Sokan nem kis szemöldökfelvonással konstatálták, hogy az FIA sportfelügyelői új bizonyítékra hivatkozva megváltoztatták a szombati időmérő edzés után hozott ítéletüket, és az Osztrák Nagydíj rajtja előtt mintegy 40 perccel mégis megbüntették Lewis Hamiltont, amiért utolsó Q3-as körében nem lassított az előtte haladó Valtteri Bottas kicsúszása miatt érvénybe léptetett sárga jelzés alatt. A futam után az is kiderült, mi vezetett oda, hogy a felügyelők felülbírálták korábbi döntésüket.
Ahogyan azt Christian Horner, a döntés megváltoztatásához szükséges új bizonyítékokra az FIA figyelmét felhívó Red Bull csapatfőnöke később elmondta,
egy, az F1 hivatalos Twitter-oldala által közzétett videó sarkallta őket arra, hogy szóljanak a szövetségnek.
A felvétel a Hamilton autójának elején levő, 360 fokos látószögű fedélzeti kamera képe volt, amelyen tisztán látszott, hogy Hamilton egyértelmű sárga jelzést kapott Bottas kicsúszásakor. „Felhívták a figyelmünket, hogy a közösségi médiában megjelent egy másik kameraállás is, a 360 fokos kameráé.
Tisztán látszott rajta, hogy elhaladt egy sárgán villogó LED-panel mellett. Ugyanolyannak tűnt, mint a tavalyi mexikói eset, ezért megkértük az FIA-t, hogy nézze meg újra
– nyilatkozta Horner a tavalyi Mexikói Nagydíjra utalva, amikor Max Verstappent büntették azért, mert az időmérőn figyelmen kívül hagyta a Bottas balesetekor villogó sárga LED-et. – Azt mondták, hogy korábban nem látták ezt a felvételt. Valamilyen oknál fogva nem volt hozzáférésük, vagy nem nézték meg ezt a kamerát. Miután megtették, eléggé egyszerűvé vált számukra a döntés."
Mint az Michael Masi versenyigazgató magyarázatából kiderült, a felügyelőknek egyszerűen nem állt rendelkezésére fedélzeti kamerás kép Hamilton autójáról. A hagyományos onboard kamerája valamilyen technikai hiba miatt nem működött a Q3-ban (az F1 TV-ről sem volt elérhető), a 360 fokos kamera képét pedig nem lehet használni a közvetítésben a túl nagy mennyiségű adat miatt.
Ez a felvétel nem elérhető élőben, le kell tölteni az autóról, feldolgozni, satöbbi"
– mondta Masi. A versenyigazgató tisztába tette azt is, hogy a Red Bull valójában nem óvott, hanem csak egyszerűen szólt az FIA-nak, hogy szerinte új bizonyíték került elő az ügyben. Jogos a kérdés, hogy a felügyelők maguktól miért nem léptek a felvétel előkerülése után. A válasz az, hogy
ilyen esetekben csak akkor vizsgálhatják felül a döntést, ha egy érdekelt fél, például egy rivális csapat új bizonyítékkal áll elő és ezt benyújtja a felügyelőknek.
„Volt egy kis pontatlanság azzal kapcsolatban, hogy ez egy óvás volt a Red Bull részéről. Nem az volt, hanem csak egy kérdés azzal kapcsolatban, hogy ez a felvétel új és jelentős bizonyíték-e?” – mondta Masi.
„Ezért született két ellentétes döntés. A felügyelők úgy döntöttek, hogy igen, ez egy ilyen bizonyíték. Utána megtörtént a meghallgatás, amelyen
úgy vélték, hogy ha már szombaton rendelkezésükre állt volna ez a felvétel, akkor ugyanazt a döntést hozták volna, amit végül a futam előtt hoztak"
– ecsetelte a versenyigazgató.
Masi közölte, hogy már felvették a kapcsolatot a közvetítésért felelős FOM-mal azzal kapcsolatban, hogy a jövőben milyen módon állhatnak hamarabb a felügyelők rendelkezésére a valós időben nem elérhető felvételek.