Ezt várhatjuk a 2020-as F1-es szezontól

Forma-1, Brit Nagydíj 2019
NORTHAMPTON, ENGLAND - JULY 14: A general view of the starting grid during the F1 Grand Prix of Great Britain at Silverstone on July 14, 2019 in Northampton, England. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Az eddigi koreográfiák, jelenetek, bevett szokások tekintélyes része eltűnik a Forma-1-ből egy időre, új kulcsszavak kerülnek előtérbe. Összeszedtük, a csonka és még közel sem véglegesen kialakult 2020-as szezontól mit várhatunk.

Míg a legtöbb profi sportban a bajnokságok lezárása tolódott ki nyári vagy még későbbi időpontig, a Forma-1-nek a kezdetét halasztotta el a sokkoló járvány. A mezőny tagjai március közepén már összegyűltek Ausztráliában, hogy megpróbálják elindítani a szezont, de a szánalmas totojázással meghozott versenylefújás, több hónapnyi karantén, várakozás és megannyi alkudozás után erre csak július első hétvégéjén, egy másik kontinensen nyílik alkalom, Ausztriában.

Szokás szerint tesztelés előzi meg a nyitányt, csak a megszokottól teljesen mást kell érteni alatta: nem az autókat járatják be, hanem a helyszínen tartózkodókat szűrik folyamatosan a vírusra, nehogy valamelyik versenyből Gócpont Nagydíj legyen. Ennek érdekében nézők egyáltalán nem, tudósítók csak minimális létszámban lesznek a pályán (ez talán egész évben így marad) és egy halom különleges intézkedéssel próbálnak vigyázni a mezőny egészségére.

Szellősebb lesz a környezet Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Mark Thompson

A 2020-as idény a jelenlegi szabályrendszer csendes alkonyának ígérkezett, amelyen a csapatok már a következő időszakra gyűjtik az erőt, erre jött egy óriási vihar, ami legalább 2022-ig elfújja az autókat érintő reformot, cserébe üzemelési és fejlesztési vonalon számos új szabályt zúdított a mezőnyre.

A feltételek teljesen megváltoztak, de a pályán ugyanaz a feladat, mint eddig: a lehető leggyorsabban körbevezetni az autót rajta. Válogattunk az ehhez kapcsolódó legérdekesebb témákból.

Felértékelődik a megbízhatóság

A csonka szezonban természetesen teljes értékűek az eredmények, így minden hibával, kieséssel aránylag nagyobb a veszteség, mint korábban, kevesebb a kozmetikázási lehetőség. Ráadásul jelenleg nem tudni, mikor lövik le a zenét, pontosan hány futam lesz, hol és mennyi, hiszen a cikk megjelenésének pillanatában csak szeptember elejéig állították össze a naptárt, noha elég valószínű, hogy az eddig hivatalos nyolc állomáson túl lesz még akár vagy közel ugyanennyi. A „Még hosszú a bajnokság" sablonszöveget ritkán fogjuk hallani.

A két éve népszerűtlen, soha többé nem tervezett tripla nagydíjhétvégékből rögtön három is lesz, a kényszer szülte darálóban és új feltételek mellett óriási kihívás, hogy ne csússzanak be emberi hibák.

A megbízhatóság és fegyelem más szempontokból is rendkívül fontos: idén különösen fájdalmas és drága mulatság lesz minden szerviz az elmaradó bevételektől különböző mértékben szenvedő istállóknál, és a feszített menetrendben az is előfordulhat, hogy az alkatrészek utánpótlása gondot okoz a gyártási kapacitás korlátja miatt. A terven felüli járműoperációk a járványügyi óvintézkedésekből adódóan sem kívánatosak.

Már gyakorolták a szerelők az új szabályok szerinti munkát Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

– magyarázta a Racing Point technikai igazgatója, Andy Green.

Nyilván lassulást okoz, hogy egyszerre kevesebb dolgos kéz nyúlhat a kocsikhoz, ez az edzések előtti és alatti szerelési munkálatokra és gyakorlásra hatással lesz. Nem mostanában fognak rekordot dönteni a csapatok a különböző alkatrészekkel legózással, Green egy motorcsere megvalósítására például kétszeresére növekvő időtartamot saccol. Duplán bajba kerül, akinél félresiklik valami egy délelőtti edzésen.

A balesetek következményei komolyabbak lesznek Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

Az előszezonban kiemelkedően üzembiztosan mentek az autók, de csak élesben derül ki, mennyi ideig járathatók a csúcsra, vagy hogy bírják-e a nagyobb meleget. A mérnökök próbálnak felkészülni ezekre a tényezőkre, de arra ők is csak tippelhetnek, hogy...

Mennyire rozsdásodnak be a pilóták?

Fizikális és mentális szempontból egyaránt eltart valameddig, mire mindenki visszaszokik a vezetéshez. „Nem számít, ki mennyire keményen edz otthon, az F1-es autók erőhatásait lehetetlen előidézni – jelentette ki Carlos Sainz. – Szenvedni fogunk a gyors kanyarokban."

Az osztrák pálya ebből a szempontból nem vészes, és a veteránok egy része nem aggódik a bedurranó nyak miatt. „A testem mostanra eléggé tapasztalt ahhoz, hogy minden rendben legyen. Az újoncok és a másodévesek kicsit jobban meg fogják érezni" – vélekedett Daniel Ricciardo a volán mögé visszatérésről. Azt viszont ne feledjük, jó eséllyel a legmelegebb futamokkal indul a szezon, és Sainz szerint ha ez a kimerítőbb Hungaroringen vagy Szingapúrban történne, sokan az ájulás határán lennének.

A komfortzónába kerülés időigényéről megoszlik a mezőny véleménye;

talán a pszichológiai játszmának is része, hogy egyesek nehézségeket próbálnak sugallni mások felé, hátha megrogynak, a hét hónapnyi versenyszünet, a sűrű program sorozatterhelése és az alapból is hatalmas nyomás súlya alatt.

Räikkönen (a bal szélen) már rutinos róka, de George Russell, Alexander Albon és Lando Norris még csak a második szezonjára készül Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

Óhatatlanul az jut majd az emberek eszébe az első baleseteknél, vajon az okozta-e őket, hogy az elszenvedő még nem rázódott vissza a ritmusba. Ahogy az erőhatásokat, úgy azt sem lehet rendesen szimulálni, milyen érzés szélvészgyors tempóban a lehető legjobban kihasználni a pálya minden négyzetcentiméterét és tisztában lenni a határokkal.

Hamilton kibillen az egyensúlyából?

Nem változott, hogy a Mercedes a favorit, amelynek izgalmas találmányát végre megnézhetjük tétre menő körülmények között. Lewis Hamilton megpróbálja megszerezni vele a hetedik vb-címét és újabb rekordokkal bővíteni az eredménysorát, de ha statisztikailag valakinek nem kedvez a rövidebb műsor, az ő:

általában a szezonok második felében, tíz futam után kerül igazán csúcsformába,

és ha addig valaki a közelében marad, azt ősszel végképp leszakítja. Jó, tavaly speciel az év első fele sikerült neki jobban, de beletelt néhány versenybe, mire ráérzett az autóra.

Vele kapcsolatban az a nagy kérdés, fejben hogyan birkózik meg a világban elmúlt hónapokban és hetekben történt eseményekkel. Kétféle kimenetel jöhet a pályán: vagy bukdácsolni kezd a zaklatottságtól, vagy a dühét megsemmisítő teljesítmény formájában ereszti ki. „Kaptunk egy rövidebb szabadságot, amit élvezek, frissebbnek és egészségesebbnek érzem magam, mint valaha. Egyedül az jelent kihívást, hogy tisztán tartsam az elmémet" – mondta a járvány legnehezebb időszakában.

Hamilton az előszezoni tesztelésen. Az üres lelátók maradnak egy darabig Forrás: NurPhoto via Getty Images/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

A lelkileg másik érdekes pilóta Sebastian Vettel, akiről a kényszerszünetben kiderült, ez az utolsó idénye a Ferrarinál, jövőre Carlos Sainz ül a helyére. Mennyi motivációja marad, versenyre tud-e kelni Charles Leclerc-rel, villant-e még a zsenijéből? Méltatlan volna a pályafutásához, ha teljesen leeresztve távozna a Ferraritól és akár az F1-ből.

Gazdálkodj okosan!

A friss körülmények keveset változtatnak az alapfelálláson, hogy ki milyen autót rakott össze az eredetileg ütemezett szezonnyitóra. A tesztelésen gyűjtött ismeretekre reagálhattak a csapatok, de csak elméletben dolgozhattak három és fél hónapig a módosítási terveken,

a kötelezően előírt gyárleállás miatt ennek több mint a felében nem tervezhettek, gyárthattak, szimulálhattak, mérhettek a felszerelésükkel.

Csak május második felében tértek vissza a megszokott folyamatokhoz, és a pályán természetesen semmit sem vizsgálhattak (leszámítva néhány filmforgatási kört).

Stroll a Racing Point volánja mögött Forrás: Motorsport Images

Ez persze nem azt jelenti, hogy egyből rongyosra koptatták a tervezőeszközöket és a gyártósorokat, több okból sem. A Haas például bevallottan koplalni fog. „Igyekszünk a meglévő felszereléssel jó munkát végezni. Nem kockáztatunk" – nyilatkozta Günther Steiner csapatfőnök. – Nem készülünk fejlesztéssel, amíg nem tudjuk, mekkora lesz a büdzsénk, mennyi versenyt rendeznek, mert nem költhetek el olyan pénzt, aminek beérkezése bizonytalan."

Szavaiból és egyéb fejleményekből átjön, az üldözőbolyban nincs kolbászból a kerítés, és egyre nagyobb a fenyegetés, hogy a válságot nem mindegyik istálló éli túl, vagy csak sok vért és könnyet hullajtva. Vigyázó szemünk elsősorban a dicső múltú Williamsre vessük. Ilyen körülmények között ne csodálkozzunk, hogy egy-egy ütközést követően még vehemensebben fogják szidni egymást a résztvevők.

A speciális pályákra szánt elemkombinációk hiányozhatnak a kevésbé tehetős csapatok repertoárjából,

az aerodinamikailag különleges monzai vagy a skálán ellenpólust képző hungaroringi csomag túl nagy luxusnak bizonyulhat.

Jobban be kell osztani a fejlesztési erőforrásokat Forrás: AFP/Franck Fife

A megbízhatóság mellett felértékelődik a hatékonyság, az erőforrások legjobb befektetése. Ebben régóta mintadiák a Racing Point, amellyel kapcsolatban ráadásul felfokozottak a várakozások, mivel a tavalyi Mercedesre hasonlító autóval jól szerepeltek a teszteken, egyesek szerint alkalmanként a Ferrarit is veszélyeztethetik.

A fejlesztésekre bilincset is rakott az FIA azzal, hogy bizonyos alkatrészeken egyáltalán nem vagy csak alig szabad módosítani a következő év végéig, bizonyos területeken pedig csak úgynevezett zsetonok beváltásával.

Közelebb lopózik a Ferrari vagy még jobban lemarad?

Ki-ki abból főz, amije van, és a bukszaméretek eltérései gyorsan éreztetni fogják a hatásukat, könnyen tágíthatják a szakadékokat a csapatok között. A három élcsapatnál sem lazac kerül az asztalra, de legalább a rántott húsra van esély a vajas kenyér helyett.

Ők létbiztonságban érezhetik magukat, náluk nincs akadálya, hogy

a lehetőségekhez képest többet újítsanak az autón a Melbourne-be vitt változathoz képest.

Az általános vélekedés szerint a Ferrari még a Red Bullnál is lassabb volt a teszteken, de úgy hírlik, a hengerfejek frissítésével értékes lóerőket nyertek, miután tavalyhoz viszonyítva drasztikusan visszaestek motorfronton.

Leclerc a Ferrariban Forrás: Ferrari

Arról viszont egymásnak ellentmondó sajtóhírek érkeztek, hogy be is vetik-e a frissített V6-ost, vagy egy még izmosabb változattal dobbantanak később, ahogy az orrkúp és a hátsó futómű változása sem tisztázott az SF-1000-en. Bárhogy alakul, az istállót vezető Mattia Binotto lehűtötte a kedélyeket, Leclerc-rel együtt nem számít komoly fordulatra.

A kezdeti izgalmaknak mindenképp jót tesz, hogy az első három helyszín – amiből az első kettő ugyanaz, a Red Bull Ring – színes versenyeket, a papírformától eltérő eredményeket hozott az elmúlt években, a legerősebb autó birtokosa nem feltétlenül jelezheti azonnal a fölényét.