Pontlevonást és pénzbüntetést kapott a Racing Point

Form-1, Lance Stroll, Esteban Ocon, Racing Point, Renault, Brit Nagydíj
NORTHAMPTON, ENGLAND - AUGUST 02: Lance Stroll of Canada driving the (18) Racing Point RP20 Mercedes leads Esteban Ocon of France driving the (31) Renault Sport Formula One Team RS20 on track during the F1 Grand Prix of Great Britain at Silverstone on August 02, 2020 in Northampton, England. (Photo by Rudy Carezzevoli/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Az FIA sportfelügyelői úgy döntöttek, 15 pontot elvesznek a Racing Pointtól a Stájer Nagydíj eredményéből és 400 ezer eurós pénzbüntetést szabnak ki a csapatra a Mercedes fékhűtőinek lemásolása miatt.

Megszületett az FIA döntése a Renault sorozatos óvásai után, a Mercedes tavalyi autóját lemásoló Racing Pointtól 15 pontot levonnak a konstruktőri világbajnokságban a Stájer Nagydíj eredményéből és 400 ezer eurós pénzbüntetéssel sújtják a silverstone-i istállót.

Megbüntették a Racing Pointot Forrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

A vita alapját az adta, hogy a fékhűtőket az idei szezontól minden csapatnak önállóan kell megterveznie, tavaly viszont még lehetett más csapattól vásárolni ezeket az elemeket. Az FIA állásfoglalása szerint a Racing Point hátsó fékhűtőjét „alapvetően” a Mercedes tervezte.

A nagyon részletes ítéletben szerepel, hogy a Racing Point 2020. január 6-án átvett a Mercedestől fékhűtőket, és nem fogadták el a csapat álláspontját, hogy azok önálló munka eredményei. Az első fékhűtők esetében kimutatták, hogy azok a tavalyi megoldások továbbfejlesztett változatai, a hátsók viszont – amelyek a hajtáslánc miatt inkább kötődnek a Mercedeshez – már nem felelnek meg ennek.

A Racing Point idén az élmezőnyt szorongatja az autójával Forrás: Motorsport Images/Charles Coates

Az ominózus autókat azért nem zárták ki a versenyből, mert csak a sportszabályzat tervezésre vonatkozó részét sértették meg, a használt alkatrészek megfeleltek a technikai szabályzatnak. Azt is megengedték, hogy a problémás elemek az autókon maradjanak, mert ha újra is kellene tervezni az alkatrészeket „nem valószerű azt várni, hogy [a tervezők] elfelejtik, amit már tudnak.”

A Racing Pointnak 24 órája van esetleges fellebbezést benyújtani.

„Az ítélet alapján az jó hír, hogy az autó műszaki szempontból teljesen szabályos, és a fékhűtőket is tovább használhatjuk – szögezte le Otmar Szafnauer csapatfőnök a Sky Sports műsorában. – Átolvastuk a sportszabályzatot, abban semmi sincs arra vonatkozóan, hogy ne csinálhatnánk azt, amit tettünk. Más csapatok is csinálták már pont ugyanezt, talán még inkább, mint mi.”

A Red Bull szerkezeti elemzője, Kling Sándor elmagyarázta, mik a listázott elemek

„A fékhűtő az egyetlen alkatrész az autón, ami tavaly még nem volt listázott elem, az idén pedig már az. Ott voltam a stratégiai munkacsoport ülésén, amikor megszavaztuk ezt, én is támogattam. Volt néhány csapat, ami nem akarta, hogy ez történjen, mások igen. Úgy emlékszem, rajtunk múlt a dolog, és ezt teljes szívemmel támogattam.”

„A tervezés folyamatát már jóval azelőtt elkezdtük, hogy felmerült, a fékhűtők is legyenek nem listázott elemek. Fájdalmas és meglepő a számomra, hogy a folyamatunkat szabályellenesnek nyilvánították, holott a szabály nem világos.”