Nem látott rendesen, de Räikkönen versenyezni akart nagy bukása előtt

Forma-1, Kimi Räikkönen, McLaren-Mercedes, Európa Nagydíj 2005, Boris Becker
McLaren-Mercedes Finnish driver Kimi Raikkonen (R) and German former tennis champion Boris Becker leave the paddocks of the Nurburgring racetrack after the Grand Prix of Europe, 29 May 2005 in Nurburg, Germany. He won the race ahead of BMW-Williams German driver Nick Heidfeld and Ferrari Brazilian driver Rubens Barrichello. AFP PHOTO MARCUS BRANDT (Photo by MARCUS BRANDT / AFP)
Vágólapra másolva!
Pályafutása egyik legveszélyesebb balesetét élte át Kimi Räikkönen a 2005-ös Európa Nagydíjon, néhány kilométerrel azelőtt, hogy megnyerte volna a versenyt. Egykori szerelője idézte fel a történteket.

Folytatódott a McLaren egykori szerelője, Marc Priestley múltidéző sorozata, amely során az általa jegyzett, „The Mechanic” című könyvből elevenít fel történeteket. Az első két felvonásban arról volt szó, hogyan viccelte meg Kimi Räikkönent a McLarennél töltött utolsó versenye apropóján, majd a 2005-ös USA Nagydíj és a 2008-as Brazil Nagydíj krónikája következett a McLaren szemszögéből.

Ezúttal a 2005-ös Európa Nagydíj került terítékre, ami az egyik legemlékezetesebb futam Räikkönen pályafutásában. A finn pilóta karnyújtásnyira volt a győzelemtől, de az utolsó körben látványos és veszélyes balesetet szenvedett.

Räikkönen az élen kezdett a Nürburgringen Forrás: AFP/Damien Meyer

Räikkönen az élen jött el a rajttól, viszont a második kör kezdetén elfékezte magát a célegyenes végén. Priestley úgy emlékezett vissza, hogy már ez a hiba előidézte a későbbi problémákat, amelyek aztán a verseny második felében csúcsosodtak ki. A 30. körben a finn pilóta elhagyta a pályát a Ford-kanyarnál, majd a lekörözendő Jacques Villeneuve megelőzése során ismét elfékezte magát.

Ez elsősorban azért okozott nagy bajt, mert 2005-ben tilos volt kereket cserélni a versenyek során, aki mégis erre kényszerült, súlyos büntetéssel számolhatott.

Az egykori szerelő szerint már a futam korai fázisában látszottak az adatokban a rezgéshullámok, később pedig már a kamera képe is remegett. Könyvéből idézve felelevenítette, hogy a McLaren mérnöki gárdája nagyon aggódott, mert a felfüggesztést érő terhelés jóval meghaladta a tervezett értékeket.

A jobb első futómű már a verseny elejétől nagy terhelésnek volt kitéve Forrás: AFP/Damien Meyer

A csapatvezetés számára több opció is rendelkezésre állt: a verseny feladása, Räikkönen lelassítása és a pozíció átadása a nagy rivális Renault-nak vagy szabályellenes gumicsere, amit talán magyarázhattak volna biztonsági szempontokkal, elkerülve a büntetést. Priestley leszögezte, hogy nem akartak senkit sem veszélybe sodorni, de

Räikkönen egy idő után már homályosan látott a rázkódás miatt, pedig Priestley szerint sem volt rá jellemző, hogy ok nélkül panaszkodik. „Ebből tudtuk, hogy milyen komoly a helyzet, de láthattuk is minden alkalommal, amikor a kamerája képét mutatták” – tette hozzá, és elárulta, az autó hangja is jellegzetessé vált a rázkódó gumi miatt.

A bokszfalon végül az a döntés született, hogy tájékoztatják Räikkönent a helyzetről, de rábízzák a döntést, ő viszont a tőle várható módon közölte, menni akar tovább. „Még ha utasítottuk is volna, hogy álljon ki az autóval, gyanítom, figyelmen kívül hagyta volna, és versenyzett volna tovább” – olvasta fel a könyvből.

Az utolsó kör elején viszont már nem volt menekvés, a célegyenes végi féktávnál a jobb első felfüggesztés eltört, Räikkönent pedig csak az mentette meg egy súlyos balesettől, hogy éppen elkerülte Jenson Button szabályosan haladó autóját, valamint az, hogy addigra már kötelezővé tették a kerekek leválását megakadályozó huzalok beépítését.

Az utolsó tankoláshoz kikészítették a tartalék gumikat, de végül nem rakták fel az autóra Forrás: AFP/Roland Weihrauch

Priestley elárulta, nagyon a szívére vette az esetet, mert pont az autónak az a része adta meg magát, amelyért ő volt a felelős. „Láttam, ahogy a jobb első futómű szó szerint szétesik, az autó pedig hihetetlen sebességgel kipördül a kavicságyba. Ezt látták a szemeim és ezt dolgozta fel az agyam is, és teljesen elvált attól, ami a versenyen azelőtt zajlott.”

A pillanat hevében a szerelőnek nem állt össze, hogy az autó a szokatlanul nagy terheléstől hibásodott meg, nem pedig azért, mert ő hibázott volna.

„Alkalomszerűen dohányoztam, akkoriban a paddockban nagyjából mindenki cigarettázott, mert minden csapatot dohánygyár szponzorált és több ingyen cigit kaptunk, mint amennyit el tudtunk szívni. Azon a délutánon zsinórban legalább ötöt elszívtam” – mondta, és elárulta, megkönnyebbült, hogy Räikkönen megúszta a balesetet, de nem tudta, hogyan nézzen csapattársai szemébe.

Boris Becker és Räikkönen távozott a verseny végén Forrás: AFP/Marcus Brandt

„Az önmarcangolás közben végül is a főmérnökünk csatlakozott hozzám, és elmondta, hogy az adatokban is látott vibráció olyan extrém volt, hogy nem meglepő a tolórúd meghibásodása. Egyszerűen szétrázódott. Hatalmas megkönnyebbülés volt” – idézte a könyvből. Hozzátette:

– mondta. Räikkönen végül elvesztette a világbajnokságot Alonso ellen, ez az egy kiesés önmagában nem is befolyásolta az összetett sorrendjét, de morálisan sokat jelenthetett volna a McLarennek és valószínűleg a Renault-nak is. „A miénk volt a legerősebb csapat, amiben valaha dolgoztam, és az a verseny megmutatta nekem, hogy hihetetlen gárdánk van, és bármi is történik, ráhajtunk a bajnokságra – emlékezett vissza. – Az autónk néha sérülékeny volt, de a mi csapatunk volt a legjobb.”