Társoldalunk:

Megint Ausztriában a Forma-1, de új izgalmak jönnek a hétvégi Stájer Nagydíjon

2020.07.09. 07:19

A Forma-1 történetében először a mezőny ugyanazon a helyszínen versenyez ezen a hétvégén, mint az előző alkalommal. Noha a futam végeredménye minden bizonnyal jelentősen változni fog, az izgalmak jó eséllyel most sem fognak elmaradni.

Annak érdekében, hogy minél több versenyt meg lehessen rendezni, az FIA és a Forma-1 vezérkara úgy döntött, hogy több helyszínen is két futamot rendeznek, egymást követő hétvégéken. Az első ilyen pálya mindjárt a Red Bull Ring, ahol a fordulatos Osztrák Nagydíj után ezúttal a Stájer Nagydíjat tartják meg. Az F1-es világbajnokság történetében először fordul elő, hogy egy futam az annak otthont adó tartományról kapja a nevét.

A PÁLYÁRÓL AZ ALÁBBI CIKKBEN OLVASHAT

Korábban mindössze egyszer esett meg, hogy ugyanazon az aszfaltcsíkon egymás után két viadalt rendezzenek, de az 1959-es Német Nagydíjhoz képest két, egyaránt fontos különbség van. Egyrészt a versenyeket egy napon rendezték, másrészt a futamok végeredményét összeadták, és a versenyzők ez alapján kaptak pontokat. Ezzel ellentétben a mostani esetben két különálló eseményről beszélünk.

Az izgalmak és a fordulatok vélhetően most sem fognak elmaradniForrás: AFP/Darko Bandic

Korábban szóba került, hogy az azonos pályákon tartott nagydíjhétvégék közül a másodikon az időmérő helyett egy, a bajnokság állásának megfelelő fordított rajtrácsos versenyt rendezzenek. Ezt az ötletet végül nem szavazták meg, így felmerülhet a kérdés, hogy mi fog változni az Osztrák Nagydíjhoz képest.

Ez viszont valójában akkor adhatna okot aggodalomra, hogy ha múlt héten a papírformának megfelelő végeredmény született volna egy unalmas versenyen. Szerencsére ez nem így történt, és az például teljesen valószínűtlen, hogy a vasárnapi dobogó megismétlődjön.

Emellett vélhetően a csapatok is javulni fognak, és csiszolnak a beállításokon, aminek következtében jobb időkre lesznek képesek. Múlt héten Bottas a Forma-1 történetének 5. legrövidebb időmérős körét produkálta, és ha Nigel Mansellnek az 1985-ös Dél-afrikai Nagydíj időmérőjén futott, 1:02.366 másodperces rekordja nem is fog megdőlni, a mostani kvalifikációt megnyerő pilóta akár feljebb is kúszhat ezen a ranglistán. Emellett a versenyben futott leggyorsabb kör is javulhat, ami legutóbb ezredre megegyezett a tavalyival.

A megbízhatósági problémák száma csökkenhet, de egészen biztos, hogy egy hét alatt nem fog minden hiba eltűnni. Ez további fordulatokat hozhat, főleg akkor, ha most más versenyzőkre csap le a technika ördöge.

Ráadásul ezúttal az időjárás is nagyobb szerepet játszhat, ugyanis szombatra esőt jósolnak. Ennek következtében az időmérőn valamelyest felborulhat az erősorrend, ami a futamra is izgalmakat ígér, még ha az száraz körülmények között is fog zajlani.

A megbízhatóság kavarhatja meg az élmezőny sorrendjét

Az Osztrák Nagydíjon egyértelműen látszott, hogy a mezőny legjobb autója a Mercedes, a címvédőt pedig a Red Bull követi. Ennek ellenére a dobogóra mindössze Bottas állhatott fel, aminek részben a rossz megbízhatóság volt az oka. Az energiaitalosok elektronikai probléma miatt estek ki, a Mercedesek pedig nem autózhattak a maximumon, mivel váltógondjaik voltak.

A Mercedes egyértelműen a Red Bull előtt van, de mindkét csapat esetében fennáll a megbízhatósági probléma veszélyeForrás: Getty Images

Ez utóbbi az egész hétvégén jelen volt, így a brackley-iek vasárnap már számítottak rá, hogy a futamon is szembe kell nézniük a hibával. Így is lett, hiszen előbb Bottas, majd Hamilton autóján jelentkeztek gondok. Ráadásul Andrew Shovlin, a csapat vezető versenymérnöke kijelentette, a problémával legközelebb is számolni kell, a kérdés csak az, hogy milyen hamar.

A brit szakember hozzátette, valójában nem egy hibáról van szó, hanem egy elektromos zaj jön létre, ami zavart kelt más rendszerekben. Az Autosport értesülései szerint az istálló némileg módosít a váltón, de teljes átalakításra nincs szükség.

Emellett a Mercedes motorproblémáktól is tarthat. A barcelonai teszteken az erőforrás többször is meghibásodott, és ugyan Brixworth-ben ezt igyekeztek orvosolni, Lance Stroll autójában elromlott az energia-visszanyerő rendszer, ami Toto Wolffék számára azért lehet aggasztó, mert a hírek szerint az ügyfélcsapatok ugyanazzal a specifikációjú motorral versenyeznek, mint a gyári istálló.

Ha mind a Mercedesek, mind a Red Bullok végigmennek a futamon, akkor papíron előbbi istálló az esélyesebb.

Azonban a milton keynes-iek megmutatták, hogy jó stratégiával meg lehet verni riválisukat. Max Verstappen a közepes gumikon rajtolva jó helyzetben lehetett volna, ha nem esik ki, illetve a safety car elég későn jön, Alexander Albon pedig a friss lágy gumikkal a futamgyőzelemre is eséllyel pályázhatott volna, ha nincs az ütközés Hamiltonnal.

Mi a helyzet a középmezőnyben és a hátsó régiókban?

Az Osztrák Nagydíj alapján úgy néz ki, hogy jelenleg a McLaren és a Racing Point küzd azért, hogy a két élcsapat mögött a harmadik legjobb konstruktőr legyen. Utóbbitól persze el is várható a jó szereplés, miután lényegében lemásolták a tavaly világbajnokságot nyerő Mercedes W10-est. A wokingiak 3. és 5. helye mindenképpen meglepetés, bár a 2019-es konstruktőri 4. helyezés után tőlük sem számíthattunk rossz teljesítményre.

Ha a Racing Point számára kijön a lépés, akkor minden bizonnyal a McLaren előtt fog végezniForrás: Getty Images

Az első csatát tehát a McLaren nyerte, de az istállónak mind az időmérőn, mind a futamon szerencséje volt. Sergio Pérez ugyanis úgy végzett két pozícióval Lando Norris mögött a kvalifikáción, hogy egyrészt ezredre azonos időt autózott Albonnal, másrészt a legjobb szektoridők alapján mindkettőjüket meg kellett volna előznie. Hasonló helyzetben volt Stroll is, akinek az „ideális köre” jobb volt, mint az előtte végző Carlos Sainzé és Charles Leclerc-é.

A versenyen aztán a kanadai pilóta idő előtt kiszállt, míg csapattársa megelőzte Norrist. Könnyen lehet, hogy előtte is végzett volna, ha a csapat jó stratégiát választ, illetve nincs az 5 másodperces időbüntetés.

A McLaren és a Racing Point között tehát fordítottnak tűnik az erősorrend, mint amit a szezonnyitó végeredménye mutat. Rajtuk kívül azonban van még egy csapat, amivel számolni kell, mégpedig a Ferrari. A maranellóiak teljesítménye még az előzetes várakozásokhoz képest is óriási csalódást keltett, ennek tudatában pedig Charles Leclerc 2. helyezése kisebbfajta csodának minősül. A Scuderiánál viszont tisztában vannak a valósággal, és gőzerővel dolgoznak azon, hogy feljavuljanak.

Ennek első lépéseként a Ferrari előrehozza azt a fejlesztési csomagját, amit eredetileg csak a versenynaptár harmadik futamára, a Magyar Nagydíjra szánt. Mattia Binotto, az olasz istálló csapatfőnöke szerint ez azért is helyes döntés, mert így tisztább képet kaphatnak arról, hogy jó úton járnak-e.

Az idővel futunk versenyt, de a legjobbunkat próbáljuk nyújtani

– nyilatkozta a svájci szakember. – Ugyanazon a pályán állunk rajthoz, ez pedig még egy ok arra, hogy a fejlesztéseket itt használjuk először, hiszen könnyebben megállapíthatjuk, hogy a megfelelő irányba haladunk-e.”

A Ferrari valamelyest javulhat, de az élcsapatoktól még mindig nagyon távol leszForrás: Scuderia Ferrari

Elképzelhető tehát, hogy a Ferrari javulni fog, egyrészt a fejlesztések miatt, másrészt azért, mert esetleg jobb beállításokat találnak. A maranellóiak ezzel együtt továbbra is a középmezőnyben fognak maradni, hiszen Binotto korábban elmondta, a legnagyobb kihívást az egyenesbeli lassú tempó jelenti, amit nem a közeljövőben fognak megoldani.

Az Osztrák Nagydíjon mind a Renault, mind az Alpha Tauri szerzett pontot Esteban Ocon, illetve Pierre Gasly révén.

Ezt azonban nehéz lesz megismételniük, ha az előttük lévőket nem sújtják megbízhatósági problémák. Ráadásul ezen a téren e két csapat sem lehet nyugodt, hiszen múlt héten Daniel Ricciardo Renault-ja túlmelegedés miatt mondta fel a szolgálatot, az Alpha Taurikat pedig ugyanaz a Honda-motor hajtja, mint a két Red Bullt.

Az utolsó három csapat közül a Haas produkálta a legjobb időmérős eredményt, de a futamon előbb Kevin Magnussen, majd Romain Grosjean esett ki fékhiba miatt, ráadásul a versenytempójuk sem volt jó. Az istálló már nem először küzd ilyen jellegű meghibásodással, de Günther Steiner csapatfőnök az Autosportnak kijelentette, a szezon egészét tekintve nem aggódik emiatt.

Az olasz szakember később elmondta, szerinte az időmérő mutatta meg a valós erősorrendet. Ez alapján a csapat a Q2-be jutásért fog küzdeni, ami „nem ideális”, de az tény, hogy ebben az esetben az Alfa Romeo előtt vannak.

A hinwili alakulat 2 pontot szerzett Antonio Giovinazzi révén, de az olasz pilóta csupán Nicholas Latifit, valamint a megpördülő Sebastian Vettelt tudta megelőzni a célbaérő riválisai közül. Ennek tudatában már nem olyan pozitív a kép, és vélhetően ezen a hétvégén sem lesz egyszerűbb dolguk. Ezúttal annyi változás lesz, hogy az első szabadedzésen Robert Kubica veszi át Giovinazzi helyét. Frédéric Vasseur, az Alfa Romeo csapatfőnöke leszögezte, a lengyel pilóta minden szükséges technikai információval rendelkezik, így a kocsit vezetve még nagyobb segítséget tud nyújtani.

Hétvégén talán okosabbak leszünk azzal kapcsolatban, hogy a Haas valóban megelőzte-e az Alfa RomeótForrás: AFP/Darko Bandic

A leglassabb autó továbbra is a Williams, de a helyzet korántsem olyan kilátástalan, mint tavaly. Olyannyira, hogy George Russell előbb-utóbb vélhetően be fog jutni a Q2-be. Ez akár most is megtörténhet, főleg annak tudatában, hogy a legjobb szektoridőket tekintve a brit pilóta igencsak közel volt az épphogy továbbjutó Grosjeanhoz, és saját elmondása szerint utolsó gyorskörén több hibát is elkövetett. Russell dolgát nehezítheti, hogy az első szabadedzésen nem ő, hanem a Forma-2-ben szereplő Jack Aitken vezetheti az FW43-ast.

A Stájer Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 11:00-12:30
  • 2. edzés: péntek 15:00-16:30
  • 3. edzés: szombat 12:00-13:00
  • időmérő: szombat 15:00-
  • verseny: vasárnap 15:10-

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK