Kísérleti jelleggel bevezethetik a fordított rajtrácsos versenyeket

Forma-1, Osztrák Nagydíj, rajt, Leclerc, Bottas, Ferrari, Mercedes
Ferrari's Monegasque driver Charles Leclerc leades after the start of the Austrian Formula One Grand Prix in Spielberg on June 30, 2019. (Photo by GEORG HOCHMUTH / APA / AFP) / Austria OUT
Vágólapra másolva!
Sajtóértesülések szerint lehetséges, hogy néhány idei F1-es hétvégén nem az időmérő edzés, hanem egy, a bajnokság állása alapján meghatározott, fordított rajtrácsos sprintverseny határozná meg a normál futam indulási sorrendjét. Állítólag egy csapat ellenzi az ötletet, de a többiek is azt várják, hogy a szavazásig dolgozzák ki a koncepció részleteit.

A koronavírus-járvány minden szempontból újratervezésre kényszerítette az F1 és az FIA vezetőségét, valamint a csapatokat. Az új versenynaptárban például valószínűleg több olyan helyszín is lesz, ahol két futamot is fognak rendezni, ami (ebben a formában) még soha nem fordult elő a sportág történetében.

Ez pedig akár további változtatásokra is lehetőséget adhat. A The Race értesülései szerint egy pénteki megbeszélésen az érintettek arról tárgyaltak, hogy néhány hétvégén kísérleti jelleggel bevezetnék a fordított rajtrácsos futamokat.

Akár már Ausztriában bemutatkozhat az új szabály Forrás: AFP/Georg Hochmuth

A portál úgy tudja, azokon a helyszíneken, ahol két futamot rendeznek, az egyik vasárnapi verseny rajtrácsát nem az időmérő edzés, hanem egy, az Autosport értesülései szerint 30 percig tartó sprintfutam alakítaná ki. Utóbbira pedig a bajnokság állásához képest fordított sorrendben állnának fel a pilóták. A részletek még nem világosak, de mivel az első, várhatóan Ausztriában rendezendő viadal előtt még nem lehet tabelláról beszélni, így vélhetően a dupla hétvégék második felvonásáa során alkalmaznák ezt a fajta módszert.

A rendszer abból a szempontból hasznos lenne, hogy könnyebben különbséget lehetne tenni két, azonos helyszínen rendezett hétvége között.

Emellett ráadásul a gyakorlatban is kiderülhet a koncepció létjogosultsága. A legnagyobb felelősség persze a leggyorsabb autókat vezető pilóták vállán nyugszik, hiszen nem mindegy, hogy milyen hamar tudnak a mezőny végéről az élre zárkózni.

A döntést minél korábban meg kell hozni, hiszen július elején minden bizonnyal el fog indulni a szezon, és amennyiben bevezetik az új formátumot, az FIA-nak át kell írnia a szabályzatot. A szövetség teljes mértékben támogatja az ötletet, de ahhoz, hogy ez meg is valósuljon, a csapatok egyhangú beleegyezése szükséges.

Hivatalos szavazást még még nem tartottak, de állítólag pénteken kiderült, hogy egy istálló ellenzi az ötletet. Az Autosport úgy tudja, ez a csapat a Mercedes, akik nem tartják helyesnek, hogy mesterségesen befolyásolják a sorrendet. Emellett a többiek is szeretnék tudni a részleteket, mielőtt (várhatóan jövő héten) lezajlik a voksolás.

A fordított rajtrácsos futamok gondolata már tavaly is napirenden volt. Ekkor azonban nem mindenkinek nyerte el a tetszését, többek között Lewis Hamilton és Sebastian Vettel is élesen bírálta a koncepciót, amit nem sokkal később el is vetettek.

Nehéz eltalálni a megfelelő szabályozást

Randeep Singh, a McLaren főstratégája nemrég több felmerülő kérdést is megválaszolt a Redditen, és egyebek mellett a fordított rajtrácsos sprintfutamokra is kitért. A brit szakember elmondása szerint alapvetően két álláspont létezik a paddockon belül. Az egyik szerint mindez nem illene a Forma-1 szellemiségéhez, míg a másik tábor izgalmasabb versenyzést vár a koncepciótól. Singh szerint utóbbi meg is valósulhatna.

A frodított rajtrácsos sprintfutam Monacóban valószínűleg túlságosan is felborítaná a valós erősorrendet Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

„Készítettünk egy modellt, ami megmutatta, hogy a megfelelő paraméterekkel általában több előzés lenne, és ezeknek a nagy része hasonló tempóra képes autók között menne végbe, nem pedig kikerülésről lenne szó” – jelentette ki.

Ugyanakkor a megfelelő paraméterek megtalálása rendkívül bonyolult feladat, hiszen nem mindegy, hogy a formátum egyáltalán melyik pályákon lehet életképes, valamint az is fontos, hogy a sprintverseny hány körből állna.

„A helyszíneket nem könnyű kiválasztani, hiszen mindegyik más-más jellegzetességgel rendelkezik – magyarázta. – Az előzéshez szükséges tempókülönbséget illetően Monacót és Bahreint össze sem lehet hasonlítani. Meg kell találni a megfelelő egyensúlyt a futam hossza, illetve az előzés nehézsége között annak érdekében, hogy a valós sorrend a kívánt mértékben boruljon fel.”

Randeep Singh, a McLaren stratégája Forrás: McLaren.com

Singh arra is kitért, hogy egyes pályákon többféle ívet is lehet használni, ami újabb szempont, ugyanakkor hozzátette, a csapatok minden változást a saját előnyükre akarnak fordítani.

Emiatt, ha az első fordított rajtrácsos futam a szezon elején lesz, akkor lehetséges, hogy egyesek megpróbálják kijátszani a szabályt, és addig szándékosan rosszabbul fognak teljesíteni, hogy aztán a sprintversenyen a mezőny elejéről indulhassanak.