Társoldalunk:

Hamilton szerint a törmelék okozta a defektjét, a Pirelli vizsgálódik

2020.08.03. 09:39

Teljeskörű vizsgálatot indított a Pirelli a Brit Nagydíj hajrájában bekövetkezett defektek miatt, amelynek eredménye a soron következő silverstone-i futamra is hatással lehet. A gumigyártó nem zárja ki, hogy a túlzott kopás okozta a meghibásodásokat, de azt sem, hogy a törmelék volt a gond. Lewis Hamilton biztos benne, hogy utóbbi tehet a defektjéről.

Nem mindennapi izgalmakat hozott a Brit Nagydíj utolsó két köre, amely során gyors egymásutánban három három bal első defekt is történt, ebből kettő a versenyt addig zavartalanul vezető Mercedeseken. Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója a verseny után nem tudta megmondani, hogy mi okozta a hirtelen jött meghibásodásokat, de teljeskörű vizsgálatot rendelt el, amelynek eredménye akár a soron következő, ugyancsak Silverstone-ban rendezett futamra is kihatással lehet.

Bottas volt az első, akinek megadta magát a gumija, de nem az utolsó - Galéria!Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Clive Mason - Formula 1

Előbb Valtteri Bottas, majd Carlos Sainz, végül pedig az élen álló Lewis Hamilton bal első gumija mondta fel a szolgálatot kísértetiesen hasonló módon; hatszoros világbajnok egyenesen a defektes kerékkel poroszkálva szelte át a célvonalat. Mivel a pilóták többsége Danyiil Kvjat 12. körben bekövetkezett balesetekor kemény keverékre váltott, és többet nem állt ki kerékcserére az 52 körös futamon, a gumiknak az előzetesen tervezettnél több kört kellett megtenni.

Az olasz szakember szerint ez is szerepet játszhatott, de a Kimi Räikkönen leszakadó első szárnya miatti törmelék is ludas lehet.

„Nyilvánvalóan ki fogjuk vizsgálni az utolsó körökben történteket – nyilatkozta Isola. – Most még korai levonni bármiféle következtetést. A defektek oka lehetett a nagy mértékű gumikopás, mivel a 38 vagy annál is több kört megtett gumik eléggé elkoptak, de nem mondom, hogy biztosan a kopás volt az ok. Lehetett a törmelék is, mert Kimi [Räikkönen] első szárnyának darabjaival volt teleszórva a pálya, de más törmelék is okozhatta. Azért akarjuk megvizsgálni nem csak a defektes gumikat, hanem minden gumit, ami a verseny utolsó köreiben az autókon volt, hogy találunk-e vágásokat vagy lehetséges bizonyítékot arra, hogy mi történt."

„Semmit sem szeretnénk kizárni, mindent teljes körűen ki akarunk elemezni és elkerülni, hogy bármit is kizárunk, mivel az nagy hiba az ilyen vizsgálatoknál. Minden eshetőséget figyelembe kell vennünk. Amit tehetünk, hogy kielemezzük a versenyen használt gumikat, és megnézzük, hogy volt-e valami a gumik konstrukciójával."

Sainz defektje volt a második - Galéria!Forrás: 2020 Pool/2020 Pool/Andrew Boyers

Isola elmagyarázta, hogy a kopás és a törmelék együttesen is okozhatta a defekteket, mivel egy végletekig lekoptatott gumi már kevésbé ellenálló a sérüléseknek. „A kopás mértéke itt elég magas, ez is tényező. Megnézve [Romain] Grosjean első etapja során használt gumiját, teljesen el volt kopva, de láttam már abroncsokat, amiket a második etapban használtak, és a kopás mértéke azokon is közel 100%-os volt. Most meg kell értenünk, hogy ez okozta-e a hibákat vagy sem. Ami világos, hogy egy teljesen elkopott gumi esetében a futófelület kevésbé van védve, úgyhogy törmelék vagy bármilyen kis pályán levő karbon darab könnyebben felsérti az abroncsot, mert nincs már elég gumi a felületén, ami megvédené a vázat."

A sportigazgató elismerte, hogy egyelőre több kérdőjel is van a következő silverstone-i futammal kapcsolatban, amelyen eggyel lágyítanak a kiosztáson, azaz a C1-C2-C3-as helyett a C2-C3-C4-es gumik állnak majd a pilóták rendelkezésére. Nem feltétlenül kell azonban változtatni az előzetes terveken, ugyanis ha a túlzott kopás okozta a defekteket, azon csak úgy lehet segíteni, ha a versenyzők nem nyúzzák az élettartamuk végéig az abroncsokat.

A Pirelli emberei azonnal "bezsákolták" Hamilton defektes bal első gumiját - Galéria!Forrás: Getty Images/Bryn Lennon/Bryn Lennon

Mindenesetre minél hamarabb szeretnék megtalálni a hibák okát, hogy legyen idejük reagálni, ha szükséges. „Van lehetőségünk némi elemzésre a pályán levő laboratóriumunkban. Világos, hogy nincs sok időnk lefolytatni a vizsgálatot, mert kevesebb mint egy hét múlva újabb futam lesz itt, ezért a lehető leghamarabb le kell vonnunk a következtetéseket. A terv az, hogy legkésőbb keddig megértsük, hogy mi történt. Ha ehhez olyan tesztekre van szükség, amelyeket itt nem lehet elvégezni, akkor gyorsan küldünk egy furgont Milánóba, ahol a gyárunkban értelemszerűen többféle teszt elvégzésére van lehetőség. De bízom benne, hogy az itteni laborunk is képes lesz bizonyítékkal szolgálni."

Hamilton szerint a törmelék okozta a defektjét

A hatszoros világbajnok a futam után elmondta, hogy egészen a defektje pillanatáig biztos volt benne, hogy még elég sok kilométer maradt az abroncsaiban, amelyeket szerinte a legjobb képességei szerint óvott az egész versenyen, ezért ő arra gyanakszik, hogy valami kivághatta a gumit. „Érdekes lesz látni, hogy mi lesz a Pirelli vizsgálatának eredménye, mivel ők nyilván meg tudják nézni, hogy mi okozta a defektet. Én azonban meg vagyok győződve róla, hogy a törmelék volt az. Sok törmelék volt a pályán, Kimi pedig közvetlenül előttem veszítette el az első szárnyát, valamint a második biztonsági autós fázis után a Maggots-Becketts kanyarkombináció is tele volt törmelékkel, amit szerintem nem takarítottak fel – utalt Danyiil Kvjat balesetére. – A defektig a gumi teljesen jól működött, szerintem a végén még néhány gyors kört is teljesíthettem volna vele, de szerencsére végül nem így tettem.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK