Társoldalunk:

Nem robotok és nem gépemberek vezetik a Forma-1-es autókat

2020.08.03. 07:30

Lewis Hamilton példátlan módon, három keréken ért célba és győzött a Brit Nagydíjon: vitán felül áll, hogy hihetetlen szerencséje volt, viszont nem lehet szemet hunyni afelett sem, hogy elképesztő lélekjelenlétre volt szüksége a helyzet kezeléséhez és a Mercedes célba juttatásához. A britnek csak órákkal később esett le, hogy mit élt át.

A technikai sportokban bármikor, bármi megtörténhet, és mindennek az ellentéte is. A jól ismert szólamot már annyiszor hallottuk, hogy hajlamosak vagyunk üres frázisnak gondolni, még úgy is, hogy időről időre bizonyítást nyer a régi alapigazság. A Brit Nagydíj hajrájában történt defektek is kőkeményen alátámasztották ezt, a helyzet egyúttal arra is jól rávilágított, hogy a gépek és a technika dominálta F1-ben - ahol sokszor már a versenyzőket is tökéletesen programozott, lélek nélküli robotnak tekintjük - nem lehet szemet hunyni az emberi tényező felett.

Defektes gumival száguldott a győzelem felé Silverstone-ban Lewis HamiltonForrás: AFP/Andrew Boyers

Amikor azt gondoljuk, hogy nyugodtan elkrúzolunk a naplementében a győzelemmel, a dráma akkor jön!" – mondta a futam utáni online sajtóértekezletén a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff, akinek együttesét duplán érintette a gumimizéria: a csillagos autók még a szokásosnál is könnyedebben masíroztak a győzelem felé, amikor két körrel a leintés előtt előbb Valtteri Bottas bal első kereke lett defektes, majd az utolsó kör során Hamiltonnál is jelentkezett ugyanaz a probléma. Ugyan csapattársa defektjét követően határozott figyelmeztetést kapott a rádión az abroncsok kímélésére, a komoly csatákon edződött, sok mindent megtapasztalt hatszoros világbajnok számára így is olyan volt a defekt, mint egy villámcsapás. A kényelmes verseny végéhez közeledve fejben talán már a pezsgősüveget szorongatta és a hetedik hazai győzelmét tömjénező, a bajnoki pontelőny növekedését kürtölő címlapokat is vizionálta. Egy ilyen helyzetben jött az a bizonyos menykő, amelynél keményebb próbára mostanában senki és semmi nem tette a britet, hiszen három épp kerékkel és egy szétmálló abronccsal kellett menekülnie a Red Bull-Hondával rohamtempóban közeledő Max Verstappen elől. Megcsinálta: nem lehetünk biztosak benne, hogy másnak sikerült volna, s bár látszólag könnyen megoldotta a feladatot, a futam utáni órákban jól láthatóvá vált, hogy a bírálói által olykor gépiesnek, olyakor túlzottan lazának tartott pilóta komoly érzelmi hullámvasúton utazott.

Lewis Hamilton győzelme után a Brit GP dobogójánForrás: AFP/Frank Augstein

„Az utolsó néhány körben elkezdtem visszavenni, de aztán az egyenesben elkezdett ereszteni az abroncs. Észrevettem, hogy egy picit változott a formája. A szívem határozott a torkomban dobogott, mert amíg rá nem léptem a fékre és láttam, hogy elkezd leválni a felniről, addig nem tudhattam, hogy mi lesz. Aztán csak mentem és próbáltam tartani a tempót, mert néha leválik és eltöri a szárnyat, illetve más egyéb dolgok történnek. Oh, Istenem, csak imádkoztam, hogy körbeérjek és ne legyek túl lassú. Az utolsó két kanyaron majdnem nem jutottam túl, de Istennek hála végül megoldódott" – mondta Hamilton közvetlenül azután, hogy kikászálódott az autóból.

Nagyjából fél óra múlva, az FIA hivatalos online sajtótájékoztatóján már arról beszélt, hogy elkezdett tudatosulni benne, hogy mi is történt valójában: „Nos, ahogyan telnek a percek, úgy érzem egyre rosszabbul és rosszabbul magam, hiszen kezdem felismerni, hogy mi is történt valójában. A pillanat hevében az adrenalin dolgozik és felszínre jött a túlélési ösztön is. Nyugodt és kimért tudtam maradni, megpróbáltam hazahozni az autót, de itt ülve természetesen már olyan dolgok is megfordulnak a fejemben, hogy mi történhetett volna például akkor, ha az abroncs egy gyors kanyarban adja meg magát. Akkor biztosan más lenne a kép. Hálás vagyok érte, hogy nem így történt és túljutottunk ezen" – fogalmazott a győztes, akinél többször még egyetlen pilóta sem diadalmaskodott hazai pályán.

Ezen a képen is jól látszik Hamilton autójának defektes kerekeForrás: AFP/Will Oliver

A legjobban kora este, a Mercedes által szervezett sajtóbeszélgetésen lehetett érzékelni, hogy a pilótát megrémítette az, amin keresztülment. A brit már számtalanszor bizonyította, hogy mesterien használja a sajtót és a nyilvánosságot a saját céljaira, ezúttal viszont szó sem volt vagánykodásról, lazaságról vagy bármi másról - a klasszisból érezhetően előtört az őszinteség. „Határozottan ez volt a legdrámaibb végjáték, amire vissza tudok emlékezni – mondta Hamilton, aki szokásához híven ezúttal is jelezte, hogy nem emlékszik minden pillanatra pályafutásából. – Túlfűtött pillanatok voltak. Óriási kihívás. Még csak most volt alkalmam megnézni az ismétlést... Akkor ott nyugodt tudtam maradni mindvégig, de utána, a sajtótájékoztató közben és azóta is egyfolytában csak az jár a fejemben, hogy mivel szembesültem. Ez a késleltett reakció..."

A váratlan defekthullám a Mercedes duója mellett a McLaren pilótáját, Carlos Sainzcot is érintette, ráadásul a spanyol esetében is a bal első abroncs adta meg magát. Noha a Pirelli vizsgálja a meghibásodások hátterét, épp az említett tény az, amely miatt csekély a valószínűsége annak, hogy a pályára hullott törmelékek okozták a defekthullámot. Sokkal inkább elképzelhető, hogy a balszerencse helyett a humánfaktor volt a rendező: a mérnökök és a versenyzők a határokat feszegetve túlságosan hosszúra, legalábbis a Pirelli által javasoltnál biztosan hosszabbra szabták a második etapokat és talán több pilótával is megtörténhetett volna hasonló, ha a második biztonsági autós fázis rövidebb ideig tart.

Elképesztő bravúrral győzött a brit pilóta a Silverstone-ban megrendezett versenyenForrás: AFP/Andrew Boyers

Természetesen felmerült az is, hogy van-e összefüggés a gumispecifikációk és az autók teljesítményének javulása között. A Pirelli idén változtatás nélkül gyártja és szállítja a tavalyi abroncsokat, miközben a versenygépek gyorsultak, így a gumik komolyabb terhelésnek vannak kitéve. Ha esetleg ez áll a háttérben, a milánói gyártót biztosan nem szólhatják meg: a vállalat lefejlesztette a 2020-as abroncsokat, azokat tesztelték is a csapatok, ám az évadzáró Abu Dhabi Nagydíjat követő teszt után egyhangúlag megszavazták, hogy maradjanak a tavalyi gumik az idei évre is. Akkor azzal érveltek, hogy a tervezett nagy szabálymódosítás előtt túlzott mértékben, ráadásul későn kellett volna jelentős módosításokat végezni az autókon. Annyi bizonyos, hogy a következő 48 óra izgalmasnak ígérkezik: a gumigyár időszűke miatt a saját pályalaboratóriumában folytatja le a vizsgálatokat, amelyekkel hétfőre, rosszabb esetben keddre szeretnék végezni, hogy a következő silverstone-i fordulóra már biztos információk álljanak rendelkezésre. Semmit nem akarunk kizárni, mindent 360 fokosan megvizsgálunk és nem zárunk ki semmilyen eshetőséget, mert ilyen jellegű vizsgálódás esetén az lenne a legnagyobb hiba, amit el lehet követni. Mindent, tényleg mindent figyelembe fogunk venni" – fogadkozott a gumigyár online sajtóértekezletén a versenyzésért és F1-ért felelős menedzser, Mario Isola.