Társoldalunk:

A szókimondó főnök figyelmeztet: az F1-ben nehéz pénzt keresni

2020.05.27. 20:41

A költségplafon a gyártóknak vonzóbbá, a privát csapatoknak pedig megfizethetővé teheti a Forma-1-et, vélte Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke. A szókimondó olasz szakember azonban figyelmeztetett, pénzt keresni továbbra is nehéz lesz a sportágban.

Jövőre életbe lép a Forma-1 régóta ígért költségplafonja, ráadásul a koronavírus miatt az eredeti 175 millió dollár helyett csupán 145 milliót lehet majd elkölteni csapatonként a kivételektől, például a motorfejlesztéstől vagy a versenyzői fizetésektől eltekintve. Ez nagy megkönnyebbülés a privát csapatok számára, és a gyártóknak is vonzóbbá teheti a sportágat.

Günther Steiner, a Haas gyakran káromkodó és általában nyers egyszerűséggel fogalmazó csapatfőnöke szerint sokkal érdekesebbé teszi a Forma-1-et, de úgy véli, ez nem oldja meg a Forma-1 összes problémáját. A 2016-ban létrehozott Haas az F1 legfiatalabb csapata, de egyelőre nem biztosított a hosszútávú fennmaradása.

Az autógyáraknak és a privát csapatoknak is jól jöhet a költségplafonForrás: NurPhoto via Getty Images/Joan Valls/Urbanandsport /NurPhoto/Joan Valls

Az olasz szakember a Sky Sportsnak elárulta, a tulajdonos Gene Haas azt várja, hogy nullszaldóhoz közelítő költségvetéssel működjenek, szerinte nem reális azt várni, hogy a költségplafon révén az istállók (legalábbis a privátok) nyereségesen tudjanak majd működni. „A belépő csapatok képviselői között mindig vannak emberek, akik azt hiszik, hogy ezzel pénzt fognak keresni.”

Ez még mindig nagyon költséges sportág. Rengeteg pénzt be kell fektetni, hogy az ember eljusson valahova.” 

„Az szerintem jó dolog a gyártók számára, hogy ha egy igazgatótanács látja a plafont, tudják, hogy maximum mennyit fognak elkölteni. Előfordul, hogy elindulnak egy összeggel, aztán 5 év múlva már három-négyszer annyi pénz kell, amennyit az ember néhány évvel ezelőtt kért. Most benne van a szabályban, hogy maximum mennyit szabad elkölteni. Eléggé világos.”

Steiner szerint drága mulatság a Forma-1Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Charles Coates

Steiner reméli, hogy az új helyzet meghozza majd az autógyártók kedvét a beszálláshoz (ráadásul 2025-től lehetséges, hogy száműzik a költséges és bonyolult MGU-H-t az erőforrásokból). Noha az élcsapatok sokáig ellenezték a költségplafont majd annak leengedését is, a csapatfőnök úgy vélte, nekik is hasznos lesz a korlátozás.

Szerintem néhány kisebb csapat eltűnt volna 

– mondta Steiner, hogy mi lenne költségplafon nélkül. – Ez nem használt volna a nagyobb csapatoknak sem. Ezt fair kompromisszumnak tartom. Ők is rájöttek, hogy meddig mehetnek el némi leépítéssel, és eljutottunk egy kompromisszumra. Bizonyára tisztában vannak azzal, hogy kisebb csapatok nélkül a sportág nem létezhet.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK