Leclerc volt csapattársa az F1-ben is bevezetné az életét megóvó megoldást

Forma-1, Daniel Ricciardo, Red Bull Racing, Orosz Nagydíj, szélvédő, aeroscreen
SOCHI, RUSSIA - APRIL 29: Daniel Ricciardo of Australia driving the (3) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB12 TAG Heuer fitted with the aeroscreen on track during practice for the Formula One Grand Prix of Russia at Sochi Autodrom on April 29, 2016 in Sochi, Russia. (Photo by Clive Mason/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Caterham és a Sauber egykori pilótája, a jelenleg az IndyCarban versenyző Marcus Ericsson úgy véli, az F1-nek glória helyett aero szélvédőt kellene használnia. A svéd pilótának mindkét eszközzel van tapasztalata, az IndyCarban használatos megoldás pedig a legutóbbi fordulóban akár az életét is megmenthette.

Amikor az F1 elhatározta, hogy bevezet egy, a pilóták fejét védő biztonsági megoldást, akkor alapvetően két megoldás került szóba. Az egyik a jelenleg is használatos glória, a másik pedig a Red Bull által kifejlesztett aero szélvédő, ami a kisebb tárgyak ellen hatékonyabb védelmet nyújt.

A Forma-1 az aero szélvédőt is tesztelte, de végül a glória lett a befutó Forrás: Getty Images/2016 Getty Images/Clive Mason

A Forma-1-ben végül előbbit vezették be, és bár eleinte sok kritika érte, végül bizonyította létjogosultságát. A 2018-as Belga Nagydíj rajtjánál Fernando Alonso átrepült Charles Leclerc feje felett, és már akkor is sejthető volt, hogy a glória nélkül sokkal rosszabb is lehetett volna a baleset kimenetele, később az FIA vizsgálatai bebizonyították, hogy a szerkezet minimum egy súlyos sérüléstől mentette meg a monacói versenyzőt.

Akkori csapattársa, Marcus Ericsson öt nappal később szenvedett hatalmas balesetet a monzai szabadedzésen, és bár ott nem egyértelmű a glória szerepe, tény, hogy ő is sérülés nélkül megúszta a történteket.

A svéd pilóta jelenleg az IndyCarban, a Chip Ganassi Racing csapatában versenyez. A sorozat az idei évtől kötelezővé tette az aero szélvédőt, Ericsson szerint pedig az F1-nek is érdemes lenne áttérnie erre a megoldásra.

„Az aero szélvédő lényegében egy glória, csak szélvédővel együtt – nyilatkozta a The Race-nek. – Úgy gondolom, ez még egy lépés előre, és szerintem az F1 és más európai kategóriák számára is ez a jövő. A nagyobb darabok esetében a glória is nyilván jó, de a kisebb törmelékekkel szemben nem olyan hatékony, mint a szélvédő.”

A múlt heti iowai futamon a szerkezet többször is szerepet kapott.

Előbb Will Power ütközött falnak, mert kerekét rosszul rögzítették, aminek következtében az abroncs leszakadt, és súrolta a szélvédőt. Az újraindítás után pedig Colton Herta hátulról nekiment Rinus VeeKaynek, majd átrepült fölötte, és autója hozzáért a holland pilóta szélvédőjéhez.

Az utolsó kameraállásból jól látszik, hogy egy törmelékdarab eltalálja a belső íven haladó Ericsson szélvédőjét

A jelenléte ezeknél az eseteknél talán még nem vált létfontosságúvá, de pár pillanattal később már egyértelműen igen. Az egyik leszakadó alkatrész ugyanis eltalálta Ericsson szélvédőjét, aki a belső íven próbálta elkerülni a balesetet. A svéd pilótában abban a pillanatban még nem is tudatosult, hogy a szerkezet talán az életét mentette meg.

– emlékezett vissza. – Utána persze megnéztem a visszajátszást, és láttam, hogy egy elég nagy, talán szárnydarab találta el a szélvédőmet. Nem nézett ki szépen, de az már igen, hogy a szerkezet ott volt. Ez is megmutatta, hogy az IndyCar jól döntött, amikor bevezette.”

Ericsson hozzátette, az eddigi hat verseny alatt egyáltalán nem akadt probléma az új alkatrésszel, ellenben neki, valamint VeeKaynek nagyon jól jött a jelenléte. A svéd versenyző szerint a szélvédő máris bizonyította létjogosultságát.