Társoldalunk:

Névcsere, visszatérő és új versenyzők - bemutatjuk az idei F1-szezont

2020.06.28. 20:54

Scuderia Ferrari 

Ferrari SF1000 - GalériaForrás: NurPhoto via Getty Images/Xavier Bonilla
  • Nagydíjhétvégék/futamok: 993/990
  • Pole pozíciók: 228
  • Futamgyőzelmek: 238
  • Leggyorsabb körök: 254
  • Egyéni világbajnoki címek: 15
  • Konstruktőri világbajnoki címek: 16
  • Tavalyi konstruktőri helyezés: 2.

Ferrari az egyetlen csapat, amely a Forma-1 első, 1950-es szezonja óta a mezőny tagja. Persze a maranellóiak sokkal többet tettek annál, mint hogy csupán ott legyenek a rajtrácson: a Scuderia az F1 legsikeresebb, és ezáltal messze a legismertebb és legbefolyásosabb csapata, emiatt pedig egyfajta mítosz lengi körül az istállót. A tifosinak nevezett szurkolótábor minden Olasz Nagydíjon kiváló hangulatot teremt, a pilóták többsége pedig arról álmodozik, hogy egy nap az egyik vörös autót vezethesse. Az elmúlt években azonban nem a legszebb korszakukat élik, hiszen egyéni világbajnokságot 2007, míg konstruktőrit 2008 óta képtelenek nyerni.

A széria pedig vélhetően nem most fog megszakadni, hiszen a tesztek alapján az SF1000-es egyértelműen a Mercedes és a Red Bull mögött van. Ráadásul valószínűleg a csapategység sem lesz a legjobb, hiszen Sebastian Vettel év végén távozik az istállótól.

A Ferrari legnagyobb pilótái: Alberto Ascari (1950-54), Juan Manuel Fangio (1956), Mike Hawthorn (1953-55, 1957-58), Phil Hill (1958-62), John Surtees (1963-66), Niki Lauda (1974-77), Gilles Villeneuve (1977-82), Jody Scheckter (1979-80), Michael Schumacher (1996-2006), Kimi Räikkönen (2007-2009, 2014-2018)

A Ferrari legendás alakjai: Enzo Ferrari (alapító, 1950-88), Mauro Forghieri (mérnök, technikai igazgató, 1960-87), Luca di Montezemolo (asszisztens, csapatmenedzser, elnök, 1973-2014), Jean Todt (csapatfőnök, 1994-2007), Ross Brawn (technikai igazgató, 1996-2006), Rory Byrne (főtervező, 1996-2006)

Erősségük: a viszonylagos sikertelenség ellenére, a történelmüknek, ismertségüknek és befolyásuknak köszönhetően még mindig a mezőny egyik leggazdagabb csapata.

Gyengeségük: az eredménykényszer miatt minden szinten sokat hibáznak, aminek következtében az átlagosnál gyakoribbak a személycserék és az átszervezések. A csapatra jellemző a túlzott nacionalizmus, és mivel nem angol istállóról van szó, nehezebben csábítják el a tehetséges szakembereket.

Tudta?
A Forma-1 történetének egyetlen megosztott futamgyőzelme a Ferrari nevéhez fűződik. Az 1956-os Argentin Nagydíjon ugyanis Luigi Musso átadta autóját a saját kocsijával kieső Juan Manuel Fangiónak, aki elsőként szelte át a célvonalat.

OLVASNIVALÓ A CSAPATRÓL

Pilóták

Sebastian Vettel (5) és Charles Leclerc (16) 

Charles Leclerc és Sebastian Vettel Mattia Binotto két oldalánForrás: AFP/Handout

Sebastian Vettel

Teljes név

Charles Leclerc

1987. július 3.

Születési dátum

1997. október 16.

176 cm, 62 kg

Magasság, testsúly

179 cm, 69 kg

5

Rajtszám

16

2007-

Forma-1-ben töltött évek-

2018-

241 (240)

Nagydíjhétvégék (rajtok)

42 (42)

57

Pole pozíciók

7

53

Futamgyőzelmek

2

38

Leggyorsabb körök

4

1. (2010-13)

Legjobb világbajnoki helyezés

4. (2019)

5.

Tavalyi világbajnoki helyezés

4.

Sebastian Vettelt tehetsége és nemzetisége miatt „Baby Schumiként" emlegették. A Red Bull juniorprogramjának első, igazi sztárpilótává váló növendéke már a Toro Rossóval is győzött, amikor megnyerte a 2008-as Olasz Nagydíjat. Ennek is köszönhetően a következő idényt már a nagycsapatnál kezdte meg, és a Red Bull történetében eddig egyedüliként világbajnoki címet szerzett. Az évtized első felében zsinórban négyszer is első helyen végzett a tabellán, és számos rekordot megdöntött. 2015-ben igazolt a Ferrarihoz, és ugyan kétszer is volt esélye, hogy újból felérjen a csúcsra, ez végül nem sikerült. Három gyereke van, de magánéletéből nem sokat mutat meg, még a közösségi médiát sem használja.

Az már biztos, hogy a német pilóta a szezon végén távozik a maranellóiaktól. A kérdés csupán az, hogy meg tudja-e mutatni, hogy a sokat hibázó Vettel már a múlté, és esetleg képes lesz-e visszavágni csapattársának a tavalyi vereségért.

Erőssége: csapaton belül a tapasztalat még mindig mellette szól, ráadásul viszonylag kevés vesztenivalója van, miután már semmiképpen nem maradhat a Ferrarinál.

Gyengesége: az utóbbi két évben rengeteget hibázott, ráadásul mindezt sokszor kulcsfontosságú helyzetekben tette.

Eddigi csapatai: BMW Sauber (2007), Toro Rosso (2007-08), Red Bull (2009-14), Ferrari (2015-2020)

Tudta?
Vettel karrierje során 53 alkalommal állt a dobogó tetején, de amikor a 3. helynél hátrébbról rajtolt, még soha nem sikerült nyernie.

Charles Leclerc a GP3-as, majd a Forma-2-es bajnokságot megnyerve, a Sauber színeiben debütálhatott a Forma-1-ben. Jó teljesítményével sikerült kivívnia, hogy a Ferrari tehetségkutató programjából elsőként felölthesse a vörös overált. Első vörösben töltött idényében rögtön hét pole pozíciót szerzett, amiből kettőt győzelemre tudott váltani. Fiatal kora ellenére már több tragédiát is átélt: édesapját betegség miatt vesztette el, keresztapja, Jules Bianchi, valamint barátja, Anthoine Hubert pedig versenybaleset áldozata lett.

Minden valószínűség szerint a Ferrari az idény elején nem fogja felvenni a versenyt a riválisokkal, így Leclerc-nek nem lesz esélye a vb-címre. Ennek hiányában elsősorban Vettelt kell újra legyőznie ahhoz, hogy megőrizze jelenlegi reputációját.

Erőssége: generációjának egyik legtehetségesebb tagja, ráadásul menedzsere az a Nicolas Todt, aki az FIA elnökének, Jeannak a fia.

Gyengesége: a két futamgyőzelem jól hangzik, de ezt hét pole pozícióból érte el, ami kevesebb mint 30 százalékos arány. Ezen mindenképpen javítania kell.

Eddigi csapatai: Sauber (2018), Ferrari (2019-)

Tudta?
A tavalyi évben Leclerc számos korrekordot megdöntött a Ferrarinál. Amellett, hogy a csapat történetében legfiatalabbként szerzett pole pozíciót és futamgyőzelmet, Ricardo Rodríguez 1961-es debütálása óta ő a legifjabb, aki egyáltalán rajthoz állhatott a maranellóiak színeiben.