előszezonban, pénzhiány miatt nem lett kész időben a VJM08-as konstrukció, az első tesztet teljes egészében kihagyták, a másodikon pedig a 2014-es autóval köröztek (a képen a tesztpilóta Pascal Wehrlein már a 2015-ös festéssel, de még a VJM07 volánja mögött)Forrás: Force India
Forrás: Force India
48/66
2015 - Végül a harmadik, egyben utolsó előszezoni teszt második napján gördült pályára az új autó, amelyet továbbra is Sergio Pérez és Nico Hülkenberg vitt csatábaForrás: Force India
Forrás: Force India
49/66
2015 - Az idény első felében hétszer végeztek pontszerző helyen, az Osztrák Nagydíjon Hülkenberg a hatodik, Pérez a kilencedik lett, a Brit Nagydíjot bevetett módosított VJM08-as pedig jelentős javulást hozottForrás: Force India
Forrás: Force India
50/66
2015 - Ez a javulás az Orosz Nagydíjon mutatkozott meg a leglátványosabba, Pérez a 2014-es Bahreini Nagydíj után megszerezte második dobogóját a csapattal, miután harmadik lett Hamilton és Vettel mögöttForrás: Force India
Forrás: Force India
51/66
2015 - A Mexikói Nagydíjon a csapat kettős pontszerzéssel bebiztosította az 5. helyet a bajnokságban, ami egyben a Force India addigi legjobb eredménye voltForrás: Force India
Forrás: Force India
52/66
2015 - A szezon krónikájához hozzátartozik, hogy a csapat tesztpilótának szerződtetett egy bizonyos Esteban Ocont, aki 2016-ban a Manor színeiben be is mutatkozott az F1-benForrás: Force India
Forrás: Force India
53/66
2016 - A VJM09-es a 08-as továbbfejlesztett változata volt, elődjével ellentétben azonban időben érkezett. A pilótafelállás változatlan maradtForrás: Force India
Forrás: Force India
54/66
2016 - Akárcsak 2015-ben, Pérez és Hülkenberg közül ezúttal is előbbi volt az eredményesebb, Monacóban pedig megszerezte a csapat történetének negyedik dobogós helyezését. A hercegségben elért harmadik hely azért is volt különleges, mert a jogelőd Spykert, Midlandet és Jordant figyelembe véve is ez volt a csapat első dobogója MonacóbanForrás: Force India
Forrás: Force India
55/66
2016 - Két futammal a monacói siker után Pérez Bakuban is harmadik lett. A mexikói pilóta a 21 futamos szezonban mindössze 5 versenyen nem szerzett pontot, hihetetlenül egyenletes teljesítménye pedig nagyban hozzájárult a csapazt történetének legjobb szerepléséhez, a Force India ugyanis negyedik lett az év végi összesítésbenForrás: Force India
Forrás: Force India
56/66
2017 - Nico Hülkenberg három szezon után elhagyta az istállót és a Renault gyári csapatához szerződött, Pérez csapattársának pedig a Manorral a 2016-os szezon második felében bemutatkozó Esteban Ocon érkezett. A VJM10-es bemutatóján még a korábban megszokott festésben pompázott az autó, a szezont azonban a BWT érkezése miatt már rózsaszín köntösben kezdteForrás: Force India
Forrás: Force India
57/66
2017 - A csapat remekül kezdte az évet, az első 5 versenyen, a Spanyol Nagydíjjal bezárólag mindkét pilótája pontot szerzett, ami egyetlen másik istállónak sem sikerültForrás: Force India
Forrás: AFP/2017 Getty Images/Mark Thompson
58/66
2017 - A remek szereplést némileg beárnyékolta Ocon és Pérez kakaskodása, ami Azerbajdzsánban és Spában ütközésbe torkollt, értékes pontoktól fosztva meg a csapatot, amely ennek következtében kénytelen volt korlátozni pilótáit a szabad versenyzésbenForrás: AFP/2017 Getty Images/Mark Thompson
Forrás: Force India
59/66
2017 - A topcsapatok költségvetésének töredékéből gazdálkodó istálló a 4. helyen zárta az idényt, Pérez a 20 futamból 18-on, Ocon 17-en szerzett pontot, ez pedig a csapat történetének legtermékenyebb, 187 ponttal végződő szezonját eredményezteForrás: Force India
Forrás: Force India
60/66
2018 - Az idei évet változatlan felállásban, Oconnal és Pérezzel kezdték, az istálló körül azonban egyre inkább kezdett elfogyni a levegő az alapító és résztulajdonos Vijay Mallya egy évvel korábbi letartóztatása és az ellene folyó bírósági eljárás miattForrás: Force India
Forrás: DPPI/Florent Gooden
61/66
2018 - Akkor még nem lehetett tudni, de Pérez a szezon negyedik futamán, Bakuban szerzett harmadik helye lett a Force India történetének hatodik, egyben utolsó dobogós helyezéseForrás: DPPI/Florent Gooden
Forrás: Force India
62/66
2018 - Az évek óta angliai száműzetésben élő Mallya június elején lemondott a csapat igazgatói posztjáról, eközben pedig folyamatos pletykák jelentek meg arról, hogy a Force India után több vevő is érdeklődikForrás: Force India
Forrás: Force India
63/66
2018 - Pérez a Magyar Nagydíj előtt menedzserével közös cégén keresztül csődeljárás alá vonta a Force Indiát, amely ezzel lényegében csődbe ment, de ennek ellenére rajthoz állt a magyarországi versenyen.Forrás: Force India
Forrás: Force India
64/66
2018 - A csapatot végül a Lawrence Stroll kanadai milliárdos vezette konzorcium vette meg, a Belga Nagydíjtól pedig kénytelen volt Racing Point Force India néven, addig szerzett konstruktőri pontjait elveszítve, új nevezőként indulni az F1-ben. Mesébe illő eredmény volt, hogy a nehézségek ellenére Ocon és Pérez a harmadik és a negyedik helyet szerezték meg az időmérőn, majd az ötödik és a hatodik helyen végeztek a versenyenForrás: Force India
Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei
65/66
2018 - Mintha nem lett volna elég az istálló idei kálváriája, Ocon és Pérez tett róla, hogy tovább nehezítsék a csapat helyzetét, Szingapúrban ismét összeakadtakForrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei
Forrás: Racing Point Force India F1 Team/Racing Point Force India F1 Team/James Moy Photography
66/66
2018 - A csapat még úgy is a hetedik lett a konstruktőri pontversenyben, hogy a Belga Nagydíj előtt törölték az addig szerzett pontjait. Az új vevővel hamar az is világossá vált, hogy Lawrence Stroll fia, az idén a Williamsnél versenyző Lance lesz az istálló egyik pilótája jövőre, Esteban Oconnak így nem maradt hely. Az Abu-dzabi szezonzáró után be is jelentették Lance Stroll érkezését, aki már tesztelte is az idei autót. A csapat azt is közölte, hogy jövőre a Force India már nem fog szerepelni a nevében, a 2008-ban életre hívott csapatnév 11 év után tehát eltűnik a Forma-1-bőlForrás: Racing Point Force India F1 Team/Racing Point Force India F1 Team/James Moy Photography