Társoldalunk:

A Mercedesek defektjei mellett Verstappen célba érése sem volt biztos

2020.08.02. 19:38

A Mercedes két pilótája és Carlos Sainz is defektet kapott a Brit Nagydíj utolsó két köre során, de Lewis Hamilton így is megnyerte a versenyt. Ehhez az kellett, hogy a Red Bull ne kockáztasson. Az érintettek sem biztosak abban, hogy mi lett volna a helyes döntés.

Drámai fordulatokat hozott a Brit Nagydíj utolsó két köre, mivel a kényelmesen vezető Mercedesek defektet kaptak, valamint a McLarennel versenyző Carlos Sainz is lemaradt a pontszerzésről a bal első gumi meghibásodása miatt. Lewis Hamilton és Valtteri Bottas nagy előnnyel vezetett, de nem akkorával, hogy a defekt ne lett volna veszélyes rájuk.

Drámai pillanatok játszódtak le az utolsó körökben - GalériaForrás: 2020 Pool/2020 Pool/Andrew Boyers

Kettejük sorsát az időzítés, a pályán elfoglalt pozíció és a Red Bull döntése határozta meg, ebből a szempontból Bottas járt a legrosszabbul, mert két körrel a leintés előtt érte a hiba, majdnem egy egész kört meg kellett tennie a kerékcseréig, és a történteket látva Max Verstappent is kihívták a bokszba. A holland fiatal ezzel bő fél perces hátrányba került, amit úgy sem tudott behozni, hogy Hamilton az utolsó körülbelül három kilométert defektes bal első gumival tette meg.

„Verstappen esetében nem lehet tudni, hogy a bokszkiállás megvédte őket egy defekttől vagy a leggyorsabb kör érdekében végrehajtott kerékcsere a győzelmébe került” – nyilatkozta Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a Sky Sports műsorában. A másik oldalon szintén nem volt egyértelmű a kérdés, de Christian Horner úgy tűnt, nem elégedetlen azért, mert inkább a bokszkiállásra szavaztak.

Max kezdett nagyon aggódni a vibráció miatt, láttuk Bottas esetét, és a mi kerekünkön is volt egy nagy barázda,  

ezért amellett döntöttünk, hogy lágy gumikra cserélünk, és ráhajtunk a leggyorsabb körért járó pontra. A Max autójáról levett gumin van egy nagy mélyedés, nagy az oldalgyorsulás is ezen a pályán, úgyhogy nem volt garantált, hogy eljut a verseny végéig.”

Horner szerint Hamilton kihasználta a szerencsés helyzetét, amit az alapozott meg, hogy el tudtak lépni Verstappentől, aztán a Mercedes már beoszthatta a tempót. Wolff is megerősítette, hogy volt némi tartalék a Mercedes teljesítményében, de azt tagadta, hogy teljesen letekerték volna az erőforrásokat.

„Láttuk, hogy aggódnak ők is az első gumik miatt, ezért óvatosan veszik az 1-es, 2-es és 9-es kanyarokat. Még nálunk is óvatosabban, ezért

meglepődtünk, hogy gondjaik akadtak, mert mi már 10 körrel a leintés előtt gondolkodtunk a kerékcserén” – árulta el Horner. Wolff a német Sky Sports műsorában azt mondta, a pályán szétszóródott törmelék is szerepet játszhatott, kiemelte azt is, hogy Kimi Räikkönen autójának első szárnya is eltört, a csatorna brit adásában viszont hozzátette, a Pirellinek meg kell vizsgálnia a gumikat, mielőtt meg lehet állapítani a defektek okait.

„Keserédes a győzelem – mondta az osztrák üzletember. – Tökéletesek voltak számunkra a körülmények, ez a tökéletes pálya, ami passzol az autóhoz, növelhettük volna az előnyünket a konstruktőri pontversenyben, de ezt csak kis mértékben tettük meg, és Valtteri miatt nagyon csalódottak vagyunk. Hét éve az megy már, hogy az egyik boldog, a másik meg nem. Nem egyszerű.”

Bottas a leintés után nem tagadta, hogy nagyon balszerencsésnek érzi a történteket, főleg azért, mert nagyon hosszú utat kellett megtennie a pályán a defektes abronccsal.

„Tudtuk, hogy hosszú etapot kell mennünk a kemény gumikkal. Próbáltam nyomást gyakorolni Lewisra, de a vége felé egyre nagyobb volt a vibráció. Jeleztem a rádión, és az járt a fejemben, hogy baj lehet, ezért még jobban odafigyeltem – emlékezett vissza. – Utána olyan gyorsan megtörtént, hogy nem tudtam felkészülni rá.”

Wolff a verseny utáni virtuális sajtóbeszélgetésén többször is elmondta, a csapatnál egyelőre nem tudják, hogy mi okozta a defekteket. Bottas, Horner és Hamilton szerint a jövő heti versenyen nyilvánvaló, hogy legalább két kerékcserére lesz szükség, főleg azért, mert a Pirelli lágyabb gumikat szállít majd a 70. évforduló Nagydíjára.

A csapatfőnök azt is elárulta, hogy a hibák pont abban a fázisban bukkantak fel, amikor már arra készültek, hogy simán célba hozzák a két autót. Hamilton szemszögéből még drámaibb volt a helyzet, ezt részletesen fel is idézte az F1 levezető műsorában.

Verstappen (balra) nyerhetett volna, ha kint hagyják az utolsó körre - GalériaForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

„Addig minden nagyjából rendben ment, aztán hallottam, hogy Valtteri abroncsának annyi, én azonban viszonylag jól megóvtam a gumikat. Visszavettem, úgy voltam vele, hogy nem nyomom a kanyarokban, főleg a jobbosokban, mert a bal oldali gumi [a problémás]. Az utolsó kör kezdetén még minden lazának tűnt, aztán az egyenesben a gumi egyszerűen leengedett.”

„Nagyon hálás vagyok, hogy nem egy tempós kanyarban történt, mert katasztrófa lett volna, ha ez a Copse-ban fordul elő. Mondtam a csapatnak, hogy leeresztett, aztán alig tudtam bevenni a következő két kanyart, főleg a 7-est. Ahelyett, hogy pánikba estem volna, azon gondolkodtam, hogyan jussak el a célig, hiszen csak fél kör volt hátra.”

„Miközben kigyorsítottam, a gumi egyre jobban leeresztett, attól tartottam, hogy letöri a szárnyat, és az beszorul az autó alá. Az összes ilyen forgatókönyv lepereg az ember előtt, és közben az autó nem akart jobbra kanyarodni! – nevetett. – Hallottam [a rádión], hogy [Verstappen] egyre közelebb kerül, és ez az egyik legborzasztóbb érzés, arra gondoltam, hogy pont a célvonal előtt fog megelőzni, de szerencsére sikerült célba juttatni az autót.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK