Bármennyire is bonyolultnak és egzotikusnak tűnnek még manapság is a Forma-1-es hibrid erőforrások, nem szabad elfelejteni, hogy már hetedik éve vannak szolgálatban, lassan tehát el kell gondolkodni azon, hogy pár év múlva milyen, az autóipari trendeknek és igényeknek leginkább megfelelő motorok váltják fel őket.
Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója elárulta, hogy a tervezési folyamat már el is kezdődött annak érdekében, hogy sikerüljön új gyártókat a sportágba csábítani a mostani négy mellé. Amennyiben ez össze is jön, akkor is csak 2026-ban lehet esedékes.
A jelenlegi, 2014-ben bevezetett motorszabályok 2025-ig biztosan érvényben lesznek a Forma-1-ben, ezért addig valószínűtlen, hogy bármelyik autógyár a csatlakozás mellett döntene, hiszen óriási összegeket kellene invesztálnia a több éves előnyben levő ellenfelek utolérésébe.
A legkorábbi időpont, amikor valaki beszállhat, a 2026-os szezon lehet.
„Már nincs messze, amikor el kell gondolkodnunk az új motorok bevezetésén. 18 hónap múlva el kell kezdeni tervezni azokat, ha valaki addigra kész akar vele lenni – nyilatkozta Brawn az Autosportnak. – Úgyhogy az FIA-val és a gyártókkal most most azt vizsgáljuk, hogy miként kellene kinéznie a következő generációs erőforrásnak.
Ez lehetőség arra, hogy új gyártók szálljanak be, ezért olyan dizájnt kell találnunk, ami alkalmas ehhez. Azt keressük, hogy mi lesz a releváns erőforrás abban az időszakban."
Brawn elárulta, hogy már komoly egyeztetéseket tartanak arról, hogy milyen legyen az új motor, de még nagyon az út elején járnak. „Vicces, hogy éppen ma reggel tartottunk erről egy megbeszélést. Pat Symonds, Nick Hayes, Gilles Simon, Fabrice Lom, Nikolasz Tombazisz mind azon dolgoznak, hogy miként kéne kinéznie a jövő erőforrásának. Tudjuk, hogy a cél a relevancia és a gazdaságosság, ugyanakkor jó versenymotornak is kell lennie. Tudjuk, hogy mit akarunk elérni, de még nem határoztuk meg, hogy milyen legyen ez az erőforrás."
Az egyik fontos eleme lesz az új motoroknak, hogy fenntartható üzemanyaggal működjenek.
Ebben a Ferrarinak is lesz szerepe, hiszen az FIA és a maranellóiak közti, tavalyi motor vizsgálata után köttetett titkos megállapodás értelmében az olaszoknak segíteniük kell az ehhez kapcsolódó kutatásokban a szövetséget.
„Úgy hisszük, hogy léteznek alternatív megközelítések a jövő problémáira. Nem gondoljuk, hogy csak egyetlen megoldás van – mondta Brawn. – Úgy hisszük, hogy képesek leszünk relevánsak lenni. A fenntartható üzemanyagok például nagyon fontosak nekünk, mert bármilyen motorunk is lesz, ez jelentős szerepet fog játszani benne.
Néhány partnerünkkel most egy olyan stratégián dolgozunk, amellyel bevezethetjük a fenntartható üzemanyagokat az F1-be.
Ez nagyon fontos lesz a jövőben. Jelenleg azonban tényleg nem tudom, hogy miként kéne kinéznie a következő motoroknak."
A sportért felelős igazgató annyit azért tud, hogy vélhetően nem lesz radikális változás a mostani erőforrásokhoz képest, „hasonló technológiákat" fognak használni, mint most, mert bár léteznek radikálisabb ötletek, azokról egyelőre nem lehet megmondani, hogy hat év múlva biztosan a helyes irányt fogják jelenteni.