Mobil eszközön nem a teljes funkcionalitással jelenik meg a lenti tartalom,
ahhoz kérjük használjon desktop böngészőt.
Ez már a 30. - Éljen sokáig a Magyar Nagydíj!
A Forma-1 1986-ban nemcsak egy autóverseny, hanem a nyugati nyitást megtestesítve egy kicsit a végnapjait élő Kádár-rendszerrel szembeni ellenállás jelképe is volt. Színes-szagos múltidéző összeállításunkban visszaemlékszünk a mogyoródi futam és a Hungaroring első huszonkilenc évére.
Szerzők: Adorján Viktor, Farkas Péter, Gerse József, Vörös Kata Design és grafika: Murányi János A képek forrása: MTI, AFP, a Williams archívuma

Aeroflot-reklám a pálya szélén, 800 Ft-os belépőjegy, rendőri felvezetés a pilótáknak: az első Magyar Nagydíj nem csupán egy autóverseny, hanem Kelet és Nyugat történelmi találkozása volt, amely már a szocialista rendszer lazulását is jelezte. Mindkét fél számára különleges alkalmat jelentett, hogy bepillanthasson a Vasfüggöny másik oldalán élők hétköznapjaiba. Míg a kapitalizmussal azonosított, fényűző száguldásra kíváncsian kétszázezer ember özönlötte el a mogyoródi lankákat 1986. augusztus 10-én, a csapatok személyzete és a nyugati újságírók talán még náluk is jobban csodálkoztak rá Magyarországra.

Legtöbbjüknek nemcsak a gulyással, hanem a gulyáskommunizmussal is ez volt az első találkozásuk. Ma már nehéz elképzelni, de közülük sokan tényleg arra számítottak, hogy poros földutakon lóval közlekedő népség fogadja majd őket, ezért aztán nemcsak a Trabantok, Skodák, Wartburgok és Ladák számukra egzotikus flottáját látva tátották a szájukat, hanem azon is meglepődtek, hogy a csapból folyó víz iható, és kenyeret is lehet kapni a boltban. Budapest szépsége - Ecclestone-hoz hasonlóan - őket is lenyűgözte, a versenyzők pedig szinte egytől egyig megemlítették, hogy a magyar lányok milyen gyönyörűek. A Hungaroringet 1985 októberében kezdték el építeni, alig tíz hónappal az első Magyar Nagydíj előtt

Ecclestone eredetileg a Szovjetunióba akarta elvinni a Forma-1-et, ez azonban kilátástalan feladatnak tűnt, így barátjának, a Goodyearnél, majd a Brazil Nagydíj megrendezésén dolgozó Rohonyi Tamásnak sikerült meggyőznie őt arról, hogy Magyarország jobb célpont lesz. A politikai bürokrácia útvesztőjén keresztül vezető út nem volt rövid, de a versenyben rejlő turisztikai potenciált a kormányzat is felismerte, ezért végül a kezdeményezés mellé állt. Miután a Népliget, amelyet Ecclestone favorizált (az 1936-os Magyar Nagydíj helyszíne) és a Városliget kiesett a lehetséges helyszínek közül, a Hungaroringet rekordidő, mindössze nyolc hónap alatt építették fel: 1985 októberében láttak hozzá.

A Kádár-rendszer végéhez közeledve a Magyar Nagydíj kicsit a lázadás jelképe is volt; a szovjetek nem örültek neki, hogy a Forma-1 előbb látogat Magyarországra, mint hozzájuk, és ahol csak tudtak, igyekeztek nehézségeket gördíteni a rendezők útjába. A versenyt mégis megrendezték, és az azóta eltelt huszonkilenc év a rendszerváltással, az autók fejlődésével, az internet megjelenésével az országot és a sportot egyaránt átformálta. Pártok jöttek, pártok mentek, a Magyar Nagydíj azonban maradt, és reméljük, maradni is fog, hogy a hatvanadik magyar futam előtt is készíthessünk majd egy hasonló összeállítást...

1986

Az első Magyar Nagydíj győztese, Nelson Piquet a 6-os rajtszámú Williamsszel

A szezon dióhéjban: Az idény, amelyet Frank Williams jórészt kórházban töltött az őt örökre tolószékbe kényszerítő közúti baleset miatt, a mclarenes Prost, illetve a williamses Mansell és Piquet küzdelmének jegyében telt. A vb-trófea Mansell ausztráliai defektje után annak ellenére a Professzor ölében landolt, hogy az idényzárót még 6 pontos hátránnyal várta a riválisához képest. A francia diplomáciai megbízottak egy Vasarely által tervezett zászlót kaptak ajándékba a magyar miniszterelnöktől

Az újonnan épült Hungaroring célegyenesét sokan túl rövidnek, az aszfaltot göröngyösnek találták, de miután pályára léptek, és megpillantották maguk előtt a száguldásra csábító szürke csíkot a sisakrostély mögül, a versenyzőknek végső soron nem számított, hogy milyen országban vannak. A kíváncsi és izgatott közönség szeme előtt ugyanúgy történt minden, ahogy máshol: Senna megszerezte a pole pozíciót (a legenda szerint jobb körrel, mint az a számítógép szerint lehetséges lett volna), de hiába húzott el a Lotusszal, honfitársa, a ritmusra ráérző Piquet nemcsak a saját csapattársát, hanem őt is megelőzte a célegyenes végi kanyar külső ívén - miközben még a középső ujját is felmutatta neki! A 76 körös Magyar Nagydíj első győztese tehát Piquet és a Williams lett, aki Sennával a nyomában mindenki mást lekörözött. A 26 indulóból csak tízet rangsoroltak a verseny végén, utolsóként Jonathan Palmert a Zakspeeddel. Apropó, Zakspeed: a nevezési listán egy mára letűnt kor képviselőjeként rajtuk kívül még olyan csapatok is szerepeltek, mint a Brabham, az Osella, a Tyrrell, az Arrows vagy a Minardi.

F. P.

1987

A második Magyar Nagydíjra Mansell szerezte meg a pole-t a Williamsszel, de a 2. helyre Berger kvalifikálta magát a 28-as rajtszámú Ferrarival

A szezon dióhéjban: Nelson Piquet a harmadik világbajnoki címét is bezsebelte annak ellenére, hogy williamses csapattársa, a rendkívül peches Nigel Mansell kétszer annyi futamgyőzelmet aratott az idény során.

A Hungaroring kanyarjait hivatalosan számokkal jelölik, néhányra azonban az évek során ragadt név is. Az egyik legnehezebbet, a 4-est például előszeretettel emlegetik Mansell-kanyarként, mégpedig egy 1987-ben történt incidens miatt. A brit versenyző a 76 körös Magyar Nagydíjat a pole pozícióból kezdhette meg, és a 70. körben még kényelmes előnnyel vezetett csapattársa, Nelson Piquet előtt. A 4-es kanyarhoz érve azonban Williamséről leesett a jobb első kereket rögzítő csavar, így pár körrel a kockás zászló meglengetése előtt fel kellett adnia a futamot. A bajnokságban vezető Piquet-t intették le győztesként, aki zsinórban másodszor profitált a csapattársa problémáiból, hiszen két héttel korábban, a Német Nagydíjon Mansell motorhibája segítette hozzá az első helyhez.

V. K.

1988

1988-ban Prost csak a 7. helyről rajtolt, végül azonban mindössze fél másodperccel McLaren-es csapattársa, Senna mögött intették le. Boutsen fél perces hátránnyal lett 3.

A szezon dióhéjban: A totális uralom szinonimájaként emlegetett idényben a McLaren a tizenhatból tizenöt futamot megnyert; a házi meccsben Senna úgy kerekedett felül Proston, hogy összességében kevesebb pontot szerzett nála (ennek az volt az oka, hogy az összesítésben mindenkinek csak a 11 legjobb eredményét vették figyelembe). Senna (McLaren) Mansellel (Williams) a sarkában, aki az időmérőn csak egyetlen tizeddel kapott ki tőle

Kevésbé közismert, hogy Senna a Magyar Nagydíj 49. körében tette meg az egyik legfőbb lépést a vb-cím felé, amikor az első kanyarnál vissza tudott surranni az élre a túlcsúszó Prost mellett - kísértetiesen hasonlóan, mint 1986-ban Piquet-vel harcolva. Ez szigorúan csak feltételezés, de ha Prost nyer, a későbbi futamok eredményét pedig változatlannak tekintjük, ő lett volna a világbajnok. Végül azonban fél másodperces előnnyel Senna győzött, a rajt után még csak 9. Prostnak pedig nem nyílt újabb sansza az 1. hely átvételére. "Már elkezdtem fékezni, amikor úgy döntöttem, hogy újra gázt adok, szóval nem volt minden tökéletes" - mondta az ominózus manőverről a Professzor, aki sohasem nyert a Hungaroringen. Senna elárulta, hogy az esetnél visszafojtotta a lélegzetét, és az ütközéstől tartva hagyott "egy kis" helyet vetélytársának. A folytatást ismerve egész sokat...

G. J.

1989

Az erre az évre a Ferrarihoz átszerződő Mansell Brazíliában győzelemmel indította a szezont, de legközelebb csak Magyarországon pezsgőzhetett a dobogó tetején

A szezon dióhéjban: Senna és Prost háborújának második felvonása. Ezúttal a többiek is szóhoz jutottak, de a bajnoki cím sorsa így is a két legenda között dőlt el.

Még manapság is tartja magát a mondás, hogy a Hungaroringen nem lehet előzni, pedig erre Mansell már az 1989-ben megrendezett 4. Magyar Nagydíjon rácáfolt, amikor a 12. helyről rajtolva megnyerte a versenyt a poros Hungaroringen. A Ferrari pilótája sorra vadászta le ellenfeleit, jellemzően test test elleni küzdelemben, és az i-re a pontot pedig az 59. körben tette fel, amikor hosszú üldözés után Sennát is maga mögé tudta utasítani egy máig feledhetetlen manőverrel. A McLaren versenyzője sokáig kihasználta a Honda motor erőfölényét, de egy lekörözés során beragadt Stefan Johansson autója mögé a 3-as kanyar kijáratánál, Mansell pedig egy ösztönös mozdulattal kikerülte, és átvette tőle a vezetést. Ez egy évvel korábban még nem lett volna lehetséges, hiszen a parádés előzés helyén 1988-ig az akkor már átvágott sikán volt a nyomvonalban.

A. V.

1990

A győztes Boutsen mindössze 0,288 másodperccel Senna előtt ért célba a Williamsszel

A szezon dióhéjban: A McLarent erősebben megszorongatta a konkurencia, több csapatnak voltak felvillanásai, de Senna Japánban az immár ferraris Prost emlékezetes kilökésével újra elfoglalta a trónt. Az 1990-es időmérőt a Williamsek uralták, és ezúttal Berger is megelőzte McLaren-es csapattársát, Sennát. Boutsen a pole-ból rajtolva pályafutásának harmadik - egyben utolsó - győzelmét aratta

Ismét megmutatkozott Senna könyörtelen mentalitása, amellyel habozás nélkül érvényesítette az akaratát. A szenvedő fél ezúttal Nannini volt, aki Benettonjával az előkelő 2. helyen haladt, és a hajrában már arra készült, hogy átvegye a vezetést a vibrációval küzdő Boutsentől. Egy aprócska bökkenő volt: nem vette elég komolyan a hátulról érkező fenyegetést, vagyis azt, hogy Senna a 64. körben úgy gondolta, ott és akkor elmegy a Benetton mellett a sikánnál. A belső íven keletkező miniatűr résbe nem fért be a McLaren, így aztán a két autó összeütközött. Nannini húzta a rövidebbet, mert a felfüggesztése végzetesen megsérült, Senna ellenben megúszta az incidenst, és 2. lett. "A szokott íven fordultam be, de ő azt pont keresztezte" - panaszolta az olasz. Akkoriban nem volt divat, hogy a sportfelügyelők minden apró-cseprő incidens miatt vizsgálatot indítsanak, de talán úgyis egyszerű versenybalesetnek minősítették volna az ütközést. Bergernek egyébként megtetszhetett csapattársa manővere, mert pár kör múlva ugyanott pöccintette ki Mansellt.

G. J.

1991

Miután óriási, 1,2 másodperces előnnyel hódította el a pole-t, Senna 1988 óta először visszatért a dobogó tetejére a Hungaroringen

A szezon dióhéjban: Sennát harmadik, azaz utolsó vb-címéhez segítette a Honda új V12-es motorja, de már előrevetítette a McLaren uralmának végét, hogy megszületett az első, Adrian Newey által tervezett Williams, az FW14.

Miután az előző két verseny végén, Silverstone-ban és Hockenheimben kifogyott az autójából a benzin, Senna a Magyar Nagydíjra óriási, 1,2 másodperces előnnyel kaparintotta meg a pole-t, és a Williamsekkel kiélezett párharcot folytatva győznie is sikerült. A leggyorsabb kört azonban pályafutása során először és utoljára az a Bertrand Gachot futotta meg, akinek ez volt az utolsó versenye az év elején bemutatkozó Jordan csapatnál, mielőtt két hónapra lecsukták, mert lefújt gázspray-vel egy londoni taxisofőrt. A tragikomikus incidens történelmi fordulatot hozott: két hét múlva, a Belga Nagydíjon már egy akkor még alig ismert fiatal tehetség, egy bizonyos Michael Schumacher ült Gachot Jordanjében...

F. P.

1992

Nem csoda, hogy Senna nem boldog: habár az 1992-es Magyar Nagydíjat ő nyerte meg, Mansellnek a 2. hely is elég volt ahhoz, hogy bebiztosítsa pályafutása első és egyetlen vb-címét

A szezon dióhéjban: Az idényt a Williams-Renault abszolút uralma jellemezte, Nigel Mansell több rekordot is megdöntve, óriási fölénnyel nyerte meg a bajnokságot csapattársa, Riccardo Patrese előtt.

Ez volt az a verseny, ahol számos kudarc után Mansell végre felért a csúcsra, és 39 évesen bebiztosította pályafutása egyetlen világbajnoki címét. Erre a pillanatra 176 versenyt kellett várnia - többet, mint bármelyik másik világbajnoknak -, 1992-ben azonban kétség sem férhetett a sikeréhez: a mezőnyt uraló Williams-Renault-val magabiztosan szállította a győzelmeket és a pole pozíciókat, és csapattársa, Riccardo Patrese sem tudta vele tartani a lépést. A Magyar Nagydíj nem tartozott a legfényesebb versenyei közé, hiszen az időmérőn és a futamon is csak második lett, de Patrese kiesése miatt ez is elég volt ahhoz, hogy a 16 futamos bajnokság 11. fordulójában bezsebelje a bajnoki címet.

V. K.

1993

Damon Hill is azok közé tartozik, akik a Hungaroringen aratták első F1-es győzelmüket. Ő ekkor már szokatlanul idős, kis híján 33 éves volt

A szezon dióhéjban: Az elektronikus segédeszközök elárasztották az autókat, és az egy év szünet után visszatérő Prost megszerezte negyedik vb-címét a Williamsszel.

Damon Hill lett az első pilóta a Forma-1 története során, aki édesapja nyomdokaiba lépve nagydíjgyőzelmet tudott aratni - Grahammel együtt máig ők az egyetlen világbajnok apa-fia páros. A 33. születésnapjához közeledő Hill a számára mindig kedves Hungaroringen kényelmes tempóban aratta első sikerét, miután legfőbb vetélytársa, Prost lefulladt a felvezető körben, így a pole-ból a mezőny végére esett vissza. Hill győzelme már régóta benne volt a levegőben, és az előző két versennyel ellentétben a Hungaroringen végre sem motorhiba, sem defekt nem tett neki keresztbe. Prost pedig a végső pofont az új hátsó szárnyától kapta meg, amelyet paradox módon túl hatékonyra fejlesztettek: túl nagy leszorítóerőt állított elő, és az egyik pillére nem bírta a terhelést. Mintegy tíz percbe telt, mire a szerelők kicserélték, neki közben belefért még egy verseny közbeni interjú is a francia tévével.

G. J.

1994

Az imolai tragédia nemcsak a Forma-1-et rázta meg, hanem még azok közül is sokakat, akik egyébként nem követték a sportot. Senna nélkül Schumachernek a Hungaroringen sem akadt igazán komoly ellenfele: mesterhármassal nyert

A szezon dióhéjban: Új csillagok születtek az imolai tragédia és a botrányok árnyékában, Schumacher és Hill párharca a következő évek slágerévé vált.

A verseny addig tart, amíg a kockás zászlóval le nem intik. Ezt a szabályt Martin Brundle és Jos Verstappen alighanem egy életre megtanulta az 1994-es Magyar Nagydíjon. A nem különösebben izgalmas futamot Schumacher végig kézben tartotta riválisa, Hill előtt, mögöttük viszont Verstappen pályafutása hatodik versenyén - két héttel a hajmeresztő hockenheimi tűzeset után - a 12. helyről rajtolva egészen a 4. pozícióig jutott. Az utolsó körben Brundle McLaren-Peugeot-ja elektromos hiba miatt a sikánnál felmondta a szolgálatot, így Verstappen élete első F1-es pontszerzését rögtön a dobogón ünnepelhette, ahova később már soha sem állhatott fel. A holland sikerét részben csapattársának, Schumachernek köszönhette, mivel a német a jelentős előnye birtokában a futam vége felé hagyta, hogy Verstappen visszavegye körhátrányát, így kiesése után Brundle nem tarthatta meg az értékelés 3. helyét.

A. V.

1995

Habár ezt a szezont a Benetton uralta, a Hungaroringen a Williamsek voltak a leggyorsabbak, és ezúttal Hill volt az, aki megszerezte a pole-t, megnyerte a versenyt, valamint megfutotta a leggyorsabb kört is

A szezon dióhéjban: Hill és Schumacher több ütközéssel tarkított világbajnoki párharcából simán a német jött ki győztesen - több bátor előzésnek, esőben nyújtott látványos teljesítménynek és a Benetton stratégáinak köszönhetően -, miközben első teljes idényében Coulthard is többször megvillantotta a tehetségét. Hill 1995-ben csak 4 győzelmet aratott, míg Schumacher 9-et

Azon ritka alkalmak egyike volt az 1995-ös Magyar Nagydíj, amikor a bokszutcai személyzet cserbenhagyta Schumachert: a tankolócső egyik vezetékét nem kötötték be rendesen, így ő nem kapott elég benzint az első bokszkiállásakor, és az emiatt szükségessé vált extra kitérőt követően bottal üthette a rajt óta vezető Hill nyomát. Ráadásul a 2. helyért járó 6 pontot is elbukta néhány körrel a leintés előtt, mert lerobbant alatta a Benetton. Nála csalódottabb talán csak Barrichello volt, ő ugyanis akkor még a 3. helyen állt, amikor az utolsó kanyarból megpillantotta a kockás zászlót, elhaladni azonban már nem tudott mellette, mivel elképesztő balszerencsével leállt a motorja az utolsó métereken. Az 1995-ös verseny talán mégis Taki Inouéről maradt emlékezetes, akit elütött a sportbírók Tatrája, miközben egy poroltóval segíteni próbált nekik füstölögve lerobbant Footworkje mentésénél.

G. J.

1996

Jacques Villeneuve 1996-ban a ChampCars bajnokaként érkezett a Williamshez, és kapásból gyorsnak bizonyult. A Hungaroringen már a harmadik győzelmét ünnepelhette

A szezon dióhéjban: Schumacher címvédőként igazolt át a még csak építkező Ferrarihoz, helyet cserélve Bergerrel és Alesivel, akik nehezen vezethetőnek találták régi autóját, a Benettont. Damon Hill megérdemelten lett világbajnok a technikai fölényben lévő Williamsszel, de Jacques Villeneuve érkezése is nagy szenzáció volt.

Németek ezrei ültek autóba, és indultak Magyarország felé szombaton délután, amikor Schumacher meglepetésre elhódította az első rajtkockát a gyengélkedő Ferrarival. De csalódniuk kellett, a nagydíjat ugyanis a poros oldalról induló Hill elrontott rajtjának köszönhetően Villeneuve nyerte, aki először járt a Hungaroringen, és azt mondta a pályáról, hogy "nagyon szórakoztató vezetni rajta, csak éppen a versenyzésre alkalmatlan". Miután a Williams sikerrel becsalta a Ferrarit a bokszba, az első etapban még vezető Schumacher visszaesett Hill mögé a 3. helyre, ahonnan abszurd körülmények között esett ki. Egy hajtáshiba miatt csak úgy tudott lefékezni a lassú kanyarok előtt, hogy leállította, aztán lendületből visszakapcsolta a motorját, de 6 körrel a leintés előtt véletlenül üresbe váltott, és a Ferrari V10-ese végleg megadta magát.

F. P.

1997

"De hová tűnt Damon Hill?!" Palik László szállóigévé vált felkiáltása jól jellemezte az 1997-es versenyt, amelyet Hill kis híján megnyert a sereghajtó Arrowszal. Végül egy műszaki hiba miatt 2. lett, de ez az eredmény is óriási szenzációnak számított

A szezon dióhéjban: A Williamsnek köszönhetően nagy technikai fölényben lévő Villeneuve a hajrában fordított a fejét elvesztő Schumacher ellen, és a Williams győztes korszakának utolsó világbajnoka lett.

A fél világ nem hitt a szemének, amikor Hill a sereghajtó Arrows-Yamahával a futam 11. körében átvette a vezetést a ferraris Schumachertől. A világbajnoki címvédőt mindig is különleges viszony fűzte a Hungaroringhez, de az 1997-ben nyújtott teljesítményét nehéz szuperlatívuszok nélkül leírni. A Bridgestone gumik meglepően jó teljesítményét kihasználva már az edzéseken is jól ment, megkaparintotta a valószerűtlen 3. rajtkockát, majd eksztázisban azt mondta, ezek után megpróbálják megnyerni a versenyt. Kis híján be is váltotta a hihetetlen ígéretet: Villeneuve lerajtolása után Schumachert is megelőzte. Az Arrows volánja mögött az utolsó körre már 35 másodperc előnyt autózott ki magának, néhány kilométerrel a befutó előtt azonban a sebességváltója egy filléres alkatrész miatt 3-as fokozatban ragadt. Nagy lélekjelenléttel így is a 2. helyen futott be, egy lépésre a csodától. És megszületett a legendás szállóige: "Hova tűnt Damon Hill?!"

A. V.

1998

Schumacher pályafutásának egyik legnagyobb bravúrját hajtotta végre az 1998-as Magyar Nagydíjon, amikor a lassabb Ferrarival a háromkiállásos stratégiának köszönhetően megverte a McLareneket. Hatalmasat kellett sprintelnie hozzá

A szezon dióhéjban: Mika Häkkinen először ért fel az F1 csúcsára a McLarennel, de a bajnoki címért keményen meg kellett küzdenie Michael Schumacherrel, aki az utolsó futamig életben tudta tartani az esélyeit a gyengébb Ferrarival. A korábban szupersikeres Williams 1998-ban kezdett el hátracsúszni: ekkor kezdődött el az a máig tartó időszak, melynek során egy vb-címet sem nyertek

Az 1998-as idényre a McLaren-Mercedes került technikai fölénybe, Häkkinennek az első versenyeken jelentős előnyt sikerült kiépítenie. Schumacher és a Ferrari azonban a szezon közepére összekapta magát, és több futamot megnyerve esélyes maradt a bajnoki címre. A Hungaroringen a német rendkívül fontos győzelmet aratott, amelyet ráadásul pályafutása egyik legnagyobbjaként emlegetnek. A verseny első felében a McLarenek álltak az élen, ekkor azonban a Ferrari Ross Brawn által irányított operatív stábja úgy döntött, kockáztat, és az eredeti taktikán változtatva háromszor hívja ki Schumachert a bokszba. Hogy a stratégia működhessen, 19 kör alatt mintegy 25 másodperces előnyre kellett szert tennie, ami szenzációs versenyzéssel össze is jött neki. Óriásit sprintelt, és egy kisebb pályaelhagyás ellenére a bokszkiállások után is végig az élen tudta tartani a Ferrarit, a közönség pedig olyan eksztázisba esett, hogy nem bírt magával, és a kelleténél kissé korábban özönlötte el a pályát a leintés után.

V. K.

1999

Az 1999-es Magyar Nagydíjon Schumacher a lábtörése miatt nem vett részt. Mika Salo helyettesítette, aki 2 kör (!) hátrányban, hosszú szenvedés után csak 12. lett, míg a vb-aspiránssá előlépő Irvine felállhatott a dobogó legalsó fokára. Häkkinen fél perccel előtte végezve nyert

A szezon dióhéjban: Schumacher lábtörése után Irvine lett a Ferrari frontembere, és kívülállóként Frentzen is vb-esélyes volt a Jordannel, de az idény végén a sok baki ellenére Häkkinen nevetett.

A Hungaroring 5-ös számú, közepesen gyors jobbkanyarja nem kifejezetten nehéz, Irvine viszont éppen itt rontott Coulthard elől menekülve a futam hajrájában. Amikor jobbra tekerte a kormányt, a Ferrari fara kitört, és Irvine csak a reflexeinek köszönhette, hogy nem forgott meg. Finoman kieresztette az autót az akkor még füves bukótérbe, de mire visszaevickélt az aszfaltra, már csak 3. volt, vagyis két pontot bukott a hibával. Pedig az északír playboy stílusát egész évben a kevés incidens és a kiegyensúlyozottság jellemezte. Pont ennek köszönhetően az kezdett körvonalazódni - ami korábban elég abszurdnak tűnt volna -, hogy a vb-címre 1979 óta ácsingózó Ferrarit a kudarcot valló sztárpilóták után ő vezetheti vissza a csúcsra. Végül nem így alakult.

G. J.

2000

A 2000-es Magyar Nagydíj fordulópont volt a világbajnoki küzdelemben, mert győzelme révén Häkkinen megelőzte a tabellán Schumachert, aki a Ferrarival hullámvölgybe került. A képen még boldogan ölelgeti Ecclestone-t, aki odagyűjtötte maga mellé a két élcsapat pilótáit egy közös fotó kedvéért

A szezon dióhéjban: A Ferrari 21 év után nyerte meg újra az egyéni világbajnokságot. Schumacher az olaszoknál töltött ötödik szezonjában zsebelte be harmadik címét a Häkkinennel folytatott párharc végén. A BMW ebben az évben tért vissza az F1-be a Williams oldalán. A képen látható Ralf Schumacher a Hungaroringen 5. lett

A Magyar Nagydíj fontos fordulópontot jelentett a 2000-es világbajnokságban, hiszen Häkkinen ezen a versenyen tudta megelőzni az idényt jobban kezdő Schumachert a pontversenyben. A futam kulcsfontosságú pillanata a rajt volt, amikor a 3. helyről induló Häkkinen remek helyezkedéssel nemcsak a csapattársát, Coulthardot, hanem a pole pozíciót megszerző Schumachert is maga mögé tudta utasítani az első kanyar előtt. Ezután már nem is engedte ki az irányítást a kezéből, és magabiztos versenyzéssel zsinórban másodszor nyerte meg a Magyar Nagydíjat, még szorosabbá téve az egyébként is izgalmas bajnokságot.

V. K.

2001

Mivel utána 4 verseny volt hátra a szezonból, és akkor még csak 10 pontot érő győzelmével 43 pontra növelte az előnyét, Schumacher már a Hungaroringen bajnok lett a Ferrarival. Ez volt a negyedik vb-címe, amivel utolérte Alain Prostot

A szezon dióhéjban: Schumacher szinte megállíthatatlanul menetelt 4. győzelme felé, a bajnokavatás helyszíne pont a Hungaroring volt.

Schumacher első pályafutása alatt a Magyar Nagydíj mindig is a német szurkolók közkedvelt célpontja volt, akik 2001-ben szinte hazai versenyt varázsoltak a Ferrari pilótájának. Schumacher akkoriban szinte elképzelhetetlen fölénybe került ellenfeleivel szemben, így már a Hungaroringen reális esélye nyílt arra, hogy bebiztosítsa az egyéni bajnoki címet, sőt Barrichellóval megnyerjék a konstruktőri pontversenyt is. Miután Schumacher bebiztosította a pole-t, még azok a németek is autóba ültek, akik addig a Balatonon nyaraltak, amikor pedig Barrichello lerajtolta Coulthardot, és átvette a Schumacher győzelmét jelentő 2. helyet, még a V10-es motorok moraját is elnyomta a rekordlétszámú közönség hangorkánja. 1993 óta először ünnepelhetett bajnoki címet európai pilóta az öreg kontinensen, Schumacher 4. győzelmének pedig keresve is alig lehetett volna testhezállóbb helyszínt találni.

A. V.

2002

2002-ben Barrichello lett a győztes, de sokan úgy érezték, hogy a már világbajnok Schumacher - aki a verseny végén "játékból" futott egy 7 tizeddel jobb leggyorsabb kört - gálánsan hagyta nyerni ferraris csapattársát. Az itt mellette ülő Montoya csak 11. lett

A szezon dióhéjban: A Ferrari a McLaren 1988-as abszolút fölényét idézve uralta a pályákat, a tizenhét nagydíjból tizenöt győzelmet aratva, de a csapatutasítás-botrány Ausztriában, ahol Barrichellót hátraparancsolták Schumacher mögé, méltatlan foltot ejtett a teljesítményükön.

A 2002-es Magyar Nagydíj a legkevésbé emlékezetesek közül való: az egész verseny alatt csak egyetlen rendes előzést láthattunk (amikor Coulthard faképnél hagyta Heidfeldet), és Schumacher a rekkenő hőségben kötelességtudóan a célba kísérte ezúttal az élen haladó másodhegedűsét, Barrichellót, így a Ferrari zsinórban negyedik konstruktőri vb-címét ünnepelhette a futam után. A közönség lokálpatrióta frakciója azonban vasárnap egész másnak örült: délelőtt Baumgartner Zsolt megtett 4, zavartalan bemutató kört a Jordan-Hondával, és ezzel Kesjár Csaba után a második magyar lett, aki vezethetett egy Forma-1-es autót. A beugrással megalapozta az F1-es pályafutását is, hiszen a következő évben a brit istálló már őt igazolta le tesztpilótának.

F. P.

2003

Generációváltás: az ifjú Alonso a 2003-as Magyar Nagydíjon aratta első F1-es győzelmét az egyre erősebb Renault-val. A Ferrarinak a Hungaroringen esélye sem volt, és a 2. helyezett Räikkönen is 17 másodperccel a spanyol mögött ért célba

A szezon dióhéjban: Parádés versenyeket és nyolc különböző győztest hoztak a felkavart szabályok, de a szezon közepén gödörbe kerülő Ferrari és Schumacher nagy hajrával végül mégiscsak megmutatta a konkurenciának, hogy ki az úr a háznál. Barrichello csúnya balesetet szenvedett a célegyenes végén, amikor leesett a bal hátsó kereke. Később amiatt elégedetlenkedett, hogy nem részesítették azonnali orvosi ellátásban

Kétes manővereinek következményei látszólag kevéssé rendítették meg Schumachert, az viszont biztos csorbát ejtett a büszkeségén, hogy a tejfölösszájú Alonso élete első nagydíjgyőzelme felé haladva lekörözte őt, szimbolikusan is jelezve a küszöbön álló generációváltást. A gumiháborúban alulmaradni látszó Bridgestone-on kívül más enyhítő körülményt nem nagyon lehetett felhozni Schumacher teljesítményének védelmében - az autója nem volt sérült, nem ütközött senkivel. Igaz, profin oldotta meg, hogy ezúttal neki lengették a kék zászlókat, és a feltartás leghalványabb jele nélkül elengedte az ifjú titánt, akivel később még emlékezetes csatákat vívott.

G. J.

2004

Schumacher 2004-ben újabb mesterhármassal javította a statisztikáit a Hungaroringen. A Ferrari ezúttal a konstruktőri vb-címét ünnepelhette nálunk

A szezon dióhéjban: Schumacher az utolsó, hetedik világbajnoki címét szerezte meg egy meglehetősen egyhangú szezonban, amely a Ferrari egyeduralmáról marad emlékezetes.

A 2004-es versenyből nehéz bármilyen momentumot kiemelni, hiszen tökéletesen megtestesítette az idény szinte már nyomasztó egyhangúságát. Noha a Hungaroringen gyakran történnek meglepetések, ebben az évben semmi nem tudta megakadályozni, hogy a Ferrari folytassa az egész idényen át tartó diadalmenetét, Schumacher a szezon 13. nagydíján a 12. futamgyőzelmét zsebelte be. A 2. helyen a másik Ferrarival versenyző Barrichellót intették le, a harmadik helyezett Alonso pedig már 44 másodperces hátrányt szedett össze. Érdekesség, hogy a Magyar Nagydíj Schumacher hét versenyen át tartó győzelmi szériájának az utolsó epizódja volt, a hétszeres világbajnok az idényből hátralévő öt futam közül már csak egyet tudott megnyerni.

V. K.

2005

A Red Bull tíz évvel ezelőtt, 2005-ben szállt be az F1-be, és eleinte csak mérsékelt sikereket aratott. A képen az látható, ahogy a 11. helyről startoló Christian Klien - akit hátulról felökleltek - ijesztő bukfencet vet az első kanyarban

A szezon dióhéjban: Räikkönen a sorozatos meghibásodások miatt nem tudta érvényre juttatni a McLaren erőfölényét, így Alonso idény elején felépített előnye végig kitartott. Räikkönen sokak szerint a McLarennél nyújtotta a legjobb teljesítményét. 2005-ben a vb-címért is harcolt Alonso ellen, s bár a sok műszaki hiba megfosztotta a végső győzelemtől, a Hungaroringen nyerni tudott. A Ferrarit és a Bridgestone-t kiütötte a nyeregből a tartós gumik bevezetése, de Michael Schumacher nálunk dobogóra állhatott, ami az egész évben csak ötször sikerült neki

A Hungaroring lejtős, éles hajtűje meglepően ritkán szed áldozatokat az F1-es rajt után, a mezőny általában szép sor(ok)ba rendeződve átjut rajta. Kivételt jelentett ez alól a 2005-ös év, amikor a középmezőny forgatagában több ütközés is történt: a Toyotákon Alonso és Barrichello is megtörte az első szárnyát, de minderről elvonta a figyelmet az osztrák Klien, akit szerencsétlenül megpöccintett Villeneuve, így egy bukfenc után a bukótérben landolt, négy keréken. Meghökkentő módon alig keletkezett kár a Red Bullban, jórészt annak köszönhetően, hogy amikor a szaltó közben csak leheletfinoman súrolta az aszfaltot. A csapat egy perc múlva már pakolhatott is, mert Coulthard telibe kapta Alonso leszakadt első szárnyát.

G. J.

2006

A Honda előző korszaka sem volt éppen sikeresnek mondható, de Button (a képen Nick Fry-jal) a 2006-os Magyar Nagydíjon egy valószerűtlen győzelemmel - pályafutása során az elsővel - vigasztalta őket, és persze magát. Ez már a 113. versenye volt

A szezon dióhéjban: Alonso elrontotta az "igazi" Schumacher hattyúdalát az F1 újkori V8-as korszakának hajnalán. A 2006-os futamot elképesztő módon megkavarta az eső

"Megrekedve a középmezőnyben Schuval" - ezzel a címmel és egy Fernando Alonsót ábrázoló képpel jelent meg az akkor még eredeti formájában létező F1-es "napilap", a Red Bulletin a verseny reggelén, miután a világbajnoki cím két esélyesét 2-2 másodperces büntetéssel sújtották az időmérőn. Schumacher hiába futotta meg élete egyik legjobb időmérő körét, a pluszidő miatt így is kiesett a Q2-ben. A két sztár botlása mellett a többség szinte észre sem vette, hogy lángoló motorja miatt az akkor még nyeretlen Button is visszaesett a rajtrácson. A futamon viszont fordult a kocka: ő taktikus versenyzéssel talpon maradt a Magyar Nagydíj történetének első esős versenyén, miközben Schumacherék elszámították magukat a gumikkal, Alonso elhagyta az egyik kerékcsavarját, a pole-ból induló Kimi Räikkönen pedig nagy balesetben esett ki. Button megérdemelten aratta élete első győzelmét, ami egyben az újkori gyári Honda istálló egyetlen sikerének is bizonyult.

A. V.

2007

Az újonc Hamilton és a rutinos Alonso viszonya Magyarországon mérgesedett el végképp. A háttérben itt robbant ki a később eszkalálódó kémbotrány is, amikor Alonso a McLarenre nézve terhelő emailek nyilvánosságra hozásával fenyegette meg a főnökét, Ron Dennist

A szezon dióhéjban: Hamilton bombasztikus bemutatkozása az egész Forma-1-et megrázta, ám a versenyről versenyre mind jobban elmérgesedő kakaskodása Alonsóval egyetlen pontos előnnyel Räikkönent segítette vb-győzelemhez, ráadásul a McLarent a kémbotrány miatt kizárták a konstruktőri összetettből is.

A McLaren párosa között a feszültség éppen a Hungaroringen érte el a maximumát. Egész pontosan az időmérőn, amelyen Alonso - bosszúból azért, hogy Hamilton az előző körben a menedzsment utasítása ellenére sem engedte őt előre - másodpercekig várakozva feltartotta a csapattársát a bokszban. Így Hamiltonnak nem maradt ideje egy újabb körre, Alonso pedig ellenállás nélkül megkaparintotta a pole-t, ám a sportfelügyelők egy kilenc órán át tartó maratoni értekezlet után - mialatt a sajtóközpontban is sokan újra meg újra visszanéztük az incidenst a YouTube-ról - öt hellyel hátrébb sorolták a spanyolt a rajtrácson. Hamilton ezzel megörökölte az első helyet, amit a versenyen is végig sikerült megvédenie az elszántan rohamozó Räikkönennel szemben.

F. P.

2008

Massa magabiztosan vezetett a Ferrarival, amikor a motorja 3 körrel a leintés előtt megadta magát. Az itt elvesztett 10 ponttal a tarsolyában ő lehetett volna 2008 világbajnoka

A szezon dióhéjban: Hamilton és Massa bajnoki küzdelme minden idők egyik legizgalmasabb fináléjával zárult, a brit végül egyetlen pontos előnnyel, a legutolsó kanyarban szerezte meg első világbajnoki címét.

A Forma-1 egyik leggyakrabban emlegetett szállóigéje szerint ahhoz, hogy elsőként érj célba, először is célba kell érned, a mondatban rejlő fájdalmas igazságot pedig a 2008-as versenyen Massa tapasztalhatta meg a saját bőrén. A bajnoki címért harcoló brazil a McLarenek mögül, a 3. helyről indult, de remek rajtjának köszönhetően már az első körben átvette a vezetést, majd egyre nagyobb előnyt épített ki Hamilton előtt. A brit ráadásul egy defekt miatt veszített néhány pozíciót, ezért Massa a verseny utolsó köreiben zavartalanul autózott az élen Kovalainen előtt. Három körrel a leintés előtt azonban a Ferrari motorja váratlanul megadta magát, és a rendkívül csalódott brazilnak le kellett parkolnia a füstölő autóját a célegyenesben. Az első hely így Kovalainen ölébe hullott, aki ezzel F1-es pályafutása első és egyetlen futamgyőzelmét aratta.

V. K.

2009

A 2009-es Magyar Nagydíjat Hamilton nyerte a McLarennel, miután a szezont uraló Brawn GP a Hungaroringen szokatlanul gyengén ment, a hétvége meghatározó momentuma azonban Massa borzalmas balesete volt

A szezon dióhéjban: A Honda romjain feltámadt Brawn GP sokkoló győzelmet aratott, de Vettel már ízelítőt adott a következő évek sikerszériájából.

Elállt a lélegzet, amikor Massa szokatlan módon, orral a gumifalba csapódott a 4-es kanyarban, majd nem sokkal később kiderült, hogy egy elszabadult rugó már az ütközés előtt eltalálta a sisakját, életveszélyes fejsérülést okozva neki. Massa 1994 óta a legsúlyosabb balesetet szenvedte el a Forma-1-ben, és csak a Hungaroring felkészült orvosi stábjának, valamint az Állami Egészségügyi Központ szakembereinek köszönhető, hogy a Ferrari akkori versenyzője felépült, és a mai napig az F1 mezőnyét erősíti. A mentésben részt vevők mellett a pilóták, a szurkolók és a közvélemény is példásan a sérült Massa mellé állt, szinte az egész ország és rajongók százezrei szorítottak azért, hogy láthassa az akkoriban várt kisfiát. A magyar orvosok erőfeszítéseiért Bernie Ecclestone személyesen mondott köszönetet.

A. V.

2010

Vettel érthetetlenül buta hibája után Webber ölébe hullott a győzelem, és ezzel az összetettben is átvette a vezetést Hamiltontól

A szezon dióhéjban: Vettel az abu-dzabi idényzárón úgy hódította el az elsőt négy vb-címe közül, hogy az utolsó előtti verseny után még csak 3. volt az egyéni összetettben, ám a Ferrari a 15 pontos előnnyel vezető Alonsóval súlyosan eltaktikázta magát, Webber pedig halovány teljesítményt nyújtott. Egy évvel a balesete után Massa 4. lett a Hungaroringen a Ferrarival. A magyar orvosokkal, akik megmentették az életét, máig jóban van

A versenyt Vettel magabiztosan tartotta a kezében egész addig, amíg be nem küldték a Satefy Cart, és ő kiállt a bokszba, Webber viszont nem. Az ausztrál ezzel - egyelőre csak átmenetileg - átvette a vezetést, Vettel pedig, már a kerékcseréjén túl, mögötte haladt, csakhogy a biztonsági autó távozásakor a szabályosnál jobban lemaradt a csapattársától, amiért áthajtásos büntetéssel sújtották. Habár egyesek szerint Webbernek akart segíteni, hogy meglóghasson a saját, elkerülhetetlen kiállása előtt, maga Vettel azt állította, a hiányos rádióforgalom miatt egyszerűen elbambult. Webber a győzelme révén átvette a vezetést a vb-ben, a Magyar Nagydíj azonban legalább ennyire emlékezetes arról a hajmeresztő pillanatról is, amikor Schumacher a Mercedesszel védekezés közben kis híján felkente a célegyenes falára Barrichellót. Habár azt mondta, mivel az előzés így is sikerült, elég helyet hagyott egykori csapattársának, a sportfelügyelőket ez nem hatotta meg, és 10 hellyel hátrébb sorolták őt a belgiumi rajtrácson.

F. P.

2011

Nick Heidfeld Renault-ja túl sokáig vesztegelt a bokszban, ezért a motor túlmelegedett és kigyulladt. A sportbírók gyorsan intézkedtek, nagyobb baj nem történt

A szezon dióhéjban: A DRS megjelenésének és a szándékosan gyorsan kopó gumik bemutatkozásának évében Vettel lehengerlő pontfölénnyel védte meg a világbajnoki címet, pedig több futamon is megszorongatták.

Bámulatos, mennyire jól működik Button hatodik érzéke változékony pályaviszonyok esetén: a 2011-es Magyar Nagydíjon is remekül találta el, hogy a szabálytalan időközönként hol eleredő, hol elálló esőben mikor milyen gumikra van szükség, emellett gyors is volt, így megérdemelten aratott győzelmet. A táv második felében utolérte megpördülő csapattársát, Hamiltont, akivel vívott egy nagyszerű csatát, majd vele - és másokkal - ellentétben nem állt ki interekért, amikor ismét szaporábban kezdtek hullani az esőcseppek, és ez nyerő húzásnak bizonyult. "Nem tartottam volna helyes döntésnek, még nem lassultunk le annyira, hogy váltani kelljen" - mondta a második hungaroringi győzelmét is szeszélyes időben szerző brit.

G. J.

2012

Hamilton a 2012-es Magyar Nagydíjon megszerezte a pole-t és a győzelmet a McLarennel, de még így is csak az összetett 4. helyén állt, 47 ponttal az ekkor még vezető, ferraris Alonso mögött

A szezon dióhéjban: A rendkívül fordulatos idényben hat csapat nyolc versenyzője tudott futamot nyerni, a bajnoki címet pedig végül Vettel zsebelte be a pontversenyt sokáig vezető Alonso előtt.

Hamilton a Magyar Nagydíj egész hétvégéjén legyőzhetetlennek bizonyult, a vasárnapi futamon azonban a vártnál nehezebb feladat elé állították a Lotusok. A ralizásból az idény elején visszatért Räikkönen az egyik legjobb versenyét futotta a szezon során, és sokak szerint neki lett volna a legnagyobb esélye a győzelemre, ha az 5. helynél előbbre tudja kvalifikálni magát. Ebből a pozícióból sokáig nem tudott elmozdulni, a középső etapjában azonban feltámadt, és zsinórban futotta a jobbnál jobb köröket. Annak ellenére, hogy ő használt, Hamilton pedig új gumikon teljesítette az etapot, Räikkönen 16 kör alatt 10 másodperccel csökkentette a hátrányát a vetélytársához képest, a második kiállása után pedig elvette csapattársától, Grosjeantól a 2. helyet. Ezután a McLaren nyomába eredt, de a remek hajrá ellenére 1 másodperccel Hamilton mögött ért célba.

V. K.

2013

A 2013-as Magyar Nagydíj rajtja az első kanyar felől nézve. Ismét Hamilton nyert, aki első ízben állhatott a dobogó tetejére új csapata, a Mercedes színeiben

A szezon dióhéjban: A Mercedes már bontogatta a szárnyait, de Vettel schumacheri meneteléssel így is bebiztosította 4. bajnoki címét.

2013-ban még nem volt magától értetődő, hogy a Mercedes pilótái a győzelemért harcolnak, ráadásul még Hamilton is csak néhány versenyen volt túl, miután elhagyta nevelőistállóját, a McLarent. Ám ezen a forró vasárnapon minden tudását előhúzta, és a legjobb formájában lévő Vettelt, valamint Grosjeant maga mögött tartva először nyert a Mercedes színeiben. A tékozló fiúnak tartott Hamilton végképp elhallgattatta kritikusait, akik bolondnak tartották, amikor 2012 végén szakított a McLarennel. Ez volt az egyetlen alkalom, hogy ő és Ross Brawn együtt ünnepelhettek győzelmet a pódiumon, és egyben valószínűleg az utolsó futam, amelyen a legendás mérnökzseni felállhatott a dobogóra.

A. V.

2014

Alonso nem örül: a kaotikus versenyen sokáig a győzelemre is esélyes volt a Ferrarival, Ricciardo azonban a végén megelőzte

A szezon dióhéjban: A Red Bull négy éven át tartó uralmát a hibrid turbómotorok bevezetésével a Mercedesé váltotta fel, így a vb-címért csak Rosberg és Hamilton küzdött meg. Ketten együtt 16 győzelmet arattak, ebből 11-et Hamilton, aki az idényzárón bebiztosította második vb-címét is. Jókora tömeg a célegyenes mentén. Habár az utóbbi időben csökken a Forma-1 nézettsége, és elvben a közeli Ausztria bekerülése a versenynaptárba is elszipkázta a közönség egy részét, a Magyar Nagydíj még mindig a látogatottabb versenyek közé tartozik

A Hungaroringet gyakran kritizálják az előzési nehézségek miatt, pedig már számtalanszor bebizonyosodott, hogy igenis jó terep a fordulatos versenyekhez. Legutóbb tavaly, amikor Ricciardo nem várt győzelemmel törte meg a Mercedesek egyhangú uralmát, mégpedig úgy, hogy a hajrában a pályán hagyta faképnél Alonsót és a bokszutcából rajtoló, de addigra a használt gumikon már szenvedő Hamiltont is. A vizes aszfalton eleinte Rosberg vezetett, ám neki rosszkor jött a Marcus Ericsson balesete miatt beküldött Safety Car, és átállították 3 kiállásos taktikára. Amit azonban nem tudott sikerre vinni, mert a csak kétszer kereket cserélő Hamilton a rádión érkező ismétlődő utasítások ellenére sem volt hajlandó félreállni előle. Rosberget túlzott óvatossággal vádolták, ez pedig kulcsszerepet játszhatott abban, hogy legközelebb, Spában átesett a ló túloldalára, és túl agresszíven vezetve kilökte Hamiltont - az incidens fordulópontot hozott a párharcukban.

F. P.