Vágólapra másolva!
Zak Brown kijelentette, amikor átvette a McLaren irányítását, az is motiválta, hogy a csapat akkoriban közel sem a legszebb napjait éle. A vállalat vezérigazgatója szerint a Hondával történő szakítás mind a két félnek jót tett. Az amerikai üzletember úgy véli, a költségvetési korlát igazságosabb feltételeket fog eredményezni.

Zak Brown 2016-ban kapott vezető beosztást a McLaren Groupnál, 2018-ban pedig kinevezték a versenycsapat vezérigazgatójának. Irányításával a Forma-1-es csapat rengeteget fejlődött, és bár még mindig messze van korábbi sikereitől, kétségtelen, hogy az istálló az elmúlt években sokat lépett előre.

A McLaren nagyot lépett előre Zak Brownnal Forrás: McLaren

Az amerikai üzletemberről a Road and Track készített riportot még a szezon kezdete előtt, de csak a napokban publikálták azt. Abban az évben, amikor kinevezték ügyvezető igazgatónak, a csapat mindössze a 6. helyen végzett a konstruktőri pontversenyben, egy esztendővel korábban pedig csak a 9. pozícióban fejezték be az idényt. Brown azonban elárulta, ez nem rettentette el a feladattól, épp ellenkezőleg.

2017-ben, Brown első teljes évében még rosszabbra fordultak a dolgok, hiszen csupán két istállót tudtak megelőzni a tabellán. A csapat az akkori motorszállítót, a Hondát okolta a rossz eredményekért, és év végén el is váltak útjaik. Azóta mindkét fél sokat fejlődött, és a 48 éves üzletember erre a japánok esetében is számított. Ugyanakkor meg van győződve arról, hogy ez együtt nem sikerült volna.

„Szeretném-e, hogy a mai Honda-erőforrás hajtson minket, miközben megkapjuk azt a pénzt, amit [akkoriban] adtak? Persze. Ezzel együtt nem hiszem, hogy a szakítás nélkül akár egyik, akár másik oldalon megtörténtek volna ezek a változtatások. Nem biztos, hogy a Hondánál ezt így gondolják, ettől függetlenül ők is jó emberek.”

A másik fontos lépés a csapat felépítésének átalakítása volt. Brown érkezésekor három személy felelt az autó tervezéséért, de nagyon sokszor előfordult, hogy vita alakult ki közöttük.

Az amerikai üzletember megszüntette ezt a rendszert, és James Key-t nevezte ki technikai igazgatónak. Brown ezt leszámítva is változtatott az istálló vezetésén, véget vetve ezzel a csapaton belül uralkodó hierarchiai problémáknak.

Brown ténykedése tavaly már eredményekben is megmutatkozott, legalábbis ami a Forma-1-et illeti. A tengerentúlon viszont már nem mentek ennyire jól a dolgok, hiszen Fernando Alonso nem tudta magát kvalifikálni az Indy 500-ra. Ennek legfőbb oka a kormány volt, amit a McLaren maga akart megtervezni.

Brown úgy véli, a McLaren arrogáns volt, és ez lett Alonso veszte a tavalyi Indy 500-on Forrás: 2019/John Cote

„Azt hittük, képesek leszünk megépíteni a saját kormányunkat, kielégítve Fernando minden kívánságát – emlékezett vissza. – Emellett pedig mindenki látta volna, hogy ez egy McLaren által fejlesztett kormány. Ezzel rengeteg időt töltöttünk, hogy aztán végül ne használjuk, mivel túl későn készült el. Arra pedig nem volt lehetőségünk, hogy egyszerűen vegyünk egyet, hanem meg kellett rendelni, utána pedig bele kellett illeszteni az autóba. Szóval kicsit arrogánsan gondolkodtunk.”

Brown hozzátette, ő maga mindvégig ellenezte az ötletet, sőt, először vissza is dobta azt, de az illetékesek azt mondták neki, hogy nem kell aggódnia, mivel már közel vannak a célhoz. Mindezek ellenére a McLaren vezérigazgatója nem akar másra mutogatni, hanem a saját felelősségét keresi. Kijelentette, erélyesebben kellett volna fellépnie.

Az F1-ben viszont sokkal szebben alakultak a dolgok, és a csapat a konstruktőri bajnokság 4. helyén végzett, Carlos Sainz pedig dobogós helyezést ért el a Brazil Nagydíjon. Brown kijelentette, ők a 3. pozíciót szeretnék elérni, és az interjú készítésének idejében úgy gondolta, hogy ettől nagyon messze lesznek. Azóta valamelyest változott a helyzet, és a wokingiak a tabella 3. helyén állnak, 8 ponttal megelőzve a Ferrarit. Ugyanakkor mind a maranellói istálló, mind a Racing Point veszélyt jelenthet rájuk.

Ezzel együtt rendkívül nehéz egyik idényről a másikra nagyot ugrani. Erre Lando Norris, a csapat egyik pilótája mutatott rá még a téli tesztek során. A brit versenyző kijelentette, attól, hogy valaki egyszer sokat fejlődött, még nem feltétlenül fogja ezt a következő alkalommal is megismételni.

Brown úgy véli, a csapatok közötti különbség legfőbb oka a rendelkezésre álló pénz mennyisége, illetve annak felhasználási hatékonysága.

Előbbi megoldásában nagy segítség lehet a 2021-ben bevezetendő költségvetési korlát, amit végül 175-ról 145 millió dollárra csökkentettek, majd a a következő két évben évente pedig további 5-5 millió dollárral kevesebb lesz. A redukálásnak az amerikai üzletember volt az egyik élharcosa, sőt, ő még tovább ment volna.

„A csökkentett költségvetési plafon lehetővé teszi, hogy mi és mások igazságosabb feltételeket kapjunk, ami jót tesz a sportágnak, valamint versenyzési szempontból a McLarennek is – magyarázta. – A koronavírus-járvány kikényszerítette ezt, egyszerűen muszáj volt meglépni.”

A McLaren vezérigazgatója szerint a költségvetési korlátnak köszönhetően szorosabb lesz a versenyzés Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Clive Mason - Formula 1

A költségvetési sapka talán a jelenlegi állapotot is meg fogja szüntetni, hiszen most viszonylag nagy bátorsággal ki lehet jelenteni, hogy a bajnokságot a Mercedes fogja megnyerni. Brown ráadásul ezt a szezonnyitó előtt mondta, és nem hiszi, hogy létezik még egy olyan sportág, ahol a rajt előtt hasonló magabiztossággal ki lehet hirdetni a győztest.