Társoldalunk:

A pilóták már most érzik a nyakukat, de nem panaszkodnak az új pályára

2020.09.12. 10:47

A hatalmas fizikai megterhelés ellenére az F1 mezőnyének egyöntetűen tetszik a hétvégén debütáló mugellói aszfaltcsík, mivel rengeteg gyors kanyart tartalmaz, hibázásra pedig nincs sok lehetőség. Kimi Räikkönen szerint nem sok minden változott az elmúlt 20 évben.

A Toszkán Nagydíj előtt számos pilóta hangot adott annak, hogy mennyire várja, hogy egy ilyen klasszikus pályán vezethessen. Ugyan a mezőnyből már néhányan autóba ülhettek Mugellóban, de a többségnek ez volt az első élménye, és a valóságnak sikerült megugrania az előzetes várakozások jelentette lécet.

„Fantasztikus Mugellóban vezetni, nem okozott csalódást az elvárásaimhoz képest – lelkendezett Esteban Ocon, a Renault versenyzője. – Amikor csütörtökön körbesétáltuk a pályát, azt gondoltam, hogy lenyűgöző lesz. Számunkra óriási kihívás, mert fizikailag eléggé igénybe veszi az embert, emellett a gumikezelés szempontjából sem lesz könnyű.”

A sok gyors kanyar miatt a pálya elképesztő fizikai kihívást jelent, de a versenyzők nem bánjákForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

A pénteki nap alapján egyelőre Valtteri Bottasnak és a Mercedesnek megy a legjobban, hiszen mindkét szabadedzésen a finn pilóta végzett az élen. A 31 esztendős versenyző a terhelés mellett azt emelte ki, hogy nincs sok lehetőség a rontásra.

„Ez a pálya az egyik legnagyobb fizikai kihívást jelenti. A valódi hatásokat csak a futamon fogjuk megtapasztalni, de valamennyit már most is éreztem, mindenesetre vasárnap mindenkinek kemény lesz. Emellett a pálya bünteti a hibát, de ennek így kell lennie.”

A Ferrarit vezető Charles Leclerc hasonlóan nyilatkozott: a monacói pilóta elárulta, a nyaka már a második szabadedzés hosszú etapján megérezte a terhelést, illetve kiemelte a bukóterek hiányát. Ugyanakkor ő is hangsúlyozta, hogy borzasztóan élvezte a vezetést.

Alexander Albon Lando Norris balesetét hozta fel példaként, amikor a kevés hibázási lehetőségről beszélt. A délután a 4. helyen végző pilóta úgy érezte, az autó viselkedése megváltozik a kör során. Hozzátette, a megterhelést leginkább a 8-as és a 9-es kanyarban lehet érezni. Lewis Hamilton azzal egészítette ki a mondanivalóját, hogy ezen a szakaszon különösen óvni kell majd a gumikat, Daniel Ricciardo szerint pedig teli tankkal itt különösen óvatosan kell menni.

Egy körön egyelőre a Haas tűnik a leggyengébbnek, hiszen az amerikai istálló pilótái az utolsó két pozícióban végeztek a második gyakorláson. Ennek ellenére ők is élvezték a száguldást, Kevin Magnussen pedig leginkább azt emelte ki, hogy nincs lehetőség pihenni.

A gyors kanyarok nagy kihívást jelentenek a nyakunknak, ráadásul az aszfalt nem egyenletes, szóval az ember nem tudja pilótafülke oldalának támasztani a fejét.” Csapattársa, Romain Grosjean viszont úgy véli, a pálya lehetne még trükkösebb. A francia pilóta korábban már tesztelt itt F1-es autóval, és szerinte most 5 másodperccel gyorsabb körre voltak képesek, mint akkor.

A legrégebben azonban nem ő, hanem Kimi Räikkönen vezethetett Forma-1-es kocsit Mugellóban, hiszen a finn pilóta éppen 20 éve tesztelt a Sauberrel. Azonban hiába az azóta eltelt két évtized, a finn pilóta nem lát sok változást.

Räikkönen szerint a pálya nem sokat változott az első F1-es tesztelése ótaForrás: AFP/Getty Images/Miguel Medina

„A pálya ugyanazt az érzetet kelti, néhány kerékvetőt leszámítva nincs nagy különbség. Nehéz a vonalvezetés, ezért nem könnyű megtalálni a megfelelő beállításokat, főleg úgy, hogy most vagyunk itt először, szóval még csak referenciaadatok sincsenek. Egyedi pályáról van szó, ezért más megközelítést igényel.”

A finn versenyző hosszú etapjának Sergio Pérez vetett véget, aki a bokszutcából kifelé tartva az első kanyarnál nekiment az őt megelőző Alfa Romeónak. A Racing Pointtól év végén távozó pilóta szerint a pálya igencsak szűk, ezért borzasztóan fontos lesz az időmérőn megszerzett pozíció. Csapattársa, Lance Stroll is hasonló véleményen van, szerinte nagyon nehéz lesz előrelépni.

„Alig várom a kvalifikációt, hogy alacsony üzemanyagszinttel igazán nyomhassuk. Az időmérő kulcsfontosságú lesz, mert úgy vélem, a rajtpozíció nagyban meghatározza a futam alakulását, mivel az előzés igencsak nehéz lesz.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK