Társoldalunk:

A Brazil GP magyar szervezője bírálja az F1-et a verseny kihagyása miatt

2020.07.26. 12:02

Rohonyi Tamás, a Brazil Nagydíj főszervezője kifogásolja a Liberty Media érveit, miután a kereskedelmi jogok birtokosa kihagyta az idei versenynaptárból a dél-amerikai futamot. A magyar származású üzletember elárulta, a döntés miatt a pálya üzemeltetői és a város vezetői is nehéz helyzetbe kerültek.

A Forma-1 pénteken bejelentette, három új helyszín csatlakozik az idei versenynaptárhoz, viszont idén nem rendeznek futamokat az amerikai kontinensen. A döntés oka hivatalosan az ottani vírushelyzet és az ezzel járó egészségügyi kockázatok. 

A mezőny idén nem látogat el az amerikai kontinensre, így a Brazil Nagydíj is elmaradForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Mark Thompson

Ez többek között a Brazil Nagydíjat is érinti, ami így 1972 után először nem lesz része a versenynaptárnak. Sao Paulo polgármestere már hangot adott nemtetszésének, de nála sokkal kritikusabb álláspontot képvisel Rohonyi Tamás, az interlagosi futam főszervezője, aki korábban a Magyar Nagydíj megszületésében is fontos szerepet játszott. A magyar üzletember szerint a viadalt biztonságosan meg lehetne rendezni.

Először is, a törlés nem ért minket váratlanul, de azt kell, hogy mondjam, a mögötte álló érveket nem tudjuk elfogadni

– nyilatkozta az Autosportnak. – A brazíliai fertőzési arányokról beszélnek, miközben ez olyan, mintha Kaliforniát hasonlítanánk össze Floridával egy olyan országban, amelynek kontinentális méretei vannak.”

Rohonyi elárulta, mind az államra, mind a városra vonatkozó adatokat eljuttatták az FIA Egészségügyi Bizottságának, méghozzá a saját tisztiorvosuk által, aki egyébként az alelnök is egyben. Hozzátette, Sao Paulo, illetve Brazília számai is biztatóak, arányosítva pedig jobbak, mint például Angliáé. „Szóval, amikor elolvastuk a törlésről szóló értesítést, egyszerűen nem állt össze a kép. Szinte már mondvacsinált okokból nem tartják meg a futamot.”

Hangsúlyozta, ha megkeresték volna az ő cégét vagy akár a város vezetőit, akkor betonbiztos tervet kaptak volna a verseny megrendezésére vonatkozóan, ami már most is létezik, hiszen múlt héten is otthont adtak egy futamnak. Emellett pedig ott van az FIA által kiadott protokoll is, amit betartottak volna.

A szervezők számára eljuttatott levélben az is szerepelt, hogy öt csapat aggodalmát fejezte ki az utazást illetően. Rohonyi ugyanakkor úgy véli, ennek nem lenne szabad szerepet játszania abban, hogy a Forma-1 ellátogat-e az adott helyszínre.

Rohonyi nem tartja elfogadhatónak azt az indokot, miszerint öt csapat nem szeretne elutazniForrás: AFP/Miguel Schincariol

„Amit nagyon furcsának találtam, az a primitív hozzáállás – magyarázta. - »Jaj, itt a járvány, borzasztóan sajnáljuk, de nem akarunk, nem tudunk elutazni!« Nincs olyan F1-es szerződés, ami lehetővé teszi, hogy csak akkor menjenek versenyezni egy országba, ha azt a csapatok is óhajtják.”

Rohonyi kijelentette, az ügyet jogi útra fogják terelni, mert mind a pályát üzemeltető vállalatnak, mind az önkormányzatnak óriási veszteséget kell elkönyvelnie a törlés miatt.

Ráadásul e két fél egymással is szerződésben áll, hiszen a város finanszírozza a pálya működését, idén például 8 millió dollárt költöttek különböző felújításokra. Ennek viszont az a feltétele, hogy megrendezzék az F1-es futamot, és ezáltal bevételt generáljanak.

„Amikor az ember a kormány támogatását élvezi és közpénzt költ el, akkor akár be is perelhetik, mert nem teljesítette a kötelezettségét – folytatta. – A kormány azt mondta nekem, hogy szerződésünk van, úgyhogy rendezzek futamot. Én megtenném, de ha nem kapok engedélyt, mert az F1 azt állítja, hogy nem vagyunk rá képesek, az nem az én hibám. Szóval annak ellenére, hogy a barátaim, a kormányzó és a polgármester teljesen jogosan feltette nekem a kérdést, hogy ez megállja-e a helyét a bíróságon.”

Rohonyi nyilatkozata után a lap megkereste az F1 szóvivőjét, aki annyit mondott, hogy a pénteki bejelentésre a koronavírus gyors terjedése, a szigorítások, valamint a helyiek, illetve az F1-es személyzet biztonságának megőrzése miatt volt szükség.

A Liberty Media és Interlagos kapcsolata eddig sem volt túl baráti. Amikor az amerikai vállalat átvette a Forma-1 irányítását, kiderült, hogy Bernie Ecclestone korábban olyan szerződést kötött a promóterrel, melynek értelmében 2018 és 2020 között nem kell jogdíjat fizetniük. Chase Carey ezt nem vette jó néven, és felmerült, hogy a Brazil Nagydíj egy még nem is létező pályára, Rio de Janeiróba költözik. Interlagos szerződése idén lejár, így még az is lehet, hogy tavaly láttuk az utolsó futamot a helyszínen.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK