Kiderült, mi okozta a sorozatos defekteket a Brit Nagydíjon

Forma-1, Brit Nagydíj, Carlos Sainz, McLaren, defekt
McLaren's Spanish driver Carlos Sainz Jr punctures near the finish of the Formula One British Grand Prix at the Silverstone motor racing circuit in Silverstone, central England on August 2, 2020. (Photo by ANDREW BOYERS / POOL / AFP)
Vágólapra másolva!
A Pirelli kiderítette, hogy mi okozta Lewis Hamilton, Valtteri Bottas és Carlos Sainz defektjét a Brit Nagydíj hajrájában, indoklása azonban nem magyarázza a Danyiil Kvjat óriási bukásához vezető meghibásodást.

A Brit Nagydíj hajrájában bekövetkezett defekthullám után a Pirelli átfogó vizsgálatot indított, hogy kiderítse, miért foszlott szét Carlos Sainz, Valtteri Bottas és Lewis Hamilton bal első gumija is a futam utolsó két körében. Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója a nagy mértékű kopást, a Kimi Räikkönen letörő első szárnyából a pályán maradt törmeléket, illetve a kettő együttes hatását sem zárta ki, míg a versenyt három ép abroncson haladva megnyerő Lewis Hamilton szerint egyértelműen a törmelék tehető felelőssé. Most kiderült, hogy kinek van igaza.

Sainz volt az első, aki bal első defektet kapott Forrás: AFP/Andrew Boyers

Isola már a vizsgálat eredménye előtt is hangsúlyozta, hogy a csapatok többsége jóval több kört tett meg a Danyiil Kvjat 12. körben bekövetkezett balesete utáni biztonsági autós fázis során felrakott kemény keverékű gumikon, mint arra előzetesen számítottak, ezért ez is okozhatta a defekteket.

A vizsgálatról szóló közleményből kiderült, hogy valóban ez állt a háttérben.

„A fő ok egy csokor egyedi versenykörülményre vezethető vissza, ami a második szett gumik extrém hosszan történő használatát eredményezte. A második biztonsági autós fázis szinte az összes csapatot arra ösztönözte, hogy előrébb hozza a tervezett bokszkiállását, és különösen hosszú második etapot teljesítsen, ami közel 40 kört jelentett, ami több, mint a versenytáv háromnegyede a gumikat a szezon során egyik legjobban igénybe vevő pályán."

Mindez a Forma-1 történetének leggyorsabb autói által generált, a gumikra soha nem látott mértékben ható erők következménye volt. Ez a lehető legnagyobb kihívás elé állította az abroncsokat, a bal első gumik maximális stressznek voltak kitéve, a sok kör eredményezte magas kopás pedig azt jelentette, hogy a gumik kevésbé voltak védettek az extrém erőhatásokkal szemben."

Hogy Kvjat kopottnak egyáltalán nem nevezhető gumija mitől kapott defektet, arra a Pirelli nem tért ki

Magyarán a törmelék nem játszott szerepet a defektekben,

azok pusztán azért következtek be, mert a végletekig lekoptatott abroncsok szerkezete már nem bírta elviselni a silverstone-i pálya nagy sebességű kanyarjaiban fellépő erőket.

Arról, hogy Danyiil Kvjat a 12. körben, még viszonylag friss gumikon miért szenvedett jobb hátsó defektet – ami miatt a falnak csapódott – a Pirelli közleménye nem tesz említést.

Arról azonban igen, hogy nem változtatnak az eredeti terveken, és a soron következő silverstone-i versenyre a defektek ellenére lágyítani fognak a kiosztáson, azaz a C5-C4-C3-as palettát a C4-C3-C2-es váltja.

Óvintézkedések azonban így is lesznek: növelni fogják a kötelezően előírt guminyomást, hogy így óvják meg a gumik szerkezetét és előzzék meg az újabb defekteket.