Társoldalunk:

Nem bújócskázhat nyugodtan a Mercedes

2020.08.01. 08:46

A Mercedesek visszafogott üzemmódban mehettek a Brit Nagydíj első edzésnapján, de akár sokat tartalékoltak, akár nem, mindenképp vannak megoldandó feladataik, például Lewis Hamilton beállításaival. A melegben jól ment a Red Bull.

Különös körülmények között különös végeredmény alakult ki a Brit Nagydíj első napján. Nem megszokott, hogy Silverstone-ban 35 fokos hőség tomboljon, ahogy az sem, hogy Lance Stroll végezzen az élen Alexander Albont megelőzve, de mindkettőben változás várható a következő napokban.

Rejtve maradtak az erőviszonyok isForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Peter Fox

Biztosabbat előbbiről állíthatunk: szombaton és vasárnap lejjebb kúszik a hőmérő higanyszála, teljesen máshogy fognak viselkedni az autók és a gumik, mint pénteken. "Korlátozott ismereteket szerezhetünk vasárnapra" – jelentette ki Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke. A lehűlés velejárója, hogy a pénteki erőviszonyok a szokásosnál kevésbé segítenek a tippelésben, de azért nyújtanak fogódzkodót.

A hosszú etapokból például az sejlik fel, hogy a Mercedes tartaléklángon ment, hiszen a gyors kanyaroktól hemzsegő klasszikus pályán papíron utcahosszal kellett volna verniük a riválisokat. De nem így történt, Valtteri Bottas a közepes gumin az első 5 értékelhető körben gyakorlatilag azonos átlagot (1:31.7) ért el Max Verstappennel, nyoma sem volt fölénynek. A kemény abroncson Lewis Hamilton néhány tizeddel lassabbnak bizonyult összességében, ahogy várni lehetett, de akadt pár erősebb köre is.

Hosszú etapok eredményei a versenyszimulációkonForrás: Gerse József (GPhírek)

Vagy más áll a csekély különbség hátterében? Hamilton ugyanis problémákról számolt be. "A balansz nem olyan jó, mint szeretném" – ismerte el. Csapattársa szintén szembesült ezzel, de nála megoldást találtak a második tréningre. A problémák egyik forrása az erős szél; ezt nyilván nem lehet eltüntetni, helyette a beállításokkal kell zöld ágra vergődni.

Verstappen előzetesen már azt is elfogadta volna, ha legfeljebb fél másodperccel lassabb a Mercedesnél. A valós különbségre tehát egyelőre valószínűleg nem derült fény, de arra talán igen, hogy a Racing Point önerőből még nem feltétlenül lesz kemény kihívója a Red Bullnak.

Stroll teljesítménye még a gumik közti eltérést figyelembe véve is elmaradt Verstappenétől, a differencia több mint 1 másodperc volt.

A visszatérő Nico Hülkenberg a Racing PointbanForrás: Motorsport Images/Andy Hone

A Ferrari szenvedése folytatódni látszik, Charles Leclerc nagyjából 1 szekundummal követte Verstappent, és a jobban tapadó gumi ellenére olyan tempót diktált, mint Stroll vagy a mclarenes Carlos Sainz.

Az időmérő szimulációkat és a tabellát az torzította, hogy Albon pont akkor csapta falhoz Red Bullját, amikor a mezőny egy része már túlvolt a legjobb lágy gumis sprintjén, a másik része viszont csak később tehette meg ezt, más feltételek mellett.

Nem kemény, lágy kihívás

Nico Hülkenberg mellett egy másik 2020-as debütálás is történik a hétvégén, mégpedig először kap szerepet a gumikínálat legkeményebb típusa (C1). A készlet aktuális legpuhább tagja (C3) ellenben megsínyli a sok lendületes kanyar okozta terhelést, ami még a péntekinél hűvösebb időben sem lesz mellékes.

A C3 olyan keverék, amire vigyázni kell, főleg annak, aki azokon rajtol – erősítette meg Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója. Ez a hétvégi terminológiában a lágy, piros csíkos gumi.

Óvatosan kell bánni a lágy gumivalForrás: Williams Racing

Aki velük kezdett versenyszimulációt, az eredményein meglátszott e megállapítás: Stroll 7-8 kör alatt 2 másodpercet lassult (a fenti ábrán nem ez az etap szerepel), de Hamilton és Bottas is közel 1 mp-et vesztett 2-3 kör alatt.

A Mercedes és a Red Bull bizonyára megpróbálja a közepes keménységű (C2) abroncson továbbjuttatni a pilótáit az időmérő középső szakaszából, hogy az első etapban, amikor a teli tank miatt a legnehezebb a kocsi, ne kerüljenek bajba, és többféle variációt alkalmazhassanak a stratégiában. A Pirelli szerint az sem segített a puhább gumikon, hogy a járvány alatt nem használták a silverstone-i pályát, ezért a tavaly lefektetett aszfalt állapota nem javult sokat.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK