További megszorításokkal fogadták el a Forma-1 mentőcsomagját

Forma-1, Lance Stroll, Racing Point, Daniel Ricciardo, Renault, Barcelona teszt 4. nap
18 STROLL Lance (can), Racing Point F1 RP20, action and 03 RICCIARDO Daniel (aus), Renault F1 Team RS20, action during the Formula 1 Winter Tests at Circuit de Barcelona - Catalunya on February 26, 2020 in Barcelona, Spain. (Photo by Xavier Bonilla/NurPhoto via Getty Images)
Vágólapra másolva!
A múlt héten már kiszivárogtatott döntéseken túl további megszorításokat fogadott el az FIA Motorsport Világtanácsa annak érdekében, hogy a Forma-1 anyagilag fenntartható maradjon.

Nehezen egyeztetett, de végül drasztikus lépéseket tett az FIA annak érdekében, hogy a Forma-1 a következő évek során is fenntartható maradjon. A múlt héten már kiszivárgott, hogy a csapatok elfogadják a csökkentett összegű költségplafont és a sikerességgel fordítottan arányos elvet követve szabályozzák az aerodinamikai fejlesztésekre fordítható forrásokat is.

Az FIA Motorsport Világtanácsa szerdán este hivatalosan is megerősítette ezeket a döntéseket, és további megszorításokat is bejelentett. Ezek egy része műszaki jellegű, de a szintén szigorított pénzügyi szabályzattal együtt az a céljuk, hogy a sportágat a következő években anyagilag fenntarthatóvá tegyék a koronavírus és az általánosan romló gazdasági környezet ellenére is.

A Racing Point jókor váltott a tavalyi Mercedesre emlékeztető autóra, a szabályok miatt jövőre az Aston Martin nagyon hasonlít majd az idei modellre Forrás: NurPhoto via Getty Images/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

A fentiek mellett erre vezethető vissza az is, hogy bár alapvetően jövőre is az idei szezonra épített autókat használja majd a mezőny, a várható finomítások és fejlesztések miatt 2021-től csökkentik a padlólemez felületét, ezáltal csökken az autók leszorítóereje, és elkerülhető, hogy új gumikat kelljen fejleszteni a 18 colos keréktárcsákra szerelt abroncsok 2022-es bevetése előtt.

Befagyasztják az autók vázát, illetve a sebességváltókat érintő fejlesztéseket 2020-ra és 2021-re. A többi részterületen korlátozottan, zsetonok beváltásával lehet módosítani.

Ezt a rendszert korábban az erőforrások fejlesztéséhez használták, de végül elvetették, amikor a Ferrari felhívta a figyelmet a szabályzás anomáliáira. Most viszont szükség van rá, egyebek mellett azért, hogy a McLaren a terveknek megfelelően lecserélhesse a Renault-motort Mercedesre. Az erőforrások gyártói sem ússzák meg, ők is csak korlátozott számú fejlesztéssel tervezhetnek.

A McLaren lecserélheti a motorszállítóját Forrás: Steven Tee / LAT Images/Motorsport Images

A motorokkal összefüggésbe hozható döntés, hogy 2021-től további 3 kg-mal nehezebbek lesznek, így elkerülhető a drága anyagok arányának növekedése. Ez várhatóan nem lesz a pilóták ínyére, akik évek óta panaszkodnak, hogy hiába egyre erősebbek az autók, kevésbé dinamikusak és nehezebben vezethetők a folyamatos súlynövekedés miatt.

A koronavírusra reagálva megjelent a „nyitott” és a „zárt” 2020-as rendezvények fogalma a sportszabályzatban, mindkét esetre önálló szabályozásokkal, például a paddockban tartózkodók számára vonatkozóan.

Tovább finomították a pénzügyi előírásokat is, a költségplafon leengedése mellett a módosítások elsősorban a munkáltatással kapcsolatos kiadásokra vonatkoznak, például kivették a fizetések keretéből a táppénzt, az üzemorvosi vizsgálatokat, de nem csökkentik a keretet az FIA-nak vagy a fenntarthatóság érdekében végzett projektek sem.