Társoldalunk:

Hamilton győzelmét nem csak a gumik veszélyeztetik a Ferrari pályáján

2020.09.12. 06:04

A gumikopás nem volt vészes Mugellóban pénteken, de nem szabad félvállról venni, a futamon megint van kilátás változatosabb stratégiákra. Max Verstappen a versenyszimuláción is tartotta a lépést a Mercedesekkel, melyek közül ezúttal eddig Valtteri Bottas gyorsabb az új pályán.

A Mercedes kontra Max Verstappen csata szempontjából ígéretesen zárult a Toszkán Nagydíj első edzésnapja, a mindenki számára lényegében új pályán Valtteri Bottas, Lewis Hamilton és a Red Bull klasszisa 3 tizeden belül végzett egymáshoz.

Ennél is érdekesebb felvezetést kínál azonban a futamra, hogy a csupa gyors kanyarból álló pályán, a 40 foknál melegebb és érdes aszfalton a szokásosnál erősebb gumikopás várható.

Silverstone-ban a második versenyen ez elég volt a papírforma borításához Verstappen javára, Mugellóban sem kizárt hasonló.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez!Forrás: Getty Images/Bryn Lennon/Bryn Lennon

"Jelentősebb gumikopásra számítottunk a hosszú etapokon, így is lett" – állapította meg a Pirelli sportigazgatója, Mario Isola. "Az egyes kanyartól a tizenötösig nagy az oldalterhelés" – mondta Alexander Albon, lényegében az egész körről beszélve. Hozzátette ugyanakkor, hogy "meglepően jól kitartottak a gumik", a lágyak is.

Való igaz, a pénteki versenyszimulációkon nem figyelhettünk meg látványos visszaesést a köridőkben rajtuk, a rádióban elégedetlenkedő hangok zápora ellenére sem. Verstappen a 4. körében nagyságrendileg ugyanolyan időt ment, mint az 1.-ben, az igen hosszú etapig jutó Daniel Ricciardo eredményei sem estek vissza drasztikusan.

Bottas sebessége a második szabadedzés leggyorsabb köre folyamánForrás: Gerse József (GPhírek)

Albon szerint egynél több kerékcserére lesz szükség az 59 körös futamon, de a forgalom miatt ez kockázatos stratégiának tűnik, Mugellóban roppant nehéznek ígérkezik az előzés. Ahogy Bottas telemetriáján látható, 140 km/h alá nem lassulnak a pilóták a kör folyamán, így nagyon nehéz közel maradni egy másik autóhoz a turbulencia miatt,kifékezésre alig van lehetőség.

Hogy mi lesz a versenyen, azt természetesen nem látjuk előre, de az új helyszín ismeretlen tényezőiben mindenképp benne van, hogy megkavarják a paklit. A füves-kavicsos bukóterekbe könnyű beragadni, ami az átlagosnál nagyobb esélyt teremt a biztonsági autós fázisra.

Mit mutatnak a számok?

A Pirelli jóslatának megfelelően a legtöbb csapat különböző programokat bonyolított le pilótáival a versenyszimuláción (már ahol lehetett, hiszen a McLaren és a Haas elvesztette a haderő felét; Lando Norris balesetet szenvedett, Romain Grosjean autója elromlott), a Red Bull és a Racing Point kivételével az istállók a lágyas etap után egy-egy közepes és kemény gumis hosszú etapra szavaztak.

A lágy keverék eredményeiből viszonylag keveset lehet leszűrni, mert a Sergio Pérez-Kimi Räikkönen ütközés megszakította az edzést. Annyi körvonalazódik, hogy Bottas ekkor nem ment annyira erősen, mint a sprintjében, a két 22.9-es köre néhány tizeddel elmaradt Hamilton és Verstappen teljesítményétől.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez!Forrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI PHOTOGRAPHER/Rudy Carezzevoli

A közepes típuson azonban az első két kör kivételével jobb iramot diktált a Red Bullnál, míg Hamilton a kemény gumin elég közel maradt hozzájuk. Bottas előtt tehát adott az alapfelállás, hogy végre faragni kezdjen hátrányán a tabellán, és akár Verstappen is besegíthet neki pontokat lopni Hamiltontól. Aki egyelőre csak a pálya harmadára érzett rá, a másik kettőben még van hova javulnia. "Az utolsó szektorral meglehetősen elégedett vagyok. Az első és a második szektor azonban gyengébben megy, különösen az első. Ott még igen sok maradt benne. Max és Valtteri nagyon gyorsak ott, úgyhogy ma este sokat fogom tanulmányozni az adatokat, és remélhetőleg holnapra javulok" – mondta Hamilton. Mivel új helyszínről beszélünk, a szokásosnál jobban változhatnak az erőviszonyok egyik napról a másikra, ahogy mindenki egyre többet tanul.

Bottas, Verstappen és Hamilton köridői a versenyszimuláción a keményebb (nem lágy) típusú gumikonForrás: Gerse József (GPhírek)

A gumikopás veszélye miatt az élen végző trió vélhetően megpróbál a közepes keveréken átjutni a Q2-n az időmérőn. Amelyen egyébként lehetnek bonyodalmak a feltartással, pénteken ugyanis

többször előfordultak kisebb-nagyobb akadályozások. A pálya szűk, és a tempós kanyarok miatt nem olyan könnyű elengedni másokat.

Az időmérőn is lehet gond a gumikkal, pénteken Sebastian Vettel egyszer azt mondta, egyetlen hűtőkör nem is elég a hőmérsékletük csillapítására, és a lágy keveréken simán előfordulhat, hogy egy sprintkör végére elfogy a tapadás. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK