Változhat a Magyar Nagydíjon nevetséges büntetéshez vezető szabály

Forma-1, Magyar Nagydíj, Kevin Magnussen, Haas
BUDAPEST, HUNGARY - JULY 19: Kevin Magnussen of Denmark driving the (20) Haas F1 Team VF-20 Ferrari during the Formula One Grand Prix of Hungary at Hungaroring on July 19, 2020 in Budapest, Hungary. (Photo by Clive Mason - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Amennyiben szükséges, módosítanak a Magyar Nagydíjon sokak szerint megmosolyogtató büntetéshez vezető szabályon, ami jelen pillanatban a csapatok kockázatvállaló készségét is korlátozza.

Az FIA felül fogja vizsgálni azt a szabályt, amelynek alkalmazása nagy felháborodást váltott ki a Magyar Nagydíj után, amelyen a két Haas-pilóta azért kapott büntetést, mert a csapat utasítására kiállt kereket cserélni a felvezető kör végén.

Gary Anderson, a Jordan korábbi technikai igazgatója a The-Race.com hasábjain „ostoba és túlkomplikált" szabálynak nevezte azt, ami kibabrált Romain Grosjeannal és Kevin Magnussennel. A jövőben viszont lehet, hogy már nem fog.

Magnussen 1 pontot bukott a döntéssel Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Clive Mason - Formula 1

„Nem hiszem, hogy a 10 másodperces büntetés helyénvaló volt, mert megtettük a felvezető kört, de nem álltunk fel a rajtrácsra, hanem a bokszba hajtottunk, ezzel pedig megbüntettük magunkat, majd ehhez még kaptunk 10 másodpercet – fakadt ki korábban Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke az ítélet ellen, majd felemlegette, hogy Alex Albon ennél jóval olcsóbban megúszta Magnussen kilökését a Brit Nagydíjon. – Miközben valaki kilökhet egy másikat, majd kap érte 5 másodpercet, és úgy is pontszerző helyen végez. Szerintem eltérés van a két büntetés között."

Az egész büntetés egy 2017-ben érvénybe léptetett technikai direktíva miatt történhetett meg, amely kimondja, hogy a versenyzőknek „egyedül, segítség nélkül" kell vezetniük az autójukat.

Mindezt kiegészíti egy másik direktíva is, amely a felvezető körben csak biztonsági kérdésekkel kapcsolatban engedélyezi a pilóta és a csapat között a kommunikációt. Az pedig, hogy valaki az előnyszerzés reményében jöjjön ki slick gumikért a felszáradó pálya miatt, nem tartozik ebbe a kategóriába.

„Az FIA-nak felhoztuk a magyarországi incidenst – folytatta Steiner. – Az Albonnal történteket nem, mert azt nem érdemes, az nekem rendben van, ha a másik kilökéséért mindenki ugyanúgy 5 másodpercet kap. Ezzel nincs gond, amíg konzisztensen alkalmazzák."

„Ugyanakkor a versenyzőknek el kell döntenie, hogy talán megkockáztatják valakinek a kilökését, mert nagyon-nagyon kis büntetés jár érte. Ez azonban nem az én dolgom, nem akarok több büntetést, csak meg akarom érteni. Mi megtettük a részünket azzal, hogy felhoztuk ezt az FIA azon embereinek, akiknek fel kell."

A Hungaroringen Magnussen a 9.-ről a 10.-re, Grosjean a 15.-ről a 16. helyre csúszott hátra.

A Haasnak az idén minden egyes pontra égető szüksége lenne Forrás: AFP/Joe Klamar

Michael Masi, az F1 versenyigazgatója a 70. Évforduló Nagydíján aztán megerősítette, hogy

a magyarországi incidens nyomán felülvizsgálják az eredeti technikai direktívát, és megnézik, hogy kell-e rajta változtatni.

„Meg fogjuk beszélni, ahogy a szabályok minden olyan részével tesszük, amit időről időre frissíteni, felülvizsgálni vagy megújítani kell. Az erre vonatkozó technikai direktíva nem különbözik bármilyen más szabálytól, amelynek fontolóra kell venni a felülvizsgálatát. Ez a folyamat már el is kezdődött, mi pedig minden csapattal együtt dolgozunk rajta, nem csak különböző egyénekkel."

„Nem a csapatok kérése volt, hanem valójában proaktív módon az FIA javasolta, hogy közösen vizsgáljuk meg ezt a szabályt, értsük meg a hátterét és hogy miként született. A döntéshozatali folyamat minden szintjén meg lesz vitatva, és ha lesznek szükségesnek ítélt változtatások, akkor azokat végre fogjuk hajtani" – zárta mondandóját a versenyigazgató.