Vágólapra másolva!
A versenyhelyszín nem változik az előző hétvégéhez képest, de egy nagyon fontos tényező igen: puhább gumikat kap a mezőny, vagyis nem henyélhetnek a csapatok, bőven lesz mit tanulniuk az újabb silverstone-i futamon.

Az egymás utáni második silverstone-i verseny „A 70. évforduló Nagydíja" néven fut (idén 70 éve volt az első F1-es nagydíj, Angliában), és az osztrák dupla fordulóhoz képest egy hét alatt több változást hozhat ugyanazon helyszínen, mert több paraméter változik az egyenletben. A legfőbb ezek között a gumikínálat lesz, de ehhez kapcsolódva és ettől függetlenül is alakíthatnak egy s máson a csapatok, ahhoz képest, hogy ki mennyire szorul rá.

A Mercedes megsemmisítette a riválisokat ezen az aeroigényes pályán, és kettős győzelem nézett ki nekik a táv 90%-ában, amíg szét nem durrant Valtteri Bottas bal első gumija a cél előtt. A szimpla siker is majdnem elúszott Lewis Hamilton ugyanilyen balszerencséje miatt az utolsó körben, de a brit még pont elporoszkált a kockás zászlóig Max Verstappen előzése előtt.

A Mercedes uralta a silverstone-i első hétvégét, de majdnem bukta a győzelmet Forrás: AFP/Getty Images/Ben Stansall

A Mercedes fölényét jól mutatja ez az epizód. A turbókorszak elején volt körülbelül hasonló a helyzet, amikor a csapatnak belefértek a hibás, nem feltétlenül következményekkel járó döntések, még azokért sem fizettek nagy árat. A kerékcsere elspórolását egész olcsón megúszták.

A helyszín marad, a gumik változnak

A defekthullám megfűszerezte az előző verseny végét, és megágyaz a következő izgalmának, hiszen látható, hogy egy nagyon elnyújtott második etap mennyire kényes helyzetbe hozza a Silverstone-ban nagy terhelésnek kitett gumikat, főleg a bal elsőt.

Ráadásul a Pirelli kitart az előzetes döntés mellett, hogy lágyabb abroncsokat bocsát a mezőny rendelkezésére,

a C1-C2-C3 kombináció helyett a C2-C3-C4-et, amivel várhatóan rövidít az aktuális „lágy", „közepes" és „kemény" típus élettartamán.

Bízhatunk a változatosabb stratégiákban Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

Ez remélhetőleg változatosabb stratégiákat szül, és általánossá válik a legalább két kerékcsere a mezőnyben. Hasonló lépést ritkán tesz a Pirelli adott pályákon, nem sűrűn variálnak a kínálaton.

A gyártónál úgy vélik, nincs alapvető hiányosság a termékükkel, egyszerűen az viselt meg néhány kemény gumit, hogy a biztonsági autó túl korán pályára lépett, ezért a csapatok túlságosan megnyújtották a második etapot. "A második biztonsági autós fázis szinte az összes csapatot arra ösztönözte, hogy előrébb hozza a tervezett bokszkiállását, és különösen hosszú második etapot teljesítsen, ami közel 40 kört jelentett, ami több, mint a versenytáv háromnegyede" – magyarázta Mario Isola.

Óvintézkedések azért viszont jöhetnek. „Nagy valószínűséggel további guminyomás-növelés és körszámlimit lehet" – vetette fel Wéber Gábor kommentátor.

A minimum nyomásérték növelését később Isola is megerősítette.

„Tartjuk magunkat a hetekkel korábban meghozott döntéshez, és a C2, C3, C4 keverékeket használjuk – tette hozzá. – A futófelület összetétele nincs összefüggésben a múlt héti eseményekkel."

A közepesből kemény keverékké avanzsáló C4-en Romain Grosjean tette meg a legtöbb kört, 36-ot, ezért a Pirelli sportigazgatója „nehezen hiszi, hogy 30-valahány körnél többet tudnak majd menni" a csapatok rajtuk. Ami gumifronton változás, hogy a péntek délutáni edzésen elmarad a kísérleti típusok tesztelése, ezt a következő versenyre halasztják.

Növelni fogják a guminyomást Forrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

A pályán pedig felhúznak egy új kerékvetőt a hátsó egyenesre vezető Becketts kanyar kijáratánál, mivel ott gyakran a fűig kiszélesítik az ívet a pilóták. Ettől apró darabok válhatnak le az autókról, amik rárepülhetnek a következő, padlógázos balos rázókövébe, defektveszélyt okozva. Ezt kívánják megelőzni a módosítással.

Az időjárás hasonló lefutást követhet,

erre szintén érdemes figyelni. Péntekre újból 30 fok feletti hőmérsékletet jósol a meteorológia, ahonnan pár fokos lehűlés várható szombaton és vasárnap, enyhítve kicsit a gumik terhelését.

A Ferrari koncepciója bevált, de most rizikós lehet

Hogy kompenzálja a lóerőhátrányát, az olasz istálló lapos szárnyállást választott az első silverstone-i versenyre. Az alábbi animáción látványosan kirajzolódik, milyen áron: Charles Leclerc időmérős körén látszik, hogy végsebességben utolérte Hamiltont, de a gyors kanyarokban, ahol mindenki szomjazza a leszorítóerőt, alaposan elmaradt tőle, közel sem tudott akkora lendületet átvinni ezeken az íveken.

A pilóták egyik legkedveltebb kombinációjában, a Maggotts-Beckettsben a hátránya például 17 km/h volt, ennyivel alacsonyabb tempóra kellett lassítania.

A húzás a kockázatok ellenére összességében bejött, kis szerencsével Leclerc dobogóra állt, de a Ferrari legyűrte azokat a riválisokat, akikkel normál esetben nem kellene küzdenie.

Ez a beállítás azonban fokozott gumikopással jár a több csúszkálás miatt,

és nem biztos, hogy a lágyabb gumipalettával megint működni fog a futamon.

Vajon kitartanak a döntés mellett? Az sem kizárt, hogy Sebastian Vettellel más irányba indulnak el, hátha ez megoldja a rejtélyes nehézségeit. A német a Hungaroringen legyőzte csapattársát, a nagyobb leszorítóerővel talán jobban megbarátkozna az autóval. Az is igaz, hogy a múlt héten rengeteg egyéb akadály hátráltatta, nem tudott rendesen felkészülni.

A Racing Point felállása és formája is kérdéses

Sokat várhatott Silverstone-tól a Racing Point, de alig markolt néhány pontot az első futamon, Lance Stroll csupán a 9. helyen végzett, a középmezőnyből három másik csapat pilótái is befurakodtak elé.

Stroll a Brit Nagydíjon Forrás: Motorsport Images/Andy Hone

A rózsaszínű gárdánál válaszokat keresnek, de nem segíti a helyzetüket, hogy Sergio Pérez koronavírus-fertőzése miatt sokáig nem lehetett tudni, hogy ki vezeti majd az autóját. A mexikóit Nico Hülkenberg helyettesítette az előző alkalommal, ő fog beugrani most is, remélhetőleg tovább jut, a Brit Nagydíjon ugyanis el sem rajtolt műszaki probléma miatt.

A 70. évforduló Nagydíjának programja

  • 1. edzés: péntek 12:00-13:30
  • 2. edzés: péntek 16:00-17:30
  • 3. edzés: szombat 12:00-13:00
  • időmérő: szombat 15:00-
  • verseny: vasárnap 15:10-