Társoldalunk:

Névcsere, visszatérő és új versenyzők - bemutatjuk az idei F1-szezont

2020.06.28. 20:54

Williams Racing 

Az új festésű Williams FW43 - GalériaForrás: Williams Racing
  • Nagydíjhétvégék/futamok: 731/727
  • Pole pozíciók: 128
  • Futamgyőzelmek: 114
  • Leggyorsabb körök: 133
  • Egyéni világbajnoki címek: 7
  • Konstruktőri világbajnoki címek: 9
  • Tavalyi konstruktőri helyezés: 10.

Williams csapata 1977-ben mutatkozott be, és 1978-tól saját autóval indultak. Legnagyobb sikereiket a 80-as és a 90-es években érték el, néhány szezonban lehengerlő dominanciát alakítottak ki. 2005-ben az addig gyári támogatást nyújtó BMW elhagyta a csapatot, azóta fokozatos visszaesés tapasztalható, és amióta nem Frank Williams irányít, az istálló soha nem látott mélységekbe zuhant. Tavaly gyakorlatilag végig az utolsó helyen voltak, és csupán 1 pontot tudtak szerezni, azt is szerencsés körülmények között. A Williams az F1 utolsó családi csapata, hiszen jelenleg az alapító lánya, Claire Williams vezeti a grove-i alakulatot. Egy magyar alkalmazottja is van, Jánvári Zsolt technikusként dolgozik az istállónál.

A 2020-as idény talán nem lesz annyira kilátástalan számukra, mint amilyen a tavalyi volt, de vélhetően a mezőny végén maradnak az új festésű autóval. Most azonban sokkal fontosabb számukra, hogy mi lesz a csapat sorsa, hiszen a Williams vezetése bejelentette, hogy új befektetőket keresnek annak érdekében, hogy kilábaljanak a pénzügyi nehézségekből.

A Williams legnagyobb pilótái: Alan Jones (1978-81), Keke Rosberg (1982-85), Nelson Piquet (1986-87), Nigel Mansell (1985-88, 1991-92, 1994), Alain Prost (1993), Damon Hill (1993-96), Jacques Villeneuve (1996-98)

A Williams legendás alakjai: Frank Williams (alapító, csapatfőnök (1977-), Patrick Head (társalapító, főmérnök 1977-2011, tanácsadó, 2019-), Adrian Newey (főtervező, 1991-96)

Erősségük: az elmúlt években csak a Red Bull tudta velük felvenni a versenyt a kerékcserék gyorsaságát illetően.

Gyengeségük: pénzügyi nehézségek és a menedzsment, aminek elvitathatatlan szerepe van abban, hogy az egykor legendás istálló az elmúlt két szezonban a mezőny messze legrosszabb csapata volt.

Tudta?
1993-ban az első 15 futamon valamelyik Williams szerezte meg a pole pozíciót. Ez máig rekordnak számít, egyedül a Red Bull tudta kiegyenlíteni 2011-ben.

OLVASNIVALÓ A CSAPATRÓL

Pilóták

Nicholas Latifi (6) és George Russell (63) 

George Russell és Nicholas LatifiForrás: Williams Racing/Williams Racing/Williams Racing

Nicholas Daniel Latifi

Teljes név

George Russell

1995. június 29.

Születési dátum

1998. február 15.

185 cm, 73 kg

Magasság, testsúly

185 cm, 70 kg

6

Rajtszám

63

-

Forma-1-ben töltött évek-

2019-

0 (0)

Nagydíjhétvégék (rajtok)

21 (21)

0

Pole pozíciók

0

0

Futamgyőzelmek

0

0

Leggyorsabb körök

2

-

Legjobb világbajnoki helyezés

20. (2019)

-

Tavalyi világbajnoki helyezés

20.

Nicholas Latifi a milliárdos Michael Latifi fia. Az elmúlt három évben a Forma-2-ben versenyzett, ahol tavaly 2. lett Nyck de Vries mögött. Már 2016-ban belekóstolhatott a Forma-1-be, hiszen ekkor a Renault tesztpilótája volt, majd a Force Indiánál és a Williamsnél töltötte be ezt a szerepet. Versenyzőként viszont most kap először lehetőséget, miután a grove-iak tavaly év végén bejelentették, hogy ő váltja a távozó Robert Kubicát.

A Williams teljesítménye továbbra sem ad okot bizakodásra, de tehetséges csapattársa jó mérce lesz a kanadai pilóta számára. Ha Kubica tavalyi szereplését nézzük, akkor a léc nincs túl magasan, de a csapatnál vélhetően azért ennél jóval többet várnak.

Erőssége: milliárdos édesapja révén rengeteg pénzt hoz a csapatnak, így valószínűleg egy esetleges rossz teljesítmény után sem kell féltene az állását.

Gyengesége: a mezőny egyetlen újoncaként ő a legtapasztalatlanabb versenyző.

Tudta?
Latifi debütálásával (néhány Kanadai Nagydíjat leszámítva) először fordul elő, hogy a világ második legnagyobb országa egyszerre két pilótát ad az F1-es mezőnynek.

George Russell a Forma-2 2018-as bajnokaként debütálhatott a Forma-1-ben, de a Williams volánja mögött ő sem volt képes csodát tenni. Tehetségét azonban így is megmutatta, hiszen az időmérőkön kivétel nélkül Kubica előtt végzett, a Hungaroringen pedig kis híján bejutott a Q2-be. Pechjére pont akkor hibázott, amikor pontot szerezhetett volna, így a Német Nagydíjon nem ő, hanem a lengyel versenyző végzett a 10. helyen.

A virtuális futamokon aratott győzelmek után a brit pilótának vissza kell szoknia a mezőny végéhez. A Williams talán közelebb lesz a többiekhez, mint tavaly, így vélhetően Russell is jobban megmutathatja tudását, és néhányszor bejuthat a Q2-be, illetve végezhet pontszerző helyen. Mercedes-juniorként már többször tesztelhetett a brackley-iek autójával, jövőre pedig akár állandó versenyzői ülést is kaphat a címvédőnél.

Erőssége: a GP3-as és a Forma-2-es bajnokságot is megnyerte, így bizonyította, hogy személyében rendkívül gyors versenyzőről van szó.

Gyengesége: az autó, amivel a legjobb esetben is csak ritkán harcolhat pontszerző helyekért.

Eddigi csapatai: Williams (2019-)

Tudta?
Russell a Williams történetének első pilótája, aki minden futamon részt vett egy adott szezonban, és egyszer sem végzett az első 10-ben. (Egyúttal a második, aki nem szerzett pontot, de Nakadzsima Kazuki 2009-ben, még egy másik rendszerben többször is a 9. vagy a 10. helyen ért célba.)
Előző
Következő