Társoldalunk:

Grosjean: Elfogadhatatlan, hogy Hamilton ennyit keres

2020.07.05. 10:13

Romain Grosjean, a grand prix-versenyzők szakszervezetének egyik igazgatója szerint nem jó, hogy ilyen óriási különbség van a Forma-1-es pilóták fizetése között, amin úgy lehetne változtatni, ha a versenyzői bérek is beletartoznának a költségplafonba. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke támogatná ezt, de szerinte a legjobbaknak ezzel együtt meg kell adni, ami jár. Az osztrák üzletember egyúttal tagadta, hogy Hamilton irreálisan sok pénzt kérne új szerződésében.

A napokban sok szó esett Lewis Hamilton várható szerződéshosszabbításáról a Mercedesszel. Brit sajtóértesülések szerint a hatszoros világbajnok 40 millió fontos éves fizetési igénnyel állt elő, amit csapata visszautasított, és csak nagyjából a fele összeget hajlandó fizetni szupersztárjának. A közösségi médiában előbb maga Hamilton, majd Wolff is tagadta ezeknek az értesüléseknek az igazságtartalmát. Azt ugyanakkor nem lehet vitatni, hogy a címvédő jelenleg a Forma-1-es mezőny legjobban kereső tagja, ami a grand prix-versenyzőket tömörítő szakszervezet (GPDA) egyik igazgatója szerint elfogadhatatlan.

Valóban túl sokat keresne?Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene - Formula 1

Toto Wolff a napokban elmondta, hogy nem sietnek pilótáik szerződésének meghosszabbításával, a megfelelő időben bejelentést fognak tenni, de jelenleg nem ez a legsürgetőbb gondjuk. Ami Hamilton fizetési igényeit illeti, az osztrák üzletember is puszta kitalációnak minősítette a brit sajtóban keringő pletykákat.Az összes dolog kitaláció, ami megjelent azzal kapcsolatban, hogy [Hamilton] nevetségesen nagy összeget kér, és én csak a felét akarom megadni. Még egyszer sem beszéltünk pénzről – jelentette ki Toto Wolff az Osztrák Nagydíj helyszínén egy sajtóbeszélgetésen, amelyre a GPhírek is meghívást kapott. – Néha furcsa ilyeneket olvasni a sajtóban, miközben tudjuk, hogy nonszensz dolgok jelennek meg. Lewis tisztában van az autóipar és a Forma-1 pénzügyi realitásaival és közben én is tiszteletben tartom a sikereit és a klasszisát. Ez mindannyiunk számára kielégítő megoldást fog hozni."

Hamilton pályafutására valószínűleg már nem igazán lesz hatással, a jövő sztárjainak fizetési igényeit viszont jócskán visszaszoríthatja, ha a Forma-1 az egyelőre kivételnek számító versenyzői fizetéseket is a jövőre bevezetésre kerülő költségplafon részévé teszi.

Wolff kitalációnak nevezte a Hamilton fizetési igényeiről szóló pletykákatForrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Dan Istitene - Formula 1/Dan Istitene - Formula 1

Hogy ez mennyire lenne jó ötlet, arról a pilóták között is megoszlanak a vélemények, Romain Grosjean, a GPDA egyik igazgatója szerint egy dolog azonban biztos: nem kereshet valaki annyival többet a társainál, mint Hamilton. „Beszéltünk erről a GPDA-ban. Néhányan mellette voltak, míg mások ellene. Szerintem elfogadhatatlan, hogy Lewis Hamilton több mint 40 milliót keres évente, míg más pilóták ugyanazért a munkáért 150 ezer eurót" – jelentette ki a Haas francia pilótája.

Grosjean nem tartaná ördögtől valónak, ha a versenyzői fizetések is a költségplafon alá tartoznának, ugyanakkor tisztában van ennek a negatív következményeivel is. „Kiemelték, hogy az erre vonatkozó költségplafon bevezetésével a teljes motorsport-ranglétra dőlne össze. Ki invesztálna akkor a fiatal pilótákat segítő programba, ha később ezt a pénzt nem kapná vissza úgy, hogy az adott pilóta magas fizetéséből részesedik. Erről folyik a vita. Személy szerint én nem vagyok az ellen, hogy a pilóták fizetése is képezze a költségplafon részét, ebben az esetben azonban biztosan megkérdőjeleződne, hogy milyen autógyártó vagy menedzser költene egy vagyont egy pilótára, hogy aztán csak egy csökkentett fizetés 20%-át kapja vissza, azaz sosem jutna a pénzéhez."

Grosjeannak nem tetszenek a pilóták fizetése közötti szakadékokForrás: AFP/Joe Klamar

Az amerikai major sportokban régóta működő gyakorlat, hogy a csapatoknak a költségplafon keretei közé kell szorítaniuk sportolóik bérét, a nagy sztárok mégis tudnak többet keresni a társaiknál. Toto Wolff szerint ez lehet a követendő példa a Forma-1-nek.A fizetésekre vonatkozó költségplafont támogatjuk, az USA-ban is láthatjuk, hogy ha a csapat [költését] korlátozzuk, akkor egy idő után a nagy fizetéseknek is határt kell szabni. Azt viszont nem hiszem, hogy le kellene mondanunk napjaink szupersztárjairól. Azt javasoltuk, hogy 2024-től vezessük ezt be, így a pilóták jövőbeli generációja már észszerűbb szintre kerül, figyelembe véve, hogy a csapatoknál már lesz költségplafon. Nekem továbbra is az a véleményem, hogy szükség van inspiráló pilótákra, és ahogy az USA-ban is látni, a top focisták és kosárlabdázók továbbra is meghatározók. Szerintem megérdemlik a nagy fizetést, mert globális szupersztárok és a ligák legjobbjai, de nem szabad, hogy egyvalaki fizetése és a csapatra kivetett költségplafon aránya szükségtelen feszültséget keltsen."   

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK