A pilóták aggódnak a figyelmeztetés nélkül szétfoszló F1-es gumik miatt

Forma-1, Brit Nagydíj, Valtteri Bottas, Mercedes, defekt
NORTHAMPTON, ENGLAND - AUGUST 02: Valtteri Bottas of Finland driving the (77) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 on track with a punctured tyre during the F1 Grand Prix of Great Britain at Silverstone on August 02, 2020 in Northampton, England. (Photo by Andrew Boyers/Pool via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Nem nyugodtak a hétvégi 70. évfordulós Nagydíj előtt a versenyzők a gumik miatt, mivel azok a múlt heti Brit Nagydíjon mindenfajta figyelmeztetés nélkül adták meg magukat. A Pirelli szerint a tavaly leszavazott abroncsokkal most nem kellene emiatt aggódni.

A 70. évfordulós Nagydíjon is a gumik játszhatják a főszerepet, de remélhetőleg nem úgy, ahogyan az egy héttel korábbi Brit Nagydíjon tették, amelyen négyen kaptak defektet, ebből hárman az utolsó két körben. A Pirelli vizsgálata azóta kiderítette, hogy négyből három abroncs azért lett defektes, mert kopott állapotában nem bírta tovább a silverstone-i pálya gyors kanyarjai jelentette terhelést. Romain Grosjean, a versenyzők érdekvédelmi szervezetének elnöke szerint változtatni kell a gumikon a jövőben, azoknak jeleznie kellene az ilyen meghibásodásokat azzal, hogy drasztikusan veszítenek a teljesítményükből.

Valtteri Bottasnak a második helyébe került a váratlan defekt Forrás: 2020 Pool/2020 Pool/Andrew Boyers

„Biztosan beszélni fogunk róla a GPDA következő ülésén, mert szerintem egyikünk sem valami boldog amiatt, hogy ez történt a gumikkal – nyilatkozta Grosjean a csütörtöki médianapon. – Én szerencsés voltam, hogy nem tapasztaltam meg a problémát.

Úgyhogy igen, szerintem lesz szó erről a GPDA-ban, hogy biztosan megértsük a helyzetet és a jövőben javíthassunk rajta."

A Brit Nagydíj utolsó körében kis híján a győzelmébe kerülő defektet kapó Hamilton korábban elmondta: semmi gond nem volt az abroncsokkal, még bőven volt bennük élet, amikor a bal elsője szétfoszlott. A hatszoros világbajnok most megerősítette, hogy nem számítottak ilyen hibára, mivel

a tavalyi versenyen ugyanezzel a kemény keverékkel 32 körös etapot ment (nyolc körrel kevesebbet, mint az idén), az utolsó körben pedig a leggyorsabb kört is sikerült megfutnia.

„Folyamatosan tanulunk ezekről a gumikról. Azt gondoltuk, hogy tovább fogják bírni, mint amennyi ideig egy ilyen pályán bírták – nyilatkozta Hamilton. – Normális esetben a kemény gumi elég tartós. Ha megnézzük a tavalyi évet, ilyen gumin teljesítettem a versenyt az egyetlen kiállásom után, majd megfutottam a leggyorsabb kört az utolsó körben. És az ugyanez a gumi volt. De tanultunk az esetből és biztos vagyok benne, hogy ezen a hétvégén jobb munkát fogunk végezni."

A csapatok tavaly több ízben tesztelték a 2020-ra szánt abroncsokat, de végül maradtak a 2019-ben használtak mellett Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Clive Mason

Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója kijelentette, hogy

a 2020-as szezonra szánt, a csapatok által tavaly egyhangúlag leszavazott abroncsok kibírták volna defekt nélkül a múlt heti versenyt,

mivel alkalmazkodva az autók fejlődéséhez robusztusabb a szerkezetük és ezáltal ellenállóbbak is, mint a 2019-ről megtartott gumik. Hamilton szerint azonban nem jelentettek volna különbséget. „Nem volt rossz döntés [megtartani a tavalyi abroncsokat], mert a 2020-as gumik rosszabbak voltak. Nem azért utasítottuk el azokat, mert nem tetszettek, hanem mert lassabbak voltak. Nem hiszem, hogy bármi is más lett volna, ha azokat használjuk."

Kvjat defektjét nem a gumi okozta

A múlt heti futamot követő Pirelli-vizsgálat azt kiderítette, hogy Hamilton, Bottas és Sainz defektje az elkopott Pirellik ellenállóképességének csökkenésére vezethető vissza, arról azonban nem szólt a gumigyártó akkori közleménye, hogy Danyiil Kvjat a 12. körben miért kapott jobb hátsó defektet. Mostanra azonban ennek is meglett az oka.

Kvjat defektje a Brit Nagydíj 12. körében

Az orosz pilóta által használt jobb hátsó maradványait elküldték a Pirelli milánói központjába, ahol kiderült, hogy

a defektet a gumiköpeny peremének meghibásodása okozta, ami pedig mechanikai hiba miatt történt.

„Az Alpha Taurival közösen a Pirelli vizsgálatot folytatott a baleset pontos okának meghatározásához. Egy, a gumival nem összefüggésben levő műszaki hiba a jobb hátsó felni belső részének túlmelegedéséhez vezetett, ami elégette a gumiköpeny peremét. Ennek eredményeként a köpeny nem tudta tovább a felnihez rögzíteni az abroncsot. Ez okozta az ezt követő defektet, magának a guminak nem volt szerepe a balesetben" – olvasható a Pirelli közleményében.