Újabb szigorítás a Forma-1-ben, ezúttal a kerékcserék terén

Forma-1, Red Bull Racing kerékcsere, Ausztrál Nagydíj
MELBOURNE, AUSTRALIA - MARCH 17: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Aston Martin Red Bull Racing RB15 makes a pitstop during the F1 Grand Prix of Australia at Melbourne Grand Prix Circuit on March 17, 2019 in Melbourne, Australia. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // AP-1YRPUX5DS1W11 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
Az autókat és a műszaki fejlesztéseket érintő korlátozások után ősztől a kerékcserékhez használt felszerelés újításait is korlátozzák a Forma-1-ben.

Az idei szezontól több lépcsőben visszafogják a karosszéria- és a motorfejlesztést is a Forma-1-ben, jövőre bevezetik a költségplafont és egy technikai direktívában az FIA azt is kiadta, hogy ősztől korlátozzák a kerékcserék lebonyolításához használt eszközök módosítását.

Az állásfoglalás szerint a csapatok július 22-ig kötelesek teljes leírást készíteni a kerékcseréhez használt felszerelésükről, és szeptember 30-ig az FIA tájékoztatásával ezt módosíthatják, utána viszont csak kisebb frissítések történhetnek, azok is csak a szövetség engedélyével. Kisebb frissítésnek számít például az emelők igazítása a hasmagasság változása esetén.

Lassulhat a fejlődés a kerékcserék terén Forrás: 2019 Getty Images/Mark Thompson

A szabályalkotók eleinte egységesíteni szerették volna a felszereléseket, de ebben az esetben mindenkinek új eszközöket kellett volna vásárolni, ami a csökkentés helyett növelte volna a költségeket. A döntés tovább árnyalja a csapatok versenyképességének befolyásolására tett kísérleteket, mert

a kerékcserék során egyáltalán nem egyértelmű az élcsapatok fölénye. A közelmúltban a Red Bull és a sereghajtó Williams végezte kiemelkedően gyorsan a bokszkiállásokat,

ez annak is köszönhető, hogy az istállók az utolsó tizedmásodpercek érdekében is készek nagy befektetéseket tenni, még akkor is, ha egy magyar technikus, a Haas után ismét a Williamsnél dolgozó Jánvári Zsolt szerint a kerékcserék idejét már az emberi teljesítőképesség határára sikerült leszorítani.

A Williams a legjobbak között van Forrás: Williams Racing

Ennek ellenére a Red Bullnál például külön munkacsoport dolgozik a bokszfelszerelés fejlesztésén, valamint a csomagolás és a logisztika megszervezésén, szintén egy magyar szakember, Hegedűs Andor közreműködésével. Az orosházi mérnök munkájáról és pályafutásáról itt írtunk korábban.

A felszerelések fejlesztésének korlátozásával e téren jelentősen visszaeshet a verseny a csapatok között, de nagy összegeket meg lehet takarítani úgy, hogy a nézői élmény nem csorbul, bár várhatóan jóval kisebb esély marad arra, hogy további rekordok szülessenek a kerékcserék időtartamával kapcsolatban.